Limburg (Nederland)

Uit Wikitravel
Europa : Benelux : Nederland : Limburg
Limburg
[[Afbeelding:]]
Hoofdstad Maastricht
Inwoners aantal: 1.135.962 (2005)
per km²: 528
Oppervlakte 2153 Land/56,17 Water km²
Hoogste punt Vaalserberg,Vaals, 321 m
Aantal gemeenten 40
The Netherlands Limburg location dutch.png

Limburg[[1]] is een provincie in Nederland.

Regio's[bewerken]

Steden[bewerken]

Info[bewerken]

Limburg is veel heuvelachtiger dan de andere provincies in Nederland. Dat geldt met name voor het zuiden, waar heuvels tot 322 meter voorkomen, terwijl het in andere Nederlandse provincies ophoudt bij 110 meter of nog veel lager.

Taal[bewerken]

In Limburg spreekt men over het algemeen Limburgs: een officieel erkend dialect, dat van dorp tot dorp kan verschillen en dus nauwelijks een standaardvorm heeft. Wel is er de overeenkomst dat Limburgs meer Franse en nog meer Duitstalige kenmerken heeft dan andere Nederlandse dialecten. Het Kerkraads wordt door sommigen zelfs vaker als Duits dialect beschouwd, al kunnen de meeste Limburgers gewoon Nederlands spreken. Zelden spreekt men alleen Limburgs. Als men alleen Engels, Duits of een andere vreemde taal spreekt is dat vooral rond 'Parkstad' en omgeving, waar vroeger internationaal geld werd verdiend in de mijnindustrie.

Arriveren[bewerken]

Per trein[bewerken]

Limburg is per trein te bereiken met een rechtstreekse intercity vanuit Alkmaar, Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven. Deze trein stopt in de Limburgse steden Roermond, Weert. Sittard en Maastricht. Een tweede intercitylijn rijdt vanuit Den Haag (Centraal Station en Hollands Spoor), Delft, Rotterdam, Dordrecht, Breda, Tilburg, Eindhoven, hier is een overstap mogelijk tussen beide intercity's, naar Venlo. Verder is er een stoptrein van Nijmegen via Venlo naar Roermond. Vanuit België is er een trein vanuit Brussel en Luik naar Maastricht. En ten slotte heeft Venlo een treinverbinding met onder andere Keulen en is Heerlen bereikbaar vanuit onder andere Aken beide in Duitsland.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

Provincies van Nederland

Groningen · Friesland · Drenthe · Overijssel · Gelderland · Flevoland · Utrecht · Noord-Holland · Zuid-Holland · Noord-Brabant · Limburg · Zeeland

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites