Rijsel

Uit Wikitravel
(Doorverwezen vanaf Lille)

Rijsel (Frans: Lille ) [1] ligt in het noordwesten van Frankrijk, nabij de grens met België. Het is de hoofdstad van de regio Nord-Pas-de-Calais. Haar beroemste burger was Generaal De Gaulle die er op 22 november 1890 werd geboren. In 2004 was Lille culturele hoofdstad van Europa. Het is een fiere en welvarende stad met 226.000 inwoners (2006), de agglomeratie heeft ruim 1.000.000 inwoners. Het is de vierde grootste stad van Frankrijk. De oude stadskern is vrij klein en mooi gerestaureerd. Meestal is dat gebeurd zonder steun van de Franse overheid. Duizend jaar geleden ontstond de stad rond een aantal eilanden op de rivier de Deûle. Lille was een twistappel, nu eens was het een Vlaamse stad, dan weer een Franse. Onder Lodewijk XIV kwam de stad definitief in Franse handen. Ze werd uitgebreid met de wijk Saint André en de citadel, ontworpen door de bekende Franse vestingbouwer Vauban. Net als Gent en Roubaix werd het een centrum van textielindustrie.

Begrijpen[bewerken]

In Rijsel wordt Frans gesproken. Hoewel de stad vroeger in het Nederlandse taalgebied lag zijn de Vlaamse dialecten in Rijsel uitgestorven. In de omgeving van Rijsel in de Franse Westhoek zijn er nog wel Vlaamse dialecten te vinden.

Erheen reizen[bewerken]

Vliegtuig[bewerken]

De luchthaven is in Lesquin, een voorstad langs de autosnelweg naar Parijs.

Trein[bewerken]

Opgelet! Er zijn twee stations in het centrum van Lille, die slechts 400 m van elkaar liggen:

  • Lille-Flandres, het oorspronkelijke station (110 min naar Antwerpen),
  • Lille-Europe, uitsluitend voor hogesnelheidstreinen (naar Brussel in 33 min en verder verbinding met Parijs, Londen en Amsterdam).

Auto[bewerken]

A22/E17: Gent 75 km, Antwerpen 125 km, Amsterdam verder via A27/A2 155 km A27/E42: Brussel 110 km Op de piekuren kan het zeer druk zijn. Gratis parkeren kan op de parkeerplaatsen van de zes metrostations. De snelweg eindigt als het ware op een parkeerplaats onder het winkelcentrum Euralille.

Bus[bewerken]

De Citadine, een pendelbus, brengt je naar het centrum

Metro[bewerken]

Kaart van de metro in Rijsel

Er zijn twee metrolijnen in Lille. Dit zijn volautomatische treinstellen (zonder bestuurder dus). Lijn 1 gaat van C.H.R. B Calmette en stopt 13,5 km verder als laatste in 4 Cantons. Lijn 2 gaat van St. Philibert en gaat 32 km verder tot C.H. Dron tot vlak tegen de grens met België. Switchen tussen de twee lijnen kan in Porte de Postes en aan het station Gare Lille Flandres, waar het reguliere treinverkeer, met uitzondering van de hogesnelheidslijnen, vertrekt en aankomt.

Er zijn verschillende tariefplannen afhankelijk van ieders situatie: een biljet enkel kost € 1,30; 10 biljetten kosten € 10,60, een dagkaart kost € 3,60; een weekabonnement kost € 11,40.

Voor informatie over het openbaar vervoer zie UrbanRail over Rijsel en Website Transpole.

Boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Een Citypass van € 18,00 voor één dag of € 30,00 voor twee dagen geeft toegang tot dertig musea en bezienswaardigheden en je kan onbeperkt met de tram, bus of metro rondrijden. De metro is een van de modernste ter wereld. Het is een metro zonder bestuurder, die de reizigers veilig op de plaats van bestemming brengt. Er zijn fietsen te huur, zelfs electrische [2] en je kan de stad ook verkennen met de taxifiets of per segway. [3]

Zie[bewerken]

Pleinen en straten[bewerken]

  • Grote Markt of Place Général De Gaulle, de inwoners zeggen gewoon La grande Place. Ga net als iedereen eens even zitten bij ronde fontein, die werd opgericht ter gelegenheid van de Franse overwinning op de Oostenrijkse belegeraars van 1792. Heel mooi is de Oude Beurs in Vlaamse barokstijl met haar binnenplein waar boekenverkopers hun waren uitstallen. Je kan er ook schaak spelen en soms de tango dansen. De toeristische dienst is gevestigd in het Palais Rihour, wat ooit het paleis van de Hertogen van Bourgondië was. Je kan er soms in het Nederlands geholpen worden, afhankelijk van wie er achter de balie staat.
  • Met zijn smalle straten en oude gevels is Vieux-Lille beslist het mooiste deel van de stad. Je vindt hier ook talrijke restaurants.

Gebouwen[bewerken]

  • Onvoltooide neogotische kathedraal Notre Dame de la Treille. In de cripte is moderne religieuze kunst te zien.
  • Zoals gezegd vind je de Oude Beurs op de Place Charles de Gaulle, dit is één van de musts van een bezoek aan Rijsel. In 1651 werd besloten dit prachtige staaltje van Vlaamse architectuur te bouwen.
  • De Citadel werd ontworpen tussen 1667 en 1670 door Maarschalk Vauban in opdracht van Lodewijk XIV die net Rijsel veroverd had. Het vijfhoekig ontwerp is een prachtig staaltje van Franse vestingbouwkunst en is omgeven door een mooi park. Vauban beweerde dat dit de mooiste citadel van heel Frankrijk was. Aangezien het leger deze citadel nog steeds gebruikt, is bezoek enkel mogelijk onder begeleiding van een gids.
  • Het Belfort is een typisch kenmerk van Vlaanderen en Noord-Frankrijk. Het is door de UNESCO geplaatst op Werelderfgoedlijst. Het is enkel te bezichtigen onder begeleiding van een gids op zaterdag en zondag van 10.30 tot 11.30 uur.

Musea[bewerken]

  • Het Museum Hospice Comtesse in de rue de la Monnaie toont een gasthuis uit 1237 dat door Johanna van Constantinopel, gravin van Vlaanderen werd gesticht. Het binnenplein en de toegangspoort zijn indrukwekkend en het geheel is volledig gerestaureerd.
  • Het Museum voor Schone Kunsten op de Place de la République [4] is volledig gerestaureerd. Het bezit werken van onder andere Monet, Rodin, Rubens en Goya. Bijna alle Franse schilders zijn vertegenwoordigd en de tijdelijke tentoonstellingen zijn spraakmakend. Na het Louvre, is het Palais des Beaux-Arts het belangrijkste museum van Frankrijk.

Parken en tuinen[bewerken]

  • Het Bois de Boulogne rond de Citadel is met zijn 50 ha de grootste groene zone in Rijsel. Je vindt er tevens de dierentuin.
  • De tuin van Vauban is een in Engelse stijl aangelegde tuin uit 1863. Tal van beeldhouwwerken zijn te bezichtigen. Gelegen aan de Boulevard de Vauban.
  • De Botanische tuin in het zuiden is geopend sinds 1948. Deze ligt tegen de E42 aan. Rue du Jardin des Plantes.
  • Het Jean-Baptiste Lebas Park van 3 ha is een stadspark met als grootste eye-catcher het opvallend hekwerk.
  • Het Henri Matisse Park is een constant veranderend park waar de natuur de baas is, aan de hand an landschapsarchitect Gilles Clément.

Doe[bewerken]

  • Neem de metro, Lijn 2 naar Roubaix, richting Ch Dron en stap uit aan het station Jean Lebas. La Picine [5] was het mooiste gemeentelijke zwembad van Frankrijk en is tegenwoordig een museum. Er staan nu beelden langs het bad en er hangen schilderijen in de kleedkamers. Let ook op het prachtige gerestaureerde art deco gebouw zelf.

Leer[bewerken]

Werk[bewerken]

Winkelen[bewerken]

Furet du Nord gevestigd aan de Grand Place 15 is éen van de grootste boekwinkels van Europa. De winkeloppervlakte bedraagt ongeveer 7000 vierkante meter.

Kilo Shop in de rue Gambetta verkoopt nieuwe en tweedehands kleding per kilogram.

Euralille Dit winkelcomplex dicht bij het station heeft 4 verdiepingen winkels (140) en restaurants. Het is 24000 vierkante meter groot en werd ontworpen door de Fransman Jean Nouvel en de Nederlander Rem Koolhaas. Alle grote merken zijn er te vinden.

Tous les jours dimanches rue Bartholomé Masurel 13. Een verbazingwekkende mengeling van antiek, brocante, gebak, quiches, koffie en thee.

Overdekte markt van Wazemmes place de la Nouvelle Aventure. Een multiculturele en sfeervolle markt met producten uit alle werelddelen. Gezien de drukte opletten voor zakkenrollers.

Eet[bewerken]

Pâtisserie Méert in de rue Esquermoise 23 is de oudste bakkerij (1839) van de stad. Ze is gevestigd in een prachtig art-nouveau pand. Een van de specialiteiten zijn de vanillewafeltjes uit Madagaskar.

L'huitière, rue des Chats Bossus, een prachtige viswinkel met restaurant en oesterbar in art-decostijl. Let op de prachtige tegels op de muren.

Een kaas genaamd Vieux Lille wordt in bier en pekel te weken gezet. Hij wordt ook Gris Puant of Grijze Stinkerd genoemd. Maroilles is een krachtig geurende streekkaas. Nog enkele streekkazen zijn de Mimolette en de Mont des Cats. Deze kazen vindt je in de Fromagerie Philippe-Olivier in de rue du Curé Saint-Etienne 3. Het aanbod is overweldigend en de kazen rijpen in grotten voor ze te koop worden aangeboden.

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

  • The Barbue d'Anvers, rue St Etienne, Vlaamse keuken.

Drink[bewerken][add listing]

  • The Drugstore, tel. 03 20 12 00 53, Rue Royale 21. Erg klein loungecafé met twee verdiepingen en een klein buitenterras. Sfeervolle oranje verlichting als aanvulling op de film- en muziekposters uit ver vervlogen tijden die aan de muren hangen. Mijn advies: Pak een tafel boven - De stoelen zijn er comfortabel en je kunt naar de mensen beneden op straat kijken. Deze bar is meer dan bier en cocktails, en tijdens de happy hour zijn er speciale aanbiedingen: cocktails voor slechts €6.

Slaap[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Lille Hostel [6]. Prijscategorie: ongeveer €20 per nacht. Ook 2 persoonskamers en een gezamenlijke keuken.

Gemiddeld[bewerken]

  • Hotel de la Paix, rue de Paris 46, [7] heeft 36 kamers. Vanaf € 80,00 per nacht.
  • Hotel Brueghel [8], Tel. (33) 3 20 06 06 69, Parvis Saint-Maurice 3-5. Dit hotel in het centrum van Rijsel biedt een sfeervol uitzicht op een kerk. Prijscategorie: ongeveer €80 per nacht.

Duur[bewerken]

  • Hotel l'Hermitage Gantois [9], Rue de Paris 224. Slapen in een viersterren hotel. Het decor is dat van Lodewijk XV en een bad nemen doe je in carraramarmer. Dit hotel is zonder twijfel het beroemdste hotel in Lille. De prijzen zijn navenant. Zo kost een prestigekamer ongeveer € 450,00 per nacht en een ontbijt € 19,00.

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Eruit reizen[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites