Libanon

Uit Wikitravel
Azië : Midden-Oosten : Levant : Libanon
noframe
Locatie
noframe
Vlag
noframe
Beknopt
Hoofdstad Beiroet
Regering Parlementaire democratie
Munt Libanese Pond
Oppervlakte 10.452 km2
Bevolking 4,8 miljoen
Taal Arabisch
Religie Christelijk (35%), Sjiieten (40%), Soennieten (25%), Druzen, Alawieten
Oproepcode +961
Internet TLD .lb
Tijdzone UTC +2

Libanon is een land van de Levant in het Midden-Oosten, gelegen tussen Syrië, Israël en de Middellandse Zee. Het is gemengd christelijk-islamitisch. Libanon had af te rekenen met een burgeroorlog van 1975 tot 1990, maar de wederopbouw gaat in snel tempo verder.

Regio's[bewerken]

Delenlibanon.png

Steden[bewerken]

Info[bewerken]

Libanon is een republiek in het Midden-Oosten met een oppervlakte van ruim 10.000 km² (een kwart van Nederland) en ongeveer 4 miljoen inwoners (2009). Het land was eeuwenlang de brug tussen West en Oost en dankzij de handel werd Libanon bijzonder welvarend. Men sprak wel van "het Zwitserland van het Midden-Oosten", terwijl de hoofdstad Beiroet wel met Parijs werd vergeleken. In Libanon leefden christenen en moslims vele eeuwen lang min-of-meer vreedzaam naast elkaar, maar af en toe kwamen de verschillende godsdiensten en bevolkingsgroepen toch met elkaar in conflict. In 2006 kwam het land in oorlog met buurland Israël. Na de verkiezing van de nieuwe regering aan het einde van 2009 is de veiligheidssituatie in Libanon drastisch verbeterd waardoor de natie één van de belangrijkste toeristische bestemmingen van 2010 is geworden.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Per vliegtuig is het beste reizen. Je kunt momenteel niet rechtstreeks vanuit Nederland met de KLM naar Beiroet international maar wel via Parijs met Air France of Lufthansa via Frankrijk of Duitsland.

Per trein[bewerken]

De trein in Libanon rijdt niet meer sinds de burgeroorlog die het land heeft geraakt.

Per auto[bewerken]

Per auto kun je via Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Turkije, Syrië en vervolgens Libanon.

Per bus[bewerken]

Per bus kun je vanuit Turkije, Syrië en Jordanië. En ook vanuit Libanon kun je per bus naar Turkije, Syrië en Irak, Jordanië en Saoedi-Arabië.

Per boot[bewerken]

Vanuit Italië, Vonaco kun je per boot naar Libanon. En vanuit Cyprus is het ook mogelijk .

Rondreizen[bewerken]

Baalbek, het grootste Romeinse tempelcomplex ooit gebouwd

Rondreizen in Libanon is vrij eenvoudig, met name ook omdat de afstanden vrij klein zijn. De makkelijkste manier om rond te reizen is met grotere bussen en minibusjes die in iedere stad vanaf één of meer vaste punten vertrekken. Voor kortere afstanden en/of minder vaak bereisde routes is het ook mogelijk een taxi te delen of volledig af te huren.

Taal[bewerken]

De officiële taal is Arabisch, maar je kunt je er prima redden met Frans en Engels. Daarnaast wordt het Frans veel gebruikt in de politiek.

Kopen[bewerken]

Kosten[bewerken]

Eten[bewerken]

De Libanese keuken behoort tot een van de beste en de meest veelzijdige ter wereld en hoeft enkel de Chinese en de Franse voor te laten gaan. Typisch is een mezze, een hele hoop hapjes die een schotel op zich vormen. Vaak gebruikte ingrediënten zijn kikkererwten, peterselie, munt, lamsgehakt, sesamolie, citroen, walnoten en olijven.

Bekende gerechten zijn:

  • Tabouleh: mix van gehakte peterselie, munt, gebroken tarwe, ui, sesamolie, citroensap en tomaten
  • Hummus: dip op basis van kikkererwten, knoflook, citroensap en olijfolie.
  • Fatoush: salade met verse kruiden zoals peterselie en munt, sla, tomaten, paprika, citroensap, knoflook en gegrild Libanees brood.

Uitgaan[bewerken]

Libanon is wat dat betreft the place to be. Arabieren uit de Golflanden, Noord-Afrikanen en Zuid-Europeanen komen er vooral heen om te feesten. Overal in Beiroet kom je discotheken tegen, het is variërend, van R&B tot Arabische muziek . Je hebt er zelfs gay-discotheken o.a. ornage mekanic & accid. In de overige grote steden kun je je ook prima vermaken .

Overnachten[bewerken]

In Libanon zijn hotels van verschillende prijsklassen te vinden. Er zijn dure 4-5-sterrenhotels (prijzig) en middenklassenhotels. In Beiroet zijn een aantal backpackershotels, buiten Beiroet zijn de goedkopere hotels vaak sfeervolle Bed&Breakfast-achtige accommodaties. In Beiroet is het mogelijk appartementen te huren in de binnenstad; dat kost wat minder dan een verblijf in een hotel.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Momenteel zit Libanon in een overgangsfase. Er is pas in de zomer van 2006 oorlog geweest met Israël. U kunt nu prima naar Libanon maar je kunt ook eerst een paar maanden wachten tot het land wat stabieler is .

Gezondheid[bewerken]

Respect[bewerken]

Libanon is een vrij land, het is gemengd islamitisch en christelijk. Als toerist kun je in Libanon prima je zelf zijn, zelf homo's. Libanon is het meest gayfriendly land van het Midden-Oosten. Als vrouw hoef je niet bedekt te zijn dus je kunt je vrij kleden. Arme sjiitische wijken kun je beter vermijden.

Contact[bewerken]

Landen in Azië (Centraal-Azië, Midden-Oosten, Noord-Azië,Oost-Azië,Zuidoost-Azië, Zuid-Azië)

Afghanistan · Armenië · Azerbeidzjan · Bahrein · Bangladesh · Bhutan · Brunei · Cambodja · China · Filipijnen · Georgië · India · Indonesië · Irak · Iran · Israël · Japan · Jemen · Jordanië · Kazachstan · Kirgizië · Koeweit · Laos · Libanon · Maldiven · Maleisië · Mongolië · Myanmar · Nepal · Noord-Korea · Oezbekistan · Oman · Oost-Timor · Pakistan · Qatar · Rusland · Saoedi-Arabië · Singapore · Sri Lanka · Syrië · Tadzjikistan · Taiwan · Thailand · Turkije · Turkmenistan · Verenigde Arabische Emiraten · Vietnam · Zuid-Korea

Werelddelen

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites