Lhasa

Uit Wikitravel
Azië : Oost-Azië : China : Tibet : Lhasa

Lhasa (Tibetaans: ལྷ་ས་, Chinees: 拉薩) is de hoofdstad en grootste stad van Tibet, een autonome regio in China. De stad heeft 521.500 inwoners. De stad ligt op een hoogte van 3650 meter

Begrijpen[bewerken]

Lhasa betekent letterlijk "plek van de goden". Oude Tibetaanse documenten spreken echter tot vroeg in de 7e eeuw van Rasa, wat "binnenhofplek" of "geitenplek" betekent.

De stad is de traditionele zetel van de dalai lama met de paleizen Potala en Norbulingka. De stad wordt in het Tibetaans boeddhisme gezien als de heiligste plaats van Tibet.

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

De internationale luchthaven Lhasa Gonggar (IATA: LXA, ICAO: ZULS) ligt 45 kilometer ten zuidwesten van het stadscentrum van Lhasa.

Per Trein[bewerken]

In de stad bevinden zich twee stations, Station Lhasa en Station Lhasa-West.

De Peking-Lhasa-spoorlijn verbind de stad met de Chinese hoofdstad Beijing. Dit is de hoogst gelegen spoorweg ter wereld.

Per Auto[bewerken]

Er leiden verschillende wegen naar Lhasa vanuit Chengdu in Sichuan, Xining in Qinghai en vanuit Nepal, waaronder de nationale wegen G109 en G318.

Per Bus[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

  • Potala - Dit is het paleis van de Dalai Lama.
  • Norbulingka - Het zomerverblijf van de dalai lama's.
  • De Jokhang-tempel - Een boeddhistische tempel in de Barkhor-buurt.
  • Het Tibet Museum - Hier worden zaken tentoongesteld over de Tibetaanse kunst en cultuur.

Doe[bewerken]

Een rondgang in het spoor van de pelgrims. Naar Tibetaans boeddhistische traditie bestaan er drie pelgrimroutes in Lhasa. De binnenste route is de Nangkhor en omvat een rondgang in het binnenhof van de Jokhangtempel. De middelste route is de Barkhor en omvat een rondgang om de Jokhangtempel met daarnaast andere kloosters en tempels in de oude binnenstad van de stad. De buitenste route is de Lingkhor die loopt langs de vroegere stadsgrenzen van de stad en is nu ook open voor het toerisme.

Leren[bewerken]

Sinds 1985 bevindt zich de Tibet-universiteit in Lhasa.

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Een gebedsmolen of andere traditionele Tibetaanse voorwerpen, zoals thangka's en mandala's, kunnen worden aangekocht in de buurt rond de Jokhang-tempel.

Eten[bewerken]

De Tibetaanse keuken heeft veel overeenkomsten met die uit omliggende streken zoals Nepal en Bhutan, maar er zijn ook verschillen, onder andere omdat er slechts weinig gewassen groeien in het gure klimaat op de Tibetaanse hoogvlaktes.

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drinken[bewerken]

Probeer eens de typische Tibetaanse boterthee.

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Tibetaans en Chinees zijn de meest gangbare talen in de stad (en in de rest van Tibet).

Veiligheid[bewerken]

Veel mensen hebben door de hoge ligging van Tibet last van hoogteziekte, de enige remedie is langzaam wennen aan de extreme omstandigheden.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen