Leuven

Uit Wikitravel
Stadhuis en Grote Markt

Leuven is de hoofdstad van de provincie Vlaams-Brabant, in Vlaanderen. In Leuven bevindt zich de meest befaamde universiteit van België, namelijk de KU Leuven, de oudste katholieke universiteit in Europa.

Arriveren[bewerken]

Trein[bewerken]

Leuven heeft een groot station en is makkelijk te bereiken. Er is een non-stop verbinding met Brussel die er zo'n 20 minuten over doet.

Zie treinreizen in België voor meer informatie.

Rondreizen[bewerken]

Leuven is niet groot en dus kan je makkelijk te voet gaan. De smalle en kronkelende straatjes nodigen uit tot slenteren en verkennen. Een andere mogelijkheid is de fiets. Deze kan je makkelijk huren aan het [station][1].

De auto is zeker geen optimaal vervoermiddel aangezien delen van de stad autovrij of autoluw zijn en van wat rest is een groot deel eenrichtingsverkeer. Je dient steeds de ring te gebruiken van waar er lussen zijn die je uiteindelijk terug naar de ring brengen. Bovendien is de maximumsnelheid op die ring dikwijls 50 km/u. Gratis parkeerplaatsen zijn er niet zo veel, dus staan ze snel vol en moet je uitwijken naar de relatief dure ondergrondse parking onder het Ladeuze-plein of onder het station.

Door het centrum van Leuven rijden er gelukkig heel veel en heel regelmatig bussen. Er zijn twee knooppunten, vanwaar je een bus kan nemen naar de volledige streek: het station, waar alle bussen voorbij komen en het Rector De Somerplein.

Tijdens de week is lijn 318 de snelste manier om goedkoop naar Brussel Noord te reizen. Lijn 616 is steeds de goedkoopste manier om rechtstreeks naar de internationale luchthaven in Zaventem te reizen. Deze bus komt ook langs de campus van de universiteit. Zorg dat je vooraf een lijnkaart aankoopt in een krantenwinkel, De Lijnwinkel of bij een kruidenier.

Toerisme Leuven ontwikkelde de Citytripplanner, [[2]] met de bedoeling dat de bezoeker van Leuven zijn eigen wandelroute kan uitstippelen aan de hand van zijn interessesfeer, die hij kan invoeren in de planner. Het is de eerste toeristische dienst die hiervan gebruik maakt. De route kan aangepast worden, maar ook gedownload worden op een GPS-toestel.

Zie[bewerken]

  • "Fonske", het standbeeld dat de studenten uitbeeldt;
  • De Fiere Margriet, een opvallend standbeeld op de Dijleterrassen die een oude legende uitbeeldt;
  • Het Stadhuis van Leuven;
  • Het Begijnhof, Eén van de grootste nog bestaande begijnhoven in Vlaanderen;
  • Het museum M met topstukken van Rogier van der Weyden en Dirk Bouts;
  • De botanische Kruidtuin met orangerie en tropische serre;
  • De Sint-Pieterskerk, inclusief enkele middeleeuwse schatten in het bijhorend museum;
  • Het kasteel van Arenberg in Heverlee;
  • De Oude Markt, behalve voor alcohol ook architectonisch interessant;
  • De Grote Markt architectonisch interessant;
  • De vele gotische gebouwen, dikwijls eigendom van de KU Leuven en als zodanig semi-toegankelijk voor het publiek, bijvoorbeeld de Centrale Bibliotheek op het Ladeuzeplein loont de moeite;
  • Het Sint-Donatuspark Stadspark
  • De Abdij van Park met plafondsculpturen in stucwerk
  • De Sint-Antoniuskerk aan het Damiaanplein met de graftombe van Pater Damiaan
  • De Sint-Michielskerk
  • Het Stadspark

Doe[bewerken]

  • Voor cultuur is er het Stuk [3] met bijbehorende alternatieve filmzaal CinemaZed [4];
  • Marktrock [5] is het jaarlijkse muziekfestival dat in de binnenstad doorgaat, voor de concerten op de Oude Markt betaal je, de andere podia zijn gratis;
  • Het internationaal gerenommeerde kortfilmfestival Leuven Kort [6];
  • De Beleuvenissen [7], een concertreeks op elke vrijdag in juli. Vier weekends brengen elk jaar vier totaal verschillende thema's: Jazz & Blues, Folk, Tropical, Visueel;
  • Hapje Tapje: culinair feest op de eerste zondag van augustus. Mogelijkheid tot het proeven van verschillende bieren en gerechten.
  • Sportoase, Philipssite 6, ga zwemmen in het tropische zwembad van de Sportoase voor 5 euro, ideaal voor regenachtige dagen.

Zuid-Dijleland[bewerken]

Voor wie graag wandelt in het bos is er ten zuidwesten van Leuven een wandelknooppuntennetwerk dat doorheen Heverleebos met zijn Arboretum Heverlee en Meerdaalwoud voert. In deze bossen zijn ook houtsculpturen opgesteld van de kunstenaar Ad Wouters en er is een aangename fietstocht van 25 km uitgestippeld die langs de meeste van zijn werken voert, zie Pad van Ad.

Hageland[bewerken]

Ook in het Hageland is er richting Aarschot en Diest een wandelknooppuntennetwerk. Vanuit Kessel-Lo is er een startpunt in het Provinciaal Domein. Eén van de trekpleisters in deze regio is het onlangs gerestaureerde Kasteel van Horst, eveneens met plafondsculpturen in stucwerk.

Koop[bewerken]

De winkelstraten van Leuven zijn de Diestsestraat en de Bondgenotenlaan. Deze lopen naast elkaar met vele kleinere verbindingsstraatjes waar eveneens winkels gevestigd zijn. In de weekends of tijdens de uitverkoop kan het daar behoorlijk druk worden. Evenwijdig met de Oude Markt loopt de Parijsstraat, die verder uitkomt op de Brusselsestraat en verbinding geeft naar de Vismarkt, drie stukjes Leuven met nog meer winkeltjes en horeca-zaken.

Eet[bewerken]

Door het grote aantal studenten kan je overal broodjes, kebab of friet kopen, desnoods om vijf uur in de ochtend. Wens je iets uitgebreider te eten, wandel dan eens door de Muntstraat, achter het stadhuis/politiekantoor, of door de Parijsstraat, achter de Oude Markt. Behalve de Belgische keuken heb je in Leuven ook ruime keuze uit wat de rest van de wereld biedt, zoals Mexicaans, Portugees, Marokkaans, Japans, enzovoort. Sommige restaurants, bijvoorbeeld in de Parijsstraat, onderscheiden zich met een vegetarisch of veganistisch menu, andere door speciale openingstijden, bijvoorbeeld in de Nachtuil bestel je een fatsoenlijk gerecht tot drie uur 's ochtends.

Drink[bewerken][add listing]

Leuven is de thuishaven van de grootste brouwerij ter wereld, namelijk InBev (een fusie van het Leuvense Interbrew en het Braziliaanse AmBev), onder andere bekend van Jupiler, Stella Artois. De Leuvense Oude Markt wordt soms wel eens de langste toog ter wereld genoemd.

Uitgaan[bewerken]

  • Seven Oaks, Hanengang, is een club in de kelders van een oud gebouw met zeer mooie gewelven.

Slaap[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Vrienden op de Fiets, 2 adressen voor toeristen die fietsend of wandelend doorheen België reizen, [8]
  • Leuven City Hostel, nieuwe kleinschalige hostel in het centrum met mogelijkheid tot zelfkook. Op vijf minuten van het station. [9]

Medium[bewerken]

Leuven heeft een aantal centraal gelegen hotels. Vlakbij het station is een Novotel.

Duur[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites