Leuven

Uit Wikitravel

Inhoud

Stadhuis en Grote Markt

Leuven is de hoofdstad van de provincie Vlaams-Brabant, in Vlaanderen. In Leuven bevindt zich de meest befaamde universiteit van België, namelijk de KU Leuven, de oudste katholieke universiteit in Europa.

Arriveren[bewerken]

Luchthaven[bewerken]

Brussels Airport (Zaventem) is gelegen op 33 km van Leuven en is perfect bereikbaar met de trein. Er vertrekt ongeveer elke 30 minuten een trein vanuit Leuven naar de luchthaven tussen 05.27 uur en 23.07 uur. De treinreis duurt ongeveer 16 minuten. www.brusselsairport.be

Brussels South Charleroi Airport is gelegen op ongeveer 85 km van Leuven. Vanuit de luchthaven kan u een bus nemen (buslijn A, TEC) die u in een 20-tal minuten naar het treinstation van Charleroi Zuid brengt. Hier kan u vervolgens met de trein richting Leuven reizen. www.charleroi-airport.com

Openbaar vervoer[bewerken]

Leuven is gemakkelijk te bereiken met auto, bus en trein.

Met de trein [[1]] ligt Leuven op 20 minuten van Brussel, op 45 minuten van Antwerpen, op 50 minuten van Luik, op anderhalf uur van de Belgische kust en op 2 tot 3 uur van steden als Düsseldorf, Parijs, Amsterdam, Calais.

Voor het autoverkeer ligt Leuven op een knooppunt van twee belangrijke autowegen: E40 en E314.

In Leuven zelf brengen de bussen van vervoersmaatschappij De Lijn[[2]] je snel overal in en rond de stad.

Rondreizen[bewerken]

Leuven is niet groot en dus kan je makkelijk te voet gaan. De smalle en kronkelende straatjes nodigen uit tot slenteren en verkennen. Een andere mogelijkheid is de fiets. Deze kan je makkelijk huren aan het station.

De auto is zeker geen optimaal vervoermiddel aangezien delen van de stad autovrij of autoluw zijn en van wat rest is een groot deel eenrichtingsverkeer. Je dient steeds de ring te gebruiken van waar er lussen zijn die je uiteindelijk terug naar de ring brengen. Bovendien is de maximumsnelheid op die ring dikwijls 50 km/u. Gratis parkeerplaatsen zijn er niet zo veel, dus staan ze snel vol en moet je uitwijken naar de relatief dure ondergrondse parking onder het Ladeuze-plein of onder het station.

Door het centrum van Leuven rijden er gelukkig heel veel en heel regelmatig bussen. Er zijn twee knooppunten, vanwaar je een bus kan nemen naar de volledige streek: het station, waar alle bussen voorbij komen en het Rector De Somerplein.

Tijdens de week is lijn 318 de snelste manier om goedkoop naar Brussel Noord te reizen. Lijn 616 is steeds de goedkoopste manier om rechtstreeks naar de internationale luchthaven in Zaventem te reizen. Deze bus komt ook langs de campus van de universiteit. Zorg dat je vooraf een lijnkaart aankoopt in een krantenwinkel, De Lijnwinkel of bij een kruidenier.

Toerisme Leuven ontwikkelde de Citytripplanner,[3] met de bedoeling dat de bezoeker van Leuven zijn eigen wandelroute kan uitstippelen aan de hand van zijn interessesfeer, die hij kan invoeren in de planner. Het is de eerste toeristische dienst die hiervan gebruik maakt. De route kan aangepast worden, maar ook gedownload worden op een GPS-toestel.

Doen en zien[bewerken]

Leuven bezit zowel op cultureel als kunsthistorisch vlak een brede waaier aan mogelijkheden. Van het schitterende gotische stadhuis, tot de ingetogen pracht van de Sint-Pieterskerk en het lekkere Leuvense pintje en de studentenambiance op de Oude Markt, Leuven heeft het allemaal. Je komt gegarandeerd nog eens terug.

Bibliotheektoren [4][bewerken]

Tijdens de klim van vijf verdiepingen kom je meer te weten over de turbulente geschiedenis van de universiteitsbibliotheek en de invloed ervan op de stad. Een fototentoonstelling neemt je mee naar vijf markante tijdsperioden. Na de vijfde verdieping bereik je het balkon van de toren en krijg je een uniek panorama over de stad.

Stadhuis [5][bewerken]

Je staat hier voor één van de bekendste gotische stadhuizen ter wereld. Als je goed geteld hebt, kom je aan 236 standbeelden die in de nissen pronken. De bouw van het stadhuis startte dan in de 15de eeuw.

Sint-Pieterskerk [6][bewerken]

Als je de gotische kerk binnengaat, valt je meteen de pracht op van dit unieke gebouw. In M/schatkamer van Sint-Pieter zie je het laatste schilderij van een Vlaamse Primitief dat nog op de plaats hangt waarvoor het werd besteld: Het Laatste Avondmaal van Dirk Bouts. Maar de Sint- Pieterskerk is nog om andere redenen uniek. Zo is het belfort erkend als UNESCO werelderfgoed.

M - Museum Leuven [7][bewerken]

Hou je van hedendaagse kunst? Of val je meer voor de oude meesters? In beide gevallen kom je perfect aan je trekken in M-Museum Leuven. Je vindt er topstukken uit de Middeleeuwen en hedendaagse kunst. Bovendien wordt de vaste collectie regelmatig aangevuld met tijdelijke tentoonstellingen.

Oude Markt[bewerken]

Een bezoek brengen aan de Oude Markt, dat is plaatsnemen aan de langste toog van Europa. Want nergens vind je meer horecazaken bij elkaar dan op dit unieke plein. Geen wonder dat de Oude Markt dé ontmoetingsplek is van Leuven. Zeker bij mooi weer, wanneer de talrijke terrasjes volstromen.

Universiteitsbibliotheek [8][bewerken]

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd de bibliotheek, toen nog gevestigd in de Universiteitshal, in brand gestoken. Met Amerikaanse steun herrees de bibliotheek van Leuven in de jaren ’20 van de vorige eeuw aan het Mgr. Ladeuzeplein in een nieuw gebouw in Vlaamse renaissancestijl. Ook de beiaard – met 63 klokken de grootste van het land – is door die weldoeners bekostigd. In en rond de indrukwekkende leeszaal zijn nu 1 miljoen boeken terug te vinden.

Kruidtuin [9][bewerken]

Het is de oudste botanische tuin van België. De universiteit legde de tuin in 1738 aan voor haar studenten geneeskunde. Vandaag beheert de stad Leuven deze unieke plek. Ze zorgde voor een tropische serre, een water- en fruittuin en de verzonken tuin. Dat, samen met de picknickbanken, de bloemenzee en kunstprojecten, maakt van de Botanische Tuin een geliefkoosde rustplaats voor inwoners en bezoekers.

Groot Begijnhof[bewerken]

Dit stukje Unesco Werelderfgoed uit de 13de eeuw is een betoverend stukje pure rust midden in de stad. Je vindt er een aaneenschakeling van straatjes, pleintjes, tuinen en parken, met tientallen huizen en conventen in traditionele zandsteen.

Abdij van Park [10][bewerken]

Een van de mooiste abdijen is de norbertijnenabdij van Park. Het is er heerlijk joggen of wandelen in de open ruimte met landerijen, dreven, vijvers en weiden. Het domein is niet enkel een groene long, het staat ook voor een fijn stukje geschiedenis.

Events[bewerken]

Beleuvenissen [11][bewerken]

Gratis muziekfestival met (inter)nationale artiesten, 3 vrijdagen lang op 3 pleinen in de stad.

Hapje-Tapje en Barmannenrace [12][bewerken]

Hapje-Tapje en Barmannenrace (eerste zondag van augustus): culinair parcours in de binnenstad met lekkere hapjes, drankjes en veel sfeer.

Wintertijd [13][bewerken]

Hartverwarmende winteractiviteiten in Leuven: unieke kerstmarkt, nostalgische kermis, winterwandelingen bij valavond en exclusieve muzikale rondleidingen in het beroemde stadhuis.

Marktrock[bewerken]

Marktrock is het jaarlijkse gratis muziekfestival dat in de binnenstad doorgaat.

Winkelen[bewerken]

Trendy boetieks, kleurrijke snuisterwinkels en authentieke speciaalzaken, in Leuven vind je ze op kuierafstand. Verkeersvrije pleinen en leuke doorsteekjes leiden de shoppers langs straten met koffiebars, cafés, terrasjes en verleidelijke restaurants. Welke richting je ook uitloopt vanaf de Grote Markt, binnen de minuut heb je een schat van een winkel ontdekt.

Diestsestraat[bewerken]

Dit is de absolute top-winkellocatie van Leuven. Hoofdzakelijk ingevuld door ketens die een uitmuntend shopping-assortiment aanbieden waarin de funshopper uitstekend aan zijn trekken komt.

Bondgenotenlaan[bewerken]

Deze Leuvense ‘Champs Elysées is precies 1 kilometer lang, kaarsrecht en statig, maar een zeer stijlvolle en levendige winkelstraat met ketenzaken, kleurrijke cafés en boetieks. Behalve de obligate warenhuizen, vindt je er ook exclusieve kleding- en decoratiewinkels.

Mechelsestraat en Vismarkt[bewerken]

De ‘place to shop’ voor wie van ‘anders’ en ‘trendy’ houdt. Deze winkelstraat, met ook een culinair aanbod van winkels, heeft een wat zuiders tintje en is een must voor wie Leuven als shopper bezoekt. Intiemer en gezelliger dan de Bondgenotenlaan of de Diestsestraat en een straatje om traag doorheen te wandelen.

Eten[bewerken]

Leuven is een stad met smaak. En die titel verdien je niet met lekkere pils alleen. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Musa Lova, een Leuvense bananenlikeur met honing of koffie?

Nog Leuvense lekkernijen? Proef de Leuvense Fonskes de aperitiefwijn Lovania en de Fonske Jenever. Je vindt ze in de bijzondere horeca- en speciaalzaken Met betaalbare eethuisjes tot echte sterrenrestaurants, komt in Leuven elke foodie ruim aan zijn trekken.

De Belgische keuken is verweven met bier. En dat proef je natuurlijk nergens beter dan in Leuven. Vroeger werd lekker eten en goed koken altijd meteen en exclusief geassocieerd met wijn. Maar de laatste jaren is bier aan een stevige opmars bezig. Het juiste biertje, in combinatie met de juiste keukentechniek, geeft gerechten smaak, geur en persoonlijkheid.

Oude Markt[bewerken]

Naar de Oude markt ga je om er een hapje te eten, te kaarten, naar muziek te luisteren, te drinken, te discussiëren of je gewoon lekker te laten wegzinken in het gezoem van de terrassen.

Muntstraat[bewerken]

In dit straatje, met huizen uit de 17e en 18e eeuw laten de toeristen zich graag door de geuren en kleuren bedwelmen. Het is het eetstraatje bij uitstek en het is er moeilijk kiezen uit het talrijke aanbod van restaurants waarbij het hoofdaccent ligt op de Europese keuken.

Parijsstraat[bewerken]

Als lekkere buurt is de Parijsstraat, na de Muntstraat een goede tweede. De wereldkeuken is er present.

Tiensestraat[bewerken]

De Tiensestraat is een typische studentenstraat. Tijdens het academiejaar gonst het er van de studenten. De straat biedt afwisselend studentenhuizen, restaurants, cafés en winkels.

Trente[bewerken]

Trente [14] is een stijlvol restaurant gelegen in de Muntstraat. Het restaurant is bekend om zijn lichte en fijne keuken. Bij elk gerecht wordt een passend bier of een geschikte wijn aanbevolen. Kwinten de Paepe de ’Jonge Vlaamse Topchef 2011’ werkt exclusief met verse ingrediënten en een unieke presentatie.

Zarza[bewerken]

Restaurant Zarza [15] heeft een gezellig en modern interieur. Het keukenteam werkt met kwaliteitsproducten dikwijls uit de eigen streek. In 2009 was Zarza winnaar van Bierkok, een initiatief om Vlaams-Brabantse bieren en brouwerijen in de kijker te plaatsen. In Zarza kan je een fijne avond beleven met lekker eten, uitstekende wijnen en dit alles in een sfeervolle omkadering.

Kokoon[bewerken]

Chef-kok Guy Vantoortelboom verwent je in restaurant Kokoon [16] met zijn vernieuwende aanpak van de traditionele keuken. Lekker westers of verfijnd oosters met maandelijks een wisselend, exquise menu. Hier krijgt de traditie een nieuw kleedje en word je vergast op een waar eetavontuur. Op de kaart staan steevast enkele lekkere gerechten gebaseerd op streekbieren.

De Dijlemolens[bewerken]

De naam zegt het al, eetcafé de Dijlemolens [17] bevindt zich op de plaats waar vroeger een industriële bloemmolen stond. Het eetcafé bevindt zich vlak tegen het Groot Begijnhof, op wandelafstand van het centrum. De Dijlemolens is een gezellig ingericht restaurant. In de zomer kan je er genieten van de rust op het mooie terras.

De Blauwe Schuit[bewerken]

De Blauwe Schuit [18] is een gezellige brasserie waar je zeven dagen op zeven terecht kan voor een lekker gerechtje en een frisse pint.

De Klimop[bewerken]

Restaurant De Klimop [19] vind je aan het Martelarenplein, vlak bij het station. Hier kan je lekker genieten van de betere streekproducten. Alles wordt hier dagvers bereid, van de lekkere frieten tot de royale salades. Je kan hier terecht voor een snelle hap, of een uitgebreid diner. Je kan in De Klimop ook overnachten. Er zijn 15 kamers.

Improvisio[bewerken]

Brasserie Improvisio [20] vind je op de binnenkoer van de Romaanse Poort. Er is keuze uit verschillende kleine snacks, broodmaaltijden, slaatjes, pasta’s, visgerechten, vleesgerechten en artisanale quiches. Improvisio is een kindvriendelijke brasserie. Bij mooi weer kan je terecht op een van de drie terrassen: een groot buitenterras vooraan en twee idyllische binnenterrassen.

De Valck[bewerken]

Restaurant de Valck [21] heeft een groot aanbod aan biergerechten. Het restaurant werkt enkel met dagverse producten. Hierdoor is de vaste menukaart niet uitgebreid, maar deze wordt wekelijks aangevuld met seizoenssuggesties. Op de bierkaart van De Valck staan naast normale bieren vele trappistenbieren. Daarnaast schenken ze de bierlikeur Eau de Villers.

Domus[bewerken]

Domus [22] heeft haar eigen brouwerij binnen het gebouw zelf, de bieren belanden via een interne pijpleiding aan de toog. Domus brouwt drie huisbieren: de Domus Con, de Domus Nostra en Nen Engel. Het is de ideale plek om bieren te proeven, maar je kan er ook uitgebreid eten. Er is een gevarieerd menu van snacks, salades, vlees, vis, desserts en biergerelateerde gerechten.

Cafés[bewerken]

Wie “Leuven” zegt, denkt automatisch aan bier. De biercultuur is immers alomtegenwoordig in de stad. Niet alleen is Leuven de bakermat van Stella Artois, je vindt er ook de langste toog ter wereld op de Oude Markt en de enige huisbrouwerij van België, Domus.

En alsof dat nog niet genoeg is, is Leuven ook gaststad voor het grootste proeffestival van de Benelux: het Zythos Bierfestival. Leuven profileert zich dan ook als bierstad bij uitstek en laat zijn bezoekers daar met volle teugen van meegenieten.

Biercafés in Leuven! Deze cafés kunnen prat gaan op een bijzonder groot aanbod aan speciaalbieren:

De Fiere Margriet[bewerken]

Het biercafé met het grootste aanbod is De Fiere Margriet aan het Margarethaplein. Er staan maar liefst 280 verschillende bieren op de kaart waaronder lokale speciaalbieren zoals Wolf, Broeder Jacob, Kessel Blond, Hector en Hof Ter Dormael. Elke maand is er een ‘Bier van de maand’. Het café is alle dagen open vanaf 7 uur. (Adres: Margarethaplein 11)

De Metafoor[bewerken]

De Metafoor is een echte aanrader voor de bierliefhebber. Je vindt deze gezellige bruine kroeg in de Parijsstraat. De Metafoor heeft een bijzonder uitgebreid aanbod aan bieren waaronder de gebruikelijk lokale speciaalbieren. Ook hier is er ‘Bier van de maand’. Alle dagen open vanaf 11uur. (Adres: Parijsstraat 34)

M-Café[bewerken]

Binnen in het prachtige Museum M vindt u het gelijknamige M-café. Je vindt 65 verschillende bieren waaronder ook veel speciaalbieren uit Vlaams-Brabant zoals Alpaïde, Tumulus en Metteko Het M-café organiseert elke vrijdag ‘één uur biercultuur’, een informatieve proeverij rond een specifiek onderwerp. (Adres: Savoyestraat 10)

De Blauwe Kater[bewerken]

In dit jazz en bluescafé in het hartje van de stad kan je wel 99 verschillende biersoorten ontdekken. Op maandag zijn er regelmatig kleinschalige optredens. Alle dagen open vanaf 19 uur. Ook in de Blauwe Kater is er steeds een ‘Bier van de maand’. (Adres: Hallengang 1)

Bars en nachtleven[bewerken]

Mede door de aanwezigheid van de studenten, is het uitgaansleven behoorlijk goed ontwikkeld. Hierbij een overzicht van de leukste uitgaansgelegenheden.

Rumba [23][bewerken]

Disco met verschillende eclectische muziekgenres. Adres: Kiekenstraat 6

Albatros [24][bewerken]

Fuifzaal in het hart van Leuven. Adres: Brusselsestraat 15

Blauwe Kater [25][bewerken]

Bruin streekbierencafé met meer dan 99 biersoorten en jazz- of bluesconcerten op maandag. Adres: Hallengang 1

Musicafe [26][bewerken]

Place to be voor after-work-parties en tal van (privé-)evenementen. Adres: Muntstraat 5

Mattiz [27][bewerken]

MATTIZ is een trendy & loungy bar met zowel klassieke als hippe cocktails, lekkere fingerfood en fijne tapas. Adres: Naamsestraat 53

Stuk Kunstencentrum [28][bewerken]

Leuvense kunstencentrum met hedendaags theater en experimentele muziek. Adres: Naamsestraat 96

Het Depot [29][bewerken]

Dé plek in Leuven waar muzikanten en muziekliefhebbers zich helemaal kunnen uitleven! Het Depot is niet alleen een concertzaal, waar het goed toeven is, maar het is ook gangmaker voor talrijke muzikale initiatieven in de regio. Adres: Martelarenplein 12

Overnachten[bewerken]

Om Leuven in al haar facetten te kunnen ontdekken, vind je er een hele waaier aan overnachtingsmogelijkheden. Er is voor ieder wat wils: kleine en middelgrote hotels, intieme en karaktervolle bed & breakfasts en budgetvriendelijke jeugdherbergen. Een warm onthaal is dus verzekerd. Alle adressen liggen op wandelafstand van het bruisende centrum.

Begijnhof Hotel****[30][bewerken]

Het Begijnhof Hotel ligt op wandelafstand van het historische centrum van Leuven, omringd door prachtige tuinen in de pittoreske sfeer van het prachtige Groot Begijnhof.

Martin’s Klooster****[31][bewerken]

Het Martin’s Klooster Hotel ligt aan het einde van een stil verkeersvrij kasseistraatje en omgeven door architecturale meesterwerken uit de Middeleeuwen en de renaissance. Je verblijft er in een voormalig klooster. Het interieur is geraffineerd, met respect voor de architectuur en geïnspireerd op een stijlvolle warme levenskunst.

Park Inn***[32][bewerken]

Recent hotel, opende in november 2011 met 133 ruime comfortabele kamers. Gelegen tegenover het station en op wandelafstand van de winkels met een eigen restaurant.

La Royale**[33][bewerken]

Gelegen in het centrum van Leuven is la Royale het ideale vertrekpunt om Leuven te ontdekken. Je logeert recht tegenover het station en op wandelafstand van de winkels. De 37 kamers zijn vernieuwd en comfortabel ingericht. In de zomermaanden kan je op het terras genieten van een lokaal gebrouwen bier.

New Damshire [34][bewerken]

Het hotel is gelegen in het historisch centrum van Leuven. Bezienswaardigheden, winkels, restaurants en cafés op wandelafstand. Er is een eigen private parkinggarage.

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites