Leeuwarden

Uit Wikitravel
Europa : Benelux : Nederland : Friesland : Leeuwarden
Historische plattegrond van Leeuwarden

Leeuwarden, (Fries: Ljouwert), is de hoofdstad van de provincie Friesland. De stad is één van de Friese elf steden en voert als gemeenteslogan 'Kijk, dat is het mooie van Leeuwarden!'.

Arriveren[bewerken]

Trein[bewerken]

Leeuwarden is een spoorwegknooppunt en heeft een intercitystation, en twee andere stations. In de toekomst is nog een station gepland. De stations zijn:

  • Station Leeuwarden
  • Halte Achter de Hoven, station met beperkte dienstregeling
  • Station Camminghaburen
  • Station Leeuwarden Werpsterhoek Een toekomstig station, aan de spoorlijn naar Zwolle

Leeuwarden heeft verbindingen met:

Bus[bewerken]

Naast het treinstation Leeuwarden is een busstation. Van hieruit zijn er lijnen naar o.a. Dokkum, Buitenpost, Drachten, Heerenveen, Joure, Sneek, Bolsward, Franeker, Harlingen en Alkmaar.

Auto[bewerken]

Een aantal hoofdwegen verbindt Leeuwarden met andere steden:

  • A31 Leeuwarden - Harlingen - Afsluitdijk - Amsterdam
  • A32 Leeuwarden - Heerenveen - Zwolle
  • N31 Leeuwarden - Drachten - Emmen
  • N355 Leeuwarden - Groningen

In de jaren 50 en 60 is er een ringweg om Leeuwarden aangelegd, die nu midden in de stad ligt.

Boot[bewerken]

Leeuwarden ligt aan het druk bevaren Van Harinxmakanaal, dat Leeuwarden verbindt met Harlingen en het Prinses Margrietkanaal. Deze routes worden vooral gebruikt voor goederenscheepvaart. Voor pleziervaart wordt voor de Dokkumer Ee tussen Leeuwarden en Dokkum gebruikt. Het is een doorgaande vaarroute die belangrijk is voor de pleziervaart in Noord-Friesland. Een (eveneens doorgaande) zijvaart van de Dokkumer Ee, is de Bonkevaart, het eindpunt van de Schaats-Elfstedentocht. De Zwette verbindt Leeuwarden met het Friese Merengebied van Zuidwest-Friesland.

Rondreizen[bewerken]

Bus[bewerken]

Via de stadsdienstlijnen is vanaf het busstation elke wijk bereikbaar

Bekijken[bewerken]

Monumenten[bewerken]

Met 575 rijksmonumenten staat Leeuwarden in de top-15 van Nederlandse monumentengemeenten, dankzij een historische binnenstad en woonwijken uit de late negentiende en vroege twintigste eeuw. Ook heeft de stad beschermde stadsgezichten zoals de binnenstad met singels, het Nieuwe Kanaalgebied en de Hollanderwijk. Deze worden beschermd omdat ze een bijzondere ruimtelijke structuur en karakter hebben, waarin een ontwikkelingsgeschiedenis van soms eeuwen is te zien. De bescherming geldt voor het historisch gegroeide patroon van gevelwanden, straten, pleinen, grachten en groengebieden en de onderlinge verhouding daarvan. Naast de rijksmonumenten zijn er 375 beeldbepalende panden.

De monumenten betreffen woonhuizen, kerken, molens, pakhuizen, winkel- en kantoorpanden en ook parken, een middeleeuwse waterloop en standbeelden. Ook de kaden en pijpen in de binnenstad en delen van de oude omwalling en grachten zijn monumentaal. De oudste monumenten dateren uit de dertiende eeuw, waaronder de Grote of Jacobijnerkerk (kloosterkerk van de Dominicanen) met beroemd Müllerorgel en de parochiekerk van Swichum (gewijd aan de heiligen Nicolaas en Catharina). Het jongste monument is het Burmaniakamp uit 1940, de Duitse manschappenverblijven tegenover de vliegbasis. In de tussenliggende eeuwen zijn panden gebouwd zoals de Kanselarij, de Waag (beide uit de Renaissanceperiode) en herenhuizen aan de Tweebaksmarkt, de Voorstreek en de Nieuwestad. De grootste groep rijksmonumenten bestaat uit eenvoudige woon- en winkelpanden. Overigens zijn ook enkele archeologische vindplaatsen beschermd als monument vanwege een hoge archeologische verwachting.

Kerken[bewerken]

  • Sint-Bonifatiuskerk, aan het Bonifatiusplein in het noord-oosten van het oude centrum. Neo-gotische rooms-katholieke kerk van architect P.H.J. Cuypers uit 1884. Het orgel is van de bekende Franse orgelbouwer Aristide Cavaillé-Coll.
  • Grote of Jacobijnerkerk, aan het Jacobijnerkerkhof. Protestantse kerk, waarvan de oudste delen uit 1275 dateren. Met een vroeg 18e-eeuws orgel van Christian Müller.
  • Waalse Kerk, aan de Grote Kerkstraat. Kleine vroeg 16e- eeuwse kerk, thans in gebruik bij de Remonstrantse gemeente.

Overige historische gebouwen[bewerken]

  • Kanselarij, waarvan de bouw is aangevangen in 1566. Tussen 1571 en 1811 werd er recht gesproken, daarna had het het verschillende andere functies. Tegenwoordig is het een onderdeel van het Fries Museum.
  • Waag, aan het Waagplein/Nieuwestad, op de huidige plaats gebouwd in 1590 en is daar in functie geweest tot 1880. Daarna heeft het verschillende functies gehad. Tegenwoordig heeft het een horecafunctie.
  • Oldehove, aan het Oldehoofdsterkerkhof in het noordwesten van de oude binnenstad. Een kerktoren, waarvan de bouw is aangevangen in 1529. Een bijbehorende kerk is nooit gerealiseerd.
  • Paleis van Justitie een neoclassicistisch gebouw uit 1851, aan de kop van het Wilhelminaplein.
  • Station Leeuwarden uit 1863, aan de zuidkant van de oude binnenstad.
  • Stadhuis, een classicistisch gebouw aan het Raadhuisplein, waarvan de bouw is aangevangen in 1715.
  • Provinciehuis, een gebouw uit 1580 aan de Tweebaksmarkt. Het gebouw is meerdere malen verbouwd en uitgebreid.
  • Blokhuispoort aan het Blokhuisplein in het zuidoosten van de binnenstad. Het gebouw uit 1500 is van 1580 tot 2007 in gebruik geweest als huis van bewaring. Thans doet het dienst als cultuurcentrum.

Moderne architectuur[bewerken]

  • Postbankgebouw, architect: Abe Bonnema. De top van het gebouw wordt gesierd door een kunstwerk van Marte Röling.
  • Achmeatoren, een 114 meter hoog kantoorgebouw ui 2001, architect: Abe Bonnema.
  • Crystalic een business center uit 2002, architect: Gunnar Daan. Een enorm glazen gebouw aan de Harlinger Straatweg.

Musea[bewerken]

  • Fries Museum
  • Princessehof Leeuwarden - nationaal keramiekmuseum, zie ook: Papingastins
  • Historisch Centrum Leeuwarden
  • Natuurmuseum Fryslân
  • Pier Pander Museum
  • Verzetsmuseum Friesland
  • Tresoar - Fries Historisch en Letterkundig Centrum
  • 't andere museum

Doen[bewerken]

  • Bezoek de Blokhuispoort, deze voormalige gevangenis is nu het culturele hart van Leeuwarden. Je kunt er exposities zien, voormalige cellen zijn verhuurd aan kunstenaars en zij hebben hier hun werkplaats en verkopen hun kunst, er is een pop podium, een café en je kan er voor €7,50 rondgeleid worden door een oude gevangenis bewaarder. [1]
  • Neem een drankje op een van de terrassen. Langs de grachten op de Nieuwestad en boven de kelders. Het zaailand en het Hofplein zijn andere goede opties.
  • Beklim de Oldehove. Deze scheve toren staat de toren 1,68 uit het lood en is nu het symbool van de stad. De toren had met 120 meter de hoogste toren van het land moeten worden. Na 40 meter moesten ze echter stoppen.
  • Maak een rondvaart op een praam (€5,00) door de grachten. Bekijk de stad van een ander perspectief en leer iets over de geschiedenis (Van Mei tot Oktober). [2]
  • De prinsentuin, Westerpark, Rengerspark, Froskepôlle en de Potmarge zijn mooie parken om lekker te relaxen in de zomer.
  • Huur een Kano of een fluisterboot en ontdek de grachten en de Potmarge.
  • Ga met 'A Guide to Leeuwarden' mee op hun Free Tours (Gebaseerd op vrijwillige bijdragen). Deze gidsen zullen je de verborgen stukjes van Leeuwarden laten zien. Elke zaterdag om 12:00 bij de Oldehove.
  • Huur een fiets op het station (€7,50 per dag) en ontdek de omgeving van Leeuwarden.
  • In de zomer lekker zwemmen in de recreatieplas de Groene Ster (er is ook een hondenstrand en een naaktstrand). In de winter kan je binnen zwemmen in de Blauwe Golf.
  • Ga naar de bioscoop en kijk een film. Als je een arthouse film wil kijken moet je naar Slieker Film [3] en voor de grote films moet je naar Cinema of Tivoli [4].
  • Loop een van de vele wandelroutes in de stad. Bij de VVV (in de hoge Achmea toren) zijn er verschillende te koop.
  • Neem een aantal Friese lessen. Het is een leuke manier om in aanraking te komen met lokale mensen. Er zijn verschillende cursussen. [5]
  • Bezoek een voetbalwedstrijd van de lokale club S.C. Cambuur.
  • Ga schaatsen als er ijs ligt. Je zult alle friezen ook op het ijs vinden als je kan schaatsen.
  • Maak een wandeling door het Leeuwarder Bos

Kopen[bewerken]

Leeuwarden heeft een uitgebreid winkelaanbod, de belangrijkste winkelstraten zijn de Nieuwestad (in de volksmond Nieuwstad genoemd), Wirdumerdijk, het Wilhelminaplein en de Voorstreek. Op het Wilhelminaplein is iedere vrijdag een weekmarkt.

Aan de rand van het centrum zit het retailpark De Centrale. In 1991 openden de eerste winkels hun deuren. Hier zijn winkels met grotere verkoopoppervlakken gevestigd zoals Media Markt. Ook zijn er enkele speciaalzaken en een bouwmarkt gevestigd. De komende jaren zal nog eens 13.000 m² bijgebouwd worden. Daarmee komt het totale winkeloppervlak op 42.000 m².

Eten[bewerken]

  • Doozo (van 16 januari 2006 t/m 10 april 2007 deed het sushirestaurant mee aan het populaire televisieprogramma Mijn Tent is Top en bereikte de finale, maar werd daar uitgeschakeld door restaurant Coquille uit 's-Hertogenbosch)
  • Siderius II
  • Humpfrys
  • Café café
  • Stads Café
  • Dikke van dalen

Uitgaan[bewerken]

Leeuwarden kent een groot aantal kroegen. Deze zijn vooral geconcentreerd in de Doelesteeg, rond het Ruiterskwartier, bij het Gouverneursplein en aan de Nieuwestad. Enkele cafés hebben een podiumfunctie, zie daarvoor bij 'Kunst en Cultuur' onder 'Concert en theater'.

Cafés[bewerken]

  • Irish Pub Paddy O'Ryan
  • Café De Stee
  • Café De Stroohoed (#99 in 2008)
  • Café Blauwhuis (oudste café)
  • Oranje Bierhuis (sinds 1857)
  • Café De Ossekop (sinds 1912) (schilder Sir Lawrence Alma-Tadema bracht van 1837 tot 1840 zijn kinderjaren door in de woning op dit adres, terwijl zijn vader er ook een notariskantoor had. Het café is lokaal ook bekend als Café Eijgelaar, naar de naam van de uitbater)
  • Bierhuis Lampie (sinds 1926)
  • Cafe de Spoek. Muziekcafe voor rokers

Discotheken[bewerken]

  • Club Hemingway
  • De Gloppe
  • Club Red
  • De doelen steeg (Diverse kroegen).

Concert en theater[bewerken]

  • De Harmonie, stadsschouwburg
  • Poppodium Asteriks
  • Poppodium Romein
  • Theatercafé Tromptheater
  • Café Scooter's
  • Alternatief Rockcafé Mukkes
  • De Bres
  • WTC Expo Leeuwarden

Film[bewerken]

  • Slieker Film
  • Bioscoop Tivoli
  • Bioscoop Cinema

Evenementen en festivals[bewerken]

  • Elfstedentocht. Leeuwarden is start- en eindpunt van deze schaatstocht.
  • Noordelijk Film Festival
  • Fries Straatfestival
  • Ljouwert Culinair. Eetfestijn georganiseerd door de plaatselijke serviceclub Lions Ljouwert '80 waarbij de opbrengst naar een goed doel gaat.
  • Veemarkt. Dit is de grootste veemarkt van Nederland.
  • Bloemenmarkt. Deze grootste bloemenmarkt van Nederland vindt altijd plaats op Hemelvaartsdag.
  • Media Art Festival. Jaarlijks festival sinds 1997 waarbij nieuwe-mediakunst van jonge kunstenaars centraal staat.

Overnachten[bewerken]

  • Bastion Hotel Leeuwarden
  • Eden Oranje Hotel
  • Hotel Bed & Breakfast Bordine Studiorent
  • Hotel Café 't Anker
  • Hotel Eurohotel
  • Hotel Stadhouderlijk Hof
  • Hotel Wyswert

Rondom[bewerken]