Lausanne

Uit Wikitravel

Lausanne is een stad in het zuidwesten van Zwitserland.

Info[bewerken]

Lausanne is de hoofdstad van het Franstalige kanton Vaud (Duits: Waadt). Daarnaast is het de zetel van een aantal bekende sportorganisaties zoals het Internationaal Olympisch Comité en de FIFA.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Het dichtsbijzijnde vliegveld is Genève Cointrin (zie de beschrijving bij de stad Genève. Vanuit het CFF Station Genève Aeroport rijden er ieder uur 2 IC en/of sneltreinen naar Lausanne. Reisduur ongeveer 45 minuten.

Per trein[bewerken]

Lausanne is een Intercitystation aan de kruising van de spoorlijnen Genève - Bern en Parijs - Milaan. Er rijden ieder uur Intercitytreinen naar Fribourg - Bern - Zürich Hb - Zürich Flughafen - Winterthur en St.Gallen. Er rijden 2 a 3x per uur IC of sneltreinen naar Genève en Genève Aeroport. Een aantal malen per dag rijdt er een TGV naar Parijs (Gare de Lyon) via Dijon. Ook zijn er rechtstreekse Eurocitytreinen naar Milaan via Brig en de Simplon Tunnel.

Per auto[bewerken]

Lausanne ligt globaal op de kruising van de A1 (St.Gallen-Genève) en de A9 (Vallorbe-Brig).

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Lausanne ligt aan het Meer van Genève (Lac Leman). Er zijn op het meer bootdiensten naar Montreux, Chateau de Chillon, Genève, Evian les Bains (Fr) en Thonon les Bains (Fr).

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Doen[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites