Krakau

Uit Wikitravel

Krakau (Pools: Kraków) is de hoofdstad van Małopolska (Klein-Polen) en is de voormalige hoofdstad van Polen. Kraków is de derde stad van het land en ligt aan de rivier de Wisła. Het is nauwelijks beschadigd tijdens de Tweede Wereldoorlog en geldt als de mooiste historische stad van Polen. Het ligt nabij de toeristische trekpleisters Wieliczka, Zakopane en Oświęcim (Auschwitz).

Marktplaats in centrum

Info[bewerken]

Districten[bewerken]

districten in Krakau

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Er is een goede en frequente verbinding met Nederland vanaf het vliegveld van Katowice. WizzAir vliegt vanaf Eindhoven naar Katowice Airport dagelijks en twee keer per week vanaf Maastricht met goedkope ticketprijzen. De luchthaven in Katowice ligt 80 km ten westen van Krakow en heeft een frequente bus shuttle service met de stad. Tickets kost 10 € enkele reis en bussen worden gesynchroniseerd met de luchthaven bij aankomst en vertrek. De bedrijven zijn Matuszek en Pyrzowice Ekspres. Beiden hebben comfortabele bussen en reis duurt anderhalf uur.

Per trein[bewerken]

Krakau is eenvoudig per trein te bereiken. De meest comfortabele manier is per expresstrein, zie ook Polen#Kaartjes.

Het centraal station heet Kraków Główny, binnen de stad wordt het Dworzec Główny genoemd. Vanuit het centraal station loop je zo Planty in, Rynek Główny is op 10 minuten lopen afstand.

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Vanuit alle delen van Polen rijden bussen naar Krakau.

Voor de internationale aankomsthal van het vliegveld vertrekt een shuttle-bus naar het treinstation Krakow Balice, dit is ongeveer 200 meter van de terminal. Vanaf dit treinstation is er ieder kwartier een trein naar Krakow Glowny (Centraal station). Een kaartje kan aan boord van de trein gekocht worden bij de controleur voor 10 PLN (ongeveer 2,50 euro).

Bus 292 vertrekt ieder half uur en kost 2,50 PLN. Kaartjes kunnen gekocht worden bij de automaat of bij de chauffeur. De eindbestemming van de bus is Krakow Glowny (treinstation). De stops "Cracovia" en "Plac Inwalidow" zijn op ongeveer 5 minuten loopafstand van het oude centrum.

Per boot[bewerken]

Het is mogelijk Kraków per boot over de Wisła te bereiken.

Rondreizen[bewerken]

Kraków heeft een uitgebreid tram- en busnetwerk. Kaartjes zijn te koop in de kiosken die bij de haltes staan. Moderne trams hebben kaartjesautomaat. Er zijn kaartjes per rit (niet overstappen), per uur, per dag of per drie dagen. (vertrektijden van tram en bus)

's Nachts is de taxi de beste oplossing. Het is beter een taxi telefonisch te bestellen. Barbakan is de goedkoopste.

Bekijken[bewerken]

  • Wawel, kasteel.
  • Stary Miasto, de oude stad, met in het midden Rynek Główny, een van de grootste middeleeuwse pleinen van Europa. Op het plein staan de Mariakerk en in het midden de lakenhal Sukiennica, waarin thans vele souvenirs-, goud-, zilver- en kunstwinkeltjes.
  • Kazimierz, de oude joodse wijk telt zeven synagogen en heeft momenteel een sterk uitdijend nachtleven.

Doen[bewerken]

Leren[bewerken]

Met de Jagiellonska-universiteit is Erasmusuitwisseling mogelijk.

In Krakau bevinden zich diverse scholen die Poolse lessen aanbieden.

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Overal is op straat obwarzanki te koop, typisch Krakaus brood. Veel plaatsen verkopen zapiekanki ,een soort pizza-stokbrood, op Plac Nowy verkopen ze de beste.

Budget[bewerken]

Chimera, ul. św. Anny. Wijs zelf aan wat je op je bord wilt, middeleeuwse kelder en buitenterras.

Medium[bewerken]

  • Restauracja Monarchia [1], Krakow-Kazimierz, Jozefa 6, tel. +48 12 430-60-13

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Naar verluidt telt alleen al Stary Miasto 300 cafés en discotheken. In Kazimierz is het aantal sterk stijgend. Veel cafés hebben een originele inrichting, soms zitten ze verstopt achter andere winkeltjes, bureautjes en dergelijke en zie je van de straat af niet eens dat er zich daar iets bevindt. In Krakau zijn veel foldertjes te vinden, waar cafés in staan en het is handig om zo'n blaadje mee te nemen. De folder van Cracow- Life bevat een plattegrond en het krantje Aktivist bevat een lijst met alle concerten en dansavonden die gaan plaatsvinden.

Enkele cafés:

  • Propaganda, ul. Miodowa 20. Niet alleen een café, maar tevens een museum van oud-communistische relikwieën.
  • Singer, Plac Nowy. Drinken aan naaimachinetafeltjes.
  • Piękny Pies, ul. Jana. De mooie hond is open tot tegen de ochtend, luide muziek.
  • Pauza, ul. Floriańska 18/3. Trendy bar met kunstzinnige fotografie aan de muur. Onvindbaar verstopt.
  • Irish Arms, ul. Poselska. Ierse pub.
  • grote concentraties van cafés op Plac Nowy, ul. Szeroka, ul. Św. Tomasza en Rynek Główny

Enkele nachtclubs:

  • Klub RE, ul. Krzyża
  • Klub Kulturalny, ul. Szewska 25
  • Ministerstwo, ul. Szpitalna 1
  • Prozak, pl. Dominikański 6

Overnachten[bewerken]

Het is eenvoudig in Kraków goedkoop verblijf te vinden, maar in het weekend kan het moeilijker zijn om last-minute nog wat te vinden. In het weekend komen jongeren uit heel Polen naar Kraków voor een weekendje uit.

Budget[bewerken]

Op station Kraków Główny worden foldertjes van goedkope hostels uitgedeeld en er hangen reclameborden.

Enkele hostels:

  • Atlantis Hostel, Dietla 58
  • Dizzy Daisy, ul. Krakowska 7, Pędzichów 9
  • Football Corner Hostel [2], Wroblewskiego 3/4, Kraków (10 minuten lopen vanaf het marktplein, 1km. van het treinstation. Gratis ontbijt, Wifi en live uitzending van voetbalwedstrijden. Kamers met 4, 6 en 8 bedden. Bedden vanaf 40 PLN p.p.)
  • Good Bye Lenin, ul. Berka Joselewicza 23
  • Hostel Rynek7, Rynek Glowny 7
  • Mama's Hostel, ul. Bracka 4
  • The Stranger's Hostel, ul. Kochanowskiego 1 / 3U
  • Strawberry Hostel, ul. Raclawicka 9, ul. Urzednicza 68
  • Trzy Kafki Hostel [3], al. Słowackiego 29
  • Bursa Jagiellonska [4], ul. Sliska 14
  • Travellers Inn Hostel Krakow [5], ul. Sarego 24
  • Trzy Kafki Privates [6], ul. Straszewskiego 25

In de afgelopen jaren zijn het aantal hostels en de prijs sterk gestegen.

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Er is overlast van daklozen, maar verder is Kraków een veilige stad. Er is veel politie en stadswacht. Nowa Huta is overdag veilig om te bezoeken. Alcohol drinken op straat is niet toegestaan en drugs zijn streng verboden, en pas op: dronken fietsen is net zo verboden als dronken autorijden. Er wordt in het openbaar vervoer met grote regelmaat gecontroleerd op kaartjes, dus het is aan te raden een kaartje te kopen.

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

  • Vlakbij Kraków ligt de oude zoutmijn Wieliczka, waar grote kamers uit het zout zijn gehakt en beeldhouwwerken.
  • Concentratiekamp Auschwitz (Oswięcim) is bereikbaar in 2 uur.
  • Skioord Zakopane ligt op ongeveer 3 uur van Kraków.
  • Ojców, krijtrotsen uit de Jura.
  • pelgrimsstad Częstochowa

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites