Kortrijk

Uit Wikitravel
Broeltorens langs de Leie

Kortrijk (Frans: Courtrai, Engels: Courtray) is een stad in het zuiden van de Belgische provincie West-Vlaanderen en ligt aan de rivier de Leie. Kortrijk is tevens de hoofdstad van het gelijknamige arrondissement met 278.160 inwoners (1 januari 2007).

De stad profileert zich als Guldensporenstad door de Guldensporenslag, die plaatsvond op de Groeningekouter te Kortrijk op 11 juli 1302. Kortrijk heeft een rijke geschiedenis en vele historische gebouwen. Het verkeersarme historische centrum maakt wandelen in de binnenstad heel aangenaam.

Kortrijk was in de 19de en 20ste eeuw een belangrijk centrum van de vlasnijverheid en is nog steeds een belangrijk centrum in de textielindustrie. Daarnaast is het een belangrijke handelsstad en vervult het een centrumfunctie op het vlak van dienstverlening en onderwijs.

Arriveren[bewerken]

Kortrijk is zowel via de weg (E17, E403 en A19) als via het spoor goed bereikbaar.

de Grote Markt met de Sint-Maartenstoren

Trein

Het Station Kortrijk is een intercitystation dat vlak in het oude stadscentrum gelegen is. Er zijn vlotte treinverbindingen met alle belangrijke Belgische steden: zo zijn er ic/ir-verbindingen naar Gent, Antwerpen, Mechelen-Dendermonde, Oudenaarde-Brussel, Brugge-Oostende, Ieper-Poperinge en Moeskroen-Rijsel. Meer westwaarts bevindt zich het goederenstation dat vroeger de Congostatie werd genoemd. Om je trip te plannen kan je de website van de NMBS [1] raadplegen.

Bus

Naast het treinstation bevindt zich het hoofdbusstation van waaruit alle bussen in de stad en streek vertrekken. Naast een stadsbusnet komen en vertrekken er ook verschillende streekbuslijnen naar/uit Kortrijk. Het openbaar vervoer sluit naadloos aan op het treinstation. In een mum van tijd bent u via het stadsnet in de binnenstad of in de diverse stadswijken

Aan het station vertrekken ook Eurolinesbussen. Vandaar kan men gemakkelijk overstappen op het lokale openbaar vervoer.

Autoverkeer

De grote ring rond Kortrijk (de R8) vormt de centrale draaischijf die de stad verbindt met de E17, E403 en A19 en tegelijk de binnenstad ontlast van doorgaand verkeer. Voor verschillende verbindingen met de E17, namelijk van de R8 naar de E17 richting Gent of van beide richtingen van de E17 naar de R8, moet men het Ei van Kortrijk oprijden. Dit speciale knooppunt is een grote ei-vormige rotonde, die met de E17, de R8 en enkele andere wegen verbonden is. De kleine ring rond de binnenstad heet de R36.

Vliegtuig

  • Kortrijk Airport: de internationale luchthaven van de stad bevindt zich in Wevelgem, dient voor zakenverkeer.
  • Brussels Airport: Neem de trein naar Brussel-Noord en stap daar over. Gebruik Brussel-Nat-Luchthaven als bestemming in de routeplanner van de NMBS.

Rondreizen[bewerken]

Voor kleinere verplaatsingen kunt u op de streek- en stadsbussen van De Lijn rekenen. Voor grotere verplaatsingen kunt u het beste de trein nemen. In de stad zelf, en zeker in haar historische kern, liggen de voornaamste bezienswaardigheden op wandelafstand van elkaar. Toch is het openbaar vervoer vrij goed. Voor wie met de trein naar Kortrijk komt kan het stadsvervoer interessant zijn om vlot de binnenstad en de omringende stadswijken (bijv. Sint-Jan, een wijk met tal van fraaie Art Nouveau en Art Deco woningen) te bezoeken.

Bekijken / Bezoeken[bewerken]

Musea[bewerken]

  • Kortrijk 1302: één dag, zeven eeuwen. Dit is een interactief en multimediaal museum voor groot en klein over de Guldensporenslag (11 juli 1302). Je kan er maliënkolders, zwaarden en goedendags betasten, je ziet de hoofdrolspelers van het conflict opnieuw tot leven komen, je kan het verloop van de veldslag volgen op een reuzegrote maquette.Verteller van dienst is Gilles Li Muisit, de oude abt van de abdij van Saint-Martin. Hij voert je terug naar het verleden en is je gids op een boeiende ontdekkingstocht door zeven eeuwen geschiedenis. Als afsluiter kijk je naar een verrassende film waarin de traditievorming rond 1302 én de rol ervan in de ontwikkeling van een nationaal bewustzijn worden verklaard.
  • Museum voor Schone Kunsten of het Broelmuseum voor Oudheidkunde en Sierkunst. Dit museum is ondergebracht in een 18de-eeuws herenhuis. Het bevat werken van Kortrijkse kunstenaars (onder anderen Roelant Savery) en een unieke verzameling internationale keramiek.
  • Nationaal Vlas-, Kant- en Linnenmuseum. Dit bekende museum is ondergebracht in een 19de eeuwse vlassershoeve.
  • Groeninge-abdij met het Groeningemuseum. Dit museum vertelt de geschiedenis van Kortrijk tot aan de vooravond van de eerste Wereldoorlog.
  • Bakkerij- en Molenmuseum te Marke
  • Landbouwmuseum te Bissegem

Bezienswaardigheden[bewerken]

het pittoreske Begijnhof te Kortrijk
  • het pittoreske Begijnhof (UNESCO-Werelderfgoed) en Begijnhofmuseum.
Het begijnhof werd gesticht in 1238 door Johanna van Constantinopel, het werd meerdere malen verwoest (in 1302, 1382 en in 1684), en in de 17de eeuw herbouwd. De huisjes zijn dan ook opgetrokken in barokke stijl. De oorspronkelijke gotische kapel werd gebouwd in 1464 maar werd echter verbouwd in de 18de eeuw naar een barokke stijl.
  • De twee bijna identieke Broeltorens zijn middeleeuwse bouwwerken en overblijfsels van de middeleeuwse stadsomwallingen.
Zij vormen hét symbool van Kortrijk bij uitstek. De meest zuidelijke toren is de Speyetoren en werd in de 13de eeuw gebouwd. De andere, de Ingelburgtoren, dateert van de 15de eeuw. Tussen de twee torens is een brug met in het midden het beeld van de heilige Johannes Nepomucemus, patroonheilige van de drenkelingen.
  • Onze-Lieve-Vrouwehospitaal.
Gesticht rond 1200-1204. Oorspronkelijk werden de zieken verzorgd door zusters en broeders van de cisterciënzerorde maar later richtten ze zich naar de regel van Sint-Augustinus. Nu maakt het hospitaal deel van het AZ Groeninge en wordt campus Onze-Lieve-Vrouw van het AZ Groeninge genoemd.
  • Het Baggaertshof.
Het bevat 13 huisjes en een kapelletje, gelegen rondom een medicinale kruidentuin.
  • Sint-Maartenskerk.
De gotische Sint-Maartenskerk dateert van rond 1300, maar werd deels herbouwd na een grote brand in 1382. Een tweede brand in 1862 leidde tot de herstelling van de toren.
het begijnhofpark met de Sint-Maartenstoren
  • Onze-Lieve-Vrouwekerk met Kruisoprichting van Antoon Van Dyck. Deze kerk is één van de oudste gebouwen te Kortrijk. Ze werd :oorspronkelijk gebouwd binnen de muren van het eerste grafelijke kasteel te Kortrijk waarvan nog steeds restanten te zien zijn naast de kerk.Deze kerk bevat tevens de Gravenkapel die gebouwd werd naar het voorbeeld van de Sainte Chapelle te Parijs als grafmonument voor Lodewijk van Male.
  • Sint-Michielskerk.
Deze jezuïetenkerk bevindt zich aan het Sint-Michielspleintje nabij de Grote Markt.
  • de Sint-Elooiskerk gelegen in de wijk Overleie
  • Sint-Janskerk.
Deze kerk is een prachtig staaltje van neogotiek en bevindt zich in de stadswijk Sin-Jan. De kerk werd gebouw op initiatief van het Groeningecomité dat op het slagveld van de Guldensporenslag, waarop een stadsuitbreiding was gepland, een nieuwe parochiekerk wou. Eerst wou men de kerk toewijden aan O.-L.-Vrouw van Groeninge, maar omdat er in Kortrijk al een O.-L.-Vrouwekerk bestond, koos men voor Sint-Jan-de-Doper (Sint-Jan Baptist) ter herinnering aan een verdwenen kapel in Kortrijk. Op 29 oktober 1911 werd onze kerk plechtig in gebruik genomen. Volgens kenners is het een van de mooiste neo-gotische kerken van België. De toren van de kerk is 58 meter hoog.

verder

  • Op de Groeningekouter (pal in het centrum van de hedendaagse stad) bevinden zich de Groeningepoort en het Groeningemonument, opgericht naar aanleiding van de 600ste verjaardag van de Guldensporenslag.
  • Internationale Rozentuin in de wijk Hoog-Kortrijk
  • De fontein De Golf op het Schouwburgplein.
Het is een werk van Olivier Strebelle, het is 7 m hoog op 12 m lang en bestaat uit 11 gebogen buizen waaruit het water spuit.
  • Natuurgebied De Kleiputten (op 't Hoge).
De kleiputten dateren van 1923, de klei werd gebruikt voor de fabricatie van bakstenen. De stad kocht dit gebied in 1989 zodat het gebied beschermd kon worden. Het bestaat uit een reservaat van 2 ha en een park van 4 ha.
  • Vannestes molen in Marke
  • Preetjes molen in Heule

Doen[bewerken]

  • Festival van Vlaanderen (link: http://www.happynewfestival.be)
  • Paasfoor: Witte Donderdag tot en met de tweede zondag na Pasen
  • 1-meifestival: gratis festival voor jong en oud
  • Sinksenfeesten: Pinksteren en maandag na Pinksteren
  • Guldensporenfeesten: omstreeks 11 juli
  • Zomercarnaval: zondag midden augustus
  • Vlastreffen : groot motortreffen voor het goede doel (laatste zondag augustus)

Kopen[bewerken]

Kortrijk beschikt over een uitgestrekt verkeersvrij winkelwandelcentrum (met overigens de allereerste verkeersvrije winkelwandelstraat van België: de Korte Steenstraat). Bovendien opende in maart 2010 een gloednieuw winkelcentrum in het hart van de stad, dat de verbinding vormt tussen de Lange Steenstraat en de Veemarkt. Dit winkelcentrum, K in Kortrijk, telt zo'n 90 nieuwe winkels verspreid over 4 niveaus en telt een ondergrondse parkeergarage voor auto's en fietsen.

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Communicatie[bewerken]

De Kortrijkzanen zijn gastvrije mensen die meestal twee- of meertalig zijn, vooral Engels en Frans zijn naast het Nederlands wijdverspreid. Verder heeft Kortrijk alle voorzieningen van hedendaagse communicatie (de drie grote nationale GSM-operatoren zorgen voor een uitstekende signaalsterkte in de stad). Er zijn meerdere internettoegangsmogelijkheden (access points) en meerdere internetcafe's te vinden. Zowat elk hotel biedt zijn klanten (draadloos) internet aan.

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Aangezien Vlaanderen (en België) niet zo groot is, is het vrij makkelijk om de trein te ne nemen een andere stad te bezoeken. Een dagtrip naar de vele steden in de buurt is dan ook goed mogelijk. Probeer jezelf wel voor te bereiden, want alles uitzoeken op de dag zelf kan lastig zijn.

  • Brussel: de hoofdstad van België.
  • Antwerpen: een bruisende metropool
  • Gent: een bruisende stad met een prachtige middeleeuwse binnenstad.
  • Brugge: een zeer mooie oude stad. Vaak ook "Venetië van het noorden" genoemd omwille van de vele grachten (reien).
  • Ieper: zeer mooie middeleeuwse stad dat volledig verwoest werd tijdens de Eerste Wereldoorlog en identiek werd herbouwd. Vooral bezocht door Engelsen die hier miljoenen soldaten verloren.

Ook de omliggende regio is omwille van zijn aangename rivier- en wandeltoerisme een aanrader: de Leiestreek.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites