Konya

Uit Wikitravel
Europa : Turkije : Konya

Konya is een stad in Turkije. Vanuit de heuvels iets buiten de stad heb je een mooi uitzicht over de 'vlakke' stad met hier en daar wolkenkrabbers.

Mevlana Museum - Mausoleum van Mevlana Celaleddin Rumi

Begrijpen[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Er worden reizen vanuit Nederland en Belgie georganiseerd. Dit zijn meestal cultuurreizen, waarbij even naar de Mevlana museum wordt gegaan om het graf van Jalaleddin Roemi te bezoeken.

Per Vliegtuig[bewerken]

Er zijn periodieke internationale vluchten naar West-Europa en Scandinavië. Een binnenlandse vlucht vanaf Istanbul is uiteraard ook mogelijk.

Per Trein[bewerken]

Goed bereikbaar vanaf o.a. Istanbul en Adana. Binnenkort ook met de Hogesnelheidslijn vanaf Ankara. Zie TCDD. [1]

Oude trein voor het station

Per Auto[bewerken]

De goede snelwegen en verzorgingsplaatsen maken het mogelijk om naar Konya met de auto te reizen.

Per Bus[bewerken]

Konya heeft een grote busterminal, waar bussen naar bijna heel Turkije vertrekken.

Per Boot[bewerken]

Is niet mogelijk.

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

  • Mevlana museum
  • Het centrum
  • Grote overdekte winkelcentra
  • Oude wijken gelegen rond het station
  • KuleSite (wolkenkrabber met 42 verdiepingen en shoppingmall): bezoek verdieping 42 en drink iets lekkers in het cafeetje.

Doe[bewerken]

  • Ga naar Meram. Net iets buiten de stad. Je kunt er gezellig ontpannen, op een terrasje langs het water zitten, lekker eten. Je kunt waterfietsen en als je meer naar boven gaat heb je een mooi uitzicht over de stad.
  • Ga naar Allaattin Tepesi om Rummikub te spelen en lekker te genieten van een drankje op een heuvel midden in de stad.

Leren[bewerken]

  • Konya staat in Turkije bekend als religieuze stad. De Selcuk universiteit die zich in de stad bevindt heeft contracten met buitenlandse scholen. Mogelijk kun je er opleidingen/cursussen volgen.

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

  • souvenirs van draaiende derwisjen

Eten[bewerken]

  • etliekmek: een uitgetrokken dunnen Turkse pizza.
  • mevlana snoep: witte muntsnoepjes
  • restaurant Köfteci Osman tegenover het station: heerlijke turkse pizza's en Köftes, kebabs. Het is niet ontdenkt door toeristen, de lokalen kennen het alleen.

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drinken[bewerken]

Slapen[bewerken]

  • Bij een Turkse kennis hier uit Nederland. Er worden veel Turken uit Konya in Nederland.

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

  • Rixos Konya
  • Dedeman Konya

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites