Kolkata

Uit Wikitravel
Het Victoria Memorial.

Kolkata (Bengaals: কলকাতা), voorheen bekend als Calcutta, is een enorme stad en ligt in het oosten van India. Kolkata is de hoofdstad van de deelstaat West-Bengalen. De stad zelf heeft 4.580.544 inwoners en de stedelijke agglomeratie 13.216.546 inwoners (2001). Hiermee is het de op twee na grootste stad van het land na Mumbai en Delhi.

Begrijpen[bewerken]

Tussen 1700 en 1912 was Calcutta de hoofdstad van de Britse kolonie India (daarna werd dat New Delhi). In deze tijd kwam de stad pas echt tot bloei. De stad heeft door de grote Britse invloed een architectonisch zeer westers karakter.

Van 1912 tot de onafhankelijkheid van India in 1947 was Calcutta de hoofdstad van het voormalige Bengalen.

De naam van de stad werd in 2006 officieel gewijzigd van Calcutta naar Kolkata. De naam is een verbastering van Kalokshetri, wat "het veld van Kali" betekent. De stad werd altijd al Kolkata genoemd in het Bengaals, Calcutta is daar in feite een verengelsing van en ook in het Nederlands is Calcutta meer ingeburgerd.

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

De internationale Netaji Subhash Chandra Bose-luchthaven (IATA: CCU, ICAO: VECC) ligt in Dum Dum, ten noorden van het stadscentrum. Het is de grootste en belangrijkste luchthaven van Oost-India en biedt vluchten aan naar verschillende internationale bestemmingen en naar alle grote luchthavens in India.

Per Trein[bewerken]

Per Auto[bewerken]

Per Bus[bewerken]

Per Boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

In 1984 werd in de stad de eerste metro van India geopend. De metro van Calcutta heeft anno 2011 één lijn met een lengte van 22 kilometer. De lijn verloopt van Dum Dum in zuidelijke richting en kent 23 stations. Een tweede lijn is sinds 2009 in aanbouw en zal in oost-westelijke richting verlopen.

Zien[bewerken]

Doen[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites