Kiev

Uit Wikitravel
Het Moeder Moederlandstandbeeld.

Kiev (Oekraïens: Киïв, [ˈkɪjiu̯]) is de hoofdstad en grootste stad van Oekraïne en telde 2.611.327 inwoners tijdens de volkstelling van 2001. De stad is gelegen aan weerszijden van de rivier de Dnjepr (Oekraïens: Dnipro). Bestuurlijk gezien staat de stad net als Sebastopol op hetzelfde niveau als dat van de oblasten van Oekraïne. Hoewel het er geen onderdeel van vormt, is Kiev ook het bestuurlijk centrum van de oblast Kiev.

Info[bewerken]

Kiev ontstond aan de rivier de Dnjepr, op de handelsroute tussen Scandinavië en Constantinopel. Wanneer de stad is gesticht is onduidelijk. Kiev beleefde zijn bloeitijd tussen 882 en 1169, toen het de hoofdstad van het Oost-Slavische Kievse Rijk was. Uit die periode, waarin de Slaven overgingen op het (oosterse) christendom, dateren de belangrijkste monumenten in de stad: de Sint-Sofiakathedraal en het holenklooster.

In 1240 werd Kiev, dat met zijn ruim 30.000 inwoners toen een van de grootste steden van Europa was, door de Mongolen verwoest. De volgende zes eeuwen was Kiev niet meer dan een provinciestad in het Pools-Litouwse Gemenebest en het Russische Rijk. In de 19e eeuw begon de stad weer te groeien, omstreeks 1900 had zij al 250.000 inwoners.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Kiev heeft twee vliegvelden: De belangrijkste luchthaven is Kiev Borispol (Oekraïens: Міжнародний аеропорт Бориспіль) [1] IATA: KBP, ICAO: UKBB en bevindt zich 29 kilometer ten oosten van Kiev. De tweede luchthaven is Kiev Zhuliany waar voornamelijk binnenlandse vluchten worden afgehandeld.

Per trein[bewerken]

Kiev is per trein te bereiken vanuit Minsk, Moskou, Berlijn, Boedapest, Praag en Boekarest. Vanuit Kiev gaan er treinen door het hele land.

Per auto[bewerken]

De belangrijkste toegangsweg vanuit het westen loopt via Polen, het enige douanekantoor dat 24/24 bemand is (Medyka-Shehyni), ligt nabij het plaatsje Krakovets (Lvivska Oblast) aan de M11/28. De dichtstbijzijnde plaats van betekenis aan de Poolse kant van de grens is Przemyśl (woiwodschap Subkarpaten). Na de grenscontrole kan men gewoon verder rijden tot Lviv, waarna men opnieuw de E40 kan volgen tot in Kiev.

Per bus[bewerken]

Internationale bussen stoppen aan het Centraal-Station (ondanks de naam ligt het station niet in het stadscentrum!!). Er zijn regelmatige busverbindingen met Duitsland, Polen en Moldavië.

Per boot[bewerken]

Het is mogelijk om tijdens de zomermaanden, via de Dnjepr, naar de Zwarte Zee te varen. Oekraïense reisbureaus kunnen dergelijke boottochten organiseren.

Rondreizen[bewerken]

De metro van Kiev (Oekraïens: Київський метрополітен, Kyjivsky metropoliten) werd geopend in 1960 en is het belangrijkste middel van openbaar vervoer in de Oekraïense hoofdstad. Het systeem heeft drie lijnen met een gezamenlijke lengte van een kleine 63,7 kilometer, telt 49 stations en wordt nog altijd uitgebreid.

De metro van Kiev heeft de standaardstructuur die in de meeste metrosystemen in de voormalige Sovjet-Unie is toegepast: drie lijnen die elkaar in het centrum kruisen in de vorm van een driehoek. Behalve de twee kruisingen (d.m.v. een brug) van de Dnjepr en het oostelijke deel van de Svjatosjynsko-Brovarska-lijn zijn alle sporen ondergronds gelegen.

Bekijken[bewerken]

Sint-Sofiakathedraal
  • Andrijivsky Oezviz
  • Babyn Jar - Een diepe kloof in een bos nabij de stad.
  • Chresjtsjatyk De hoofdstraat van Kiev.
  • Gouden Poort - Zoloti Vorota
  • Graf van Askold
  • Holenklooster
  • Holosijiv-bos - Een groot park.
  • Majdan Nezalezjnosti -Het Plein van de Onafhankelijkheid.
  • Mariinski Paleis
  • Petsjersk-Lypky
  • Podil - Een stadswijk.
  • Sint-Andreaskerk
  • Sint-Michielsklooster
  • Sint-Sofiakathedraal

Doen[bewerken]

  • Kiev heeft veel natuurlijke stadsstranden langs de Dnjepr. Een zomerse dag kan worden besteed in de parken en op de stranden van de eilanden, waar men kan zwemmen in de rivier of gewoon genieten van de zon.
  • Maak een stadswandeling met een gratis gids via free tours Kiev. Dit is de beste manier om Kiev kosteloos te verkennen.

Leren[bewerken]

  • De Nationale Universiteit Kyiv-Mohyla Academie [2] (Національний університет «Києво-Могилянська академія», Natsionalnyi universytet "Kyevo-Mohylianska akademiya") - De toonaangevende universiteit in Oekraïne op vlak van politieke wetenschappen.
  • De Taras Shevchenko Nationale Universiteit van Kiev [3] (Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Kyivsky natsionalny universytet imeni Tarasa Shechenka) - De grootste universiteit (30.000 studenten) van het land.

Werken[bewerken]

Een werkvergunning is noodzakelijk voor wie wil werken in Oekraïne. Voeg bij de aanvraag een compleet cv en documenten van een erkende onderwijsinstelling toe.

Kopen[bewerken]

Er zijn voldoende geldautomaten ofwel "bankomat" (банкомат) in Kiev waar men de lokale munt (Hryvnia) uit de muur kan halen (10,5 Hryvnia = 1 Euro). Verkopers zullen altijd vragen of je kan betalen met gepast geld, dus zorg ervoor dat je altijd wat kleinere bankbiljetten en genoeg kleingeld bij hebt.

Ga naar de markt op "Andriyivskyi Uzviz" voor een mooie verzameling traditionele spulletjes, oude communistische goederen (let op voor vervalsingen), matroesjka's, enz...

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Puzata Chata (Пузата хата) [4] - Een lokale fastfoodketen, ideaal voor wie weinig tijd wil verliezen en niet teveel wil betalen.

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Er zijn twee Belgische biercafés in Kiev, de prijzen zijn naar Oekraïense normen wel aan de hoge kant:

  • Le Cosmopolite [5], ул. Владимирская 47 - Volodymyrskastraat 47.
  • Belle-Vue (Бель-Вью), ул. Саксаганского 7 - Saksahanskohostraat 7 (dicht bij het ​​Olympisch Stadion) - Vernoemd naar het bekende kriekbier.

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Kreschatik Str. Onafhankelijkheid Sq. Central Hostel, 5 Pushkinskaya str., 2e verdieping, apt. 10, +380630418953. Hostel voor backpackers op één minuut van Kreschatik Street. Hostel is gevestigd in een historisch gebouw uit de tsarentijd. Het is gerenoveerd om te voldoen aan de eisen van de moderne backpacker. 24 uur per dag warm en koud water, wat niet alle hostels in de Oekraïne hebben. Meertalig personeel, dat vloeiend Engels, Russisch, Oekraïens, Noors, Zweeds, en diverse andere talen spreekt, met 24-uurs-receptie. Faciliteiten omvatten een lounge waar uw medereizigers kunt ontmoeten, iets kunt drinken en kunt luisteren naar muziek, TV kunt kijken of kunt lezen. Gratis kaarten en toeristische informatie verkrijgbaar. De gehele dag gratis thee en koffie. Het is het enige hostel in Kiev waar u reizen naar Tsjernobyl kunt boeken. Het tourbedrijf heeft alle wettelijke documenten voor deze rondleidingen op een veilige en correcte manier. De tour is inclusief Engels gids, Kiev pick-up en drop-off, een officiële toegangspas, vervoer, eten en drinken.[6]
  • Mini Hostel Kiev, 43, Chervonoarmiis'ka St., Apt. 32, +380-98-4891934 (), [7]. Het hostel is gelegen in het centrum van Kiev. Bedden op de slaapzaal voor 5 euro per nacht.  edit

Medium[bewerken]

  • Hotel Kozatskiy [8] , Mihaylivskastraat 1/3 (ул. Михайловская, 1/3) - Een 3-sterrenhotel in het centrum van de stad.

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

  • Tsjernobyl - 110 kilometer ten noorden van Kiev ligt de kerncentrale van Tsjernobyl, de verboden zone rond de kerncentrale is (legaal) te bezoeken via touroperators.

Hoofdsteden in Europa

Amsterdam · Andorra La Vella · Athene · Belgrado · Berlijn · Bern · Boedapest · Boekarest · Bratislava · Brussel · Chisinau · Dublin · Helsinki · Kiev · Kopenhagen · Ljubljana · Londen · Lissabon · Luxemburg · Madrid · Minsk · Monaco · Moskou · Nicosia · Oslo · Parijs · Podgorica · Praag · Reykjavik · Riga · Rome · San Marino · Sarajevo · Skopje · Sofia · Stockholm · Tallinn · Tirana · Valletta · Vaticaanstad · Vaduz · Vilnius · Warschau · Wenen · Zagreb

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites