Karelië

Uit Wikitravel
Een verlaten Finse dam aan een waterval nabij Ruskeala.

Karelië (Fins: Karjala, Russisch: Карелия) ligt in Noordwest-Rusland. Bepaalde delen van Karelië liggen in Finland en de naburige oblast Leningrad (Vyborg en omgeving).

Regio's[bewerken]

Steden[bewerken]

  • Kizji - Een eiland in het Onegameer dat vooral bekend is vanwege de houten kerken en huizen die er gebouwd zijn. Het eiland is een van de populairste toeristische attracties van Rusland, en staat op de UNESCO-Werelderfgoedlijst.
  • Valaam - Een klooster op een eiland in het Ladogameer.
  • Witte Zeekanaal - Het kanaal verbindt de Witte Zee met de Baltische Zee (via de Finse Golf).
  • Onegameer - Het grootste meer van Europa.

Info[bewerken]

Karelië is een autonome republiek binnen de Russische Federatie. Kareliërs zijn een Fins volk en de regio hoort historisch gezien bij Finland (tot 1944).

Taal[bewerken]

Karelisch is een Fins dialect en de meeste inwoners zijn het Karelisch/Fins en in minder mate het Weps machtig. Een reiziger die Fins spreekt kan zich dus perfect verstaanbaar maken in de regio. De jongere generatie spreekt ook meer en meer Engels en Zweeds als buitenlandse talen.

Arriveren[bewerken]

Karelië is over land te bereiken via Finland of oblast Leningrad en er is een luchthaven bij Petrozavodsk.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites