Kampen

Uit Wikitravel

Kampen [1] is een stad, gemeente en oude Hanzestad helemaal aan de benedenloop van de rivier de IJssel in de Nederlandse provincie Overijssel.

Arriveren[bewerken]

Per trein[bewerken]

Kampen is per trein bereikbaar vanaf Zwolle. Het station ligt op de rechteroever. Eind 2012 zal er een nieuw station bij komen, Kampen Zuid, gelegen aan de Hanzelijn, een nog aan te leggen spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle.

Per bus[bewerken]

Belangrijke buslijnen zijn lijn 141 (Zwolle - Emmeloord - Urk) en lijn 143 (Kampen - Dronten - Lelystad). De Hanzeliner 330 Zwolle - Lelystad komt niet langs het station, maar stopt wel bij de Carpoolplaats N50.

Per auto[bewerken]

Kampen ligt aan de N50. Het deel tussen Kampen en Emmeloord (A6) is deels ongelijkvloers, deels gelijkvloers uitgevoerd. Voor deze weg is ten westen van Kampen een nieuwe brug gebouwd; Eilandbrug genaamd. In het centrum en ten oosten van Kampen liggen nog twee bruggen: de Stadsbrug en de Molenbrug. Ook de wegen naar Genemuiden en Dronten zijn belangrijk.

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

Koornmarktspoort

Kampen heeft een flink aantal oude tot zeer oude gebouwen, waaronder resten van de oude stadsmuur, (Koornmarktspoort, Cellebroederpoort, Broederpoort), en de Boven- of St-Nicolaaskerk. De structuur van de ommuurde stadvesting is in het stratenplan nog goed zichtbaar.

  • De Koornmarktspoort aan de IJsselkant dateert waarschijnlijk uit de veertiende eeuw en werd in de vijftiende eeuw voorzien van twee gedrongen torens op de buitenhoeken.
  • De Broederpoort is een rechthoekig poortgebouw met vier slanke hoektorens, oorspronkelijk uit 1465, in 1615 verbouwd in renaissancestijl.
  • De Cellebroederspoort is eveneens een rechthoekig poortgebouw, geflankeerd door twee zware ronde torens, oorspronkelijk uit 1565, in 1617 verbouwd, eveneens in renaissancestijl.
  • Het voormalig stadhuis dateert uit het einde van de vijftiende eeuw; in de schepenzaal een rijke zandstenen schouw in renaissancestijl (1543-1545) en houtsnijwerk.
  • De Nieuwe toren met carillon dateert uit de jaren 1648-1664 en werd ontworpen door Philips Vingboons.
  • De Boven- of Sint Nicolaaskerk is een grote gotische kruisbasiliek uit de 14e en 15e eeuw. Tot het interieur van de kerk behoort een vroeg-renaissance koorhek (1552), een natuurstenen kansel (circa 1500) en een monumentaal orgel uit de jaren 1670-1676.
  • De Broederkerk is een 14e-eeuwse hallenkerk die oorspronkelijk behoorde tot een franciscaner klooster.
  • De Onze Lieve Vrouwe- of Buitenkerk (rooms-Katholiek), een zogenaamde hallenkerk, ontstaan door verbouwingen van een 14e-eeuwse kruiskerk.
  • Bij opgravingen kwamen resten van andere kerken (12de en 13e eeuw) aan het licht, die op het veen en de klei waren gebouwd. Kampen bezit verschillende oude Gast- en Proveniershuizen. In de stad bevinden zich ook enkele boerderijen, de zogenaamde stadsboerderijen, en er is een achtkante korenmolen uit 1842. Vanaf de overkant van de rivier de IJssel levert Kampen een der fraaiste stadsgezichten van Nederland.
  • In het Kamper tabaksmuseum is de grootste sigaar van Europa (ruim 5 meter) te bezichtigen.
  • In tabaksfabriek de Olifant worden sigaren nog met 19e-eeuwse machines vervaardigd en er worden rondleidingen gegeven.
  • Verspreid in de binnenstad van Kampen bevinden zich tientallen muurreclames. Deze verwijzen naar oude (niet meer bestaande) winkeltjes in Kampen. Deze kleurige muurschilderingen, waarin onder meer Jugendstil-invloeden zijn te vinden, werden gemaakt door plaatselijke schilders. De schilderingen worden 'fresco's van de middenstand' genoemd. Er is een actief gemeentelijk beleid om, waar deze schilderingen onder oude verf- en pleisterlagen worden aangetroffen, te trachten deze in de oude staat te herstellen.

Doen[bewerken]

  • De Kamperui(t)dagen, een soort grote braderie die elk jaar word afgesloten met een vuurwerkspektakel.

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Drinken[bewerken]

Slapen[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites