Jeruzalem

Uit Wikitravel
Midden-Oosten : Israël : Jeruzalem

Jeruzalem is een van de beroemdste steden ter wereld. Gevestigd in het Midden-Oosten en is de hoofdstad van Israël, maar wordt deels ook door de Palestijnse Autoriteit als hoofdstad opgeëist.

Begrijpen[bewerken]

Jeruzalem heeft een bevolking van 724.000 mensen. Daarvan zijn 65% joden, 32% islamitisch en 2% christelijk. Maar liefst 15% van de bevolking is jonger dan 15 jaar.

Bereikbaarheid[bewerken]

Zie het artikel over Israël voor hoe men in Israël komt.

Per trein[bewerken]

Er is een treindienst van Tel Aviv naar Jeruzalem. Deze reis duurt aanzienlijk langer dan dezelfde reis per bus, de trein vertrekt veel minder vaak, en is ook nog eens aanzienlijk duurder. Desondanks is de reis het uitzicht waard. Het treinstation van Jeruzalem ligt aan de uiterste zuidwestelijke rand van de stad, minstens drie kwartier per stadsbus bij het centrum vandaan.

Per auto[bewerken]

  • Snelweg 1 van Tel Aviv naar Jeruzalem, of weg 90 vanuit de richting Eilat. Afstand: circa 70 km van Tel Aviv, 60 km van Luchthaven Ben Gurion. Jeruzalem ligt op circa 750 meter boven zeeniveau; de reis duurt dus iets langer dan men zou denken, gezien het bochtige en bergachtige karakter van de weg. Waarschuwing: op snelweg 1 rijden veel langzame zware vrachtwagens naar Jeruzalem. Deze rijden rechts aan de zijkant van de weg, vaak (deels) op de vluchtstrook. Wees voorzichtig bij scherpe bochten naar rechts; na de bocht kan opeens een vrachtwagen die 10 km/h rijdt voor u opduiken!!
  • Naast snelweg 1 is er ook nog autoweg 443. Deze takt ongeveer 5 kilometer ten oosten van Luchthaven Ben Gurion van snelweg 1 af en loopt via Modi'in. Deze autoweg loopt voor een aanzienlijk deel door de bezette Palestijnse gebieden, waarbij men enkele controleposten passeert, en het uitzicht vooral uit betonnen veiligheidsmuren (om auto's tegen beschietingen door Palestijnse terroristen te beschermen) en prikkeldraadhekken staat. Op deze weg vinden geregeld beschietingen en stenenwerperij plaats. Snelweg 1 zorgt al met al voor een aangenamere reis.

Per bus[bewerken]

Vanaf Luchthaven Ben Gurion

Vanaf Luchthaven Ben Gurion is er geen goede rechtstreeks busverbinding naar Jeruzalem. In plaats daarvan rijden er kleine gedeelde taxibusjes (8-persoons) van het bedrijf Nesher. De busjes staan ook bekend als Neshers. Een enkele rit kost 45 shekel van de luchthaven naar ieder adres in Jeruzalem, en 55 shekel van ieder adres in Jeruzalem naar de luchthaven. (http://www.nesher.co.il)

Vanuit Tel Aviv

Vanaf het Centraal Busstation vertrekt om de 10 à 20 minuten bus 480 naar het Centraal Busstation van Jeruzalem. Vanaf het Centraal Treinstation, ook bekend als Arlozorov Terminal (of Terminal 2000, Merkaz Savidor) vertrekt om de 10 à 20 minuten bus 405 naar het Centraal Busstation van Jeruzalem.

Rondreizen[bewerken]

Binnen Jeruzalem is een uitgebreid stelsel van stadsbussen. Deze zijn opgesplitst in een Israëlisch en een Palestijns net. Het Israëlische net wordt gerund door Egged, het grootste Israëlische busbedrijf. Palestijns verwijst in deze context niet naar de Palestijnse gebieden; ook deze bussen vallen gewoon onder Israël, dragen Israëlische kentekens en rijden binnen Israël. Palestijnse bussen komen echter niet in West-Jeruzalem en Israelische bussen van Egged komen niet in islamitische gebieden van Oost-Jeruzalem.

Een enkele reis bij Egged kost 5,60 shekel, een overstapkaartje (1 uur geldig voor een overstap) kost 6,30 shekel, een 10-rittenkaart kost circa 45 shekel en een maandkaart kost 216 shekel. Al deze kaarten zijn bij de chauffeur te koop. Maandkaarten lopen per (westerse) kalendermaand en zijn dus vooral aan het einde en begin van de maand te koop.

Zien[bewerken]

De oude stad van Jeruzalem en haar stadsmuren staan sinds 1981 op de werelderfgoedlijst van UNESCO.

  • De Tempelberg of de berg Moria is een heuvel in het oosten van de oude stad van Jeruzalem. Hier zijn een aantal interessante toeristische attractie's te zien:
  • De Klaagmuur
  • De Rotskoepel - Niet-moslims mogen de Rotskoepel niet betreden.
  • Al-Aqsamoskee - Niet-moslims mogen de Al-Aqsamoskee niet betreden.
  • De Olijfberg - Deze berg ten oosten van Jeruzalem wordt een aantal keer vernoemd in de bijbel.

Doen[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Middenklasse[bewerken]

Luxe[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Middenklasse[bewerken]

Luxe[bewerken]

Contact houden met thuis[bewerken]

Veilig blijven[bewerken]

Uitstapjes[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites