Israël

Uit Wikitravel
Azië : Midden-Oosten : Israël
noframe
Locatie
noframe
Vlag
Is-flag.png
Beknopt
Hoofdstad Jeruzalem
Regering Parlementaire Democratie
Munt 1 Nieuwe Israëlische Shekel (NIS, code:ILS, symbolen ש"ח en ₪) = 100 agorot
Oppervlakte 20.770 km2
Bevolking 7,821,850 (schatting juli 2014)
Taal Hebreeuws (officieel), Arabisch (officieel) door de Arabische minderheid, Engels is de meest gebruikte buitenlandse taal
Religie Joods 75,1%, Moslim 17,4%, Christen 2%, Druze 1,6%, overig 3,9% (schatting 2013)
Elektriciteit 230V/50Hz (Israëli stekker)
Oproepcode 972
Internet TLD .il
Tijdzone UTC +2/DST +3

Israël [1] (Hebreeuws: מדינת ישראל Medinat Yisra-el; Arabisch: دولَة إِسرائيل Dawlat Isrā'īl) is een klein, maar divers land in het Midden Oosten met een lange kustlijn aan de oostelijke Middellandse Zee en een kleine strip aan de Rode Zee bij de Golf van Eilat (Aqaba). Israël wordt begrensd door Egypte en de Gazastrook in het zuidwesten, door Jordanië, de Westelijke Jordaanoever aan de oostkant en de Dode Zee en in het noorden met Syrië en Libanon.

Regio's[bewerken]

Regio's van Israel
Galilea
Kan worden onderverdeeld in Boven-Galilea en Neder-Galilea, hier vindt men de vlakte van Jizreël en het Meer van Galilea.
Israëlische Noordkust
Soms ook "Westelijk Galilea" genoemd, begint aan de Middellandse Zee bij Haifa tot aan Rosh Haniqra en de grens met Libanon. Ook het Karmelgebergte behoort tot dit gebied.
Israelische Kustvlakte'
Het meest ontwikkelde deel van Israël, tussen het Karmelgebergte en Gaza. Het deel ten noorden van Tel Aviv staat bekend als
HaSharon
.
Shephelah
Het vruchtbare, heuvelachtige land tussen de kustvlakte en het Hoogland van Judea.
Negev
Woestijn in het zuiden van Israël.

Steden[bewerken]

  • Jeruzalem - politieke en geestelijke hoofdstad van de Staat Israël en de spirituele hoofdstad voor miljarden geloveigen wereldwijd. Voor joden is Jeruzalem belangrijk als de plaats waar koning Salomo de Eerste Tempel bouwde, voor christenen is Jeruzalem de plaats van het lijden, de kruisiging en opstanding van Jezus Christus en voor Islamieten is Jeruzalem de plaats vanwaar de profeet Mohammed op zijn paard naar de hemel steeg. De Oude Stad, het historische centrum van Jeruzalem, staat op de UNESCO Werelderfgoedlijst.
  • Tel Aviv — Een moderne metropool aan de Middellandse Zee die in 1887 gesticht is. Tel Aviv is de meest levendige stad van Israël, bekend als de 'stad die nooit slaapt'. In Tel Aviv bevindt zich ook de Witte Stad die op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat vanwege de Bauhaus-architectuur.
  • Haifa — Na Jeruzalem en Tel Aviv de derde stad van Israël in het noorden van het land, bekend als industriestad met tevens de grootste haven van Israël. In Haifa is ook het wereldcentrum van het Bahá'í-geloof gevestigd. Er is ook een beroemde Duitse wijk, The German Colony.
  • Akko (Acre) — De 'stad van de kruisvaarders'. Een historische stad aan de uiterste noordkust van Israël die op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat.
  • Nazareth — het vanuit de Bijbel plaatsje waar Jezus Van Nazareth opgroeide is nu uitgegroeid tot een stad met de grootste Arabische gemeenschap in Israël. Nazareth ligt in Neder-Galilea op ca. 35 km afstand van het Meer van Galilea.
  • Beer Sheva — De hoofdstad van de Negev-regio.
  • Eilat — het 'Goa van het Midden-Oosten', Israël's venster op de Rode Zee.

  • Beth Guvrin - Grotten die sinds de oudheid voor verschillende doeleinden zijn gebruikt.
  • Caesarea nationaal park - Een oude Romeinse stad met veel overblijfselen uit die tijd.
  • Dode zee - De Dode Zee (eigenlijk een meer), waarvan het water een zeer hoog zoutgehalte heeft waardoor men blijft drijven op het water. Het is het laagste punt ter wereld.
  • Ein Avdat - Een stijle kloof die populair is bij wandelaars.
  • Masada - Een hoogvlakte boven de Dode Zee waar de vroegere burcht van Koning Herodes gevestigd was en waar, volgens de overlevering, de Zeloten op een bijzondere wijze de laatste weerstand boden tegen de macht van Rome.
  • Megiddo - Een oude controlepost waar, vanwege de strategische ligging, veel veldslagen zijn uitgevochten.
  • Mitzpe Ramon - Een krater in de Negevwoestijn, de grootste van drie gelijkaardige kraters in Israël.
  • Meer van Galilea - Het grootste zoetwatermeer van Israël en voor christenen de plaats waar Jezus Christus vele wonderen verrichte.
  • Zippori - Een archeologische site met goed bewaarde mozaïeken in een Romeinse stad.

Info[bewerken]

Israël wordt door vier wereldreligies - Jodendom, Christendom, Islam en Bahá'í - als het Heilige Land beschouwd (samen met gebieden in Libanon, Jordanië, Egypte en Palestina), maar ook ziet men het als een dynamische, moderne geschiedenis en cultuur, gevormd door de immigranten uit de gehele wereld. Deze aspecten maken Israël een fascinerende (en soms uitdagende) bestemming voor reizigers en pelgrims.

Israël is een hoog verstedelijkte en economisch ontwikkelde gemeenschap. De beste verdeling voor reizigers is dus per stad en dorp, gevolgd door regio's en andere attracties.

Geschiedenis[bewerken]

De geschiedenis van het oude Israël is onlosmakelijk verbonden met de Bijbel. Volgens Genesis 12:1 deed God de oproep aan Abraham: "Trek weg uit je land, verlaat je familie, verlaat ook je naaste verwanten, en ga naar het land dat ik je zal wijzen". Dit "beloofde land" werd de thuishaven voor het Joodse volk. Daarnaast beschouwen ook de christenen en de moslims, als gevolg van passages uit respectievelijk het Oude Testament en de Koran, Israël en aangrenzende gebieden als Heilig Land. Onder andere op basis van de passage over "het beloofde land" baseren zionisten hun claim op dit gebied van het Midden-Oosten.

Op 15 mei 1948 loopt het Britse mandaat voor Palestina af. In anticipatie hierop roept het Joods Agentschap een dag eerder de staat Israël uit. Sindsdien is er een lange strijd tussen de nieuwe Joodse bewoners van het land en hun Arabische buren.

Klimaat[bewerken]

Het klimaat behoort tot het Middellandse Zeeklimaat: hete en droge zomers en natte zachte winters. In het centrum en noorden (grotere hoogte) en de kuststrook (invloed van de zee) van Israël is het klimaat meestal gematigd. Het zuiden is heet en droog. De meeste neerslag in de kustgebieden en het heuvelachtige centrum valt in de winter en het voorjaar. Incidenteel kan er ook wel eens sneeuw vallen in de hogere gedeelten zoals in Jeruzalem en de (betwiste) Golanhoogten.

Bevolking[bewerken]

De voornaamste bevolkingsgroepen in Israël zijn Joden (75,1%) en Arabieren (24,9%). Het totaal aantal inwoners van Israël bedraagt 7,821,850 (schattig juli 2014). De gemiddelde leeftijd in Israël is 29.9 jaar.

Kunst & cultuur[bewerken]

Doordat Joden uit de diaspora zich vanuit alle windstreken in Israël hebben gevestigd, is er door alle meegebrachte invloeden een grote verscheidenheid aan kunst en cultuur in Israël.

De Witte Stad van Tel Aviv In de jaren '30 arriveerden Joodse sympathisanten van de Bauhaus school, op de vlucht voor het groeiende anti-semitische klimaat, in Tel Aviv. Ze namen hun liefde voor witte muren en kleine ramen mee in de gesprekken van die tijd over hoe men een stad in de woestijn moest bouwen. Met het gevolg dat er in de jaren '40 waren al 4000 gebouwen in de Internationale Stijl gebouwd waren, het grootste aantal Bauhaus gebouwen in één stad ter wereld. Wat tegenwoordig de Witte Stad is, is de verdienste van deze immigranten. In 2003 plaatste het Werelderfgoed comité de Witte Stad op de UNESCO Werelderfgoedlijst. In het Bauhaus bezoekerscentrum is meer te leren over Bauhaus en de betekenis voor de stad. Het centrum heeft een tentoonstelling met een permanente collectie en wisselende tentoonstellingen, ook worden rondleidingen in verschillende talen verzorgd. Adres: Dizengoff 99.

Feestdagen[bewerken]

Israël kent vele nationale feestdagen. Doordat binnen het jodendom een maankalender wordt gehanteerd, vallen de feestdagen elk jaar op een andere dag in de huidige Gregoriaanse kalender. Onderstaand een overzicht van de dagen in de joodse kalender, de feestdag en de datum in de moderne Israëlische maatschappij.

1-2 Tishrei: Joods Nieuwjaar (tussen 5 september en 5 oktober)
3 Tishrei: Vastendag van Gedalia
10 Tishrei: Grote Verzoendag (tussen 14 september en 14 oktober)
15-21 Tishrei: Loofhuttenfeest (tussen 19 september en 19 oktober)
22 Tishrei: Vreugde van de Wet (tussen 26 september en 26 oktober)
12 Chesvan: Gedenkdag voor Yitzhak Rabin
25 Kislev - 2/3 Tevet: Lichtenfeest (tussen 27 november en 27 december)
15 Shvat: Nieuwjaar van de bomen
13 Adar: Vastendag van Esther
14-15 Adar: Poerim (de triomf van Esther, tussen 24 februari en 26 maart)
15-21 Nisan: Pesach (tussen 26 maart en 25 april)
27 Nisan: Gedenkdag voor de Holocaust (tussen 7 april en 7 mei)
4 Iyar: Gedenkdag voor de gevallen Joodse soldaten (tussen 14 april en 14 mei)
5 Iyar: Onafhankelijkheidsdag (tussen 15 april en 15 mei)
18 Iyar: De 33e dag van de Omer
28 Iyar: Dag van Jeruzalem
6 Sivan: Wekenfeest (tussen 15 mei en 14 juni)
9 Av: De negende dag van de maand Av, de treurdag over het verwoesten van de Eerste - en Tweede Tempel
15 Av: De dag van de liefde

Arriveren[bewerken]

Paspoort- & visuminfo[bewerken]

Om naar Israël te reizen, dient u in het bezit te zijn van een paspoort dat na thuiskomst nog zes maanden geldig is.

Bij binnenkomst in Israël via de internationale luchthaven Ben Gurion Airport in Tel Aviv (Lod), ontvangt u een papieren pasje, de zogeheten EGP (Electronic Gate Pass). Dit pasje is uw standaard visum voor een verblijf van drie maanden. U dient dit pasje in uw paspoort te bewaren omdat accommodaties in Israël evenals de douane op uw terugreis mogelijk naar dit pasje vragen.

De landen Afghanistan, Algerije, Iran, Irak, Koeweit, Libanon, Libië, Saoedi-Arabië, Somalië, Soedan, Syrië en Jemen blokkeren paspoorten met stempels of visa uit Israël. Als u van plan om één van deze landen te bezoeken, dient u -als u de grens van Israël via Jordanië of Egypte passeert- direct bij binnenkomst te vragen om een stempel op een apart formulier, in plaats van in uw paspoort. Merk op dat deze landen ook voor Jordaanse/Egyptische uitreisstempels zoeken van landen grenzen met Israël en zullen eveneens u de toegang verbieden als ze er één vinden. Mocht u wel een stempel in uw paspoort hebben dan kunt u voordat u naar één van de betreffende landen reist een nieuw paspoort aanvragen.

Per vliegtuig[bewerken]

De meeste vliegtuigen arriveren op de internationale luchthaven van Israël: Ben Gurion Airport in Tel Aviv (officieel: Lod, op ca. 20 km afstand van Tel Aviv). Een tweede internationale luchthaven is Ovda Airport in Ovda, op ca. 60 km van Eilat. De verschillende lokale luchthavens worden gebruikt voor binnenlandse vluchten, met name voor het traject Tel Aviv - Eilat.

Per trein[bewerken]

Israël heeft een uitgebreid spoortnetwerk. Actuele reisinformatie (Engelstalig)

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Per trein[bewerken]

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Taal[bewerken]

Geldzaken[bewerken]

Kosten[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Geschiedenis[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Gezondheid[bewerken]

Respect[bewerken]

Contact[bewerken]

Vertrekken[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites