Ieper

Uit Wikitravel
De Lakenhalle in Ieper.

Ieper [1] is een stad in de Westhoek, in het zuidwesten van de Belgische provincie West-Vlaanderen. De stad telt bijna 35.000 inwoners en is daarmee de zesde grootste stad van de provincie. Ieper is tevens de grootste stad in de Westhoek.

De bijnaam van Ieper luidt 'de Kattenstad' of sinds het bezoek van paus Johannes Paulus II, 'Vredesstad'.

De spreekwoordelijke uitdrukking: hij ziet eruit als de dood van Ieperen (hij ziet er zeer vaal en slecht uit) is niet, zoals soms wordt gedacht, terug te voeren op het gebruik van gifgas in die plaats tijdens de Eerste Wereldoorlog, maar is al veel ouder en komt waarschijnlijk van de pestepidemie die in 1347 ook in Ieper woedde.

Arriveren[bewerken]

Ieper ligt aan de spoorlijn Kortrijk-Poperinge en het heeft tevens een treinstation langs deze lijn. Verder ligt Ieper aan het einde van de autosnelweg A19, die door omstandigheden nooit doorgetrokken is naar Veurne. De stad heeft twee op- en afritten, namelijk Ieper-Centrum en Ieper-Noord. Vanuit Koksijde kan men de stad gemakkelijk bereiken via de N8. Ieper heeft ook een jachthaven, gelegen aan de Ieperlee die rechtstreeks verbonden is met de IJzer en zo verder gaat naar Diksmuide en Nieuwpoort.

Rondreizen[bewerken]

Het stadscentrum is heel klein en overzichtelijk, alles is op wandelafstand.

Wie de oorlogsmonumenten en begraafplaatsen buiten de stad wenst te bezoeken kan best gebruikmaken van een fiets of auto. Men kan ook een beroep doen op de "Battle field tour" -bus of een audio tour kopen via internet wat met eigen vervoer uiteraard een stuk goedkoper uitvalt.

Bekijken[bewerken]

  • De Grote Markt: dit marktplein geeft de stad zijn middeleeuwse uitstraling en is omzoomd met oude huizen, of de reconstructies ervan na de vernieling in de Eerste Wereldoorlog.
  • De Lakenhalle: een door UNESCO beschermd monument. De bouw begon omstreeks 1260, en was gereed in 1304. In de Eerste Wereldoorlog werd bijna heel het gebouw verwoest. Het voorgebouw is 125 meter lang, de belforttoren is 70 meter hoog. Op de eerste verdieping bevindt zich het "In Flanders Fields Museum".
  • De Sint-Maartenskerk: de kathedraal van het voormalige bisdom Ieper. Ook dit gebouw werd na de Eerste Wereldoorlog opnieuw opgebouwd, zij het toen met een opmerkelijk hogere torenspits dan voorheen. De huidige toren is 100 meter hoog.
  • De Menenpoort: een stadspoort aan de oostzijde van de oude stad. De poort werd gebouwd als Brits oorlogsmonument, en draagt de namen van 54.896 vermiste soldaten. Elke dag om acht uur 's avonds wordt de Last Post er gespeeld, als herinnering aan de gesneuvelden in Ieper.
  • De Rijselpoort: een stadspoort in het zuiden van de oude stad, op de weg naar Rijsel. De poort verbindt twee bewaarde delen van Ieperse vestingen. De Rijselpoort is de oudste nog bewaarde stadspoort.
  • Ieperse vestingen: Rond de stad bevinden zich sinds de middeleeuwen reeds de Ieperse vestingen. Ze werden door Vauban aangepast in 1678. In 1870 werden op de vestingen wandelparken aangelegd. Grote delen van de vestingen rondom de binnenstad zijn nog steeds bewaard. Bij de Rijselpoort ligt op de vestingen het Ramparts Cemetery, een Brits militair kerkhof.
  • Sint-Pieterskerk: in de Rijselstraat staat de Gotisch-Romaanse Sint-Pieterskerk.
  • De Sint-Jacobskerk: een oorspronkelijk romaanse kerk, werd in de 14de eeuw in gotische stijl omgebouwd. Ook deze kerk werd na de Eerste Wereldoorlog heropgebouwd.
  • De Sint-Niklaaskerk: een relatief moderne kerk in romano-byzantijnse stijl, met weinig dat herinnert aan een vroegere kerk. De parochie van de kerk werd in 1994 afgeschaft, en de kerk doet nu dienst als Stedelijk Onderwijsmuseum.
  • Het Sint-Jansgodshuis: gebouw dat dateert uit 1555 en doorstond als een van de weinige gebouwen in de stad de verwoestingen van Eerste Wereldoorlog wel. De stichting voor armenzorg van het godshuis gaat reeds terug tot de 13de eeuw. Nu is er het Stedelijk Museum van de stad gevestigd.
  • Saint George's Memorial Church: een anglicaans kerkje dat in 1928-1929 werd opgetrokken, als herinnering aan de oorlog.
  • Het Kruitmagazijn: een magazijn gebouwd in 1817 door het Nederlandse leger onder leiding van Willem I. Toen werd het gebouwd op fundamenten van een Frans poedermagazijn, die dateerde van 1684 . Het kruitmagazijn werd gebruikt op buskruit op te slaan, vandaar ook de naam. De binnenruimte bestond uit 2 verdiepingen en kon in totaal 75 000 kilogram buskruit bevatten. Men stopte het kruit in houten tonnen van elk zo een 57 kilogram. Om vonken te vermijden waren de spijkers, deurhengsels en sloten van brons. Vandaag de dag wordt het gebruikt als vergaderzaal en opvangplaats voor toeristen.
  • De Vismarkt: een marktplein met standen waar vroeger vis werd verkocht, nu een uitgaansbuurt. De Vispoort vormt de toegang tot de Vismarkt vanuit de Boterstraat.
  • Het Voormalig Vleeshuis.

Doen[bewerken]

  • De Kattenstoet, een driejaarlijkse stoet (tweede zondag van mei).
  • De Belgium Ypres Westhoek Rally.
  • Het Stadsfestival, Gratis concerten op de Grote Markt en de Boomgaard (Half Augustus).
  • De Muzikale Dinsdagen, gratis openluchtoptredens tijdens de zomermaanden.
  • Het Ieperfest wordt jaarlijks gehouden.
  • Battle field tour.

Kopen[bewerken]

In het centrum van Ieper zijn er opvallend veel toeristische winkeltjes waar men naast de plaatselijke specialiteiten zoals bier en chocolade ook attributen uit de Eerste Wereldoorlog kan kopen (hier komen vooral Britse toeristen op af).

Eten[bewerken]

  • Trattoria Alloro: Italiaans restaurant gelegen in de patersstraat 2 op 150 meter van de Grote Markt.

Uitgaan[bewerken]

In het centrum van Ieper kan men haast niet naast de drankgelegenheden kijken, een droom voor wie graag laat op de avond de bloemetjes wil buitenzetten.

Overnachten[bewerken]

Viersterrenhotels:

  • Ariane Hotel, Slachthuisstraat 58, 8900 Ieper, +32 (0)57 218 218

Driesterrenhotels:

  • Albion Hotel, St. Jacobsstraat 28, 8900 Ieper, +32 (0)57 200 220
  • Best Western Flanders Lodge, Industrielaan 19, 8900 Ieper, +32 (0)57 217 000
  • Gasthof 't Zweerd, Grote Markt 2, 8900 Ieper, +32 (0)57 200 475
  • Kasteelhof 't Hooghe, Meenseweg 481, 8900 Ieper , +32 (0)57 468 787
  • Novotel, G. Gezelleplein 7, 8900 Ieper, +32 (0)57 429 600
  • Regina, Grote Markt 45, 8900 Ieper, +32 (0)57 218 888
  • Sultan, Grote Markt 33, 8900 Ieper, +32 (0)57 228 487

Eénsterrenhotels:

  • Old Tom, Grote Markt 8, 8900 Ieper, +32 (0)57 201 541
  • The Shell Hole, D'Hondtstraat 28, 8900 Ieper, +32 (0)57 208 758

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Kortrijk

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites