Hohhot

Uit Wikitravel

Hohhot, ook gespeld als Huhehot of Huhhot (Chinees: 呼和浩特) is de hoofdstad en grootste stad van Binnen-Mongolië, een autonome regio in China. De stad heeft 2.140.000 inwoners (2004).

Begrijpen[bewerken]

De stad werd rond 1580 gesticht door Altan Khan. De naam van de stad betekent in het Mongools "Blauwe Stad". De Chinezen noemden de stad tot 1954 "Guisui" (歸綏), een acroniem, gevormd door de beginletters van de stadsdelen Guihua (歸化) en Suiyuan (綏遠).

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

De internationale luchthaven Hohhot Baita (呼和浩特白塔國際機場) (IATA: HET, ICAO: ZBHH) ligt 14 kilometer ten oosten van het stadscentrum. De naam van de luchthaven (Baita) betekent Witte Pagode.

Per Trein[bewerken]

Er zijn twee treinstations in de stad, het Hohhotstation en Station Hohhot-oost.

Hohhot ligt aan de spoorlijn tussen Beijing en Baotou, beter bekend onder de naam Jingbao-spoorlijn (京包铁路). Op die manier is er een vlotte verbinding met Peking, Vanuit Hohhot kan men met de trein ook naar Mongolië reizen.

Per Auto[bewerken]

De stad is via snelweg 110 verbonden met Yinchuan en Beijing, snelweg 209 loopt vanaf Hohhot naar Zuid-China, de Huwu-snelweg verbind de stad met het noordelijke achterland.

De expressweg tussen Hohhot en Baotou werd geopend in 1997 en wordt aangeduid met de naam Hubao-expressweg.

Per Bus[bewerken]

De stad kent een uitgebreid netwerk van buslijnen, een ticket kost ongeveer 1 Yuan.

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

  • Tempel van de Vijf Pagoden (五塔寺) - Een boeddhistische tempel, afgewerkt in 1732.
  • Da Zhao-tempel (大召寺) - Dit is de grootste tempel van de stad, gebouwd in 1579.
  • Tombe van Zhaojun (昭君墓) - De laatste rustplaats van Wang Zhaojun ligt 9 kilometer ten zuiden van de stad.
  • Museum van Binnen-Mongolië (內蒙古博物館) [1] - Dit streekmuseum stelt onder meer fossielen van dinosaurussen, historische voorwerpen van nomadische volkeren en het culturele leven van moderne nomadische volkeren tentoon.

Doe[bewerken]

Maak een bergwandeling in de nabijgelegen bergen.

Leren[bewerken]

Er bevinden zich verschillende universiteiten en hogescholen in de stad.

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

  • Zang Can Bar, oostkant van het Xinhuaplein - Een Tibetaans restaurant, mensen die willen kennismaken met de Tibetaanse keuken moeten dit restaurant bezoeken.
  • Bei Guo Zhi Chun, gelegen in het centrum van de stad - de naam van het restaurant betekent letterlijk Tuinrestaurant, de gasten worden ontvangen in serres met veel planten en waterpartijtjes. Niet goedkoop naar plaatselijke normen maar een unieke ervaring.
  • Xi Bei, nabij het nieuwe stadion - De bediening is op rolschaatsen en het menu is verkrijgbaar in het Engels.

Duur[bewerken]

Drinken[bewerken]

  • Vienna Pub (维也纳港湾), Hulunbeier Nan Rd (呼伦贝尔南路) - Een club waar muziekgroepen de hele nacht door Mongoolse muziek spelen, het publiek bestaat vooral uit etnische Mongolen.

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Anda Guesthouse [2] (e-mail: andaguesthouse@hotmail.com), Qiaokao xijie , (Saihan district) 赛罕区桥靠西街, Tel. :+86 471 6918039 / +(86) 15947519807 - Douche en een licht ontbijt zijn inbegrepen in deze jeugdherberg.

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

  • Inner Mongolia Hotel [3] (e-mail: tprsvns@hubs1.net), Hulun South Rd 119 (Saihan District), Tel. : +(86) 471 5666666 - Een vijfsterren hotel dat zijn gasten een luxeverblijf aanbied, online reservatie's zijn mogelijk.

Communicatie[bewerken]

Mongools en Chinees zijn de officiële talen in Binnen-Mongolië, communicatie met de lokale bevolking kan soms moeilijk verlopen door de taalbarrière.

Veiligheid[bewerken]

Let op voor zakkenrollers, verder zijn er geen grote veiligheidsproblemen voor toeristen.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites