Heuvelland (streek)

Uit Wikitravel
Limburg : Heuvelland

Heuvelland is een regio in het zuidwesten van Limburg. Het ligt ten westen van Parkstad Limburg, wat ook bekend was als de Oostelijke Mijnstreek. Ten noorden van het Heuvelland bevind zich de Westelijke Mijnstreek.

Regio's[bewerken]

  • Mergelland - Deze regio valt min of meer samen met het westen van het Heuvelland.

Plaatsen[bewerken]

Info[bewerken]

Taal[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Per Trein[bewerken]

De stoptrein vanuit Maastricht naar Heerlen doorkruist het Heuvelland. De complete spoorlijn Maastricht-Kerkrade wordt ook wel Heuvellandlijn genoemd.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Routes[bewerken]

  • Miljoenenlijn dankt zijn naam, aan de voor die tijd hoge kosten, één miljoen gulden per kilometer, voor het ruim 12 km lange traject van Schin op Geul naar Kerkrade. Om de spoorbaan in het heuvelachtige landschap voor de spoorweg niet te steil houden, is er veel graafwerk verricht. De Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) rijd één of meer dagen per week afhankelijk van het seizoen met een stoomtrein tussen Valkenburg en Simpelveld. Van Simpelveld rijden twee dieseltreinen: Een railbus naar Vetschau in Duitsland en een tweede dieseltrein naar Kerkrade-centrum. Dagkaart 10 €.

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites