Helsinki

Uit Wikitravel
De kathedraal van Helsinki

Helsinki is de grootste stad en de hoofdstad van Finland.

Begrijpen[bewerken]

Helsinki werd in 1550 door de Zweedse koning Gustaaf I gesticht, om als handelsconcurrent voor het aan de overkant van de Finse Golf gelegen Tallinn te dienen. Dit streven verliep niet succesvol en Helsinki bleef een onbeduidend stadje totdat Finland in 1809 door Rusland werd ingelijfd. In 1812 werd besloten de hoofdstad van het westelijk gelegen Turku naar het centraal gelegen Helsinki te verplaatsen.

Vanaf toen groeide de stad snel. In 1827 werd ook de Finse universiteit van Turku naar Helsinki verplaatst. Na het uitroepen van de onafhankelijkheid in 1917 werd de stad strijdtoneel van de burgeroorlog, waarin het aanvankelijk door socialistische troepen werd ingenomen en de "witte" regering moest uitwijken. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Helsinki een van de weinige hoofdsteden die niet door een vreemde mogendheid werd bezet; wel werd de stad gebombardeerd door Sovjetvliegtuigen.

Erheen reizen[bewerken]

Vliegtuig[bewerken]

De luchthaven Helsinki-Vantaa (IATA: HEL) is de grootste luchthaven van de regio Helsinki en van Finland. Helsinki-Vantaa bevindt zich ongeveer 5 kilometer ten noordwesten van Vantaa's centrum Tikkurila. De luchthaven werd in 1952 voor de Olympische Spelen geopend en loste daarmee de andere luchthaven van Helsinki, Helsinki-Malmi, als nationale luchthaven van Finland af. Vandaag de dag bedient de luchthaven ongeveer 15 miljoen passagiers per jaar, waarmee het een van de drukste van de Noordse landen is.

Trein[bewerken]

Centraal-Station

het is mogelijk om met de trein te reizen naar Finland, dit kan je eventueel doen in een combinatie van citytrips in de steden die je passeert.

  • Brussel-Zuid - Hamburg
  • Hamburg - Kopenhagen
  • Kopenhagen - Stockholm
  • Stockholm - Turku
  • Turku - Helsinki

een reis van minder dan 40 uur

Helsinki heeft ook een goede treinverbinding met Sint-Petersburg in Rusland

Auto[bewerken]

Snelwegen verbinden Helsinki met Turku in het westen, Tampere en Lahti in het noorden en met Porvoo en Sint-Petersburg in het oosten.

Bus[bewerken]

Nationale en internationale langeafstandsbussen komen aan in de nieuwe ondergrondse Centrale bushalte (Linja-autoasema) onder het Kamppi winkelcentrum (Kampin Keskus). De bushalte grenst aan Mannerheimintie en is rechtstreeks verbonden met het Kamppi-metrostation. Het ligt ook binnen een korte loopafstand van het Centraal Station.

Boot[bewerken]

Helsinki is goed verbonden met veerdiensten naar Tallinn (Estland) en Stockholm (Zweden), en er zijn beperkte diensten naar Travemünde en Rostock (Duitsland) en Gdynia (Polen). De veerdienst naar Sint-Petersburg (Rusland) is sinds april 2010 opnieuw opgericht, en er zijn af en toe cruises.

Rondreizen[bewerken]

Zie[bewerken]

Fort Suomenlinna
  • Kathedraal - Het bekendste monument van de stad.
  • Suomenlinna - Het fort dat de stad moest beschermen tegen invallen.
  • Parlementsgebouw

Doe[bewerken]

Leer[bewerken]

Werk[bewerken]

Koop[bewerken]

Eet[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Bar No 9, Uudenmaankatu 9, [2]. Populaire bar waar men ook kan eten.

Medium[bewerken]

  • FishMarket [3], Pohjoisesplanadi 17, +358 9 6128 5250 - Het enige echte visrestaurant in de stad. Gelegen in het stadscentrum. Open ma-di 18u00–23u00, vrij-za 17u00–23u30.
  • OIO restaurant [4], Pohjoisesplanadi 5, +358(0) 10 3206250

Duur[bewerken]

Drink[bewerken]

Icebar in restaurant La Bodega

De origineelste drinkgelegenheid is ongetwijfeld de icebar, dat zich bevindt in restaurant La Bodega.

Slaap[bewerken]

Budget[bewerken]

  • B&B Panorama Suite [5]. Gelegen in een kleine plaats 15 km ten westen van Helsinki. Busverbinding met de stad.

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

In een groot deel van Helsinki zijn er openbare wifi-hotspots maar er zijn daarentegen niet zoveel internetcafés te vinden.

Er zijn wel computers beschikbaar in Bibliotheek 10, Elielinaukio 2 G, tel. +358 9 3108 5000. In het hoofdpostkantoor aan het Centraal-Station kan men een halfuur gratis op het internet surfen maar het is wel mogelijk dat alle computers al bezet zijn.

Veiligheid[bewerken]

Helsinki staat bij ons bekend als een veilige stad maar de inwoners mopperen dat het de laatste tijd minder gaat en de criminaliteit stijgt. Zakkenrollers zoeken de drukte op en fietsen worden snel gestolen. Let ook op voor taxi's zonder vergunning, taxi's met een vergunning hebben altijd een gele doos met het nummer op het dak.

De meeste misdaden in het centrum vinden plaats rond het Centraal-Station en het Kamppi-winkelcentrum. Het Kaisaniemi-park achter het Centraal Station is na zonsondergang maar beter te vermijden en sommige delen van Kallio en Sörnäinen (ten noordoosten van het centrum, voorbij de Pitkäsilta brug) zijn ook beter te mijden.

Elk voorjaar komen een paar honderd Roma bedelaars naar Helsinki om te bedelen, meestal vormen zij geen gevaar maar in uitzonderlijke gevallen kan er een agressief worden.

Als men een explosie hoort in Helsinki moet men niet onmiddellijk het ergste denken, waarschijnlijk zijn het gewoon bouwvakkers die de funderingen aan het leggen zijn van een nieuw gebouw. Dat komt namelijk omdat de grond hier heel erg rotsachtig is.

Eruit reizen[bewerken]

Tallinn - Neem de veerboot naar de Estse hoofdstad.

Hoofdsteden in Europa

Amsterdam · Andorra La Vella · Athene · Belgrado · Berlijn · Bern · Boedapest · Boekarest · Bratislava · Brussel · Chisinau · Dublin · Helsinki · Kiev · Kopenhagen · Ljubljana · Londen · Lissabon · Luxemburg · Madrid · Minsk · Monaco · Moskou · Nicosia · Oslo · Parijs · Podgorica · Praag · Reykjavik · Riga · Rome · San Marino · Sarajevo · Skopje · Sofia · Stockholm · Tallinn · Tirana · Valletta · Vaticaanstad · Vaduz · Vilnius · Warschau · Wenen · Zagreb

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites