Haarlem

Uit Wikitravel

Haarlem[1] is de hoofdstad van de Nederlandse provincie Noord-Holland.

Info[bewerken]

Haarlem wordt voor het eerst genoemd in een document uit de 10e eeuw. In 1245 kreeg de plaats stadsrechten van Willem II van Holland. Aan het eind van de middeleeuwen was Haarlem één van de belangrijkste steden van Holland geworden. Later ontwikkelde de stad zich op industrieel vlak als textielstad en op cultureel vlak als schildersstad.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Schiphol

De internationale luchthaven van Nederland, één van de grootste van Europa, Schiphol ontvangt vluchten uit alle werelddelen. Bekijk de officiële website met aankomst- en vertrektijden van alle vluchten en andere informatie op Schiphol.

Vanaf luchthaven Schiphol rijdt er 7x per uur een trein (+- 35 minuten) naar Haarlem (overstappen in Amsterdam sloterdijk, via Amsterdam Centum kan ook, maar dat is om). (Let op: er is ook station Haarlem Spaarnwoude daar stoppen alleen stoptreinen en weinig bussen.) Tevens zijn er heel frequente busverbindingen met de Zuidtangent lijn 300 (richting Haarlem) 40 minuten zonder overstap (Let op: Haarlem station is het eindpunt er zijn nog drie andere haltes in Haarlem. Schalkwijk (winkel)centrum (winkels), Europaweg (hotel Haarlem Zuid), Centrum/Verwulft (het centrum met winkels, oude gebouwen, musea, (kleinere) hotels)).

Per trein[bewerken]

Het treinstation Haarlem heeft rechtstreekse treinverbindingen met Amsterdam (6x per uur), Zandvoort aan Zee (2x per uur, 's Zomers vaker), Beverwijk- Uitgeest (4x per uur), Alkmaar - Hoorn (2x per uur) en Leiden (4x per uur)

Per auto[bewerken]

Uit de richting:

  • Amsterdam: Neem de snelweg A200 naar Haarlem.
  • Rotterdam: Neem eerst de snelweg A13 richting Den Haag, Bij Rijswijk aangekomen houd nu de A4 richting Den Haag/Amsterdam aan. Vlak voor Schiphol afslaan naar de snelweg A5 richting Haarlem/Alkmaar. Aan het einde van de A5: houd links aan op de verbinding met de snelweg A9 richting Haarlem/Alkmaar. Sla af op de tweede afslag op de A9 richting A200. Kies op de rotonde de derde afslag richting Haarlem. Vervolg je via de A200/N200 richting Haarlem.

Per bus[bewerken]

Er zijn busstations bij het NS Station Haarlem en in de Tempeliersstraat aan de zuidzijde van het stadscentrum, alsmede bij het winkelcentrum Schalkwijk. Belangrijkste busverbinding is de "Zuidtangent" lijn 300, een hoogfrequente busverbinding, grotendeels over een lange vrije busbaan van Haarlem NS via Schiphol naar Amsterdam Zuidoost. 's Nachts tussen 01:00 en 05:00 rijdt lijn 300 als N30 1 keer per uur.

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Taxi[bewerken]

Een taxi vindt u via een van de taxicentrales of op een standplaats. Er is er één bij het station van Haarlem. Ook zijn er enkele in het centrum van Haarlem, waar u meestal alleen in in het weekend taxi's vindt. Bent u in Haarlem en kunt u geen taxi krijgen, dan kunt u Taxi Haarlem [2] bellen op nummer 023-5450005. Haarlemse taxichauffeurs zijn in het algemeen heel correct. Mocht u toch klachten hebben, dan kunt u dit melden aan de geschillencommissie taxivervoer. [3] Haarlem heeft sinds kort ook de twittertaxi [4] waar u het laatste taxinieuws uit Haarlem kunt volgen en ook u rit kunt bestellen.

Bekijken[bewerken]

Musea[bewerken]

  • Frans Halsmuseum[5], Groot Heiligland 62, Tel: +31 (0)23 5115775 fax +31 (0)23 5115776, email franshalsmuseum@haarlem.nl

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

  • Elke 2e en 4e zaterdag Salsafeesten van Salsamotion [6] op het treinstation Haarlem. De feesten vinden plaats in de oude wachtkamer 2e klasse op perron 3a.

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

  • Amsterdam - De hoofdstad van Nederland.
  • Bollenstreek - Hier zijn bloeiende tulpen en andere bloembollen te zien in het voorjaar.
  • Zandvoort - Een bekende badplaats met een racecircuit.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites