Groningen (provincie)

Uit Wikitravel
Nederland : Groningen
Groningen
[[Afbeelding:]]
Hoofdstad Groningen
Inwoners aantal: 573923 (1 jan 2007)
per km²: 246
Oppervlakte 2336 land/623 water km²
Hoogste punt Hasseberg, Vlagtwedde, 14 m
Aantal gemeenten 25
The Netherlands Groningen location dutch.png

Groningen is een provincie in het noord-oosten van Nederland. Het is een van de dunst bevolkte provincies van Nederland en buiten de hoofdstad voor toerisme wellicht het minst ontgonnen gebied van Nederland. Door de onbekendheid van de regio komen de toeristen met name uit naburige provincies.

De grootste toeristische trekpleister is de stad Groningen. In de door studenten gedomineerde binnenstad kun je een mengeling vinden van historische gebouwen en moderne cultuur. De stad is prima geschikt voor een dagtocht of een weekendje weg, en beschikt over verschillende musea en een relatief groot aantal kwalitatief goede restaurants.

Voor wie houdt van cultuur (vesting Bourtange, Klooster Ter Apel...), natuur (Nationaal Park Lauwersmeer, de Wadden...), varen (Oldambtmeer, Lauwersmeer, de Dollart...) en curieuze musea (gewijd aan mosterd, strijkijzers, kinderwagens...) is ook de rest van de provincie de moeite waard. De aanwezigheid van een groot aantal (trekkers)campings en "Bed & Breakfasts" maakt ook een fiets- of wandelvakantie door de provincie goed mogelijk.

De maandag (en vaak ook dinsdag) kun je bij je bezoek aan de hele provincie het beste voor reizen gebruiken: bezienswaardigheden zijn die dag (ook in het hoogseizoen) meestal gesloten.

Regio's[bewerken]

Verdeling van Groningen in 7 streken (excl. de eilandjes Rottummeroog en Rottummerplaat)

Groningen is te verdelen in zeven gebieden:

  • de stad Groningen
  • Oldambt: De meest markante plek tussen Winschoten in het zuiden en de Dollart in het noordoosten is het 800 hectare grote Oldambtmeer dat zich uitstekend leent voor zeilen en surfen. Rond het meer bevinden zich verschillende kleine dorpjes waar overnacht kan worden, en het nieuwe dorp Blauwestad. De verscheidenheid van het gebied maakt het steeds aantrekkelijker voor toeristen om het Oldambt te bezoeken.
  • Veenkolonien: Het gebied rond Veendam, Stadskanaal en Oude en Nieuwe Pekela telt onder andere verschillende musea gewijd aan de geschiedenis van deze veenstreek.
  • Hoogeland: De streek ten noordoosten van de stad Groningen, met onder andere Delfzijl en Appingedam.
  • Westerwolde: In het gebied tussen Ter Apel (het zuidelijkste puntje van Groningen) en Winschoten is onder andere het Klooster Ter Apel te vinden, en het nagebouwde vestingsdorp Bourtange.
  • Westerkwartier: Het gebied ten westen van Groningen.
  • Lauwersland: De bekendste plekken ten noordoosten van Groningen zijn wellicht het dorp Pieterburen (de start van het Pieterpad en de Zeehondencreche) en het Nationaal Park Lauwersmeer. Ook het curieuze kleine dorpje Eenrum is hier te vinden.

Steden[bewerken]

  • Delfzijl - Industriestad met een drukke haven. Iedere vijf jaar vindt hier het zeil-evenement Delfsail plaats
  • Groningen - Bruisende hoofdstad van de provincie
  • Winschoten - Gezellige plaats met sfeervolle binnenstad. Het uitgebreide winkelaanbod zorgt ervoor dat duizenden bezoekers uit de omgeving en het nabijgelegen Duitsland wekelijks de stad aandoen. De stad heeft een aantal leuke historische bezienswaardigheden zoals een middeleeuwse gothische kerk midden op het Marktplein, Het Rosarium, 3 prachtige oude molens. Het recentelijk opgeknapte Marktplein is de plek waar de meeste horecagelegenheden geconcentreerd zijn.

Dorpen[bewerken]

  • Appingedam - middeleeuwse stad in het noordoosten van de provincie, met 12000 inwoners; ieder half uur te bereiken met de trein vanuit Groningen. Appingedam wordt doorsneden door een aantal kanalen met zogenaamde "hangende keukens".
  • Bourtange - Een herbouwd vestingdorpje, oorspronkelijk daterend uit de Tachtigjarige Oorlog.
  • Eenrum - Pittoresk wierdendorpje, met een mosterdmakerij, een pannenkoekenhuisje, echt werkende waterpompen en het kleinste hotel van de wereld (aldus het Guinness Book of Records).
  • Midwolda - Dorp aan het recent ontpolderde Oldambtmeer, met zeilschool (ook voor volwassenen!) en botenverhuur Huninga
  • Noordpolderzijl - Buurtschapje, bestaande uit twee huizen en een café dat 7 dagen per week open is. Mooi start- of eindpunt voor een wandeling langs de kustlijn van Groningen. Beschikt tevens over het kleinste getijdenhaventje van Nederland.
  • Pieterburen - Hier bevindt zich de "zeehondencrèche", waar zieke en verzwakte zeehonden worden opgevangen om aan te sterken. Er is ook een klein bezoekerscentrum. Verder is hier de start van het Pieterpad. Gedurende de zomermaanden rijdt er een pendelbus naartoe vanuit de stad Groningen.
  • Ter Apel - Dorp in het zuidelijkste puntje van de provincie, met het klooster als belangrijkste trekpleister.
  • Uithuizen - Dorp met daarin onder andere de "Menkemaborg", een kasteeltje met een doolhof en een 17e eeuwse borgtuin. Het dorp beschikt tevens over een museum dat gewijd is aan de Tweede Wereldoorlog.
  • Warffum - Dorpje met een openluchtmuseum, te bereiken per trein vanuit Groningen.

Info[bewerken]

Groningen, met name oost-Groningen, is een van de armste gebieden van Nederland. Landbouw is een van de belangrijkste inkomstenbronnen. In het verleden werd er ook turf gestoken. De uitbuiting van de lokale bevolking door rijke herenboeren in Oost-Groningen aan het eind van de 19de en het begin van de 20ste eeuw heeft ervoor gezorgd dat Groningen ten opzichte van de rest van het land sterk communistisch gezind is.

Taal[bewerken]

De officële taal is het Nederlands. Het Gronings dialect wordt wel onderling gesproken onder bekenden van elkaar en is nu en dan te horen op de regionale radio en tv. De Rijksuniversiteit Groningen heeft een fulltime hoogleraar Gronings.

Gronings is één van de dialecten vallend onder het platduuts. Dialecten uit aangrenzende provincies als Drenthe en OstFriesland zijn sterk verwant en sprekers kunnen elkaar verstaan als ze 'plat proaten'.

Een Gronings accent in het Nederlands is herkenbaar aan de 'afkortings n' als een woord eindigt op -en. Voorbeeld: horen klinkt als 'hoorn'.

Arriveren[bewerken]

Per trein[bewerken]

Wie per trein de provincie in wil, kan het beste eerst de trein naar de stad Groningen nemen, en vanaf daar per trein verder de provincie in reizen. Vanuit Utrecht, Amsterdam en Schiphol gaan er regelmatig treinen in de richting van Groningen: soms direct, en soms is er een overstap in Amersfoort vereist.

Let op: Treinen in Groningen willen in Zwolle nog wel eens gesplitst worden, waarbij de ene helft van de trein naar Groningen vertrekt en de andere helft naar Leeuwarden. Zorg dan dat je in de goede coupé zit, door op het treinnummer te letten (buitenkant trein of boven de deuren in de coupés) of een conducteur te vragen of je in de goede coupé zit. Meestal worden de treinnummers in de trein ook omgeroepen.

Per vliegtuig[bewerken]

Zo'n 10 km buiten de stad Groningen bevindt zich de luchthaven van Eelde. Deze vliegt internationaal, maar is erg klein. Andere verbindingen per vliegtuig vereisen een treinreis, bijvoorbeeld vanaf de luchthaven Schiphol in Amsterdam, of vanuit Bremen of Eindhoven. De lengte van de vereiste treinreis vanuit deze drie luchthavens is ongeveer vergelijkbaar.

Per auto[bewerken]

  • De provincie Groningen heeft het rustigste wegennet van Nederland. Alleen rond spitsuur (ma-vr tussen 7 en 9 en tussen 16 en 18) kan het druk zijn. Met name rond de stad Groningen zelf kan er even een file ontstaan. In de rest van Groningen is het ook tijdens spitsuur relatief rustig op de weg.
  • Parkeren in de stad Groningen is vrij prijzig, en hoe dichter bij de Martinitoren des te hoger is het bedrag (tot zo'n 2 euro per uur). Wie op zaterdag met de auto Groningen in wil, kan het beste parkeren bij een "Transferium" buiten het centrum, en vervolgens per bus de stad in gaan. Sommige Bed&Breakfasts hebben een eigen parkeerplaats voor gasten, zodat je voor een fors lager bedrag je auto het hele weekend in hartje centrum kunt parkeren.
  • Bijna ieder dorp heeft wel een benzinestation, waar je benzine, diesel en gas kunt kopen.

Rondreizen[bewerken]

De beste manier om de provincie te verkennen is per fiets of per auto. Het OV-net is niet dicht vertakt, waardoor je daarmee niet overal komt, of de verbindingen erg slecht zijn. Een deel van het OV bestaat uit bel-bussen, die je vantevoren moet reserveren. Steden en grotere dorpen kun je op zich met het OV vaak nog wel relatief eenvoudig bereiken.

Hoewel de provincie niet sterk toeristisch is, staan in elk dorp de toeristische attracties (hoe klein ook) goed op de borden aangegeven. Wanneer je niet speciaal naar iets op zoek bent, en houdt van autorijden, stippel dan eens zomaar een toeristische route op de kaart uit. Zo kom je soms op de verrassendste plekjes terecht.

Bekijken[bewerken]

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

  • Wandelen over het Pieterpad
  • Zeillessen nemen op het Oldambtmeer
  • Wadlopen (altijd onder begeleiding!)
  • De Martinitoren beklimmen

Eten[bewerken]

De stad Groningen is prima geschikt om lekker uit eten te gaan. De prijzen van de betere restaurants liggen in de binnenstad opvallend lager dan die in het westen van Nederland.

In Groningen worden lekkernijen en andere etenswaren verkocht die je niet of (veel) minder goed kunt krijgen in de rest van Nederland. Wil je dat eens proberen, ga dan op zoek naar bijvoorbeeld Groningse droge worst met kruidnagel, ouwewijvenkoek (in vele soorten en maten), poffert (gestoomde rozijnencake, lekker met stroop), hardbrood (een soort scheepsbeschuit, lekker met kaas), Groningse jenever, knieperties en Groningse mosterd. Wat vroeger in de stad Groningen ook veel gegeten werd, waren mollebonen. Tegenwoordig zijn die vrijwel alleen nog te krijgen bij VVV-kantoren of andere extreem toeristische winkeltjes.

Geinteresseerd in streekproducten die ook nog eens biologisch zijn? Ga op zoek naar het merk "Puur Noord Nederland" [1], te verkrijgen bij meerdere natuur(voedings)winkels in en rond de stad Groningen. Ook langs de kant van de weg vind je met enige regelmaat kleine onbemande kraampjes met producten uit eigen tuin. Het afrekenen van deze producten gaat in goed vertrouwen: het te betalen bedrag kun je in een blikje of bakje achterlaten.

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

Provincies van Nederland

Groningen · Friesland · Drenthe · Overijssel · Gelderland · Flevoland · Utrecht · Noord-Holland · Zuid-Holland · Noord-Brabant · Limburg · Zeeland

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites