Griekse Eilanden

Uit Wikitravel
Griekenland : Griekse Eilanden

De meeste bezoekers aan Griekenland willen op hun reis ook wat van de Griekse Eilanden zien, of zelfs alleen één of meerdere eilanden bezoeken, meestal hebben ze wat hulp nodig bij hun keuze vanwege het grote en gevarieerde aanbod. Om wat duidelijkheid te scheppen in het grote aanbod van attracties op de eilanden volgt hier een overzicht; de karakteristieken van elke groep zullen samengevat worden op hun regionale pagina's met verdere beschrijvingen op de links naar de individuele eilanden.

Ook staan hieronder een aantal suggesties die behulpzaam kunnen zijn voor reizigers. Zo krijgen ze een idee welke eilanden zij het meest aantrekkelijk zullen vinden.

Regio's[bewerken]

Overzichtskaart van de Griekse Eilanden
Sardonische Golf Eilanden
Atheners trekken in het weekend graag naar deze eilanden voor verkoeling
Cycladen
De oude Grieken meenden dat de eilanden in cirkels rond Delos lagen
Dodekanesos (Kos)
Rodos (Rodos (stad), Lindos)
Bestuurlijk weliswaar het grootste eiland van de Dodekanesos, maar toeristisch als een regio op zich te beschouwen
Sporaden
Oost-Egeïsche Eilanden
Noord-Egeïsche Eilanden
Ionische Eilanden
Ten westen van Griekenland

Snelle checklist[bewerken]

Wat volgt is een onvolledige lijst van eilandattracties, maar is bedoeld als uitgangspunt om reizigers te helpen een keuze te maken over welk van de Griekse EIlanden meer info opgevraagd kan worden. Eilanden met de topscore per categorie worden eerst genoemd, gevolgd door andere eilanden die hoog scoren in de categorie.

Eilanden met:

Notities[bewerken]

Plaatsnamen op de eilanden[bewerken]

Meestal zal de hoofdstad van een Grieks eiland dezelfde naam hebben als het eiland. Voorbeeld: Naxos is de naam van de hoofdstad op het eiland Naxos en Paros is de naam van de hoofdstad op Paros. Soms hebben deze steden ook alternatieve namen, de stad Paros wordt bijvoorbeeld ook Parikia genoemd. Aanvullend op deze namen wordt de belangrijkste stad op een eiland vaak ook aangeduid alsHora (soms gespeld als Khóra), wat "de plaats" betekent: dus "Hora" op Naxos verwijst naar de stad Naxos, terwijl "Hora" op Paros verwijst naar de stad Paros.

Kreta[bewerken]

Kreta staat hierboven niet vermeld vanwege de grootte en het toeristisch belang van het eiland, het wordt dan ook als een aparte regio beschreven (ook zou Kreta in bijna elk bovenstaand item vermeld kunnen worden, alleen ligt het relatief ver van Athene). Net zoals het eiland Evvia, dat zo groot is en zo nauw verbonden met het vasteland dat het beschouwd wordt als onderdeel van de vastelandregio Centraal en Noord Griekenland, in plaats van vermeld te worden in de bovenstaande lijst. Ook een paar kleine Griekse eilanden vlak voor de kust worden beschreven op de pagina's van het nabije vasteland.

Rodos[bewerken]

Rodos is apart vermeld hoewel het deel uitmaakt van de Dodekanesos-regio, het regionale bestuur zetelt hier zelfs. Toeristische gezien is het een bestemming op zich zelf.

Huizen op Thira/Santorini

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites