Griekenland

Uit Wikitravel
Parthenon acropolis.jpg
Locatie
noframe
Vlag
Gr-flag.png
Beknopt
Hoofdstad Athene
Regering parlementaire republiek
Munt euro (EUR)
Oppervlakte 131.940 km²
Bevolking 10.688.058 (schatting juli 2006)
Taal Grieks 99% (officieel), nog wat Italiaans op Rodos
Religie Grieks Orthodox 98%, Moslim 1.3%, overig 0.7%
Elektriciteit 220V/50Hz (Europese stekker)
Oproepcode +30
Internet TLD .gr
Tijdzone UTC +2

Griekenland (in het Grieks: Ελλάς, Hellas) [1] is een land in het zuidoosten van Europa, gelegen op het Balkan-schiereiland, met uitgebreide kustlijnen en ontelbare eilanden in de Egeïsche, Ionische en Middellandse Zeeën. Verder heeft het land grenzen met Albanië, Bulgarije, Republiek Macedonië en Turkije. Het is een toeristische trekpleister zowel vanwege de prachtige stranden in het zonnige klimaat als vanwege de culturele bezienswaardigheden uit de Griekse oudheid.

Regios[bewerken]

De volgende indeling komt overeen met de benadering van het land die gehanteerd zal worden door de meeste reizigers als deze besluiten waarheen te gaan.

Griekenland ingedeeld volgens toeristische kenmerken
Attika (inclusief Athene)
De Peloponnesos
Griekse Eilanden
Kreta
Centraal en Noord Griekenland

Steden[bewerken]

Kaart van Griekenland.

Een aantal grote steden:

Info[bewerken]

Geschiedenis[bewerken]

Vijftig eeuwen historie, dat is waar de Grieken trots op terug kijken. De bakermat van de Europese beschaving wordt het land genoemd. Al ver voor onze jaartelling, zo ongeveer 5000 jaar geleden, arriveerden de eerste bewoners, die de Cycladische beschaving opbouwden op de Cycladen. De volgende golf nieuwkomers streken neer op Kreta en de Peloponnesos als respectievelijk Minoïsche en Mykeensche beschavingen. Deze volken kenden een vorm van schrift, dat teruggevonden is op kleitabletten, maar nog niet ontcijferd is. Er kwamen in de volgende eeuwen nog meer immigranten het gebied binnen, uiteindelijk bloeide het gebied op tot de cultuur, die we kennen als de klassieke Griekse Oudheid. De komst van de Romeinen en de opname in het Romeinse Rijk, luidde het einde in van de Griekse zelfstandigheid.

De geschiedenis van het moderne Griekenland begint in 1821 met de oorlog tegen de Turkse machthebbers, die het in het land tot dan voor het zeggen hadden. Zes jaar later, na een verbeten strijd, werd de Griekse Republiek uitgeroepen, vooralsnog alleen uit de Peleponese bestaand. In 1833 verlaat het Turkse garnizoen Athene, wat op dat moment niet meer dan een dorp was. Het noorden van Griekenland sluit zich pas in 1912 aan en sommige eilanden volgen nog veel later.

Klimaat[bewerken]

Griekenland heeft, zoals te verwachten vanwege de ligging aan de Middellandse Zee, een Mediterraan klimaat. met warme droge zomers en koelere natte winters. Gezegd wordt dat hier de zon 300 dagen per jaar schijnt. Als voorbeeld volgen hier de gemiddelde maximum-dagtemperatuur per maand voor de stad Athene:

Maand Temp. (°C) Maand Temp. (°C)
Januari 13 Juli 33
Februari 14 Augustus 33
Maart 16 September 29
April 20 Oktober 24
Mei 25 November 19
Juni 30 December 23

Bevolking[bewerken]

Kunst & cultuur[bewerken]

Feestdagen[bewerken]

  • Nationale feestdag op 25 maart

Arriveren[bewerken]

Paspoort en visa[bewerken]

Voor ingezetenen van de landen in de Europese Unie geldt dat ze zich vrijelijk binnen de EU mogen verplaatsen. Zeker voor toeristische bezoeken geldt dit. In het geval u ergens wilt gaan werken, kan dit meestal ook, maar let vooral op de regels met betrekking tot werken voor de recenter toegetreden landen.

Wie niet de nationaliteit van een van de EU-landen bezit maar wel legaal aanwezig is in een van de landen die zich bij het Schengenakkoord hebben aangesloten, kan zonder problemen door zo'n land reizen. Een geldig paspoort en visum of verblijfsdocument dient wel getoond te kunnen worden.

Wel heeft iedereen die op reis gaat, te allen tijde, een geldig paspoort of ID-kaart nodig. In deze landen is de identiteitskaart een geldig reisdocument voor onderdanen van een van de genoemde landen: Andorra; België; Bulgarije; Cyprus; Denemarken; Duitsland; Estland; Finland; Frankrijk; Griekenland; Groot-Brittannië en Noord-Ierland (inclusief de Kanaaleilanden); Hongarije; Ierland; Italië; Kroatië; Letland; Liechtenstein; Litouwen; Luxemburg; Malta; Monaco; Nederland; Noorwegen; Oostenrijk; Polen; Portugal (inclusief Madeira en de Azoren); Roemenië; San Marino; Slovenië; Slowakije; Spanje (inclusief de Canarische eilanden); Tsjechië; Turkije; IJsland; Zweden; Zwitserland.

Ook huisdieren hebben een paspoort nodig met daarin diverse verplichte inentingen en datachip, controle vindt zeer regelmatig plaats. Zonder juiste en tijdige inentingen en chip is toegang tot het land voor huisdieren verboden.

Neem bij twijfel contact op met de dichtstbijzijnde ambassade of consulaat van het betreffende land.

Per vliegtuig[bewerken]

Griekenland heeft 21 luchthavens met internationale vluchten.

Van april t/m oktober kunt u met verschillende luchtvaartmaatschappijen rechtstreeks naar Griekenland vliegen.

  • ArkeFly [2] heeft vluchten vanaf Amsterdam (AMS) naar Corfu [3], Karpathos [4], Kefalonia [5], Kos [6], Kreta (Heraklion) [7], Lesbos [8], Mykonos [9], Rhodos [10], Samos [11], Santorini [12] en Zakynthos [13];

Per trein[bewerken]

Per trein is tijdelijk niet mogelijk. Griekenland heeft sinds februari 2011 vanwege de economische crisis alle internationale treinen geschrapt. [14]

Per bus[bewerken]

Per auto[bewerken]

Griekenland is over het Balkanschiereiland per auto te bereiken. Deze route is zeker niet de snelste en de goedkoopste, maar wanneer u bijzondere landen wilt zien is deze route zeker aan te raden. De route gaat als volgt: Duitsland, Oostenrijk (evt. Italië(Trieste)) naar Kroatië via Zagreb naar Belgrado (Servië) richting Bulgarije/Macedonië (LET OP: Op de weg via Macedonië passeert u Kosovo, waar nogal eens onrust heerst!) naar Griekenland, waar u uw bestemming kunt bereiken. Het grootste deel van de tocht over het Balkanschiereiland gaat over secundaire (tweebaans-)wegen, die vaak van slechte kwaliteit zijn.

Per boot[bewerken]

Er vaart een behoorlijk netwerk aan (auto)-veerboten over de Middellandse en de Egeïsche Zee. Een totaaloverzicht van alle reismogelijkheden, zoals vertrek- en aankomsttijden en tarieven zou een nog aanzienlijk grotere tabel per verbinding opleveren, daar tarieven verschillen per bestemming, seizoen, type voertuig (motor, auto, auto + caravan, kamper enzovoort). Er is een webpagina [15] (Engels) waar het een en ander te vinden is.

Internationale autoveerboten

Haven in Griekenland Haven in buitenland Rederij(en)
Korfoe Bari Minoan, SNAV, Ventouris Ferries
Brindisi Minoan, SNAV
Venetië Minoan, SNAV
Igoumenitsa Ancona Anek, Minoan, Superfast
Bari Superfast, Ventouris Ferries
Venetië Anek, Minoan
Kos Bodrum Bodrum Express Lines
Patras Ancona Anek, Minoan, Superfast
Bari
Venetië Anek, Minoan
Paxi Brindisi
Rodos Haifa
Limasol
Port Said

Rondreizen[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Griekenland heeft een goed netwerk van binnenlandse vluchten. De tarieven zijn redelijk.

Per trein[bewerken]

Griekenland heeft een bescheiden spoorwegnetwerk met name vanwege het bergachtige landschap en de vele eilanden. Er rijden alleen treinen op het vasteland.

Per auto[bewerken]

Rondreizen in Griekenland per (huur)auto is gemakkelijk. De bewegwijzering is over het algemeen in pictogrammen en in veel gebieden vindt men meertalige plaatsnaamborden. Dat is echter niet overal het geval, dus navigatie is aan te raden. Op het vasteland zijn snelwegen beperkt en volgen de B-wegen nog voornamelijk het landschap. Hierdoor kan een rit van 40 km al snel meer dan een uur duren. Griekenland is momenteel bezig met het vergroten van het snelwegnet op de Peloponessos.

De kosten voor een liter benzine zijn gelijk aan Nederland of zelfs iets duurder. Tankstations zijn over het algemeen wijd verbreid en goed te vinden. Er zijn tankstations van internationale merken te vinden, zoals Shell, Esso en BP, maar ook van de Griekse maatschappijen Aegean en Revoil.

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

De boot is een belangrijk vervoermiddel binnen Griekenland, met haar vele eilanden. Hoewel er steeds meer vliegvelden aangelegd worden, zijn er nog eilanden waar geen andere toegang dan per schip mogelijk is. Ook goederen worden als regel per schip aan- en afgevoerd. Ook reizigers maken er graag gebruik van en spreken van eilandhoppen, als de reiziger enkele dagen op een eiland verblijft, om vervolgens door te gaan naar een ander eiland voor een paar dagen en dit patroon op deze manier voortzet. De meeste veerdiensten starten vanuit Piraeus en varen van eiland naar eiland in de Egeïsche Zee, De kapiteins doen stuk voor stuk de eilanden aan, als het rijgen van parels aan een ketting.

Taal[bewerken]

De landstaal is Grieks. In de de toeristenbranche spreekt het personeel ook Engels, Duits en nog wel wat andere talen.

Geldzaken[bewerken]

Ook in Griekenland wordt in euro's betaald.

Kosten[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Boeren of Griekse salade, te eten als lunch of bijgerecht.

Traditionele Griekse restaurants hadden geen kaart, de gasten werden de keuken in gevraagd en langs de verschillende pannen en schalen met voedsel geleid. Zo kon de gast zijn of haar keuze maken. De kans is groot, dat deze gewoonte niet meer voorkomt. Verschillende streken en eilanden hebben hun eigen gerechten.

De Griekse keuken kent een geschiedenis van 3000 jaar. Vanwege de ligging van Griekenland bestaat zij uit een combinatie van westerse en oosterse gerechten. De Grieken eten net zoals andere Middellandse Zee-volkeren erg laat, meestal pas om 21 uur of later.

Op de Griekse menukaart staan onder andere:

Keukenterm categorie beschrijving
taramasalata voorgerecht dip van viskuit en aardappel of brood, geserveerd met brood
tzatziki voorgerecht dip van geraspte komkommer en knoflook en dikke Griekse yoghurt, geserveerd met brood
moussaka hoofdgerecht ovenschotel van gehakt, tomaat en aubergine, eventueel courgette of aardappel, overdekt met bechamelsaus
souvlaki hoofdgerecht vlees, gegrild aan een spies
feta kaas witte, brokkelige geitenkaas in stukjes in salade of in plakken gebakken
choriatikisalata lunch- voor- of bijgerecht, vegetarisch boeren of Griekse salade. Zeer bekend is ook deze salade gemaakt van onder andere sla, tomaten, komkommer, feta, paprika, uien, zwarte olijven en soms witte kool.
meze serveerwijze Vergelijkbaar met tapas in Spanje, dus er worden kleine porties van verschillende gerechten geserveerd.
baklava gebak gemaakt van filodeeg met een noten vulling, doorbrengt met suikerstroop.
filo deeg soort bladerdeeg,
retsina wijn witte met hars. de smaak van de hars herinnert aan de tijd dat kruiken wijn met hars afgedicht werden
Griekse koffie koffie traditioneel in een klein steelpannetje gezette koffie waarin water samen met gemalen koffiebonen aan de kook gebracht wordt. Wordt ongefilterd in kleine kopjes geserveerd met een glas water er naast. Voor het drinken laten bezinken! Koffie van oplospoeder en de diverse Italiaanse koffie bereidingen zijn vaak ook verkrijgbaar als alternatief

Geschiedenis[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Chersonissos op Kreta wordt gezien als een van de populairste jongerenvakantiebestemmingen. Hier zijn dan ook vele uitgaansgelegenheden.

Overnachten[bewerken]

In Griekenland kunt u op verschillende manieren overnachten. Er zijn hotels te vinden door het hele land. Op de eilanden zijn er vooral appartementencomplexen, luxe resorts en fraaie vakantiehuizen te vinden.

De prijzen voor een overnachting kunnen nog wel een variëren afhankelijk van het soort accommodatie en natuurlijk de regio.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Griekenland is een van de veiligste landen ter wereld en de kans dat u met criminaliteit te maken krijgt is dan ook klein. Toch moet u natuurlijk altijd voorzichtig zijn want ook in Griekenland is de laatste jaren het aantal diefstallen toegenomen.

Gezondheid[bewerken]

Respect[bewerken]

Contact[bewerken]

Vertrekken[bewerken]

Landen in Europa: (Balkan, Baltische staten, Benelux, Britse en Ierse eilanden, Centraal-Europa, Iberisch Schiereiland, Kaukasus, Scandinavië)

Albanië · Andorra · België · Bosnië en Herzegovina · Bulgarije · Cyprus · Denemarken · Duitsland · Estland · Finland · Frankrijk · Georgië · Griekenland · Hongarije · IJsland · Ierland · Italië · Kroatië · Letland · Liechtenstein · Litouwen · Luxemburg · Macedonië · Malta · Moldavië · Monaco · Montenegro · Nederland · Noorwegen · Oekraïne · Oostenrijk · Polen · Portugal · Roemenië · Rusland · San Marino · Servië · Slovenië · Slowakije · Spanje · Tsjechië · Turkije · Vaticaanstad · Verenigd Koninkrijk · Wit-Rusland · Zweden · Zwitserland

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites