Goes

Uit Wikitravel

Goes [1] is een stad en gemeente op het schiereiland Zuid-Beveland, in de Nederlandse provincie Zeeland. De stad Goes telt ongeveer 27.000 inwoners en is, na Middelburg, de belangrijkste winkelstad van Zeeland. Goes is de zusterstad van het Litouwse Panevėžys.

Arriveren[bewerken]

Per trein[bewerken]

Goes heeft een station aan de spoorlijn Roosendaal - Vlissingen. Vanuit dit station rijden er om het half uur intercity's van en naar Lelystad.

Per bus[bewerken]

Het busstation bevind zich naast het station. Er zijn busverbindingen met onder meer Zierikzee, Kamperland, Middelburg, Terneuzen en Gent.

Per auto[bewerken]

De E312 (A58) verbind Goes in westelijke richting met Vlissingen en naar het oosten met Roosendaal. De N256 loopt van Goes naar het noorden Zierikzee. Via de Westerscheldetunnel (tol) is er ook een goede verbinding met Zeeuws-Vlaanderen en Gent. Parkeren is mogelijk in de parkeergarage Westwal (betaald), deze parkeergarage bevindt zich dichtbij het centrum. Gratis parkeren is mogelijk op parkeerplaats Stationspark.

Per boot[bewerken]

In Goes is er een jachthaven. Goes is met de boot te bereiken via het Havenkanaal dat aansluit op de Oosterschelde.

Rondreizen[bewerken]

Doe zoals de inwoners van Goes en ga met de fiets, de stad is immers zeer fietsvriendelijk. Bijna alle bezienswaardigheden liggen bovendien op loopafstand van elkaar.

Zien[bewerken]

  • Het stadhuis aan de markt, daterend uit de 15de eeuw, gebouwd in gotische stijl.
  • Hotel de Korenbeurs, gehuisvest in het voormalige burgemeesterhuis, gebouwd in 1753.
  • De Grote of Maria Magdalenakerk in laat-gotische stijl, daterend uit 1423; interessant zijn het koor, het orgel en een grafmonument.
  • Een getijwaterkorenmolen 't Soepuus aan de Kleine Kade, die tot ongeveer 1800 in werking is geweest, met koepeltorentje uit 1624.
  • Verschillende oude poortjes, o.a. in de Zusterstraat, daterend uit 1655.
  • De ronde stenen korenmolen De Koornbloem met stelling uit 1801.
  • De tv-toren Goes uit 1957.
  • De watertoren.
  • De haven van Goes.
  • Oude straten als de Sint Jacobstraat, Pyntorenstraat, Opril Grote Markt en de Zusterstraat
  • Oude pleinen zoals: Vlasmarkt, Singelstraat, Beestenmarkt en natuurlijk het grootste plein van Goes: de Grote Markt
  • Museum voor de Bevelanden in een oud klooster met daarachter de prachtige Manhuistuin
  • De oude wallen en vestes rond de binnenstad van Goes
  • De Muziekschool in de oude villa
  • Theater De Mythe.

Doen[bewerken]

  • Door de gemeente Goes loopt een wandelnetwerk, het Kiekendiefpad, langs tamelijk onbekende natuur in het gebied van de Ooster- en Westerschenge.
  • Recreatiepark de Hollandsche hoeve.
  • Stoomtrein Goes - Borsele.

Kopen[bewerken]

In het centrum van Goes is er een grote variëteit aan winkels.

Eten[bewerken]

Op de Grote Markt van Goes zijn aardig wat restaurants te vinden. Ook aan de jachthaven en in de straten die aansluiten op de Grote Markt zijn restaurants te vinden.

Drinken[bewerken]

Op de Grote Markt zijn veel cafés te vinden. De meeste cafés zijn open tot 2.00 uur, uitgaan is dus zeker mogelijk in Goes.

Slapen[bewerken]

  • Hotel de Korenbeurs
  • Hotel Terminus (bij het station)
  • Hotel Van der Valk Goes
  • Omnium Camping

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites