Geld

Uit Wikitravel

Dit artikel is een Reisonderwerp

Informatie over het gebruik van geld wordt gegeven in de sectie "Kopen" van de verschillende bestemmingen. Dit artikel bevat algemene informatie die voor meerdere bestemmingen nuttig is.

Er zijn meerdere manieren om geld te bekomen en te wisselen tijdens een reis. Het is meestal een afweging tussen kost, risico en gemak.

Debet- en kredietkaarten[bewerken]

Debet- en kredietkaarten kunnen gebruikt worden om geld af te halen van een geldautomaat en om aankopen te doen in winkels, restaurants en hotels.

Kredietkaarten kunnen soms als verplichte borg worden gevraagd door verhuurders van auto's en campers.

Bruikbaarheid bij de aankoop[bewerken]

De bruikbaarheid van debet- en kredietkaarten verschilt van land tot land. In meer ontwikkelde landen worden deze kaarten gemakkelijk aanvaard, in ontwikkelingslanden minder of niet.

De kaarten die wereldwijd veruit het meest aanvaard worden zijn Visa en MasterCard. American Express en Diners Club hebben een wereldwijd netwerk, maar of ze aanvaard worden hangt af van het land en van de handelaar.

Bruikbaarheid aan automaten[bewerken]

Mastercard en Visa worden wereldwijd aan bijna alle geldautomaten aanvaard.

Sommige ontwikkelingslanden hebben geen of weinig geldautomaten, of zijn niet aangesloten op internationale netwerken. Dit geldt bijvoorbeeld voor Myanmar en delen van Afrika. In Japan werken de meeste geldautomaten in banken niet met internationale kaarten (ze hebben zelfs andere afmetingen), en moet je naar een postkantoor of Citibank.

Vergelijking tussen debet- en kredietkaarten[bewerken]

Debetkaarten zijn direct gekoppeld aan een bankrekening en het geld wordt onmiddellijk van de rekening gehaald. Kredietkaarten zijn niet gekoppeld aan een bankrekening, maar aan een kredietlijn, die later kan afbetaald worden. Indien de kosten niet na een bepaalde tijd terugbetaald worden, betaal je intrest. Deze intrest kan hoog oplopen.

Als je een geldautomaat gebruikt om cash geld af te halen is het veel duurder met een kredietkaart dan met een debetkaart. Met een kredietkaart betaal je gewoonlijk kosten op het voorschieten van het geld van ongeveer 3% bovenop de wisselkosten. Bovendien betaal je meestal intrest op je voorschot vanaf de eerste dag (m.a.w. je krijgt geen krediet) tenzij je een saldo hebt op je rekening. De intrest is ook veel hoger voor voorschotten dan voor aankopen. Bij een debitcard kunnen ook kosten verbonden zijn bij het gebruik van geldautomaten in het buitenland. Dit kun je controleren bij je bank. Wanneer je denkt vaak geld te halen uit de automaat in het buitenland, is het soms goedkoper een duurder betaalpakket bij je bank te nemen waarbij er geen extra kosten zijn voor geldopname in het buitenland.

Bij aankopen is het gewoonlijk beter een kredietkaart te gebruiken en geen debetkaart. Behalve de kosten ben je ook beter beschermd als een kredietkaart gestolen wordt, of als je meer aangerekend wordt dan afgesproken, of als je de goederen nooit krijgt.

Kaarten zonder het Visa- of Mastercard-logo kunnen alleen gebruikt worden voor het afhalen van cash aan een automaat met een pincode, en nooit voor aankopen ter plaatse. Daardoor zijn deze kaarten ook veiliger indien ze gestolen worden omdat ze niet leeggehaald kunnen worden met aankopen.

Kredietkaarten hebben soms voordelen zoals een annulatieverzekering voor vluchten (meestal alleen bij ernstige ziekte), diefstal, ongevallenverzekering bij huurauto's en ziekteverzekering voor noodgevallen. Bij kredietkaarten zijn er ook soms getrouwheidsvoordelen, zoals gratis vluchten of vergoedingen vanaf een bepaald uitgegeven bedrag.

Tips voor het reizen met debet- en kredietkaarten[bewerken]

  • Reis met één hoofdkaart en een back-up-kaart van een andere bank als reserve indien je problemen zou hebben met de eerste kaart. Haal alle andere kaarten uit je portefeuille, je kan ze alleen maar kwijtraken. Hou alleen de eerste kaart bij je en bewaar de back-up-kaart op een veilige plaats.
  • Controleer of je kaart internationale afhalingen of betalingen toelaat. Soms is dit niet geactiveerd.
  • Sommige banken blokkeren een kaart als er plots transacties gebeuren in het buitenland. Dan is het beter je bank op voorhand in te lichten.
  • Ken je pin-code.
  • Gebruik van kaarten wordt afgeraden in bepaalde landen die bekend staan voor fraude, bijvoorbeeld Nigeria.

Kosten[bewerken]

Transactiekosten kunnen aangereken worden door de handelaar, de eigenaar van de geldautomaat, de bank die de kaart uitgeeft en door een ongunstige wisselkoers.

  • De meeste debet- en kredietkaartuitgevers rekenen een transactiekost tot 4% van het uitgegeven bedrag bij elke aankoop of afhaling in het buitenland.
  • De gebruikte wisselkoers is meestal de wisselkoers op de datum van de verwerking van de transactie. Dit kan tot 10 dagen na de echte transactie zijn, waardoor je dit soms niet op voorhand goed kan inschatten. De wisselkoers gebruikt door Visa kan je hier vinden.
  • Als je lang in een bepaald land gaat blijven, kan je kosten sparen door een plaatselijke bankrekening te openen met een kaart die erbij hoort. Je zal meestal wel een geldig adres en een geldige verblijfsvergunning moeten kunnen voorleggen.
  • Bij het gebruik van Visa of MasterCard zullen sommige handelaars voorstellen de transactie te doen in je eigen munt ("'Dynamic Currency Conversion'"). Aanvaard dit niet, omdat er dan een buitensporige wisselkoers van 7% kan aangerekend worden. Indien de handelaar dit toch doet, meld dit dan bij je kredietkaartbedrijf.

Tegenwoordig vragen steeds meer betaalautomaten in welke valuta je wilt betalen als je in het buitenland met kaart betaald. Het is in de meeste gevallen het voordeligst om in de lokale valuta te betalen. In dit geval neemt je bank de wisselkoers voor zijn rekening. Deze heeft doorgaans een wisselkoers dit gunstiger is.

Traveller's cheques[bewerken]

Traveller's cheques zijn cheques die uitgegeven worden voor een bepaald vast bedrag in een bepaalde munt, en die je op voorhand aankoopt. Zorg ervoor dat je cheques koopt in de munteenheid van het land waar je naartoe reist. Je tekent de cheque bij aankoop, en nogmaals als je hem gebruikt.

Het voordeel is dat ze volledig beschermd zijn tegen verlies of diefstal. Meestal kan je dan ook op korte tijd nieuwe krijgen. Je moet zelf een lijst bijhouden van de nummers die je gebruikt hebt.

Traveller's cheques kunnen bij de meeste banken ingewisseld worden voor cash. Ook wisselkantoren zullen ze meestal aannemen en sommige hotels ook.

Cash[bewerken]

Met de klok mee vanaf bovenaan links: Zuid-Koreaanse won, American Express traveller's check (US dollar), Indonesische rupiah, Brunei dollar, Zambiaanse kwacha, Maleisische ringgit, Malawi kwacha, Chinese yuan, Cambodiaanse riel

Cash is de soepelste manier. Bijna iedereen aanvaardt cash, behalve misschien sommige autoverhuurders, luchtvaartmaatschappijen (tijdens de vlucht) en sommige tankstations.

In veel landen kan je alles doen met Euro's of dollars. Je zal meestal wel iets extra betalen, en de wisselkoers aangeboden door handelaars en hotels is niet optimaal. Handelaars in grensgebieden aanvaarden meestal de munt van het naburige land.

Als je cash geld meeneemt op verre reizen, zorg ervoor dat de biljetten in goede staat zijn en van de laatste uitgave (versie). De banken ginder kunnen jouw versleten geld niet zo gemakkelijk wisselen als hun eigen geld, en geld van oudere versies wordt niet betrouwd omwille van mogelijke valsmunterij.

Het grootste nadeel van cash is het risico. Als je het verliest, ben je het kwijt, en als geweten is dat je het hebt wordt je een potentieel doelwit. Reisverzekeringen kunnen wel diefstal van cash geld dekken.

Bij gebruik van lokaal geld, zorg ervoor dat je weet hoe het eruit ziet (ook watermerken en hologrammen) en pas op voor namaak en vervallen biljetten. Banken en wisselkantoren zijn meestal veilig, maar taxichauffeurs en wisselaars op de (zwarte) markt kunnen je bedotten. Als je twijfelt, weiger dan biljetten die je niet herkent.

Cash geld bekomen of wisselen[bewerken]

Alle geldwisselaars werken door te verkopen aan een bepaald tarief en te kopen aan een ander. Probeer op voorhand een idee te hebben van de meest recente wisselkoers [1]. De tarieven zijn altijd beter waar er meer concurrentie is.

Soms is het beter je geld te wisselen voor je vertrekt, maar soms is het beter te wisselen op je bestemming. De handigste plaatsen (zoals luchthavens en grote hotels) hebben dikwijls de slechtste tarieven. Vergelijk indien mogelijk de aangegeven tarieven en bekijk het verschil tussen "we sell" en "we buy". Als dit meer dan 10% is, dan word je beslist afgezet. Goede wisselkantoren verschillen slechts 2% of minder. Controleer ook of er ook nog een vaste commissie aangerekend wordt per transactie.

In ontwikkelde landen is het meestal best geld af te halen aan een geldautomaat en niet zelf grote bedragen mee te brengen en ter plaatse te wisselen. Dit is meestal ook het voordeligst.

De belangrijkste munteenheden worden tegenwoordig ook veel nagemaakt. Als je twijfelt, probeer twee kleinere biljetten te vragen in plaats van een biljet dat je niet betrouwt.

Zwarte markt[bewerken]

In sommige landen is de officiële wisselkoers totaal onredelijk of onrealistisch. In die landen is het bijna onvermijdelijk om de zwarte markt te gebruiken, waar je wel een redelijke koers kan krijgen.

Maar er zijn ook meer risico's. Ten eerste is wisselen op de zwarte markt illegaal, en zowel de koper als de verkoper kunnen zware straffen krijgen als ze betrapt worden. De verkoper kan zelfs een politieman zijn die toeristen probeert in de val te lokken. Ten tweede is er veel kans op fraude. Soms is het beter niet te wisselen, maar direct met je eigen geld te betalen (hoewel dit ook illegaal is), en kan je met het (lokale) wisselgeld dat je terugkrijgt je andere aankopen doen.

De gulden regel is eerst het lokale geld te krijgen vooraleer je jouw geld overhandigt. Tel alles, bekijk de biljetten goed en geef dan pas je geld aan de verkoper. Geef daarna nooit het gekregen geld terug, zodat er nog goocheltrucs mee uitgehaald kunnen worden.

Vermijd de zwarte markt in landen waar de officiële wisselkoersen redelijk zijn. Het risico is groter dan de mogelijke winst.

Uitzonderingen zijn landen als Nepal en India waar een legale geldwissel bij een bank veel tijd kan kosten, terwijl de meeste hotels je geld snel en veilig zullen wisselen, tegen bijna dezelfde koers.

Dit artikel is een Reisonderwerp

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen