Fortaleza

Uit Wikitravel

Fortaleza is de hoofdstad van de deelstaat Ceará, in het noordoosten van Brazilië. De stad heeft meer dan 2,5 miljoen inwoners.

De kust van Fortaleza's

Begrijpen[bewerken]

De stad werd in 1649 door de Nederlandse West-Indische Compagnie opgericht als Fort Schoonenborch maar nadat de Portugezen het veroverden werd de naam veranderd in Forte de Nossa Senhora da Assunção.

Lange tijd bleef het een klein stadje maar door de export van katoen naar Groot-Brittannië en koffiebonen naar Frankrijk groeide het in het begin van de 19de eeuw uit tot een bruisende stad.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

De internationale luchthaven Pinto Martins [1] (IATA: FOR, ICAO: SBFZ) is de luchthaven van Fortaleza.

Vanuit Schiphol vertrekken er wekelijks vluchten van ArkeFly [2] naar Fortaleza/Pinto Martins via Natal.

Per trein[bewerken]

Per auto[bewerken]

Rijden in Fortaleza wordt afgeraden, de meeste straten in Fortaleza zijn immers in slechte staat. Men moet voorzichtig rijden om de vele putten in het wegdek te vermijden en er zijn al veel ernstige ongelukken gebeurd als gevolg van de zeer slechte toestand van het wegennet.

Per bus[bewerken]

Het hoofd busstation heeft bussen naar bijna heel Brazilië, vaak met overstap verbindingen. Expresso Guanabara [3] heeft hier het grootste netwerk. Let op dat de meeste lijnen binnen de staat [4] Ceará de laatste bus hebben vertrekken rond 6-7 pm. Bussen naar omliggende steden (met een straal van ongeveer 100km) vertrekken meestal van het treinstation in het centrum.

  • Naar Natal 8 keer per dag (3 hiervan stoppen in Mossoró) met Nordeste[5] en Guanabara [6] R$ 35-150, reistijd 6-8 uren.
  • Naar Salvador dagelijks om 7 pm met Itapemirim[7]. R$ 190. reistijd 22 uren

Een tweede kleiner busstation vindt je in de wijk Antonio Bezerra(in het westen). De meeste buslijnen hier zijn onderweg tussen het hoofdbusstation en het westen van Ceará (zoals Jeri of Sobral. Toegang vanaf Av. Desembargador Moreira.

Een derde busstation is geopend in 2010 in de zuidelijke wijk Messejana waar je lijnen vindt van São Benedito (naar Canoa), Fretcar en Expresso Guanabara die meestal onderweg zijn van het hoofdbusstation en de zuidelijke en oostelijke delen van Ceará.

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Per bus[bewerken]

Zoals elke grote Braziliaanse stad, kan Fortaleza bijna volledig worden verkend met de bus [8]. Een kaartje kost R$2, en als je uitstapt bij een station kun je van bus veranderen zonder opnieuw te betalen. De meeste lijnen rijden 7 dagen per week ongeveer van 0500-2300.

Een paar voorbeelden van buslijnen:

  • Centro/Beira Mar Caça e Pesca - Het rijdt in Beira Mar en langs het strand Praia do Futuro. Op de terugweg gaat het naar Abolição in plaats van Beira Mar.
  • Circular 1/2 - Standscentrum - Mercado Central - Dragão do Mar - Historiador Raimundo Girão - Abolicão - Desembargador Moreira/Shopping Aldeota.
  • Grande Circular 1/2 - Stadscentrum - Dragão do Mar - Historiador Raimundo Girão - Abolição - Praia do Futuro - Terminal Papicu - Shopping Iguatemi.
  • Centro Iguatemi - R$ 3,00. De laatste bus vertrekt vanuit Iguatemi om 22h00, en rijdt niet op zondags. Stadscentrum - Monsenhor Tabosa - Abolição - Desembargador Moreira (Shopping Aldeota).

Per taxi[bewerken]

Alle ruim 4000 taxi's in de stad gebruiken hetzelfde metersysteem [9], met uitzondering van de speciale taxi's op de luchthaven. Startprijs is R$3,62, daarna R$ 1,81 per km met tarief 1 en R$ 2,72 per km met tarief 2. (tarief 2 tussen 20:00-06:00, en zaterdag ook van 13h00 tot 20h00 uur en de hele zondag, feestdagen, en de hele maand december. Als een taxi voor je moet wachten rekenen ze R$18,10 per uur.

Het is verplicht voor taxi's om het tariefsysteem weer te geven op een van de achterste zijruiten. Heeft een taxi dit niet, neem dan een andere taxi.

Taxichauffeurs in Fortaleza zijn vrij eerlijk, hoewel ze soms proberen de meter op tarief 2 te zetten ipv 1. De meter moet altijd draaien, tenzij je voordat je in de auto tapt een vaste prijs hebt afgesproken. De meeste reizen die meer dan R$ 10 met de meter kosten kunnen besproken worden, en boven de R$30 kun je onderhandelen om een korting te krijgen. Taxistandplaatsen zijn er in overvloed 20de% 20Táxi.pdf.

Gemiddeld gerekende prijzen bestemmingen buiten de stad:

  • Cumbuco R$ 80 retour op dezelfde dag.
  • Canoa Quebrada R$ 150.

Per fiets[bewerken]

Fortaleza is niet echt fietsvriendelijk, maar een fiets kun je huren bij Cicloadventura [10]]

Bekijken[bewerken]

Futuro Strand
  • Kathedraal van Fortaleza (Catedral Metropolitana de Fortaleza) - Het ontwerp zou gebaseerd zijn op de dom van Keulen.
  • Praça do Ferreira - Het belangrijkste plein van de stad, met winkels, restaurants en een bioscoop.
  • Dragão do Mar [11] - Cultureel centrum, geopend in 1999, met een museum, een bibliotheek en een bioscoop.
  • Museu de Arte e Cultura Popular, Rua Senador Pompeu 350, centrum. Bevindt zich in een oude gevangenis, nu het Centro de Turismo, samen met een markt voor handwerken en de toeristeninformatie.
  • De zonsondergang, of vanaf Ponte Metalica, Praia Iracema, of het strand bij de vismarkt, Mucuripe.
  • Parque Ecologico do Cocó, het grootste groene gebied in de stad, vlakbij het Iguatemi winkelcentrum. Je kunt hier lekker wandelen door het bos.

Doen[bewerken]

Breng een bezoek aan de stranden Praia de Iracema en Meireles aan de rand van de stad.

Surfen[bewerken]

Het is goed surfen hier, en er zijn regelmatig wedstrijden bij Praia do Futuro.

  • Chandler Surf, 411 Rua 24 de Maio, +55 85 8803-4487 (), [12]. Een surfschool op het Meireles strand. Wo-Zo, R$ 17-35 per uur, inclusief huur van een surfbord.  edit

Golf[bewerken]

De dichtsbijzijnde golfbaan is in het naastliggende Iguape, ongeveer 30 minuten met de auto van Beira Mar.

Festivals[bewerken]

  • Ceará Music[13] Braziliaanse rock, pop en techno drie dagen lang in Oktober bij het hotel Marina Park. Ongeveer R$40 per nacht.
  • Fortal [14] Fortaleza´s Salvador-stijl out-of-season carnaval (naar verluid het grootste in Brazilië) begint op een plaats dat hier speciaal voor is gemaakt bij Praia do Futuro. Directe bussen van het Papicu station. Donderdag-Zaterdag - van schemering tot in de vroege ochtenduren. Eind juli.
  • De lokale Gay Parade, officieel genoemd Parada pela Diversidade Sexual de Fortaleza, wat gebeurt langs de Beira Mar op de laatste zondag in juni.

Kopen[bewerken]

  • Er is een Pão de Açucar supermarkt, op het kruispunt van Av. Abolição en Av. Desembargador Moreira.
  • Sebo O Geraldo, Rua 24 de Maio 950, Centro (Drie blokken ten zuiden van Praça José de Alencar), +55 85 3226 2557. Boekenwinkel met gebruikte boeken in verschillende talen.  edit
  • Shopping Iguatemi[15] Het grootste winkelcentrum in Fortaleza en een van de beste. Alles van C&A, tot Zoompe en Lacoste. Een enorme 24-uur supermarkt, groot restaurant gedeelte en de grootste bioscoop in de stad.
  • Shopping Aldeota[16] On Praça Portugal.
  • Shopping Del Passeo[17] Vlakbij Shopping Aldeota, met bioscoop.

Eten[bewerken]

Crab legs

De meeste restaurants vindt je in de Varjota wijk, vooral in de Rua Fredrico Borges en de zijstraatjes, ongeveer 5 blokken inland van Beira Mar.

Donderdag is krabdag in Fortaleza.

Budget[bewerken]

  • Satéhut - Dit restaurant, gelegen aan het strand, wordt uitgebaat door Nederlanders. Typisch Hollandse en Indonesische gerechten zijn de specialiteit van de zaak.
  • Voor een goedkope lunch, probeer Maciel Lanches at Av. Monsenhor Tabosa 1010, bij de hoek van Rua Ildefonso Albano

Medium[bewerken]

De staat Ceará staat bekend om zijn zeevruchten. Vlakbij de vismarkt zijn verschillende visrestaurants-.

  • Alfredo do Peixe. Vele schotels voor 2 personen voor rond de R$ 40, ook vlees..  edit

Een paar opties voor een rodizio (eet zoveel vlees als je wilt, let wel op de prijs van de drankjes en toetjes):

  • Churrascaria Gheller, Av. Monsenhor Tabosa 825, op de hoek van Antonio Augusto, Praia Iracema, +55 85 3219 3599. 13:00-late. Zoveel je kunt eten voor R$20.  edit
  • Sal e Brasa, Av Abolição. Zoveel je kunt eten voor R$ 49.  edit
  • Boi Preto, Av Beira Mar. Zoveel je kunt eten voor R$ 59.  edit

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

  • Forró do Pirata op maandag (in het hoogseizoen ook op vrijdag) bij Praia de Iracema.
  • Mucuripe, Travessa Maranguape, 108. tel +55 85 3254 3020 [18]. Entree is rond de R$ 25-30

Als je geen auto hebt, ga dan naar Dragão do Mar, Praia de Iracema. Dit gebied biedt vele terrasjes, live muziek en happy hour.

  • Café Santa Clara, Di-zo 3-10 pm.
  • Armazem. 23-04. Het drukst op de woensdag. Entree R$ 20.  edit
  • Chope do Bexiga.  edit
  • Bueno Amici's. Informeel, verschillende stijlen, vooral bekend om de Samba! Entree R$ 10, biertje R$ 4.  edit

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Hotel Passeio - Rua Dr. João Moreira 221. Dit goedkope hotel is gelegen in het centrum van Fortaleza.

Medium[bewerken]

  • Hotel Porto Futuro [19] - Av. Zeze Diogo 7260, Praia do futuro. Tel.: (85) 3265 3365 / (85) 3263 1441.
  • Hotel Ibis, Rua Atualpa Barbosa de Lima, 660 - Iracema. tel. 85 3219-2121 / 0800-703-7000, [20].

Duur[bewerken]

  • Hotel Marina Park [21] - Av. Presidente Castelo Branco 400, Praia de Iracema, Tel.: (85) 4006 9595.
  • Vila Galé, Av. Dioguinho 4189, Praia do Futuro, (+55) 85 34 86 44 00, [22]. Gelegen aan het strand, 15 minuten per taxi vanaf Avenida Beira Mar.  edit

Communicatie[bewerken]

  • Fortaleza en de omliggende gemeenten hebben netnummer 85.
  • Internet is overal te vinden. R$ 3-4 per uur is ok in toeristengebieden. Verder inland betaal je meestal minder, rond de R$1/u.
  • Er zijn verschillende postkantoren bij Beira Mar: Recht tegenover de kerk bij Praia Iracema; op Av. Monsenhor Tabosa vlakbij Ideal Clube; een kleine kraam zowat in het zand tegenover Clube Nautico; in het winkelcentrum Scala Residence.

Veiligheid[bewerken]

  • Behulpzame toeristenpolitie ("Delegacia do Turista") aan de Avenida Historiador Raimundo Girao 805, telefoon 3101 2488, vlakbij Hotel Travel Iracema, Praia Iracema. Er wordt hier een beetje engels gesproken. 24 uur dienst.
  • Naast het strand Praia do Futuro ligt één van de gevaarlijkste wijken in de stad, de Serviluz achterbuurt. Loop nooit over verlaten stukken strand hier, zelfs niet om van de ene drukke plaats naar de andere drukke plaats te lopen. Bushaltes zijn ook favoriet bij overvallers, dus let op.

Jericoacoara
  • Jericoacoara - Officiële naam: Jijoca de Jericoacoara, staat bekend om zijn prachtige stranden en kustlijn (zie foto).
  • Beach Park [23] Ongeveer 16 km buiten Fortaleza, bij het strand van Porto das Dunas, is dit enorme waterpark met glijbanen en andere wateractiviteiten. Entree is R$ 120 voor een dag. Het strand hiernaast is ook de moeite waard. De drankjes hier zijn duur.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites