Floreffe

Uit Wikitravel
Europa : Benelux : België : Wallonië : Namen : Floreffe

Floreffe is een gemeente in de provincie Namen in Wallonië

Arriveren[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

  • De Abdij van Floreffe werd gesticht in 1121 en overheerst ook nu nog, hoog gelegen, het dorp. Vanuit deze abdij werd in 1138 de priorij te Postel gesticht die in 1613 een, ten opzichte van Floreffe, zelfstandige abdij werd. Het grote complex rond een Frans ingerichte binnenhof (stijl Lodewijk XIV), werd tot aan de Franse Revolutie bewoond door paters van de Orde der Premonstratenzers. Zij geeft sinds 1819 onderdak aan een belangrijk diocesaan college. Aan de grote middelbare school is een internaat verbonden dat is ondergebracht in een moderne nieuwbouw aan de zuidkant van het complex. Bij de watermolen-brouwerij aan de voet van het complex is een herberg die met lokale producten als het Bière de Floreffe, kaas, gerookte worst en abdijbrood, een trekpleister voor toeristen is. Binnen de abdijmuren vinden verschillende festivals plaats, zoals het festival van de accordeon in de maand oktober.
  • Boven op de heuvel waartegen de abdij is gebouwd ligt de Ferme de Robersart, een grote boerderij rond een binnenhof. Boerderij en omgeving staan op de lijst van beschermde monumenten.
  • Floreffe trekt ook veel toeristen vanwege zijn grotten.

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites