Faro

Uit Wikitravel
Faro jachthaven

Faro is een stad in het zuiden van Portugal en de hoofdstad van de Algarve. De stad telt bijna 60.000 inwoners. De stad Faro wordt vaak onderbelicht, veel toeristen die vakantie vieren in de Algarve komen uitsluitend voor de stranden en het mooie weer. De stad Faro is echter groot en mooi genoeg om als volwaardige citytrip bestemming te dienen.

Begrijpen[bewerken]

Faro is een oude stad vol historie en oude gebouwen. Faro is geen feeststad als Albufeira, al komen feestgangers waarschijnlijk ook in Faro wel aan hun trekken. De lente en herfst zijn de ideale seizoenen om de stad en de mooie regio te verkennen. Veel inwoners spreken minstens een beetje Engels en waarderen pogingen tot het spreken van het Portugees.

Het centrum van Faro is opgedeeld in twee gebieden. Het oudste gedeelte bevindt zich dichtbij de kust binnen de stadswallen. Het tweede gedeelte is iets minder oud en strekt zich over een groter gebied uit

Toeristeninformatie[bewerken]

Het informatiekantoor van de toeristeninformatie Faro bevindt zich naast de noordelijke stadspoort. Hier kun je informatie krijgen over de stad en een gratis stadskaart ophalen. Ook de boot-, bus- en treintijden zijn hier te vinden.

  • Toeristeninformatie Faro, Rua da Misericórdia 8, ☎ +351 289 803 604. Mei - september dagelijks geopend 09:30-19:00, oktober - april maandag t/m vrijdag 09:30-13:00 en 14:00-17:30.
  • Toeristeninformatie Algarve, Avenida 5 de Outubro 18-20, ☎ +351 289 800 400. Maandag t/m vrijdag 09:30-12:30 en 14:00-17:30. [1]

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

Faro heeft een internationale luchthaven aan de rand van de stad. [2] Prijsvechters zijn hier goed vertegenwoordigd. Transavia vliegt vanuit de luchthavens van Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Groningen naar Faro. Ryanair vliegt vanuit Eindhoven, Charleroi, Weeze en Maastricht. Jetairfly vanuit Brussel. Brussels Airlines vanuit Brussel en Arke vanuit Amsterdam.

Op de luchthaven is een groot aantal autoverhuurbedrijven aanwezig. Het huren van een auto is erg goedkoop in Portugal, meestal zelfs onder de €10 per dag (afhankelijk van het seizoen).

Buslijn 16 rijdt vanaf de luchthaven in 15 tot 17 minuten naar het centrum van de stad. De bus gaat ongeveer 20 keer per dag. Tickets kunnen gekocht worden bij de chauffeur voor ongeveer €2,22. Op de luchthaven zijn ook taxi's aanwezig die je voor ongeveer €10 naar het centrum brengen.

Per Trein[bewerken]

Een hogesnelheidstrein (Alpha Pendular) rijdt minstens twee keer per dag van en naar Lissabon. De treinreis duurt ongeveer 2,5 uur en kost €20. De intercitytrein naar Lissabon rijdt vaker, maar stopt veel frequenter en doet er dus 3,5 tot 4 uur over. Er rijdt ook een regionale trein langs de Algarve kust naar onder andere Tavira, Lagos en Portimão.

Per Auto[bewerken]

Iets ten noorden van de stad loopt de A22. Deze snelweg verbindt Faro met Lagos en Lissabon richting het westen en Sevilla in Spanje richting het oosten. Faro ligt op bijna 2400 autokilometers van Utrecht en ruim 2200 kilometer vanuit Brussel.

Rondreizen[bewerken]

Het centrum van Faro is klein genoeg om alle afstanden te voet te kunnen afleggen. Parkeren in het centrum is lastig. Aan de rand van het centrum, bij de jachthaven, is een grote gratis parkeerplaats.

Zien[bewerken]

De kathedraal aan het Largo da Se.
Eén van de vele oude straatjes in het centrum.
Ilha Deserta, één van de zandeilanden
  • Centro Historico (het oude centrum). De gebouwen in het oude centrum zijn typerend voor de Portugese en Moorse cultuur. Het centrum staat garant voor een mooie wandeling terug in de tijd over straatjes van keien. Straatjes die zoals het lijkt niet door de moderne cultuur gegrepen zijn.
  • Stadsmuur. De stadsmuur is gebouwd rondom het oudste gedeelte van de stad. Het grootste gedeelte van de muur stamt uit de 9e eeuw, toen de stad onder Moors bestuur stond. Toen de Portugezen de stad in 1249 veroverde werden de muren nog verder verstevigd. De muur heeft vier doorgangen.
    • Arco de Repouso. Deze stadspoort aan de oostzijde van het centrum is gebouwd in de 12e en 13e eeuw.
    • Arco de Vila. De Arco de Vila is de noordelijke stadspoort en de hoofddoorgang naar de oude stad. De poort is door een Italiaanse architect ontworpen en de bouw werd voltooid in 1812. In de poort staat een standbeeld van Thomas Aquinas, de heilige van Faro.
  • Kathedraal en Largo da Se. De kathedraal van Faro is gebouwd in de 13e eeuw. Een groot deel van de kerk is ingestort tijdens de gigantische aardbeving van 1755. Door de verwoestingen en de latere uitbreidingen is de kerk opgebouwd in verschillende bouwstijlen, waarvan de gotische stijl, renaissance en barok het meest prominent zijn. De kathedraal ligt aan het plein Largo da Se. Rond dit plein vind je nog meer bijzondere gebouwen zoals het stadhuis. Op het plein zelf staan sinaasappelbomen, die het plein in de zomermaanden een fleurige oranje tint geeft. De kathedraal is gratis toegankelijk en vanuit de toren heb je een mooi uitzicht over de stad en de zee.
  • Nossa Senhora do Carmo Kerk. Deze kerk werd gebouwd in de 18e eeuw, maar de torens aan de zijkanten werden pas toegevoegd in 1878. De twee torens zijn bijna overal waar je loopt in de stad zichtbaar. Naast de kerk is een klein kerkhof gesitueerd met daarop een kapelletje. De muren van deze kapel zijn deels bedekt met schedels van mensen. Om toegang te verkrijgen moet er een klein bedrag betaal worden.
  • São Pedro Kerk. Even ten zuiden van de grotere do Carmo Kerk. De São Pedro Kerk werd gebouwd in de 16e eeuw.
  • Obelisk Ferreira d’Almeida. Dit monument op Praça de Dom Francisco Gomes (naast de jachthaven) is gebouwd in 1910 om de diplomaat Ferreira d'Almeida herdenken.
  • Parque Natural da Ria Formosa. Een natuurgebied met bijzondere vogel- en plantensoorten. De lagune ten zuiden van de stad bestaat uit zoute moerassen, slikken, schorren, zoutpannen, zandeilandjes en kanalen. Een reeks zandeilanden met mooie stranden aan de buitenkant beschermt dit natuurgebied tegen de wilde oceaan. Dit natuurpark is het beste te ontdekken per boot. Vanuit Faro gaan er veerdiensten naar één van de zandeilanden, deze tocht geeft een goede indruk van het gebied. Je kunt ook een bootje met gids huren, maar dit is vaak aan de prijzige kant. Zelf varen is meestal geen optie, omdat het een beschermd gebied is.
  • Estádio Algarve, Parque das Cidades 8135-014 Almancil, ☎ +351 289893200. [3] Het voetbalstadion van Faro ligt 8 kilometer ten noorden van de stad. Het stadion is geopend in 2003 en is gebouwd voor het Europees Kampioenschap mannenvoetbal in 2004, Nederland speelde hier de met penalty's gewonnen kwartfinale tegen Zweden. Het stadion wordt daarnaast vaak gebruikt door het Portugees nationale elftal. Het stadion beidt plaats aan 30.002 toeschouwers. Vooral de architectuur van het gebouw is opvallend. Het stadion is makkelijk bereikbaar per auto, per openbaar vervoer kun je de regionale trein nemen richting Loulé en uitstappen bij station Parque das Cidades. Vanaf hier is het ongeveer 15 minuten lopen.

Musea[bewerken]

  • Gemeentelijk Museum, Largo D. Afonso III 14, ☎ +351 289 897 401. [4] Maandag gesloten, dinsdag-vrijdag 09:30-17:30, zaterdag-zondag 11:30-17:30. Dit museum is gevestigd in een oud gebouw in het oudste gedeelte van de stad (bij de kathedraal) en staat voornamelijk in het teken van archeologie. Het museum heeft veel Romeinse vondsten in bezit zoals potten, inscripties en zuilen en ook een aantal schilderijen. Informatie in Portugees en Engels. Toegang €2.
  • Museu Regional do Algarve, Praça da Liberdade 2, ☎ +351 289 870 893. Alleen geopend in de zomermaanden, dagelijks 10:00-13:30 en 14:30-18:00. Dit museum over de Algarve werd geopend in 1962. De meeste stukken in het museum zijn gebruiksvoorwerpen uit de vorige eeuwen en typische klederdracht. Door middel van schilderijen en foto's wordt een voorstelling gemaakt over het dagelijkse leven in Faro uit vroegere tijden.
  • Centro Ciência Viva do Algarve, Rua Comandante Francisco Manuel, ☎ +351 289 890 920. [5] Laagseizoen (1 september - 14 juli) woensdag t/m vrijdag 10-17, zaterdag en zondag 11-18. Hoogseizoen woensdag t/m zondag 15:30-23:30. Wetenschapsmuseum. Wetenschap uitgelegd door midel van spelletjes. Leuk voor kinderen, maar informatie is in het Portugees.
  • Maritiem Museum, Rua Comunidade Lusíada 8000 – 253, ☎ +351 289 894 990. Geopend werkdagen 09:00-12:00 en 14:30-17:00. Het maritiem museum, gelegen bij de haven van Faro, is een museum over de maritieme geschiedenis van de Algarve. Het museum heeft onder andere vissersschepen en werktuigen in haar bezit. Toegang €1.

Doen[bewerken]

  • Maak een boottocht. Neem het veerbootje of huur een bootje (inclusief gids) en maak een tocht door de lagune (Parque Natural da Ria Formosa). De gids kan je alles vertellen over de bijzondere vogel- en plantensoorten. De tochten en veerdiensten hebben meestal één van de zandeilanden als bestemming, bijvoorbeeld Ilha Deserta. Op dit eiland vind je een prachtig strand, een mooie wandelroute en een restaurant. [6]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

  • Forum Algarve, EN 125 Km 103, ☎ +351 289 889 300. Geopend dagelijks 10-23, hypermarkt 09-23. Overdekt winkelcentrum met 100 winkels, 20 restaurants, een bioscoop en een hypermarkt. Gelegen in het noorden van de stad, aan de EN 125 bij Rotunda do Fórum. Ruime parkeerplaats voor auto's.

Eten[bewerken]

sardinhas assadas

Faro is een kustplaats, het is dus niet verwonderlijk dat veel specialiteiten iets te maken hebben met vis. 'Atum de cebolada' is één van die gerechten, tonijn met uien en tomatensaus. Of 'sardinhas assadas', dat zijn gegrilde sardines. Een lekkernij is de Morgado de Figo, een cake met vijgen.

Drinken[bewerken]

Slapen[bewerken]

  • Hotel Eva, Avenida da Republica 1, ☎ +351 289 001 000. Vier sterren Hotel met uitzicht over de jachthaven, dichtbij het station en het stadscentrum. Sportschool en gratis internet. Vanaf €57 per nacht.
  • Hotel Santa Maria, Rua de Portugal 17, ☎ +351 289 898 080. [7] Terras, bar, 24-uurs receptie en gratis internet. Middenin het centrum. Geen uitgebreid ontbijt. Vanaf €39 per nacht.
  • Hotel Ibis, Rua Antonio Aleixo 206. [8] Hotel buiten de stad, dichtbij het grote winkelcentrum Forum Faro. Buitenzwembad, gratis internet en autoverhuur. Ibis is een grote internationale hotelketen. Vanaf €31 per nacht.
  • Hotel Mónaco, Rua Baptista Severino, ☎ +351 289 895 060. [9] Dit hotel is dichtbij de luchthaven, dus ver verwijderd van het centrum van Faro. Hotel met buitenzwembad, in een rustige woonwijk. Het strand ligt op 5 kilometer afstand. Goede busdienst naar het centrum en gratis parkeergelegenheid.

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Het naastgelegen stadje Olhão is onder andere bereikbaar per trein en leuk voor een dagtocht. Vanuit deze plaats vertrekken er ook regelmatig veerdiensten naar een bewoond eiland aan de rand van de lagune (Ilha de Culatra). Op dit eiland liggen twee schattige autovrije vissersdorpjes.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites