Emmen

Uit Wikitravel

Emmen [1] is een stad in Drenthe, de stad heeft 57.370 inwoners (2008).

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Heliport Emmen, een professioneel uitgeruste helikopterhaven aan de rondweg. Verder is er op drie kwartier rijden van Emmen een luchthaven, Luchthaven Eelde en op twintig minuten rijden de grasbaan van Vliegveld Hoogeveen, speciaal voor kleine zakelijke vluchten.

Per trein[bewerken]

Emmen is sinds 1905 via een spoorlijn verbonden met Zwolle. Hier rijdt twee keer per uur een Arriva trein, waarvan één keer per uur een sneltrein die onderweg stopt in Nieuw-Amsterdam, Coevorden, Hardenberg, Ommen en Dalfsen. Binnen Emmen liggen de stations Emmen en Emmen-Zuid . Sinds 1979 (opbraak Emmen-Weerdinge) is Emmen een kopstation. In 2010 zal tussen de wijken Bargeres, Rietlanden, de in aanbouw zijnde wijk Delftlanden en het bedrijvenpark Waanderveld het nieuwe spoorwegstation Emmen-Zuid worden gebouwd. De gemeente streeft naar een betere bereikbaarheid per spoor, in dit kader wil men een verdubbeling van het spoor naar Zwolle en word er onderzoek gedaan naar de aanleg van een treinspoor naar de stad Groningen en naar de Duiste stad Meppen.

Per bus[bewerken]

De volgende buslijnen zijn in Emmen te vinden:

Qbuzz

Arriva Personenvervoer Nederland|Arriva

Overige lijnen

Per auto[bewerken]

Emmen is per snelweg bereikbaar via de Rijksweg 37. Ook de Rijksweg 34 loopt langs Emmen. In de stad zelf zorgen vooral de Rondweg, de Boermarkeweg en de Hondsrugweg voor de verkeersdoorstroming.

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

Parken[bewerken]

  • Dierenpark Emmen, tot voor kort bekend onder de oude naam: Noorder Dierenpark. Hoofdstraat 18, +31 (0)591-850855, fax +31 (0)591- 850851, info@dierenpark-emmen.nl, [2]. Het dierenpark bestaat tegenwoordig uit twee delen; locatie Centrum (waar de meeste dieren zitten) en locatie Es (met een pinguinpark, en een grote overdekte "speelexpeditie" waar kinderen uitgebreid kunnen klimmen en klauteren, maar ook het een en ander over water kunnen leren).
  • Zandgroeve Emmerschans, hier is een landart project van Robert Smithson te zien, genaamd Spiral Hill & Broken Circle.
  • Veenpark, Drents openluchtmuseum ten oosten van Emmen.

Gebouwen[bewerken]

  • De Hervormde of Grote Kerk, waarvan de Romaanse toren uit de 12e eeuw stamt, toen de kerk nog aan Sint-Pancratius was gewijd.
  • De Rooms-Katholieke kerk, gewijd aan Titus Brandsma.
  • De Rooms-Katholieke Gerardus Majellakerk uit 1906. Het was de eerste kerk in Nederland met deze heilige als patroon en om die reden is het een bedevaartplaats geworden.
  • Nederlands bijkantoor van het Wachttorengenootschap van de Jehova's getuigen.
  • De synagoge
  • Het kantongerecht
  • De Traverse, een grote loopbrug. Deze loopbrug strekt zich van het nieuwe gedeelte van het dierenpark naar het oude gedeelte en is gebouwd boven de Hondsrugweg.
  • Het Univé Stadion
  • De Topografische Dienst, is gevestigd in Emmen.
  • Meerdere molens, waaronder Zeldenrust
  • Verder liggen in en rond Emmen tien hunebedden.

Doen[bewerken]

Film[bewerken]

  • Filmhuis Emmen
  • Megabioscoop Utopolis

Kunst[bewerken]

  • Centrum Beeldende Kunst
  • Toyisme Kunststudio

Musea[bewerken]

  • Museumboerderij De Nabershof
  • Natuurhistorisch Museum Biochron, onderdeel van Dierenpark Emmen.

Theater[bewerken]

  • Theater De Muzeval

Evenementen[bewerken]

  • Gouden Pijl, een prof-wielerronde met onder meer vedettes uit de Tour de France.
  • Drentse rijwielvierdaagse
  • Internationaal Blues- en Jazzfestival
  • C'est la vie
  • Full Colour Festival
  • Alles kids
  • De ronde van Angelslo

Sport[bewerken]

  • FC Emmen behoort sinds 1985 tot de betaald voetbalclubs en speelt sindsdien in de eerste divisie. Thuiswedstrijden worden afgewerkt in De Meerdijk, dat vroeger Het Univé Stadion heette. Hoewel de club al meermalen de nacompetitie behaalde bleef promotie naar de eredivisie tot op heden uit.

Kopen[bewerken]

Het centrum van Emmen beschikt over een behoorlijk aanbod aan winkels. De koopavond is op donderdagavond.

Markten[bewerken]

In het Centrum op de markt is er weekmarkt op vrijdag van 08.00 - 14.00 uur.

Eten[bewerken]

Drinken[bewerken]

Slapen[bewerken]

  • Ten Cate, 44 Noordbargerstraat, 0591-617600, [3]. Verfijnd hotel met brasserie, bar en restaurant. Enkele kamers zijn ingericht met het thema 'Toyisme'. € 70.  edit

Emmen ligt aan de voet van de Hondsrug, een zandrug met een lengte van 70 km en een hoogte van 20 meter boven NAP, hiermee is het voor Nederlandse begrippen een landschappelijke reus. Het zuidelijkste punt, het Haantjeduin, is met 26,5m boven NAP het hoogste natuurlijke punt van Drenthe. De heuvel ligt in de Emmerdennen, één van de bossen van Boswachterij Emmen. Vroeger lagen in Emmen twee meren; het Bargermeer en het Emmermeer. De eerste is tegenwoordig een industrieterrein, de tweede een woonwijk. Deze meren zijn vervangen door twee kunstmatig aangelegde meren in Emmen-Zuid: de Grote Rietplas en de Kleine Rietplas. Vlakbij ligt het Oranjedal en ten zuidoosten van de stad ligt het natuurreservaat Bargerveen.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites