El Gouna

Uit Wikitravel

El Gouna is een speciaal voor het toerisme gebouwde stad aan de Rode Zeekust in Egypte.

Arriveren[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Doen[bewerken]

Excursies[bewerken]

Het is heel verleidelijk om door middel van een door de touroperator georganiseerde excursie meer van Egypte te willen zien. Echter vrijwel alle excursies worden uitbesteed aan lokale agenten en daar is vanuit de Nederlandse touroperators vrijwel geen controle op.

Excursies worden zeer vaak veel mooier voorgesteld dan wat ze in werkelijkheid zijn. Bijvoorbeeld een excursie vanuit El Gouna of Hurghada zou een reistijd van 3,5 uur hebben, in werkelijkheid is dit bijna 6 uur. Als er lunch inbegrepen staat moet je nog wel je drankjes zelf betalen, dit hoor je echter pas achteraf.

Tijdens een excursie wordt er 2 à 3 keer gestopt bij een lokaal bedrijfje waar ze iets maken, je krijgt daar wat uitleg over en vervolgens beginnen de pogingen om zoveel mogelijk te verkopen, dit gaat op een zeer opdringerige manier. De gidsen die meegaan op een excursie krijgen provisie voor het aanbrengen van zoveel mogelijk toeristen.

Ook worden bussen op elke plek waar ze stoppen omringd door verkopers welke je op een agressieve manier van alles proberen te verkopen wat voor veel toeristen zeer afstotend werkt.

Op diverse plaatsen lopen kinderen rond met een jong hondje of geitje in hun armen, op het moment dat je hier een foto van wil maken staat er direct iemand naast je die geld wil zien, ga je hier niet op in kan je een agressieve reactie verwachten.

In een bus dien je trouwens ook over stalen zenuwen te beschikken, de chauffeurs rijden net zo waanzinnig als de overige chauffeurs en zijn zich er niet van bewust dat ze een bus vol toeristen besturen als ze op alle mogelijke manieren proberen in te halen.

Men blijkt in Egypte het rijbewijs op 18-jarige leeftijd te moeten kopen, niemand heeft er dus enige vorm van rijinstructie gehad.

Winkelen\Kopen[bewerken]

Rustig winkelen en bekijken wat je wilt kopen is niet mogelijk, overal waar je loopt krijg je zeer opdringerige verkopers achter je aan waardoor je de lust om te shoppen snel vergaat.

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Verblijf[bewerken]

In El Gouna staan veel All Inclusive resorts waar het best vol te houden als je er van houdt.

Voor gezinnen met kinderen die zich verder niet buiten El Gouna begeven is het best ok.

Ben je wat avontuurlijker ingesteld en wil je meer dan binnen de kudde aan het zwembad liggen kom je van een koude kermis thuis (zie excursies).

Respect[bewerken]

Respect voor toeristen heeft de gemiddelde Egyptenaar in de bekende toeristen gebieden niet, men is alleen geïnteresseerd hoe men een toerist geld afhandig kan maken, dit geld zelfs voor politieagenten als je ze iets vraagt houden ze gelijk hun hand op.

Je kan je toch niet voorstellen dat als je in Nederland aan een agent de weg o.i.d. vraagt je hem een paar euro moet geven?

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites