Eifel

Uit Wikitravel
Nürburg auf dem Mons Nore
Monreal am Elzbach
Totenmaar
Kreuzweingarten
Monschau
Romeins aquaduct

De Eifel is het oostelijke deel van het middelgebergte Ardennen-Eifel en ligt in Duitsland in de deelstaten Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts. In de Eifel ligt ook de Nürburgring, een bekend autocircuit voor ondere andere Formule 1-races. Sinds 2004 is een deel van het noorden van de Eifel het Nationaal Park Eifel geworden. Dit Nationale Park valt in zijn geheel binnen het Duits-Belgische natuurpark Hoge Venen-Eifel. Een ander deel van de Eifel valt binnen het natuurpark Zuid-Eifel.

Regio's[bewerken]

Noord-Eifel (Aachen,Heimbach,Monschau,Blankenheim)
Het noordelijkste gedeelte noemt men de Noordeifel of het Ahrgebirge, dit gedeelte bevindt zich benoorden de Ahr in het district Ahrweiler.
Hoge Eifel
Bezuiden de Ahr bevindt zich de Hohe Eifel (of Hocheifel), waarvan de Hohe Acht (747 m) het hoogste punt is, en tevens het hoogste punt van het hele Eifelgebied;
Sneeuweifel
De Sneeuweifel (Duits: Schnee-Eifel) is een laaggebergtelandschap in het westelijke Eifelgebergte in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts aan de grens met België. De sterk beboste Sneeuweifel omvat het zuidelijke deel van het Natuurpark Hoge Venen-Eifel. In het noorden vormt de Kyll de grens met het Zitterwald nabij Hallschlag en Kronenburg. In het zuiden grenst het gebied is gelegen op de Schneifel-heuvelrug. Wegens de afgelegen ligging is de Sneeuweifel een oerlandschap, waar nog steeds zeldzame planten en dieren voorkomen, waaronder de Europese wilde kat, en sinds enkele jaren de Lynx.
Vulkaan-Eifel
De Vulkaan-Eifel is een deel van het Rijnlands leisteenplateau, een laaggebergte dat ook de Ardennen, het Sauerland, de Hunsrück en de Taunus omvat. Het dankt zijn naam aan de vulkanische activiteit die het landschap heeft gevormd. Ook vandaag kunnen nog duidelijke sporen gezien worden onder de vorm van kraters, natuurlijke gassen, lavaformaties en 'Maare', meren in kraters gevormd door explosies van vulkanische gassen.
Zuid-Eifel
Het zuidelijke gedeelte van de Eifel is minder hoog. Het wordt doorsneden door verscheidene stromen die in noordzuidelijke richting stromen richting Moezel. De grootste van deze rivieren is de Kyll, de heuvels rond deze rivier zijn bekend als het Kyllwald;
  • In het zuiden eindigt de Eifel in de Voreifel.

Steden[bewerken]

Info[bewerken]

In het Tertiair was er in de Eifel sterke vulkanische activiteit. Daar naar verwijst ook de naam Vulkaan-Eifel in het zuidoostelijke deel. De kraters die ontstaan zijn door explosies van vulkanische gassen hebben zich gevuld met grondwater en worden Maare genoemd. De laatste uitbarstingen vonden 10000 jaar geleden plaats. Onderzoek wees uit dat dit gebied nog steeds geologisch actief is, het gehele Eifelgebied stijgt 1 à 2 mm per jaar. Historisch gezien kwamen er in het verleden ook inactieve fases voor van 10000 à 20000 jaar, dit suggereert dat toekomstige uitbarstingen nog mogelijk zijn.

Taal[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites