Edinburgh

Uit Wikitravel
Edinburgh - scotlandflats.com

Edinburgh of Edinburg (Schots-Gaelisch: Dùn Èideann) is sinds 1492 de hoofdstad van Schotland. De stad ligt aan de oostkust, aan de zuidzijde van de Firth of Forth, en is de zetel van het Schotse parlement dat in 1999 opnieuw is ingesteld.

Info[bewerken]

Edinburgh begon als een fort op de makkelijke verdedigbare Castle Rock. In de 7de eeuw werd het fort veroverd door de Engelsen (Northumbriërs). De Engelsen noemden het fort Eiden's burgh. In de 10de eeuw werd het fort opnieuw veroverd door de Schotten. In 1070 bouwden de koning Malcolm III van Schotland Canmore en zijn katholieke Engelse echtgenote Margaret de eerste burcht op de rots. Tussen 1084 en 1153 stichtte hun zoon David I van Schotland, Holyrood Abbey en de stad (burgh) Edinburgh rond de burcht.

In 1290 werd Edinburgh platgebrand door de Engelsen maar toch benoemd tot hoofdstad van Schotland nadat Robert the Bruce Edinburgh in 1329 tot koningsstad (Royal Burgh) had benoemd. Met Leith als haven werd Edinburgh al snel een belangrijk handelscentrum. In 1603 erfde de zoon van Maria, Jacobus VI van Schotland ook de Engelse troon en verhuisde de hofhouding naar Londen. In het kader van de vereniging met Engeland (Act of Union) in 1707 werd het Schotse parlement opgeheven. Edinburgh en Glasgow hebben baat bij hun pro-Engelse houding en maken een economische bloei door.

Tijdens het gouden tijdperk (Age of Improvement) in de 18e eeuw werd de georgiaanse New Town gebouwd. In 1996 gaf Engeland de Stone of Destiny (Steen van het Lot) terug, waarop de Schotse koningen gekroond werden. In 1999 opende koningin Elizabeth II het Schotse parlement, het eerste sinds 1707.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Nabij Gogar ligt Edinburgh Airport (IATA: EDI, ICAO: EGPH). Vervoer vanaf de stad naar het vliegveld gebeurt met de bus, maar een tramlijn is in aanleg.

Per trein[bewerken]

Het grootste treinstation is Station Edinburgh Waverley, gelegen tussen de Old Town en de New Town. Vanaf Waverley zijn vele bestemmingen in Schotland en Engeland per trein bereikbaar. Ook Station Haymarket is een belangrijk station, vooral omdat dit in het zakendistrict ligt.

Andere stations zijn Station Brunstane, Station Curriehill, Station Dalmeny (voor Queensferry), Station Edinburgh Park, Station Kingsknowe, Station Newcraighall, Station Shawfair, Station Slateford, Station South Gyle en Station Wester Hailes.

Per auto[bewerken]

Edinburgh ligt aan het eindpunt van de A1 vanuit Newcastle upon Tyne en Londen. De M8 verbindt de stad met Glasgow en de M9 met Falkirk en de Schotse Hooglanden. Via de Forth Road Bridge (M90) kan men Perth en Fife bereiken.

Edinburgh heeft een rondweg, maar dit is geen autosnelweg en deze is in het noorden en oosten weinig van een gewone stadsweg te onderscheiden. Aan de zuidzijde van de stad wordt de rondweg gevormd door de A720 (Edinburgh City Bypass), een expresweg die de belangrijkste doorgaande wegen van Schotland met elkaar verbindt. Aan de noord- en oostzijde wordt de rondweg gevormd door de A902, de A199 en de A1.

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

  • Edinburgh Castle - Eén van de bekendste bezienswaardigheden van de stad is Edinburgh Castle, dat is gebouwd op een vulkanische rots.
  • Griekse Akropolis - Op Calton Hill staat een Griekse Akropolis (Edinburgh wordt daarom wel het Athene van het Noorden genoemd).
  • Edinburgh Zoo - De dierentuin van Edinburgh.
  • Royal Botanic Garden - De botanische tuin.
  • National Museum of Schotland
  • Museum of Scotland [1] en Royal Museum [2], Chambers St, toegang gratis.
  • National Gallery of Scotland, The Mound, [3], toegang gratis.
  • Greyfriars Kirkyard, Old Town. een oud kerkhof, bekend door Greyfriars Bobby, de hond die er jarenlang 's nachts sliep op het graf van zijn meester.
  • Edinburgh Festival - Jaarlijks festival in augustus.
  • Camera Obscura, Old Town, Castle Hill. Licht vanuit een toren wordt vergroot op een scherm beneden in een donkere kamer, waardoor je volledig rond Edinburgh kan gluren! Meer dan 150 jaar oud. Verder ook een expositie van allerlei zinsbegoochelingen en optische effecten.
  • Scott Monument, E Princes Street Gardens, New Town. Gebouwd in 1846 ter nagedachtenis van Sir Walter Scott. Je kan 60m hoog de trappen op voor een schitterend uitzicht. £3.

Doen[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites