Duurzaam toerisme in Costa Rica

Uit Wikitravel
Cs-map.png

Situering[bewerken]

Costa Rica is een land gelegen in Centraal-Amerika. In het noorden wordt het begrensd door Nicaragua en in het zuiden door Panama. In het westen en het oosten wordt het begrensd door de Stille Oceaan en de Caraïbische Zee.

Transport[bewerken]

Door de grote afstand is het voornaamste transportmiddel het vliegtuig. Vanuit België is er echter wel geen rechtstreekse verbinding tussen Brussel en Costa Rica. Ter compensatie van je ecologische voetafdruk, kan je gebruik maken van een green seat. Deze bijdrage wordt berekend aan de hand van de schadelijke CO²-uitstoot die gemaakt wordt tijdens je vliegreis. Hoe verder je vliegt, hoe hoger de uitstoot en hoe hoger het bedrag natuurlijk. Ook kan je bij verschillende organisaties een vrijwillige bijdrage leveren waarmee je duurzame energieprojecten steunt in bv. Cambodja en India.

Accommodatie[bewerken]

Treehouse.png

Costa Rica is het land bij uitstek qua duurzaam toerisme. Zo zijn er ook veel logiesmogelijkheden waar behoud van natuur, de bevolking, etc. centraal staan. Costa Rica telt vele soorten lodges. Bij de eco lodge staat milieuvriendelijkheid, eenvoud en oorspronkelijkheid centraal. Deze lodges zijn voornamelijk in prachtige natuurrijke omgevingen gelegen. Men streeft naar een duurzame balans tussen mens, dier en omgeving. Ook kan je logeren in een community based eco lodge. Bij deze logiesvorm wordt verbleven in een lodge die in handen is van een bepaalde gemeenschap. De inkomsten die uit deze vorm van logies verworven wordt, vloeit rechtstreeks naar de gemeenschap om aan hun behoeften te voldoen. Wanneer men bv. nood heeft aan een nieuwe waterput ten goede van de gemeenschap, wordt het geld hierin geïnvesteerd. Een andere vorm van lodges die te vinden is in Costa Rica zijn de tree house lodges. Deze zijn van hetzelfde principe als de eco lodges, maar zijn rondom een boom gemaakt.

Transport ter plaatse[bewerken]

Uiteraard kan je je uitstekend verplaatsen met de (huur)wagen. Ecologisch gezien is dit echter niet de beste keuze qua transportmiddel. Daarom kan je jezelf best verplaatsen met een alternatief transportmiddel.

  • Trein: de snelste en meest ecologische manier om jezelf te verplaatsen is de trein. Via deze manier wordt je CO² uitstoot teruggedrongen dan wanneer je gebruik zou maken van de wagen. De spoorverbindingen zijn eigendom van de Instituto Costarricense de Ferrocarriles. De meeste treinverbindingen bevinden zich voornamelijk aan de kant van de Caraïbische Zee en de Centrale Vallei. Het is echter niet de meest gebruikte vorm van transport voor toeristen.
  • Bus: de interlokale bussen hebben vaste, vaak te reserveren, plaatsen. Ze vertrekken volgens een bepaald schema en beschikken over verstelbare zetels en airco. Ook rijden er in Costa Rica vaste shuttlediensten die rijden tussen populaire toeristische bestemmingen.
  • Te voet: door de prachtige natuur van het land zijn er vele mogelijkheden om verschillende tours, etc. te voet af te leggen. Zo zijn er verschillende trails in Nationale Parken aangelegd. Deze zijn uitstekend voor voetgangers. Wil je het op nog een andere manier doen, kan je nog steeds gebruik maken van het paard.
  • Fiets: Ook met de fiets kan je ten volle genieten van de prachtige natuur die dit land te bieden heeft. Je komt op plekken waar je met de auto niet toe geraakt. Je schrikt dieren niet af, wat met een auto wel kan gebeuren en uiteraard is je ecologische voetafdruk minimaal. Net zoals wanneer je te voet gaat, kan je met de fiets genieten van de prachtige trails en de Nationale Parken.
  • Vliegtuig: Wanneer je toch genoodzaakt bent gebruik te maken van het vliegtuig om binnenlandse vluchten te nemen, is het aangeraden gebruik te maken van Nature Air. Zij zijn gehuisvest in San José, Costa Rica en zijn de eerste CO²-neutrale luchtvaartmaatschappij. Ook doneert Nature Air aan NatureKids, dit is een non-profit organisatie die de focus legt op taal en computer educatie in de regio's waar zij vliegen. Vervolgens schenken ze jaarlijks fondsen om FONAFIFO, een financieringsafdeling van het Ministerie van Milieu om belangrijke stukken regenwoud te bewaren.

Duurzame projecten[bewerken]

Seaturtle2.png

  • La Tortuga Feliz: is een non-profit organisatie waarvan de doelstellingen de bescherming van zeeschildpadden zijn met behulp van vrijwilligers. Deze vrijwilligers dragen bij aan de verbetering van de leefomstandigheden en de educatie van de lokale inwoners. Door de inwoners aan een inkomen te helpen, hoopt men de noodzaak weg te nemen om de schildpadden en hun eieren te pocheren.
  • Finca Codeso Le Giroup: de missie van dit project is een ecologische cirkel opbouwen waarbij de cirkel rond is, van zaadje, naar boom, naar meubel. Dit binnen het kader van de aanplant en onderhoud van een natuurgebied waarin de biodiversiteit alle aandacht krijgt. Met aanleg van een kwekerij, een ecopark, een proefterrein en een werkplaats is de cirkel rond.
  • Milieubeleidsverklaring YourWay2Go: een toonaangevende reisorganisatie die gespecialiseerd is in het organiseren van reizen naar verre vakantiebestemmingen. Kwaliteit en service in combinatie met de natuurlijke leefomgeving, het culturele erfgoed en de lokale bevolking vormen de uitgangspunten van de reizen. Zo hebben zij een milieubeleidsverklaring opgesteld waarin zij verklaren dat er geen activiteiten zullen worden ondernomen die mensen, dieren en planten, natuur en cultuur op maatschappelijk onaanvaardbare wijze zal benadelen, beschadigen en/of verstoren. Ze proberen de lokale cultuur en natuur zoveel mogelijk te respecteren en te behouden.

Duurzame Tips[bewerken]

Globe.png

  • Reis traag en compenseer de koolstofuitstoot van je verplaatsing
  • Laat de natuur ongeschonden achter
  • Zoek een alternatief voor mineraal water in plastic flessen
  • Eet zoveel mogelijk lokaal geproduceerd voedsel
  • Breng geen illegale souvenirs mee
  • Maak gebruik van lokale voorzieningen
  • Doneer aan een school, etc. in plaats van bedelaars geld te geven
  • Plan je vakantie in functie van je behoeftes, niet van de industrie
  • Zoek een verblijf waarvan de impact op het milieu zo laag mogelijk is
  • Neem nooit foto's zonder toestemming vooraf
  • Behandel de lokale bevolking met respect
  • Betreed nooit heilige plaatsen of privé-eigendom zonder toestemming
  • Betaal de juiste prijs: overdrijf niet bij het afbieden

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen