Duitsland

Uit Wikitravel
Europa : Centraal-Europa : Duitsland
noframe
Locatie
noframe
Vlag
Gm-flag.png
Beknopt
Hoofdstad Berlijn
Regering Federale republiek
Munt Euro (EUR)
Oppervlakte 357.021 km²
Bevolking 82.411.000 (Schatting april 2006)
Taal Duits
Elektriciteit 230
Oproepcode +49
Internet TLD .de
Tijdzone UTC +1

Duitsland (In het Duits: Deutschland) is een land in Centraal-Europa en een van de medeoprichters van de Europese Unie. Het wordt gegrensd door Denemarken in het noorden, Polen en Tsjechië in het oosten, Oostenrijk en Zwitserland in het zuiden, en in het westen door Frankrijk, Groothertogdom Luxemburg, België en Nederland.

Regio's[bewerken]

De Bondsrepubliek Duitsland is een federale republiek, die bestaat uit 16 deelstaten ("Bundesländer", of afgekort, "Länder" in in het Duits). Drie van de deelstaten zijn eigenlijk stadsstaten: Berlijn, Bremen, en Hamburg. De Lander kunnen ruwweg onderverdeeld worden op geografie in onderstaande lijst.

Regios van Duitsland
Noord-Duitsland (Bremen, Hamburg, Nedersaksen (Niedersachsen), Mecklenburg-Voor-Pommeren (Mecklenburg-Vorpommern), Sleeswijk-Holstein (Schleswig-Holstein))
Winderige heuvels en de populaire vakantiebestemmingen aan de Noord Zee- en Baltische Zeekust.
Westelijk Duitsland (Noordrijn-Westfalen (Nordrhein-Westfalen), Rijnland-Palts (Rheinland-Pfalz), Saarland)
Wijn producerende regio, scherp ingesneden door het adembenemende Rijndal.
Centraal-Duitsland (Hessen, Thüringen))
Het hart van Duitsland, met een aantal van de meest belangrijkste historische en financiële steden.
Oostelijk Duitsland (Berlijn (Berlin), Brandenburg, Saksen (Sachsen), Saksen-Anhalt (Sachsen-Anhalt))
Voormalig Oost Duitsland (DDR) met als hoogtepunten de excentrieke en historische hoofdstad Berlijn, en het historische Dresden, het Florence aan de Elbe.
Zuid-Duitsland (Baden-Württemberg, Beieren (Bayern))
Het Zwarte Woud, de Alpen, en het Oktoberfest. het Duitsland van de ansichtkaarten.

Steden[bewerken]

Brandenburger Tor in Berlijn
Hofbräuhaus in München

Slot Neuschwanstein, Beieren
  • Baltische Zee kust (Oostzeekust) — kilometers strand met resorts en pittoreske eilanden zoals Rügen.
  • Beierse Alpen (Beieren) — hier staat het wereldberoemde Slot Neuschwantstein, en bevinden zich de beste ski en snowboard resorts van Duitsland. Hier kan ook perfect gewandeld en gefietst (mountainbike) worden. Bezoek Oberammergau, beroemd om geschilderde huizen, houtgesneden beelden en de tienjarige passiespelen
  • Zwarte Woud (Schwarzwald) — een regio met bergtoppen, panoramische uitzichten, ideaal voor wandelaars.
  • Oost-Friese Waddeneilanden (Ostfriesische Inseln) — twaalf eilanden in de Waddenzee. Borkum is het grootste eiland.
  • Franconian Zwitzerland (Fränkische Schweiz) — een van de oudste reisbestemmingen in Duitslandone. Het was benoemd door Romantische kunstenaars die zeiden dat het landschap de esthetische schoonheid van Zwitserland had.
  • Harz — het noordelijkste middelgebergte, bekend vanwege zijn historische zilvermijnen en vanwege de mooie plaatsen Quedlinburg, Goslar en Wernigerode.
  • Bodensee — een prachtige plek ideaal voor de watersport, en waar mooie stadjes en dorpen te bezoeken zijn.
  • Midden Rijndal (Mittelrheintal) — maakt deel uit van de rivier de Rijn en staat op de UNESCO Werelderfgoed lijst en is bekend om zijn wijnen.
  • Romantische Route (Romantische Straße) — een route over 400 km in het zuiden van Duitsland dat langs vele historische kastelen gaat, tussen Würzburg en Füssen.

Info[bewerken]

Geschiedenis[bewerken]

Vóór 1871 waren de enkele Duitse staten (bijvoorbeeld Pruisen en Beieren) alleen los met elkaar verbonden. In dat jaar sloten de Zuid-Duitse staten zich aan bij de in 1867 gevormde Noord-Duitse Bond. Sindsdien hoorde Oostenrijk definitief niet meer bij Duitsland. Het Duitse Keizerrijk was een moderne federale rechtsstaat, maar het nationale parlement, de Rijksdag, mocht nog niet de regeringsleider bepalen. Dat was voorbehouden aan de Duitse keizer, die altijd en qua grondwet de Pruisische koning was. Het Keizerrijk ging sterk mee in de industriële revolutie en had ook koloniën. De Eerste Wereldoorlog, aan die het Keizerrijk grote of zelfs de grootste medeschuld had, werd het land fataal. Op 11 november 1918 moest het tegen Frankrijk, het Britse Rijk en andere landen capituleren. De overwinnaars legden het land zware boetes op en namen tien procent van het grondgebied en de koloniën weg.

In 1918/1919 werd Duitsland een republiek, Weimarrepubliek genaamd en in 1933 werd het land overgenomen door de nationaalsocialisten onder leiding van Adolf Hitler. Joden, Slaven, zigeuners, gehandicapten, socialisten, communisten, vakbondsmensen en andere groepen die niet bij de nazi's 'visie van een Groot-Duitsland pasten, werden geconfronteerd met vervolging, en uiteindelijk vermoord in concentratiekampen. Hitler's militaristische ambities om een nieuw Duitse Rijk te creëren in Centraal-en Oost-Europa heeft geleid tot oorlog, achtereenvolgens met Polen, Frankrijk, Groot-Brittannië, de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten. De door het Hitler-rijk begonnen Tweede Wereldoorlog leidde in 1945 tot de bezetting van het land door de geallieerde Russische, Britse, Amerikaanse en Franse strijdkrachten. De gebieden in het oosten werden aan Polen en de Sovjet-Unie toegewezen en de Duitse bevolking werd uit deze gebieden en de rest van Oost-Europa verdreven. De overlevenden van deze in totaal ruim 15 miljoen mensen werden opgenomen in de rest van Duitsland.

In de oostelijke bezettingszone van Duitsland richtten in 1949 de communisten met hulp van de Sovjet-Russische bezetters een communistische dictatuur op, geheten Duitse Democratische Republiek (DDR). In datzelfde jaar kwam in het Westen de Bondsrepubliek Duitsland tot stand, een parlementaire democratie. Hoofdstad van deze als provisorisch gedachte staat werd Bonn aan de Rivier de Rijn.

Demontage van de Berlijnse muur, december 1989. Al eerder sloot de DDR zich door grensmaatregelingen van het Westen af. Wel bleef de grens tussen West-Berlijn, dat door Westerse troepen bleef bezet, en Oost-Berlijn open. Nadat meer dan twee miljoen Duitsers uit de DDR naar het Westen waren gevlucht, bouwden de communisten in 1961 de Berlijnse Muur. De val van het communistische blok en het einde van de Koude Oorlog betekenden ook de val van de muur op 9 november 1989, de opening van de grenzen tussen de twee Duitslanden en uiteindelijk de hereniging op 3 oktober 1990.

Het heeft de Bondsrepubliek Duitsland veel moeite gekost de twee delen van Duitsland ook in maatschappelijk en economisch opzicht te verenigen. Nog altijd maakt het voormalige Oosten in economisch opzicht een minder florissante ontwikkeling door dan het voormalige West-Duitsland.

De Bondsrepubliek was een van de eerste staten die zich in de jaren 50 had aangesloten bij de ontwikkeling die tot de Europese eenwording leidde. Per 1 januari 2002 is Bondsrepubliek Duitsland met elf andere Europese landen binnen de Europese Unie overgegaan op de euro als nationale munteenheid.

Bevolking[bewerken]

Klimaat[bewerken]

Kunst&Cultuur[bewerken]

Zoals in veel andere landen van Europa ook had de cultuur van de Romeinen grote invloed, was ook maar een gedeelte van het huidige Duitsland door de Romeinen bezet. Sinds de middeleeuwen kwamen er andersom nieuwe impulsen soms uit Duitsland zelf, bijvoorbeeld door Albertus Magnus in de wijsbegeerte.

De (geschreven) Duitse literatuur bestaat sinds de 8e eeuw. Vaak ging het echter om vertalingen uit het Latijn of Frans of om korte verhalen. De eerste belangrijke Duitse roman is van 1668, Der abenteuerliche Simplicissimus. Als de klassieke tijd van de Duitse literatuur gelden de jaren rond 1800 met Johann Wolfgang von Goethe en Friedrich Schiller.

De 19e eeuw zag de eenwordiging van Duitsland, maar ook een groei van wetenschappelijke en culturele uitingen. Rond 1900 was Duitsland een van de meest vooraanstaande landen op die gebieden. Daarvan getuigden in de volgende jaren onder meer de vele Nobelprijzen voor Duitsers, bijvoorbeeld voor Wilhelm Conrad Röntgen (natuurkunde, 1901), Emil von Behring (geneeskunde, 1901) en de historicus Theodor Mommsen (literatuur, 1902). Veel moderne uitvindingen hebben meer dan één uitvinder; belangrijk voor de ontwikkeling van de auto waren Carl Benz en Gottlieb Daimler, voor de tv Paul Nipkow en Karl Ferdinand Braun en voor de telefoon Philipp Reis.

De isolatie in de Eerste Wereldoorlog, de emigratie vanwege het nationaalsocialisme sinds 1933 en de onzekere situatie na 1945 waren grote tegenslagen voor de Duitse cultuur en wetenschap. De gevolgen zijn gedeeltelijk nog steeds te voelen. Ondanks brain-drain naar de VS is de Duitse bijdrage aan cultuur en wetenschap van de wereld wel nog groot.

Duitsland heeft wereldklasse operahuizen (vooral in Berlijn, Bayreuth en München) en de Berliner Philharmoniker is bekend als een van de top drie orkesten in de wereld. Duitsland wordt beschouwd als land met de sterkste klassieke muziek tradities in Europa, met vele beroemde componisten als Bach, Beethoven, Brahms, Händel en Wagner afkomstig uit Duitsland. Verschillende theaters in grotere steden spelen uitstekende klassieke en moderne toneelstukken. Duitsland is trots op de grote verscheidenheid aan culturele evenementen en elke stad heeft wel een culturele agenda.

Feestdagen[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Paspoort en visa[bewerken]

Voor ingezetenen van de landen in de Europese Unie geldt dat ze zich vrijelijk binnen de EU mogen verplaatsen. Zeker voor toeristische bezoeken geldt dit. In het geval u ergens wilt gaan werken, kan dit meestal ook, maar let vooral op de regels met betrekking tot werken voor de recenter toegetreden landen.

Wie niet de nationaliteit van een van de EU-landen bezit maar wel legaal aanwezig is in een van de landen die zich bij het Schengenakkoord hebben aangesloten, kan zonder problemen door zo'n land reizen. Een geldig paspoort en visum of verblijfsdocument dient wel getoond te kunnen worden.

Wel heeft iedereen die op reis gaat, te allen tijde, een geldig paspoort of ID-kaart nodig. In deze landen is de identiteitskaart een geldig reisdocument voor onderdanen van een van de genoemde landen: Andorra; België; Bulgarije; Cyprus; Denemarken; Duitsland; Estland; Finland; Frankrijk; Griekenland; Groot-Brittannië en Noord-Ierland (inclusief de Kanaaleilanden); Hongarije; Ierland; Italië; Kroatië; Letland; Liechtenstein; Litouwen; Luxemburg; Malta; Monaco; Nederland; Noorwegen; Oostenrijk; Polen; Portugal (inclusief Madeira en de Azoren); Roemenië; San Marino; Slovenië; Slowakije; Spanje (inclusief de Canarische eilanden); Tsjechië; Turkije; IJsland; Zweden; Zwitserland.

Ook huisdieren hebben een paspoort nodig met daarin diverse verplichte inentingen en datachip, controle vindt zeer regelmatig plaats. Zonder juiste en tijdige inentingen en chip is toegang tot het land voor huisdieren verboden.

Neem bij twijfel contact op met de dichtstbijzijnde ambassade of consulaat van het betreffende land.

Per vliegtuig[bewerken]

Duitsland is een buurland van België en Nederland. Hierdoor kan het in veel gevallen niet noodzakelijk zijn een vliegtuig te nemen, eerder een luxe. Vanuit het oosten van België en Nederland naar nabije steden in het westen van Duitsland zijn er zeker meerdere alternatieven, die meer voor de hand liggen.

Vanaf het vliegveld van Amsterdam, Schiphol, vliegen maatschappijen in ieder geval regelmatig naar de hoofdstad.
En ook vanaf het vliegveld van Brussel Airport zijn verschillende vluchten te boeken.

Voor vluchtinformatie naar andere steden in het land kijk je bij de artikelen van die stad.

Per trein[bewerken]

Treinreizen kunnen ondanks de opkomst van de budgetluchtvaartmaatschappijen nog steeds een goedkope en zeker gerieflijke optie voor vervoer zijn.

Momenteel zijn in België online alleen tickets te bestellen voor de buurlanden en een paar populaire steden wat verderop. Overige tickets kunnen alleen maar telefonisch of aan de balie worden aangeschaft.

Het is echter wel goed mogelijk om je treinreis vanaf huis uit te stippelen. De sites die hieronder staan vermeld geven niet alleen informatie over de reizen vanuit de Benelux maar ook bijvoorbeeld de treinverbindingen tussen Moskou en Madrid.

Via deze link kom je op de site van de Belgische spoorwegen: [1].

Dit is het online Internationale loket van de Nederlandse Spoorwegen: [2].

Zowel in België als in Nederland is het in alle treinen verboden te roken.

Per auto[bewerken]

Het Nederlandse en Duitse netwerk van autosnelwegen is op een groot aantal plaatsen met elkaar verbonden. De belangrijkste grensovergangen zijn:

  • Nieuwe Schans/Bunderneuland (NL-A7/D-A280)
  • De Lutte (NL-A1/D-A30)
  • Berg Autoweg/Elten Autobahn (NL-A12/D-A3)
  • Gennep/Goch (NL-A77/D-A57)
  • Venlo (NL-A67/D-A40)
  • Venlo (NL-A74/D-A61).
  • Bocholtz (NL-A76/D-A4)

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Stena Line biedt de volgende mogelijkheid:

  • van Kiel (Duitsland) naar Goteborg, in het zuiden van Zweden. Duur 13 uur (nachtboot).

Rondreizen[bewerken]

Vliegtuig[bewerken]

Ondanks het feit dat er een behoorlijke concurrentie is tussen trein en vliegtuig kan het door de opkomst van prijsvechters (ook in Duitsland) tijdbesparend zijn om het vliegtuig te nemen (bijvoorbeeld van München naar Hamburg ). De binnenlandse vluchten worden vooral uitgevoerd door Deutsche Lufthansa en prijsvechter Air Berlin.

De belangrijkste vliegvelden van Duitsland zijn: Frankfurt-Rhein Main, München-Franz Josef Strauss,Düsseldorf International en Hamburg Fühlsbuttel. Deze vliegvelden zijn het overstappunt tussen binnenlandse vluchten en intercontinentale vluchten. Andere vliegvelden met veel binnenlandse en binnen Europese verbindingen: Bremen-Neuland, Hannover-Langenhagen, Flughafen Münster/Osnabrück, Köln/Bonn, Stuttgart-Echterdingen, Nürnberg, Dresden- Klötzsche, Leipzig/Halle Airport, Berlin-Tegel en Berlin Schönefeld.

Prijsvechter Ryanair vliegt vanuit de vliegvelden Weeze/Niederrhein (bij Nijmegen) en Hahn (bij Koblenz) naar diverse Europese bestemmingen.

Trein[bewerken]

Duitsland heeft een uitstekend ontwikkeld spoorwegnet. Tot de "wende" in 1989 was het spoorverkeer vooral Noord-Zuid gericht. Daarna is ook het Oost-West-verkeer weer op gang gekomen. Al vlak voor de wende werd begonnen met de aanleg van hogesnelheidslijnen. De langeafstandstreinen rijden op veel baanvakken met topsnelheden tussen de 200 en 300 km/u. De Duitse Spoorwegen, Deutsche Bahn maakt onderscheid tussen zgn. Ausbaustrecken, bestaande baanvakken die aangepast worden voor snelheden tot 230 km/u en Neubaustrecken , compleet nieuw gebouwde hogesnelheidslijnen. Momenteel zijn er 4 Neubaustrecken in Duitsland:

  • Hannover-Würzburg - De eerste HSL-lijn in Duitsland en ook de langste als je het stukje bestaande spoorlijn bij Kassel even buiten beschouwing laat.
  • Mannheim - Stuttgart - Gelijk met de lijn Hannover - Würzburg in gebruik genomen. Tegenwoordig maakt ook de Franse TGV Parijs - Stuttgart gebruik van deze lijn.
  • Keulen - Frankfurt am Main - Deze lijn wordt ook gebruikt door de ICE-treinen Amsterdam- Frankfurt en Brussel-Frankfurt.
  • Neurenberg - Ingolstadt - Onderdeel van de lijn Nürnberg - München.

Het leeuwendeel van het spoornet wordt geexploiteerd door de Deutsche Bahn. Daarnaast zijn in diverse regio's op lokale lijnen particuliere spoorwegmaatschappijen actief. Hun dienstregelingen zijn ook opgenomen in het "Elektronisches Kursbuch" dat op de website van de Deutsche Bahn te raadplegen is.

Voor toeristen zijn er diverse goedkope aanbiedingen (o.a. Sparpreis en regionale abbonementen), alle te vinden via de website van Deutsche Bahn.

Auto[bewerken]

Duitsland kent een uitstekend netwerk van autosnelwegen (Autobahnen). Daar waar geen Autobahnen zijn brengen de zgn. Bundesstraßen je dieper het land in.

Houdt rekening met de volgende zaken mbt. het verkeer:

  • Tenzij anders aangegeven geldt er geen maximum snelheid op de Autobahn. Wel is de regel dat als je harder rijdt dan 130 km/u en je bij een ongeval betrokken raakt, het per definitie jouw schuld is.
  • Er wordt voor personenauto's geen tol geheven op de Autobahn. Vrachtwagens moeten wel tol betalen, deze wordt via een electronisch systeem geheven.
  • Flitspalen staan ook in Duitsland. Als je geflitst wordt krijg je de bekeuring automatisch op je Nederlandse huisadres via het CJIB.
  • In tegenstelling tot Nederland zijn de flitspalen dusdanig opgesteld dat je van voren geflitst wodt. Afremmen voor een flitspaal is dus geen optie in Duitsland!
  • In een groot aantal steden geldt een zgn. Milieuzone. Om in deze zône te mogen komen heb je een speciaal vignet nodig. Dit vignet is verkrijgbaar bij de ANWB winkels in Nederland. Daar kun je ook verder informatie krijgen mbt. gebruik van dit vignet.
  • Houdt op de Autobahn zoveel mogelijk de rechter rijbaan aan: De snelle Duitse auto's (Mercedes/Audi/BMW/Porsche) rijden met gemiddeld 200 km/u op de linker rijbaan => ze zijn (voor)bij je auto voordat je dit zelf in de gaten hebt.
  • Richtingaanduidingen betrekking hebbende op Autobahnen zijn blauw, die voor Bundesstraßen en overige wegen zijn geel.

Taal[bewerken]

De taal die in Duitsland wordt gesproken is hoofdzakelijk Duits. Zie ook onze taalgids Duits.Deze Germaanse taal is nauw verwant aan het Nederlands, Engels en de Noord-Europese talen. Duits wordt ook in Oostenrijk, Zwitserland en andere aan Duitsland grenzende landen gesproken, maar het Duits heeft nergens zoveel sprekers als in Duitsland zelf. Naast het standaard-Duits, ook Hochdeutsch genoemd, zijn er dialecten. De belangrijkste grens daarbij is die tussen de Noord- en de Zuid-Duitse dialecten. In het noorden werd oorspronkelijk Nederduits (Platt) gesproken. De dialecten van het zuid-westen (waarbij taalkundig ook het Zwitserduits hoort) verschillen van de rest.

Vrijwel alle Duitsers spreken Duits. De Denen, Friezen, zigeuners, en Sorben zijn de inheemse niet-Duitssprekende minderheden.

Zien[bewerken]

Rothenburg ob der Tauber
Dom van Keulen

Wanneer we denken aan Duitsland dan denken we al snel aan bier, lederhosen en Alpine hoeden, maar deze stereotypen hebben vooral betrekking op de Bavariaanse cultuur en zijn niet representatief voor heel Duitsland. Duitsland is een uitgestrekt en divers land met 16 cultureel unieke staten die pas sinds 1871 een politieke unie vormen.

Als je nog steeds op zoek bent naar de cliches, dan is de Romantische Route een beroemde schilderachtige route langs romantische kastelen en pittoreske dorpjes. Met zijn sprookjesachtige verschijning, kan het Neuschwanstein Kasteel worden beschouwd als de meest iconische van de Duitse kastelen. De ommuurde stad van Rothenburg ob der Tauber heeft een prachtig middeleeuws centrum dat onaangetast lijkt door het verstrijken van de tijd. Vergelijkbare typisch Duitse steden die elders in het land te vinden zijn, zijn bijvoorbeeld Görlitz, Bamberg, Celle, Heidelberg, Erfurt en Quedlinburg. Een bezoek aan Duitsland is pas compleet met een bezoek aan de bier hallen van München en aan een van de Alpen toppen op Garmisch-Partenkirchen.

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

  • Worst - Als je Duitse Worst wilt proberen, zal elke fatsoenlijke slager ("Metzgerei", ook in de supermarkt met niet-voorverpakte worsten en iemand achter de balie) blij zijn om je te laten proeven voordat je koopt als je daarom vraagt​​. Het wordt wel als onbeleefd beschouwd als je na het proeven niks koopt.
  • Lokale producten - Je kunt lokale voedingsmiddelen (niet per se biologisch) in de meeste plaatsen kopen op de boerenmarkt ("Wochenmarkt" of gewoon "Markt"), meestal een of twee keer per week. Het is heel leuk om daar te winkelen en meestal vindt je verse en goede kwaliteit producten voor redelijke prijzen. De meeste wijnmakers verkopen hun producten vaak rechtstreeks in "Winzergenossenschaften" (wijnmaker coöperaties). Kwaliteit merken zijn "VdP" ("Verband deutscher Prädikatsweingüter", gesymboliseerd door een adelaar) en "Ecovin" (Duitse biologische wijnmaker coöperatie). Wijnen gemaakt van de meest typische Duitse druif variëteiten worden meestal aangeduid met "Classic".

Kosten[bewerken]

Eten[bewerken]

Duitsland staat bekend om zijn braadworst en schnitzels. Het zijn mensen die vaak en veel eten. Duitsland bezit ook veel bierbrouwerijen, het land staat bekend om zijn bier. Ook zijn er een aantal wijngebieden in het land, onder andere langs de oevers Rijn en Moezel. Uit eten gaan is in Duitsland over het algemeen iets goedkoper dan in Nederland en de restaurants zijn over het algemeen van uitstekende kwaliteit.

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Er zijn hotels in alle soorten en prijsklassen. Meestal zijn de kleinere familiehotels in de kleinere dorpen/stadjes uitstekend van kwaliteit. Vaak zijn ze gecombineerd met een restaurant en zijn het echte familiebedrijven. Ook veel wijnboeren hebben "Gästezimmer" of vakantiewoningen bij hun boerderij. Hier leer je het echte landelijke Duitsland kennen.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Duitsland bezit op technologisch vlak de op twee na sterkste economie van de wereld, na de VS en Japan, maar structurele markteisen, waaronder de substantiële brutokosten voor het in dienst nemen van nieuwe werknemers, hebben werkloosheid tot een langdurig, persistent probleem gemaakt. Een vergrijzende bevolking, gecombineerd met hoge werkloosheid, bemoeilijkt de handhaving van de wettelijke sociale zekerheid: de lasten voor werkhebbenden zijn onevenredig hoog geworden. De modernisering en integratie van de Oost-Duitse economie blijft een kostbaar lange-termijnprobleem.

Daar Duitsland een zgn. "Schengen" land is kunnen Nederlandse staatsburgers zonder werkvergunning in Duitsland werken.

Veiligheid[bewerken]

Gezondheid[bewerken]

Respect[bewerken]

Ondanks de moeilijke geschiedenis die Nederland en Duitsland met elkaar hebben, zijn Duitsers, met name buiten de steden, heel vriendelijk en prettig in de omgang. Zeker als je de taal redelijk beheerst zijn ze zeer wel toegankelijk. Wel is het zo dat Duitsers van nature alles volgens de regels willen doen en alles nauwgezet ("Pünktlich") uitvoeren. Als je hier geen gevoel voor hebt zul je je waarschijnlijk niet in Duitsland thuisvoelen. Kun je je echter over deze pünktlichkeit heenzetten dan zul je veel plezier hebben van je verblijf in Duitsland.

Contact[bewerken]

Vertrekken[bewerken]

Regio's van Duitsland (Centraal-Duitsland · Noord-Duitsland · Oostelijk Duitsland · Westelijk Duitsland · Zuid-Duitsland)

Baden-Württemberg · Beieren · Berlijn · Brandenburg · Bremen · Hamburg · Hessen · Mecklenburg-Voor-Pommeren · Nedersaksen · Noordrijn-Westfalen · Rijnland-Palts · Saarland · Saksen · Saksen-Anhalt · Sleeswijk-Holstein · Thüringen

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites