Dublin

Uit Wikitravel
Ierland : Dublin

Dublin is de hoofdstad van Ierland. Deze miljoenenstad ligt aan de Ierse Zee aan de oostkust van Ierland. De stad wordt druk bezocht door toeristen van over de hele wereld.

Inhoud

Info[bewerken]

Een derde van de totale Ierse bevolking woont in en rondom de hoofdstad Dublin. Het voordeel van Dublin is dat het stadscentrum hiervan al wandelend het best is te bezichtigen doordat de meeste bezienswaardigheden op loopafstand van elkaar zijn gelegen. Dublin is tevens voor veel bezoekers van Ierland het beginpunt.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Op 13 km van het centrum ten noorden van Dublin ligt de internationale luchthaven van Dublin. Een volledige lijst van de vluchten en de dienstregeling kan men vinden op de website van de luchthaven van Dublin [1]. Met Aer Lingus of KLM zijn er dagelijks vluchten vanuit Amsterdam, de vlucht duurt ca. 1,5 uur (Amsterdam-Dublin). Naar Dublin vanuit Brussel kunt u vliegen met Aer Lingus, KLM en British Midland en met RyanAir vanuit Charleroi, Eindhoven en Weeze.

  • Aer Lingus aerlingus.com Tel: 01 886 8844, O'Connell Street Upper 40-41, Tel. 8 86 88 88
  • British Airways ba.com Tel: 1 890 626 747
  • Flybe flybe.com Tel: 1 890 925 532
  • Ryanair ryanair.com Tel: 0818 30 30 30

Er zijn drie buslijnen naar het centrum van Dublin:

  • Aircoach [2] (grote blauwe bus) verbindt de luchthaven met het stadscentrum en veel van Dublins belangrijkste hotels, de meeste daarvan liggen in het zuiden van de stad. Er is een bus elk kwartier en de reistijd naar het centrum bedraagt ongeveer 30 minuten. Een ticket kost 7 euro voor een enkel en 12 euro voor een retour. Aircoach voorziet ook in busdiensten naar andere bestemmingen in Ierland, waaronder Cork en Belfast.
  • Dublin bus [3] bedient een express Airlink-dienst (lijnen 747 en 748) elk 10 minuten tijdens de piek naar het stadscentrum en het busstation voor €6 of €10 heen en terug. Sommige van deze lijnen gebruiken de Dublin Port-tunnel om de files te vermijden en bereiken het stadscentrum in enkele minuten.
  • Airlink busnr. 747 rijdt naar het busstation Busaras in Store Street. (35 minuten)
  • Airlink busnr. 748 rijdt naar het Heuston Station. (30 minuten)
  • Dublin bus [4] heeft ook een aantal normale buslijnen die naar de luchthaven gaan en welke veel goedkoper zijn maar wel halt houden. Bv. de 16A.

Uiteraard is er de mogelijkheid tot het krijgen van een taxi maar waarmee een toeslag wordt berekend naar het centrum maar andersom niet.

Per trein[bewerken]

Dublin heeft twee grote stations. Hueston, in het Westen van het stadscentrum, bedient het grootste deel van het Westen en het Zuiden van het land waaronder één trein per uur naar Cork. Connolly, in het Noordoosten van het stadscentrum, bedient het Zuidoosten en de Oostkust, Blefast, Sligo in het noordwesten en de Dublin Area Rapid Transit. Deze twee stations zijn verbonden met elkaar door een bus en Luas-routes. Bezoek de website voor alle treinverkeer.

De Ierse Spoorwegen hebben één van de jongste treinvloten van heel Europa en meer specifiek de Cork-trein is zeer comfortabel. Oudere treinen zijn volledig afgebouwd in 2008 met de aankomst van een grote vloot van splinternieuwe treinen, voornamelijk gebouwd in Japan en Zuid-Korea.

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Er rijden veel bussen in Dublin. Vanaf de luchthaven is er de zogenaamde "Aircoach", een lichtblauwe bus, gemakkelijk te herkennen aan zijn kleur. Deze bus vervoert met name passagiers van en naar de luchthaven, met een vrijwel directe verbinding. Onderweg worden ook tussenstops gemaakt om passagiers op te pikken vanuit hotels en derhgelijke, om weer naar de luchthaven te brengen. De Aircoach vertrekt buiten de aankomsthal van de luchthaven naar een dure buitenwijk ten zuiden van Dublin Centrum, genaamd Ballsbridge en gaat eerst via de hoofdstraat van Dublin, O'Connell Street.

Het busstation, Busáras, is de terminus voor Bus Eireann met diensten naar bijna alle dorpen en steden van Ierland, behalve voor enkele diensten zoals County Meat en County Dublin, die in straten in de omgeving vertreken. Het bevindt zich naast treinstation Connolly, 10 minuten te voet van O'Connell street. Er zijn ook diensten naar Noord-Ierland en Eurolines diensten naar continentaal Europa. Bagagedepots zijn er in de kelder alsook betalende openare toiletten.

Enkele private busbedrijven opereren vanuit de luchthaven en stoppen in het stadscetrum. Kavanaghs heeft een goede verbinding met Limerick en Waterford. Citylink coaches hebben een gunstige prijs naar Galway en het Westen, terwijl GoBus in een non-stop dienst Dublin-Galway voorziet.

Per boot[bewerken]

In iets meer dan 1,5 uur kunt u met Stena Line (snelboot) naar Dun Laoghaire vanuit Holyhead in Wales of naar Dun Laoghaire met Irish Ferries. Liverpool-Dublin met Hoverspeed. Een andere mogelijkheid is met de veerboot naar Engeland te varen en van daaruit met eigen vervoer naar de aangewezen veerhavens te rijden.

In de haven van Dublin rijden er bussen naar het stadscentrum.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

  • National Museum of Ireland
  • The National Gallery of Ireland,
  • Waterways Ireland Visitors Centre,
  • Irish Museum of Modern Art
  • Old Library at Trinity College & Book of Kells, College Green, Dublin 2
  • Dublin Castle
  • Chester Beatty Library
  • The Bram Stoker Museum
  • Christ Church Cathedral
  • Dublinia & the Viking World
  • Kilmainham Gaol
  • Phoenix Park
  • Glasnevin Cemetery
  • National Botanic Gardens
  • Leopardstown Racecourse
  • Dublin Writers Museum

Doen[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

De populairste wijk om uit te gaan is de Temple Bar-buurt. Hier barst het van de pubs en restaurants en is zeker in de avonduren een gezellige drukte. In de weekenden komen er echter veel Engelsen hun vrijgezellenfeesten hier houden. Bij veel pubs staan er dan uitsmijters voor de deur die geen schroom kennen om groepen jongens niet binnen te laten.

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

In Dublin is een groot aantal hostels gevestigd. Kamers zijn er in alle soorten en maten, 24-persoons tot privé met eigen badkamer. Voordeel is dat de gasten vaak open staan voor contact, en een praatje dus zo gemaakt is. Ook hoor je zo uit de eerste hand wat er te doen is en welke activiteiten juist wel of niet aan te raden zijn. Een gezellig deel van Dublin, de Temple Bar Area, is het bezoeken meer dan waard. Het is dan ook een prima plek op je hostel in te zoeken. Je zit midden in het uitgaansleven, de restaurants en de sfeer.

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Net als de rest van Ierland is Dublin een veilige plaats om te bezoeken.

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

De omgeving van Dublin is erg mooi te noemen. De ondergenoemde plaatsen die toebehoren tot het gebied van Dublin zijn:

Deze buitenplaatsen liggen alledrie aan de kust, Howth ligt ten noordoosten van Dublin en is een schiereiland, Dun Laoghaire en Dalkey liggen ten zuiden van Dublin op enkele kilometers van het centrum en deze aantrekkelijke paatsen zijn erg in trek bij de gefortuneerden van Ierland en Dublin, die hier veelal een grote en mooie villa bezitten, een vakantie- of weekendhuis hebben. Ook een aantal Ierse beroemdheden woont hier of heeft hier gewoond. De prachtige groene berg- en rotsachtige omgeving en de mooie uitzichten van 360 graden naar zee en de stad van deze plaatsen liegen er niet om en stralen dan ook een bijzondere atmosfeer uit.

Hoofdsteden in Europa

Amsterdam · Andorra La Vella · Athene · Belgrado · Berlijn · Bern · Boedapest · Boekarest · Bratislava · Brussel · Chisinau · Dublin · Helsinki · Kiev · Kopenhagen · Ljubljana · Londen · Lissabon · Luxemburg · Madrid · Minsk · Monaco · Moskou · Nicosia · Oslo · Parijs · Podgorica · Praag · Reykjavik · Riga · Rome · San Marino · Sarajevo · Skopje · Sofia · Stockholm · Tallinn · Tirana · Valletta · Vaticaanstad · Vaduz · Vilnius · Warschau · Wenen · Zagreb

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites