Dordrecht

Uit Wikitravel

Dordrecht [1] is een stad in Zuid-Holland in Nederland.

Arriveren[bewerken]

Dordrecht is makkelijk te bereiken met de auto en het openbaar vervoer

Per trein[bewerken]

  • Station Dordrecht
  • Station Dordrecht Stadspolders
  • Station Dordrecht Zuid

Per bus[bewerken]

Tegenwoordig Arriva

Per auto[bewerken]

Dordrecht is bereikbaar via de A16 vanaf Rotterdam en Breda.

Per boot[bewerken]

Vanuit Rotterdam is Dordrecht ook te bereiken met de Waterbus. Deze vertrekt vanaf de Willemskade in Rotterdam (naast de Erasmusbrug) en komt aan op de Merwedekade, onderweg legt ze aan in Nieuwerkerkaan den IJssel , Alblasserdam(Kinderdijk), Ridderkerk, Hendrik-Ido-Ambacht en Papendrecht West. Van de aanlegsteiger in Dordrecht is het tien minuten lopen naar het hart van de stad. Ook kan hier de reis vervolgd worden met een stadsbus, of met de fiets die gratis meegenomen kan worden op de boot. Verder zijn er verbindingen over water met Zwijndrecht, Papendrecht, Sliedrecht en De Hollandsche Biesbosch.

Rondreizen[bewerken]

Fietstaxi[bewerken]

Zien[bewerken]

Musea[bewerken]

  • Dordrechts Museum, [2]. Nieuwe Haven 26, Tel: (078) 6482148 Geopend: di t/m zo 11.00 – 17.00 uur, Toegang gratis
  • Simon van Gijnmuseum [3], Nieuwe Haven 29-30, Tel: (078) 6398200
  • Landschapskundig Museum
  • Lips Slotenmuseum
  • Museum 1940 - 1945, of Verzetsmuseum
  • Naaimachinemuseum Dordrecht

Doen[bewerken]

Dordrecht kent en kende de volgende evenementen:

  • Dordt in Stoom: het grootste stoomevenement van Europa en trekt ongeveer een kwart miljoen bezoekers. Dordt in Stoom wordt om de twee jaar georganiseerd in de historische havens van Dordrecht. In 2006 heeft dit groots opgezette evenement plaatsgevonden in het weekend van 19 tot en met 21 mei.
  • Boekenmarkt: de grootste boekenmarkt van Holland trekt jaarlijks op een zondag in juli een kleine honderdduizend bezoekers.
  • Kerstmarkt: in de binnenstad van Dordrecht gehouden evenement, dat is uitgegroeid tot de grootste kerstmarkt van Nederland en werd in december 2005 bezocht door rond de 300.000 bezoekers.
  • Wantijfestival: Vanaf 1995 organiseert Stichting Popprojecten in het 2e weekend van juni, in opdracht van de Gemeente Dordrecht, jaarlijks het Wantijfestival in het Wantijpark. Het festival bestaat uit 3 onderdelen: Wantijpop (zaterdag), Rainbowpark (zondag) en de Wantijfestival Clubnights (pre- & afterparty's).
  • Kunstrondje Dordt: elke maand op de eerste zondag. 48 Winkels in de historische binnenstad van Dordrecht met antiek, curiosa, boeken etc. zetten dan hun deuren gastvrij open.
  • Dwars Door Dordt-loop: jaarlijks gehouden in april, meestal één week voor de marathon van Rotterdam. In 2005 trok de 58e editie van Dwars Door Dordt ruim 1400 deelnemers om 10 kilometer hard te lopen door de Merwestad.
  • Boulevard of Dance: vind sinds 2000 plaats op Koninginnedag.
  • Cellofestival: werd in het hemelvaartsweekend gehouden in het Energiehuis in Dordrecht.
  • Rond Uit Dordrecht, een fietsvierdaagse die in 2013 voor het eerst wordt georganiseerd in de tweede week van juni. Ze laat Dordrecht en haar omgeving zien. Ze gaat naar de vier windstreken, Breda, Oud-Beijerland, Gorinchem en Gouda.

Zomerkermis: al jaren hoog genoteerd op de lijst van beste kermissen van Nederland in de derde week van juni.

  • Dag van Mens en Dier: trekt jaarlijks eind juli een groot publiek naar het evenemententerrein aan de Baanhoekweg in de Hollandse Biesbosch. Keuringen van paarden en een non-stop showprogramma met vele dieren zijn een attractie voor jong en oud.
  • Vakantie Kinderfeesten: Al sinds het begin van de 20e eeuw organiseert het V.K.F. in de zomermaanden talloze activiteiten voor de jeugd. In 2006 bestaan de activiteiten uit: een weekkamp, een dagkamp, Ratje Doe en vissen.
  • Dordt Monumenteel: wordt ieder jaar gehouden in hetzelfde weekeinde als de Open Monumentendagen. Dordt Monumenteel begint altijd al op vrijdagavond met groot vuurwerk en de Monumentennacht. Op zaterdag en zondag staan de monumenten centraal. Dit evenement trekt jaarlijks circa 100.000 bezoekers.
  • et-SKA-tera: een jaarlijks skafestival georganiseerd door Etcultera, dat zich kenmerkt door de nieuwe Ska-talenten en de lage entree prijs.
  • Wantijconcerten: iedere maandagavond in juli en augustus in het Wantijpark.
  • Sinterklaashuis: wordt vanaf eind november tot begin december bezocht door vele kinderen en hun ouders.
  • Kerstcircus Royal: slaat ieder jaar rond Kerst en Nieuwjaar z'n tenten op in Dordrecht. Dit circus wordt geleid door de familie Teutenberg en wordt mede in stand gehouden door een grote groep vrijwilligers die hand en spandiensten verlenen. Ieder jaar weer weet de familie Teutenberg vele internationale artiesten aan te trekken om zo het Dordtse publiek een prachtige show voor te schotelen.

Kopen[bewerken]

In de binnenstad zijn voldoende winkels, onder andere op de Voorstraat.

Markten[bewerken]

  • Op het Statenplein en Sarisgang is er markt op vrijdag en op zaterdag.
  • Op Dubbeldam op dinsdag.

Eten[bewerken]

Drinken[bewerken]

Slapen[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites