Dominicaanse Republiek

Uit Wikitravel
Caribische eilanden : Dominicaanse Republiek
Playa del Cayo Levantado
Locatie
noframe
Vlag
Dr-flag.png
Beknopt
Hoofdstad Santo Domingo
Regering Representatieve democratie
Munt Dominicaanse peso (DOP)
Oppervlakte totaal: 48.730 km2
land: 48.380 km2
water: 350 km2
Bevolking 9.378.819 (Census december 2010)
Taal Spaans
Religie Rooms Katholiek 95%
Elektriciteit 110/60Hz (Amerikaanse stekker)
Oproepcode /1-809
Internet TLD .do
Tijdzone UTC-4, GMT-5

De Dominicaanse Republiek vormt samen met Haïti het eiland Hispaniola dat het op één na grootste is van de Caribische eilanden.

Regio's[bewerken]

De Dominicaanse Republiek is onderverdeeld in 31 provincies.

Steden[bewerken]

Info[bewerken]

Geschiedenis[bewerken]

De Dominicaanse Republiek is een land in het Caribisch gebied. Tussen de eilanden Cuba en Puerto Rico. De hoofdstad van de Dominicaanse Republiek is Santo Domingo, gelegen in het zuiden van het eiland. Santo Domingo is een oude stad, met tegenwoordig meer dan 3 miljoen inwoners. De oude stad heeft bezienswaardigheden zoals de oudste universiteit van het Westelijk halfrond, de Faro a Colon en het Alcazar Colon, het paleis van de zoon van Columbus.

Kaart van de Dominicaanse Republiek.

Nadere informatie[bewerken]

In het noorden ligt de bekende stad Puerto Plata, een bekende toeristische bestemming. Net buiten deze stad ligt het park Playa Dorada waar vele luxe hotels liggen. Dorpen iets verder naar het oosten waar ook vele toeristen komen zijn Sosúa en Cabarete. In het oosten van de Dominicaanse Republiek is Punta Cana de belangrijkste trekpleister. Hier is echt sprake van doelgericht gebouwde vakantie-oorden. In de nabijheid ligt de stad Higüey, verder liggen er slechts een paar kleine dorpjes in deze streek. In het zuiden, ten oosten van Santo Domingo liggen de badplaatsen Boca Chica en Juan Dolio.

In de Dominicaanse Republiek wordt het mineraal larimar, een groenblauwe variëteit van het mineraal pectoliet, gewonnen.

De Dominicaanse Republiek mag niet worden verward met het Caribische eiland Dominica.

Klimaat[bewerken]

Tropisch zeeklimaat met kleine temperatuurverschillen gedurende de seizoenen. Er is wel een seizoensgebonden variatie in regenval. Het eiland ligt in het midden van de zone waar orkanen voorkomen en is onderworpen aan zware stormen van juni tot oktober. Het ervaart af en toe overstromingen en periodieke droogte.

Bevolking[bewerken]

De oorspronkelijke bewoners van de Dominicaanse Republiek zijn de Taíno-indianen. Deze indianen leefden al op Puerto Rico en op het eiland Hispaniola toen in 1492 Columbus in Hispaniola aankwam. Hij bracht Spanjaarden met zich mee die zich in het land vestigden. Later arriveerden ook de Afrikaanse slaven, om op het land te werken. In de loop van de geschiedenis kwamen huwelijken tussen Spanjaarden, Afrikanen en de Taíno's voor. Tegenwoordig heeft ongeveer 73 procent van de Dominicanen gemengd bloed van Afrikaanse, Europese en Indiaanse voorouders.

Kunst & cultuur[bewerken]

Feestdagen[bewerken]

De nationale feestdag van de Dominicaanse Republiek is de 'Dag van de Onafhankelijkheid', die wordt gevierd op 27 februari.

de overige feestdagen zijn: 1 januari - Nieuwjaarsdag 21 januari - Nuestra Señora de la Altagracia 26 januari - Herinnering aan de geboortedag van Juan Pablo Duarte (26 januari 1813). 4 augustus - Stichtingsdag Santo Domingo (de hoofstad) 5 november - Dag van de constitutie

Verder worden de gebruikelijke christelijke feestdagen ook in de Dominicaanse Republiek gevierd, zoals Pasen, Hemelvaart, Pinksteren en Kerstmis. Er is echter geen Tweede Paas- Pinkster en Kerstdag.

Arriveren[bewerken]

Het overgrote deel van de bezoekers van de Dominicaanse Republiek komt per vliegtuig binnen op een van de luchthavens.

Paspoort- & visuminfo[bewerken]

Voor inwoners van de meeste landen geldt dat het paspoort nog minimaal 3 maanden geldig moet zijn na aankomst in de Dominicaanse Republiek. Een visum hoeft niet vooraf geregeld te worden, deze zijn te koop voor US$ 10,- op het vliegveld. Het is daarom verstandig altijd dollars mee te nemen.

Per vliegtuig[bewerken]

De meeste toeristen gaan naar Punta Cana of Puerto Plata en komen dan ook op de gelijknamige vliegvelden aan. Indien u een reis met hotel geboekt heeft wordt u over het algemeen opgewacht door de touroperator, die u bij uw hotel afzet.

Door Nederlandse en Belgische vliegmaatschapijen wordt niet direct op het vliegveld van de hoofdstad Santo Domingo gevlogen. Enkele Duitse en met name Spaanse maatschappijen hebben wel directe lijnvluchten naar Santo Domingo.

Op alle vlievelden is er de mogelijkheid een auto te huren bij bekende verhuurmaatschappijen.

Per auto[bewerken]

De kans dat u met de auto via Haiti binnenkomt is zeer klein

Per bus[bewerken]

De kans dat u met een bus via Haiti binnenkomt is zeer klein

Per boot[bewerken]

Diverse Cruiseschepen doen de Dominicaanse Republiek aan, voor deze passagiers gelden dezelde regels als voor vliegreizigers.

Rondreizen[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Er zijn diverse binnenlandse vluchten, zowel lijndienst als charter die naar alle uithoeken van het land vliegen. Het is ook mogelijk met een helicopter een rondvlucht te maken over het eiland.

Per trein[bewerken]

Alleen in de hoofdstad Santo Domingo rijdt een metro. Er zijn plannen om een spoorlijn aan te leggen van Puerto Plata naar Santiago.

Per auto[bewerken]

Een auto is het uitgelezen vervoermiddel om de Dominicaanse Republiek zelf te verkennen. Een terreinwagen (Jeepeta) heeft de voorkeur teneinde de vele hobbels en kuilen van het Dominicaanse wegennet te trotseren, maar ook met een personenauto is het mogelijk. Van de chauffeur wordt verwacht dat hij/zij goed bij de les is, want er gebeuren onderweg nogal wat onverwachte dingen. De bewegwijzering laat net als het wegdek veel te wensen over, en van rechts inhalen of spookrijders wordt niet opgekeken. Inhalen is door de Dominicanen verheven tot volkssport, en als buitenlander is het van belang te weten dat dit vooraf wordt gegaan door twee keer toeteren. In geval van tegenliggers tijdens een inhaalactie is het gebruikelijk te seinen met groot licht zodat de tegenliggers wat meer ruimte kunnen geven. In veel situaties gelden de verkeersregels niet, maar het principe de grootste auto heeft gelijk.

Openbaar Vervoer[bewerken]

In de Dominicaanse Republiek zijn verschillende vormen van openbaar vervoer. In vergelijking met Nederlandse prijzen is het openbaar vervoer niet duur, echter voor de gemiddelde Dominicaan wordt het door de hoge brandstofprijzen steeds onbetaalbaarder.

-Motortaxis (Motoconchos) brengen u snel van A naar B binnen de stadsgrenzen.

-Carros Publicos (Publieke Taxi's) rijden een vast traject langs de grote wegen tussen bepaalde plaatsen. Iedereen mag in- en uitstappen waar hij/zij maar wil langs deze route. De auto zit pas vol als er vier personen op de achterbank en twee op de voorstoel zitten, uit zit dan ongeveer wel bij elkaar op schoot.

-GuaGuas (taxibusjes) doen eigenlijk hetzelfde als de publieke taxi's. Er passen hier echter nog veel meer mensen in.

-Taxi's wachten de touristen meestal op bij de hotels, voor een vast bedrag (vele malen hoger dan de publieke taxi's) brengen zij u naar uw bestemming.

-Autobussen rijden er ook, zowel met- als zonder airconditioning.

Per boot[bewerken]

Via diverse (lokale) touroperators is het mogelijk een boottocht of catamarantocht op de zee te maken. Ook is het mogelijk per pont de oversteek te maken over de baai van Samana.

Taal[bewerken]

De voertaal in de Dominicaanse Republiek is Spaans. Een groot deel van het personeel in hotels spreekt vaak wel wat Engels, maar in winkels en op straat treft u weinig Engelssprekende Dominicanen aan. In toeristische gebieden zijn de menukaarten van restaurants overigens wel vaak in het Engels.

Geldzaken[bewerken]

De officiele valuta van de Dominicaanse Republiek is de Domicaanse Peso die wordt aangeduid als RD$. Bij sommige bedrijven, zoals autoverhuur, hotels en touroperators kan ook met Amerikaanse dollars of euro's betaald worden of met een creditcard.

Wisselen[bewerken]

Geldwisselen kan bij de bank, maar in toeristische gebieden lopen ook veel geldwisselaars op straat die toeristen aanspreken. De wisselkoers op straat is soms beter dan die bij de bank.

Pinnen[bewerken]

Met de meeste pinpassen kan gewoon gepind worden bij de diverse pinautomaten. Houdt er rekening mee dat de meeste automaten eerst het geld geven zonder dat de pas terugkomt uit de automaat (dus niet zoals in Nederland). Hierna kan ervoor gekozen nogmaals een bedrag op te nemen zonder eerst de pincode in te hoeven toetsen. U zult niet de eerste toerist zijn die zijn pas vergeet in de automaat!

Vanaf 18 april 2012 zijn alle ING pinpassen in de Dominicaanse Republiek geblokkeerd. Van een helpdesk medewerker heb ik begrepen dat dit een afspraak is tussen alle Nederlandse Banken. Bij de Rabobank moet u eerst aangeven dat u naar de Dominicaanse Republiek gaat en dan wordt u pas voordat specifieke gebied gedeblokkeerd. ABN-AMRO heeft ook een blokkade.

Indien u wilt pinnen de Dominicaanse Republiek moet u een creditcard meenemen. Dit is op dit moment de enige manier om te kunnen betalen in de Dominicaanse Republiek. Verder mocht u in de Dominicaanse Republiek zijn en onverhoopt geen creditcard hebben en toch geld nodig hebben dan kunt u het alarmnummer bellen van uw bank bellen. Deze is dan verplicht geld voor u beschikbaar te stellen via Western Union de kosten hiervoor zijn voor de bank. U dient wel genoeg geld op uw bankrekening te hebben staan. Voor de ING kunt u bellen met 058-2126000. Ze zijn 7 dagen per week 24 uur per dag bereikbaar.

U kunt ook contant geld meenemen dit kunt u wisselen bij elke bank. Het is aan te raden om dit niet bij het hotel of op het vliegveld te doen, maar een lokale bank, ook het wisselen bij personen op straat is af te raden. Op het vliegveld of in het hotel krijgt u over het algemeen 4 tot 6 peso minder voor 1 euro. Dit kan aardig oplopen. bij 100 euro wisselen schilt dat ongeveer 10 euro.

Eten[bewerken]

Zoals bij veel Caribische eilanden het geval is, is de Dominicaanse keuken een mengelmoes van invloeden, vooral Indiaanse en Spaanse. Verse ingrediënten worden veel gebruikt, evenals sofrito (een mengeling van kruiden en specerijen). Typisch Dominicaanse gerechten zijn Sancocho (stoofgerecht van verschillende vleessoorten), Sopa Criolla Dominicana (maaltijdsoep met vlees, pasta en uien) en Bandera Dominicana (een combinatie van vlees, bonen en rijst).

De nationale drank van de Dominicaanse Republiek is de rum die wordt gemaakt van het suikerriet dat er in overvloed groeit. Ook worden er veel rumcocktails, maar ook volop verrukkelijke drankjes zonder alcohol, zoals fruitshakes en verse vruchtensappen gemaakt. Mamajuana is de nationale gezondheidsdrank, gemaakt van boombast, wortels, kruiden en een geheim ingrediënt. Volgens de bewoners helpt het tegen reuma, buikklachten en andere inwendige problemen. Bijzonder is de kokosnoot waarvan ter plaatse een stuk wordt afgehakt om hem uit te drinken. Desgewenst wordt hij met rum aangevuld.

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Leren[bewerken]

Cabarete Language Institute [1]

Werken[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Gezondheid[bewerken]

Respect[bewerken]

Contact[bewerken]

Vertrekken[bewerken]

Landen van de Caribische eilanden

Antigua en Barbuda · Bahama's · Barbados · Cuba · Dominica · Dominicaanse Republiek · Grenada · Haïti · Jamaica · Saint Kitts en Nevis · Saint Lucia · Saint Vincent en de Grenadines · Trinidad en Tobago

Werelddelen

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites