Dnjepropetrovsk

Uit Wikitravel
Oost-Europa : Oekraïne : Dnjepropetrovsk

Dnjepropetrovsk (Oekraïens: Дніпропетровськ, Dnipropetrowsk; Russisch: Днепропетровск, Dnjepropetrovsk) is een stad in het oosten van Oekraïne. De stad heeft 1,2 miljoen inwoners (2002) en is daarmee de derde stad van het land.

Info[bewerken]

De stad heeft in haar geschiedenis verscheidene namen gedragen. Ze werd gesticht als Jekaterinoslav (vernoemd naar Catharina II van Rusland). In 1797 werd de stad hernoemd in Novorossiejsk (wat 'Nieuw-Rusland' betekent) maar in 1802 herstelde men de oude naam terug. Wanneer de communisten de macht grepen in Oekraïne bracht dat opnieuw een naamsverandering met zich mee. Jekaterinoslav werd Sicheslav. De nieuwe naam sloeg echter niet aan en amper een jaar later haalde men de oude naam, Jekaterinoslav, terug uit de kast. In 1926 kreeg de stad haar huidige naam toen, bij wijze van propaganda, de Oekraïense communistenleider Grigori Petrovski zijn naam aan de plaats gaf (met ook een verwijzing naar de rivier de Dnjepr, Dnjepropetrovsk betekent letterlijk "Djepr-Petrovski-stad"). Na de val van de Sovjetunie gingen stemmen op om de stad een andere naam te geven. Tot op heden is dit echter nog steeds niet gebeurd.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

De internationale luchthaven van Dnjepropetrovsk (Oekraïens: Міжнародний аеропорт Дніпропетровськ, Russisch: Международный аэропорт Днепропетровск) (IATA: DNK, ICAO: UKDD) ligt ten zuidoosten van het stadscentrum.

Per trein[bewerken]

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Doen[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites