Diest

Uit Wikitravel

Diest [1] is een stad in Vlaams-Brabant. De stad telt ruim 23.000 inwoners. In 1499 kwam Diest door ruil in het bezit van Engelbrecht II van Nassau, graaf van Nassau, en bleef de stad eigendom van het huis Oranje-Nassau tot 1795. De oudste zoon van Willem van Oranje, Philips Willem, ligt er begraven in de Sint-Sulpitiuskerk. Heden ten dage voert koningin Beatrix der Nederlanden nog steeds de adellijke titel Barones van Diest.

Arriveren[bewerken]

  • Het station van Diest is een spoorwegstation langs spoorlijn 35 (Hasselt - Leuven).

Rondreizen[bewerken]

Alle bezienswaardigheden liggen op wandelafstand van elkaar, in het kleine stadscentrum van de stad Diest.

Bekijken[bewerken]

  • Het Begijnhof (werelderfgoed)
  • De Sint-Sulpitiuskerk
  • De Onze-Lieve-Vrouwekerk
  • De Fortificaties van Diest uit de 19e eeuw - De citadel, het Leopoldfort en de Schaffense poort.
  • De Warande - Een wandelpark, waar de in 1512 afgebroken burcht van de baanderheren van Diest stond.
  • Het Hof van Nassau - De 16e-eeuwse residentie van de Prinsen van Oranje, gebouwd door Hendrik III van Nassau-Breda. Het Hof ligt vlakbij de Warande, die de prinsen als dierentuin hadden ingericht.
  • De Lindenmolen - Een molen op de stadswallen.

Doen[bewerken]

Wandelen in het provinciaal domein de Halve Maan (betalend!), er is ook een openluchtzwembad in het domein.

Kopen[bewerken]

Bierliefhebbers moeten zeker eens het Gildenbier proeven, het bier van de schuttersgilde van Diest.

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

B&B At Home [2] - Heilige Geeststraat 3 (begijnhof), 3290 Diest, Tel.: +32 13 31 22 82.

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites