Den Helder

Uit Wikitravel
Den Helder, Texel en Razende Bol
Vuurtoren in Huisduinen

Den Helder [1] is de noordelijkste gemeente op het vasteland van de Nederlandse provincie Noord-Holland . Den Helder is bekend als de thuisbasis van de Koninklijke Marine, die een belangrijke werkgever voor de stad en de omgeving is. De meeste marine-activiteiten zijn dan ook in of nabij de stad geconcentreerd: de meeste schepen hebben er hun thuishaven, daarnaast is er een (onderhouds-) werf, zijn er diverse werkplaatsen en opleidingen (o.a. het Koninklijk Instituut voor de Marine (K.I.M.) en zijn nabij de stad nog een marine-vliegveld (De Kooy) en een marinierskazerne (de Joost Dourleinkazerne op Texel).

Arriveren[bewerken]

Per trein[bewerken]

Den Helder is het begin- en eindpunt van de spoorlijn in en uit de richting Alkmaar. Elk halfuur rijdt er een intercity van Den Helder naar Nijmegen. Deze trein stopt tussen Den Helder en Alkmaar op alle stations.

Per boot[bewerken]

Tussen Den Helder en 't Horntje, op het eiland Texel onderhoudt de TESO een veerdienst.

Per auto[bewerken]

Verder wordt Den Helder ontsloten door twee Rijkswegen, namelijk de N9 naar Alkmaar (en verder als A9 richting Amsterdam) en de N99 naar Den Oever, waar deze aansluiting geeft op de autosnelweg A7. Aangezien dit twee-baanswegen zijn pleiten de Gemeente Den Helder en ondernemers voor een betere bereikbaarheid van Den Helder. Suggesties hiertoe zijn het opwaarderen van de N9 of N99 tot autoweg en het aanleggen van een geheel nieuwe aftakking vanaf de A7 bij Wieringerwerf richting Den Helder. Vooralsnog is de Minister van Verkeer en Waterstaat niet van plan om veel geld te steken in de bereikbaarheid van de Kop van Noord Holland. Vanaf de veerhaven naar Texel loopt dwars door Den Helder de provinciale weg N250, die bij De Kooy overgaat in de N9 richting Alkmaar.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

EntreeFortKijkduin
  • De vuurtoren van Den Helder, de Lange Jaap. De langste gietijzeren vuurtoren van Europa.
  • De Stelling van Den Helder, Nederlands oudste militaire verdedigingslinie.
  • Fort Kijkduin, in 1811 in opdracht van Napoleon Bonaparte gebouwd.
  • Marinemuseum.
  • Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers.
  • De Helderse Vallei
  • Willemsoord.
  • Oranjerie De Groene Parel.

Doen[bewerken]

  • Nationale Marinedagen (voorheen Vlootdagen) [2] van de Koninklijke Marine met deelname van onder andere de overige krijgsmachtonderdelen, Jaarlijks driedaags publiek evenement. Dit jaar (2013) tegelijk met het SAIL Den Helder evenement, 20-23 Juni, 2013

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

"Snackbar van Veen", vlakbij het carillon, in Oud Den Helder. Bekend om zijn vele huisgemaakte snacks en gerechten. Van oerhollandse gerechten tot oosterse specialiteiten, geïnspireerd door de thaise keuken. Met een ruim assortiment, een gunstige prijsstelling en vriendelijke bediening, is "Snackbar van Veen" een echte aanrader.

Drinken[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

  • De grote bioscoop en entertainmenthal op Willemsoord.

Overnachten[bewerken]

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Met de boot van Den Helder naar Texel

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites