Delft

Uit Wikitravel
Haaglanden : Delft

Delft [1] is een stad in Nederland in de provincie Zuid-Holland. De ligging is tussen Rotterdam en Den Haag.

Ook Delft heeft mooie grachten.

Begrijpen[bewerken]

Delft is een stad met een middeleeuws stadscentrum, maar staat ook zeer in het heden en kijkt vooruit in de toekomst als kennisstad. Instituten als de Technische Universiteit, TNO en Deltares zijn daar maar drie voorbeelden van. De stadsslogan van Delft is "Creating History". Hierbij horen de kernwaarden Creativiteit, Innovatie, Historie en Techniek. De stadsslogan en bijpassende huisstijl wordt door alle stadspartijen gebruikt.

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

  • Vanaf Schiphol bent u in 40 minuten met de trein in Delft.
  • Rotterdam Airport ligt op 8 km van Delft. Met een taxi bent u in enkele minuten in Delft!

Per Trein[bewerken]

Delft ligt aan de spoorlijn tussen Den Haag en Rotterdam. Het hoofdstation ligt tegen het centrum aan, op loopafstand dus.

Per Auto[bewerken]

Delft is bereikbaar vanuit Rotterdam via de A13 en vanuit Den Haag via de A4 en de A13. Wie de binnenstad bezoekt, kan parkeren in de Zuidpoortgarage en de Phoenixgarage, beiden aan de rand van het stadscentrum. Met de auto proberen de binnenstad in te gaan is af te raden; veel gebieden zijn autoluw of zelfs autovrij, en de kosten van de parkeermeter zijn nog hoger dan die van de parkeergarage. De parkeerplaatsen net buiten het centrum zijn meestal iets goedkoper. Let wel op de borden "alleen vergunninghouders", anders heb je vrijwel gegarandeerd een boete van €60 aan je broek hangen. Wie 's avonds of in het weekend naar Delft komt en het niet erg vindt om een kwartiertje te lopen, kan het beste parkeren in de universiteitswijk. Buiten de college-uren is daar doorgaans veel ruimte. Actuele bereikbaarheidsinformatie is te vinden op [www.bereikbaardelft.nl]

Bus en tram[bewerken]

  • Streekbussen van Veolia en RET rijden van en naar Delft vanuit de plaatsen Den Haag Delfgauw, Honselersdijk, Nootdorp, Maassluis, Rotterdam, Naaldwijk, Schiedam en Zoetermeer.
  • Tussen Scheveningen, Den Haag, Rijswijk en Delft rijdt HTM tram 1.
  • Vanuit Leidschendam Voorburg rijdt sinds juli 2010 HTM tram 19 via de Haagse Vinex-wijken Ypenburg en Leidschenveen naar Delft.

Per Boot[bewerken]

Delft is voor watersporters onder andere via het Schie-Rijn Kanaal bereikbaar en met de boot vanuit Den Haag. Aanleggen kan in de passantenhaven "De Kolk". Meer informatie over aanmeren in de haven kunt u vinden op www.bereikbaardelft.nl

Rondreizen[bewerken]

Actuele informatie over dit onderwerp staat op de webpagina: [[2]]. Lokaal openbaar vervoer wordt in Delft verzorgd door bussen van Connexxion en de boven bij arriveren genoemde HTM tram !,

Het oude centrum is te voet of op de fiets te verkennen. In de voetgangerszone is fietsen soms toegestaan.

Borden verwijzen naar parkeerplaatsen en parkeergarages rond de binnenstad.

Vanaf 1 september 2007 kan de reiziger de Canalhopper in het centrum van Delft gebruiken. Er zijn twee op thema's gebaseerde routes en acht op- en afstappunten. De thema's zijn Musea, Shoppen en er zijn plannen voor een HorecaHopper. Prijs euro 2,50 per vaart of Euro 5,00 per dag.

Zien[bewerken]

Het Stadhuis op de Markt
De Oude kerk

Bezoeken[bewerken]

  • Museum Prinsenhof, Sint Agataplein 1, Tram 1, Bus 37 en 130, halte Prinsenhof, Tel: +31(0)15 2602358, gemeentemusea@delft.nl, [3]. Open Di-Za 10-17u Zo 13-17u Volw. € 5, 12-18j, 65+, CJP € 4. Was ooit een nonnenklooster, Sint Agata, later woning van Willen van Oranje. De collectie omvat Willem van Oranje en Delft in de Gouden Eeuw.
  • Legermuseum, Korte Geer 1, Tel: +31 (0)15 215 05 00, [4]. Open Di-Vr 10=17u, Za Zo en feestdagen 12-17u, Op eerste Vr van de maand gratis toegang, Volw. € 7,50, 4-17j en 65+ en CJP € 3, gezinskaart € 18,00. Vijf minuten lopen van station Delft.
  • Vermeercentrum, Voldersgracht 21, Tel: +31 (0)15-2138588, info@vermeerdelft.nl. [5],€ 6,00, 4-12j € 4,00, 65+, , studenten, CJP € 4,00, gezinskaart € 18,00, Groepen min. 15 personen € 4,00 -- In het voormalige St. Lucasgilde wordt alleen de schilder Johannes Vermeer (1632-1675) belicht. Hij zelf was meester van het licht. Er is onder andere een blik in zijn atelier te werpen en er een laboratorium.
  • Nieuwe Kerk, Markt 80 [6]. Op zondag gesloten. Deze Hervormde kerk, gelegen aan de Markt, werd in 1496 als Rooms-katholieke Kerk gebouwd. De koninklijke grafkelders bevinden zich in deze kerk. Willem van Oranje was de eerste Oranje die hier begraven werd, nadat hij in 1584 werd neergeschoten. Wie geen last heeft van hoogtevrees, kan de plm. 380 treden van de toren beklimmen om van een wijds uitzicht te kunnen genieten. €3,30 (€3,00 extra voor de toren), daarna gratis toegang tot de Oude Kerk.
  • Oude Kerk, Heilige Geestkerkhof 25, 015-2123015, [7]. Op zondag gesloten. Deze Hervormde kerk is het oudste kerkgebouw van Delft, gebouwd in 1246. Bekende Nederlanders zijn in deze kerk begraven, waaronder Piet Hein, Maerten Tromp en Johannes Vermeer. €3,30, daarna gratis toegang tot de Nieuwe Kerk.
  • Synagoge, Korenmarkt 12, 015-2563371. Open op zaterdagen van juni t/m sept, 14:00-17:00 uur. Deze voormalige synagoge werd in 1862 gebouwd als tempel, naar een ontwerp van ingenieur Leon Winkel. Het gebouw herbergt een permanente tentoonstelling gewijd aan de Joodse slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog.
  • De Koninklijke Porceleyne Fles, Rotterdamseweg 196, 015-2512030, [8]. Open van 9-17 ma-za, 12-17 zo (nov-mrt) 9-17 ma-zo (apr-okt). Rond 1750 telde Delft 32 aardewerkfabrieken. De Koninklijke Porceleyne Fles is de enige van deze fabrieken die nog bestaat. Er worden rondleidingen gegeven, en er kan tevens deelgenomen worden aan workshops. Toegang €12,50, Kinderen <12 jaar gratis, Kinderen 13-18 jaar €6,25. Diverse rondleidingen en workshops mogelijk.
  • Delft Pottery De Delftse Pauw, Brasserskade 5, 015-212 49 20, [9] Dagelijks geopend van 9.00 - 16.30 uur (april tot oktober dagelijks en november tot maart ma t/m vr). 11.00 - 13.00 uur zaterdag en zondag van november tot maart. Showroom met rondleidingen en demonstraties aardewerk beschilderen. Toegang gratis.
  • De Candelaer, Kerkstraat 13, 015-2131848, [10]. De Candelaer is een klein porseleinfabriekje in de binnenstad. De Candelaer kan bezocht worden.
  • De Blauwe Tulp, Kerkstraat 12, 015-2148092 [11] Delfts Blauwe Showroom. U ziet hoe aardewerk ambachtelijk wordt beschilderd. Gratis toegankelijk maandag tot zaterdag van 9 tot 18 uur (maart tot september en 10 tot 17 uur (oktober tot februari).
  • Molen de Roos, Phoenixstraat 112, 015-5012672. Als de blauwe vlag uithangt, kan de molen bezocht worden. Voor groepen: bel even van tevoren.
  • Botanische Tuin, Julianalaan 67, 015-2782356, [12]. Open ma-vr 8:30-17, za 10-16, zo (alleen mei-sept) 12-16. De botanische tuin van de TU Delft herbergt een grote verzameling "nuttige planten", zowel in kassen als buiten in het park. Een mooie plek om een paar rustige uurtjes in door te brengen op een zonnige middag. Toegang €2 voor volwassenen,€1 voor kinderen van 5 tot 14 jaar en 65+, gratis voor TU-studenten.
  • Museum Nusantara, Sint Agathaplein 4, 015-2602358, [13] Open dinsdag tot zondag 10.00-17.00 uur. Geschiedenis en de culturen van Indonesië. Permanente expositie toont 400 jaar geschiedenis tussen Nederland en Indonesië. Toegang €3,50.
  • Museum Lambert van Meerten, Oude Delft 199, 015-2602358, [14] Open dinsdag tot zondag 10.00 -17.00 uur. Voormalig woonhuis uit de 19e eeuw met o.a. Delfts aardewerk, Chinees en Japans porselein en 17e eeuwse stijl kamer in de sfeer van Vermeer. Toegang €3,50.
  • Museum Paul Tetar van Elven, Koornmarkt 67, 015-2124206, [15] Open april tot oktober dinsdag tot zondag van 13.00 - 17.00 uur. In de winter groepsbezoek op afspraak mogelijk. Voormalig woonhuis van de 19e eeuwse schilder en kunstverzamelaar Paul Tetar van Elven. Toegang €3,50 per peroon, €2,00 kinderen van 13 tot 18 jaar, kinderen onder de 13 gratis toegang.
  • Expositieruimte 38CC , Hooikade 13, [16] expositieruimte voor kwalitatief hoogstaande hedendaagse beeldende kunst maar altijd met een link naar Delft. Regelmatig wisselende tentoonstellingen en verdiepende aktiviteiten. 5 minuten lopen vanaf het station. Gratis en altijd toelichting. Open woensdag tot en met zondag 13.00 - 17.00 uur.
  • Science Centre Delft, Mijnbouwstraat 120, [17].

Langswandelen[bewerken]

  • Hofjes; Hofjes in Delft zijn overdag doorgaans vrij te bezichtigen, en kunnen een verrassende onderbreking van de route vormen tijdens een stadswandeling.
    • Hofje van Gratie, Van der Mastenstraat 26-38. Dit hofje was bedoeld voor alleenstaande vrouwen, opgericht in 1575 door Pieter Sasbout. Oorspronkelijk was het gelegen aan de Korte Geer, maar door uitbreiding van het Legermuseum werd het naar zijn huidige locatie verplaatst.
    • Hofje van Pauw, Paardenmarkt 54-62. Dit hofje werd gebouwd in 1707, naar aanleiding van de wilsbeschikking van Elizabeth Pauw.
    • Klaeuwshofje, Oranje Plantage 58-77. Dit hofje was bedoeld voor Rooms-katholieke, ongehuwde vrouwen en weduwen. Het werd opgericht in 1605 door Dirck en Elizabeth Uyttenhage.
  • Stadhuis, Markt 78. Na de brand in 1618, waarbij alleen de toren bleef staan, werd het stadhuis herbouwd door Hendrick de Keyser. Hij hergebruikte de toren en enkele muren. In 1620 was de verbouwing afgerond. Het gebouw is in de 19de eeuw gerenoveerd. Het stadhuis wordt vrijwel alleen gebruikt voor plechtigheden zoals huwelijksvoltrekkingen en is - met uitzondering van de Open Monumentendag - niet te bezichtigen.
  • Vleeshal, Voldersgracht 1. De Vleeshal werd gebouwd in 1650. Het is één van de weinige klassieke Hollandse gebouwen in Delft. Van origine een vleeshal, werd het later gebruikt voor opslag en handel in koren (als korenbeurs). Heden ten dage is er een studentenvereniging gehuisvest. Op werkdagen is er een open eettafel, waar studenten en niet-studenten voor weinig geld kunnen eten (rond de €4). Het Camerettenfestival, een jaarlijks evenement voor nieuw cabarettalent, vond bij deze studentenvereniging in 1966 haar oorsprong.
  • Visbanken, Cameretten. De vismarkt aan de Cameretten is één van de oudste winkels ter wereld.
  • VOC Huis, Oude Delft 39. De VOC bestond uit zes huizen. Eén daarvan was gevestigd in Delft. Een deel van de zeehaven van Rotterdam behoorde in die tijd aan Delft toe.
  • Oostpoort, Oostpoort 1. Gebouwd rond 1400 is dit de enige van de vier vroegere stadspoorten die aan de sloop ontsnapt is. Door zijn sfeervolle uiterlijk erg populair voor fotosessies van pasgetrouwde stelletjes.
  • Waag', Markt 111. De voormalig stadswaag uit 1644, nu in gebruik als restaurant/café.
  • Oost-Indisch Huis, Oude Delft 39. Zetel van de VOC kamer van Delft uit 1631.
  • Agnetapark, Agnetapark [18]. Dit even buiten de binnenstad gelegen wijkje werd eind 19de eeuw door de directeur van de gistfabriek gebouwd voor zijn personeel. Het sfeervolle stukje Delft is sinds 1989 een rijksmonument.
  • Universiteitsbibliotheek, Prometheusplein 1, 015-2785678 [19]. Eén van de grootste technische bibliotheken van Europa. Gevestigd in een glazen gebouw, met een hellend grasdak, doorsneden met een betonnen kegel. Bij sneeuw een populaire slee- en snowboardlocatie voor de plaatselijke jeugd.

Doen[bewerken]

Rondvaarten[bewerken]

Rederij Brands, Rondvaart Delft , Korenmarkt 113, Tel: 015-2126385, Fax: 015-2121893, [20], rondvaart.delft@wxs.nl Volw. 5,75, kind 3,50, Van april t/m oktober een drie kwartier durende rondvaart door de Delftse Grachten, eerste afvaart 11u, ieder uur tot 17u.

Canal Hopper Delft: watertaxi over de grachten van Delft [21]. Volw. 2,50 enkele reis binnen centrum. Van maart t/m oktober

De Delftse Salonboot Luxe rondvaarten op antieke salonboot van Den Haag, Leiden en Voorburg naar Delft {te charteren) [22]

Theaters en bioscopen[bewerken]

  • In het centrum zijn er enkele theaters; Theater de Veste, Vesteplein 1 [23] is het grootste theater en het meest bekend, met vrijwel iedere avond een voorstelling. Het Microtheater, te vinden direct naast de Nieuwe Kerk, is een klein theatertje met ongeveer één show per week. Zo nu en dan worden er ook in de voormalige lijmfabriek voorstellingen gehouden [24].
  • Er zijn tegenwoordig twee bioscopen in Delft. In Filmhuis Lumen, Doelenplein 5 [25], worden culturele en andere filmhuisfilms gedraaid. Wie liever naar een gewone blockbuster gaat, kan terecht bij Pathé Delft, Vesteplein 5 [26]. Deze nieuwe bioscoop profileert zich met haar grote scherm en luxe zitruimte.

Jaarlijkse evenementen[bewerken]

Vooral in de zomermaanden worden er verschillende evenementen georganiseerd voor inwoners en bezoekers van Delft. Deze evenementen zijn vaak in de buitenlucht, en gratis te bezoeken. Op de website van de gemeente is een overzicht te vinden van evenementen die binnenkort plaatsvinden: [27]. Een incompleet overzicht volgt hieronder:

  • Mooi Weer Spelen, een jaarlijks creatief evenement met straattheater en optredens, buiten tussen het winkelend publiek, of op locatie. Wordt meestal ergens in juni gehouden [28]
  • Delft Chamber Music Festival, Tiendaags muziekfestival met kamermuziek. Speciale optredens in Museum Prinsenhof [29]. Eind juli/begin augustus.
  • Varend corso, vanuit het Westland komt ieder jaar een bonte stoet met bloemen versierde boten door Delft varen. Meestal op een zondag, aan het begin van augustus [30]
  • Jazz Festival Delft, jazzfestival waarbij er een weekend lang verspreid door de binnenstad vele jazzbandjes (en afgeleiden) te zien zijn op verschillende podia [31]. Half augustus.
  • OWEE, ofwel "OntvangstWeek voor EErstejaars studenten". Jaarlijkse eestweek waarin de binnenstad geheel wordt geclaimd door de Delftse studentenpopulatie [32]. Voor sommige Delftenaren een reden om de binnenstad juist even te mijden. Derde week van augustus.
  • Westerpop, jaarlijks (pop)muziekfestival met lokale, nationale en internationale artiesten, gewoonlijk in het laatste weekend van augustus (vrij toegang) [33], op het terrein direct achter station Delft.
  • Kelnerrace, jaarlijkse wedstrijd op de Beestenmarkt tussen horecamedewerkers van vele Delftse cafe's, ter afsluiting van het terrasseizoen. Want wie brengt dit jaar het meeste bier ongeschonden de hindernisbaan over? Een zondagmiddag in september [34].
  • Taptoe, drum- en showbands vertonen eens in de twee jaar hun kunsten met een parade en een optreden in de binnenstad, doorgaans tijdens het eerste weekend van september [35].
  • Open Monumentendag [36], nationaal jaarlijks evenement waar ook Delft aan meedoet. Verschillende monumentale gebouwen die de rest van het jaar niet open zijn voor publiek, ontsluiten dan hun deuren. In Delft kan bijvoorbeeld de molen aan Phoenixstraat 112 helemaal van binnen worden bekeken, en is ook de oude stadsgevangenis gevangenis en martelkamer te zien, achter het oude stadhuis, waar Balthasar Gerards, de vermeende moordenaar van Willem van Oranje, in 1584 enige tijd onvrijwillig heeft gelogeerd. Gewoonlijk het tweede weekend van september.
  • Skate Jam Delft , skate-evenement in de middenberm van de Provinciale weg (vlak achter de Poptahof). De hele dag evenementen met muziek, sport en kunst. Georganiseerd voor en door jongeren. Eind September. [37]
  • Lichtjesavond, een feestelijke avond waarop de kerstboom op de Markt wordt aangestoken en de hele binnenstad in kerstsfeer wordt gebracht. Gewoonlijk op dinsdagavond, halverwege december

Activiteiten[bewerken]

Bedrijfsuitjes, in Delft is veel te zien en te doen. Naast de rondvaarten, stadswandelingen en musea zijn er tal van activiteiten, workshops, etc., voor een ideaal bedrijfsuitje [38].

Onderwijs, cursussen en workshops[bewerken]

Opleidingen[bewerken]

De meest bekende onderwijsinstelling in Delft is ongetwijfeld de Technische Universiteit [39]. Aan deze onderwijsinstelling volgen anno 2008 ruim 14.000 studenten een academische opleiding in de techniek. Behalve universitair technisch onderwijs aan de TU kan er ook hoger onderwijs gevolgd worden aan de Delftse vestiging van Hogeschool INHOLLAND [40] en aan de IHE-UNESCO, een internationale school voor watermanagement [41].

Cursussen[bewerken]

Cursussen op allerlei gebied (muziek, koken, interieurinrichting) zijn te volgen bij commerciële instellingen, gemeentelijke instellingen of op vrijwillige basis. VAK, Westvest 9 [42], is het gemeentelijke centrum voor kunsten, waar cursussen op het gebied van dans, muziek en andere culturele activiteiten kunnen worden gevolgd. Wie staat ingeschreven bij een Delftse instelling voor hoger onderwijs, kan voor een lager tarief soortgelijke cursussen volgen bij Sport en Cultuur, Mekelweg 10 [www.snc.tudelft.nl/]. Daarnaast worden er door kleine lokale ondernemers cursussen aangeboden zoals werken met glas-in-lood, naailessen et cetera. Dit cursusaanbod is doorgaans te vinden in lokale kranten of op winkelruiten. Verder bieden ook buurthuizen verschillende cursussen aan voor een gering bedrag, variëren van computercursussen voor ouderen tot Indisch koken.

Lezingen en workshops[bewerken]

Met enige regelmaat zijn er lezingen, die gratis of voor een klein bedrag kunnen worden bijgewoond. Ze worden onder meer gegeven door Studium Generale op wisselende locaties [43] en DOK, Vesteplein 100 [44]. Commerciële instellingen bieden workshops aan, zoals een chocoladeworkshop bij De Lelie, Voorstraat 10 [45], of, als je het geld er écht voor over hebt, Delfts Blauw aardewerk schilderen bij de Porceleyne Fles [46].

Bijzondere interesse[bewerken]

Religie

Met enige regelmaat organiseren een groot aantal samenwerkende kerken culturele activiteiten die gratis of voor een klein bedrag bezocht kunnen worden. LINK organiseert eens per maand een laagdrempelige zondagavond met muziek, theater en overdenking [47], regelmatig zijn er bij verschillende kerken diepgravende lezingen over hete hangijzers in het christelijk geloof [48] en op Eerste Paasdag worden er tijdens de Paasjubel paasliederen gezongen op de Delftse Markt [49].

Homoseksualiteit

De Delftse Werkgroep Homoseksualiteit is een vereniging die met enige regelmaat borrels en filmavonden organiseert. Veel activiteiten zijn ook toegankelijk voor niet-leden [50].

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Het winkelhart van het centrum bevindt zich ruwweg tussen de "Zuidwal" in het zuiden tot de "Choorstraat" in het noorden. Landelijke en internationale winkelketens zoals C&A, H&M en McDonalds vind je vooral in het zuiden van het centrum, terwijl de meer alternatieve, kleine winkeltjes meer in het noorden te vinden zijn. Met uitzondering van een aantal supermarkten zijn de winkels doorgaans op zondag en maandagochtend gesloten.

Enkele markante winkelstraten:

  • Vrouwjuttenland: In dit korte straatje langs een grachtje, vlakbij de Nieuwe Kerk, kun je alternatieve kleding en cadeauwinkeltjes vinden. Vervente pijp- of sigaarrokers moeten beslist een kijkje nemen bij "Van Renssen". Het straatje heeft ook een natuurvoedingswinkel. Op zomeravonden is er eens per week een uitvoering van muzikanten, die vanaf een boot in het grachtje optredens verzorgen. De precieze data kunnen ze je bij de natuurwinkel vertellen.
  • Choorstraat: Aan het einde van de Vrouwjuttenland kun je linksaf de Choorstraat in. Dit leuke kleine straatje biedt een breed scala aan kleine winkeltjes, zoals een drogist met allerlei soorten thee, een internationaal cadeauwinkeltje dat alles verkoopt van tajinnes tot boeddhabeeldjes, een chocolaterie, een ouderwets bakkertje, een winkel met computerspellen en een grote boekhandel.
  • Bastiaansplein: Het nieuwste winkelcentrum in de stad, met onder meer een grote supermarkt die 7 dagen per week open is tot tien uur 's avonds, en verschillende grote kledingwinkels. Steentjes in de bestrating verlichten het plein wanneer het donker wordt.
  • Voldersgracht: Wie goed advies wil over wijn, whisky of andere alcoholische versnaperingen, moet beslist langs Wines and Whisky's. Verder bestaat de Voldersgracht uit een grote platenzaak die een grote hoeveelheid platen en CD's verkoopt, zowel oud als nieuw. Verder heeft de straat een evangelische boekhandel en verscheidene kleine eettentjes. In de zomermaanden bevindt zich hier (en aan enkele andere straten) standaard op zaterdag de kunst- en antiekmarkt.
  • Martinus Nijhofflaan: Een kwartiertje lopen vanaf het centrum bevindt zich de "Hovenpassage", een overdekt winkelcentrum. Het winkelcentrum is kleinschaliger en minder alternatief dan de binnenstad, maar heeft een divers aanbod aan producten. Verder heeft het een grote supermarkt, de "C1000". Een andere grote supermarkt, de Albert Heijn, bevindt zich aan de overkant van de straat.
De stadsuurwerkmaker aan het werk aan een van de torenklokken

Toeristen die zich willen beperken tot de winkels aan de Markt, het plein aan de voet van de Nieuwe Kerk, kunnen zich daar vergapen aan onder andere:

  • Juwelier Woudenberg [51], Markt 26. In monumentaal pand is deze juwelier gevestigd, alwaar je een bonte verzameling sieraden en horloges aantreft. De lokale bevolking laat hier ook reparaties uitvoeren.
  • Van Loenen Horlogerie Stadsuurwerkmaker [52], Markt 63. Sinds 1842, een grote collectie antieke klokken en moderne horloges. Als stadsuurwerkmaker verantwoordelijk voor het onderhoud van de torenuurwerken in de Nieuwe Kerk, Oude Kerk en het Stadhuis.
  • Verschillende toeristenwinkels waar je voor te veel geld delftsblauwe prullaria kunt kopen

Eten[bewerken]

Gezicht op de gracht vanaf een terras op een boot.

De meeste restaurants op de Markt (en vlakbij) leven ten dele van toeristen, en zijn - net als vergelijkbare pleintjes in oud-Hollandse binnensteden - te duur voor het eten dat je geserveerd krijgt.

Het marktplein is autovrij en biedt zomer en winter een gezellige aanblik. Aan de Beestenmarkt, is een breed scala aan restaurants in allerlei prijsklassen te vinden.

Budget[bewerken]

  • Pizzeria Dennis, Nieuwstraat 8, +31 15 2158677, [53]. Dagelijks 16.00 - 22.00. Pizza's en gerechten uit het Midden-Oosten (shoarma/kebab/mixed grill). 7 dagen per week geopend uur. Bezorgen in Delft, Den Hoorn, Ypenburg 16.00-21.30u.Geen reserveren nodig.  edit
  • Opschepperij van OJV De Koornbeurs, Voldersgracht 1, [54]. Dagelijks 17.30-19.30. Een van de betere studenteneettafels van Delft, waar het niet raar is als je als niet-student ook een hapje komt eten. Je eet wat de pot schaft, maar er is wel altijd keus tussen vlees en vegetarisch (soms ook vis). Aanmelden voor het eten kan tot 14u via de site en tot 17u voor de "Quick escape" (voor uitleg zie de site). Op werkdagen geopend. Soep, hoofdgerecht en toetje voor minder dan 5 euro.  edit
  • Open eettafel Sint Jansbrug, Oude Delft 50-52, 015-2120619, [55]. Doordeweeks dagelijks 17.30-19.30. De grootste open eettafel van Delft met een wisselende klandizie van studenten en niet-studenten. Dagelijks kunt u hier genieten van een maaltijd van de kok die er al meer dan 15 jaar werkt. Op dinsdagen en donderdag is er een concept met een opschepbalie waar u zelf langs kunt lopen. Op maandag, woensdag en vrijdag is er een bistro-concept waarbij u aan tafel bediend wordt. Soep, hoofdgerecht en toetje voor minder dan 4,5 euro.  edit

Medium[bewerken]

  • Grieks Restaurant Athene, Burgwal (Vanaf de Markt zie je de twee smalle torentjes van de Maria van Jessekerk, twee straten verderop. Loop vanaf de Markt naar de voorkant van deze kerk, en dan zie je enkele huizen aan de linkerkant Athene.). Een van de betere Griekse restaurants in Delft, waar je lekker de ruimte hebt. Ook drie lekkere vegetarische schotels op de kaart.  edit

Duur[bewerken]

  • La Tasca, Voldersgracht (Straatje parallel aan de Markt. Loop vanaf de voordeur van de Nieuwe Kerk op de Markt het straatje in dat je schuin aan de rechterkant ziet (ongeveer ter hoogte van het standbeeld van Hugo de Groot). Dat is de Voldersgracht.). Neem een viergangenverrassingsmenu, vergezeld van het wijnarrangement, en dan heb je aan het eind van de avond weliswaar een lege beurs, maar ook heerlijk gegeten.  edit

Uitgaan[bewerken]

Delft is een studentenstad, met het uitgaansleven wat daar bijhoort. Het studentenleven speelt zich 's avonds grotendeels tussen de muren van de eigen sociëteit af. Er zijn enkele disco's waar (ook) niet-studenten welkom zijn, en er is een gevarieerd aanbod aan cafeetjes.

  • Locus Publicus, Brabantse Turfmarkt 67, [56]. Ouderwets bruin cafe. In de zomermaanden ruim terras, 200 soorten bier en broodjes. lunch of koffie.  edit

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Delft is een relatief veilige stad, ten opzichte van de omliggende steden. In de binnenstad zijn ook 's nachts vrijwel geen donkere plekken te vinden.

Delft ligt tussen Rotterdam in het zuidoosten en Den Haag noordwesten, het Westland zuidwest en het Groene Hart noordoost.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites