Gdansk

Uit Wikitravel
(Doorverwezen vanaf Danswijk)
Gdansk

Gdańsk (Duits: Danzig, Nederlands: Danzig of Danswijk (verouderd), Kasjoebisch: Gduńsk) is de hoofdstad van Pommeren en een voormalige Hanzestad in Polen. Gdańsk is gelegen aan de Oostzee, op de plaats waar de westelijke arm van de Wisła (Weichsel) de Bocht van Gdańsk bereikt.

De stad heeft 450.000 inwoners en vormt samen met de badplaats Sopot en de havenstad Gdynia de zogenaamde Driestad (Trójmiasto), een agglomeratie met ruim 1 miljoen inwoners. De stad is tevens het centrum van de regionale Kasjoebische cultuur.

Info[bewerken]

Geschiedenis[bewerken]

Volgens de archeologische opgravingen is de stad (destijds eigenlijk een vissersdorp) rond de 5e eeuw ontstaan. Als officiële "geboortedatum" van de stad wordt echter het jaar 997 gehanteerd, wanneer de stad door de heilige Adalbert, op zijn weg naar Pruisen, bezocht werd. In dit verband werd de stad voor het eerst in de historische kronieken vermeld. Toen was de stad voornamelijk door West-Slaven (Kasjoeben) en enige Baltische Pruisen bewoond.

Op 14 november 1308 werd de stad door de ridders van de Duitse Orde veroverd, waarna zij deel van Pruisen werd. De Duitse taal had al spoedig in de stad de overhand gekregen door de toestroom van Duitse handelaars. De stad groeide voorspoedig en raakte bekend onder de Hoogduitse naam Danzig. Reeds in 1226 had de stad, onder Pools toezicht en deels gedomineerd door de Pommerse hertogen, de naam Dantzice, de Nederduitse naam voor de stad.

In 1466, na de nederlaag van Duitse Orde in de Dertienjarige Oorlog, keerde stad terug bij het koninkrijk Polen. De Duitstalige bevolking genoot echter een verregaande autonomie en aan de overheersende positie van het Duits werd geen enkele afbreuk gedaan. De Duitse bevolking ging, in tegenstelling tot de Kasjoeben op het platteland, over naar het Protestantisme.

In de 16e en 17e eeuw kende Gdańsk zijn gouden tijd. Bijna heel de Poolse graanexport ging door de haven van Gdańsk, waardoor de stad al spoedig de grootste en de rijkste havenstad aan de Oostzee werd, met Koningin van de Oostzee als eretitel. Met zijn 60.000 à 70.000 inwoners was Danzig de grootste stad, niet alleen van het Koninkrijk Polen, maar van het gehele Oostzeegebied. In die tijd werden vele mooie renaissancegebouwen in Gdańsk opgetrokken, die nog steeds het beeld van de historische binnenstad typeren en de stad aantrekkelijk maken voor toeristen. De gebouwen werden voornamelijk gebouwd door uitgenodigde architecten uit Nederland; het is dus niet verwonderlijk dat het historische Gdańsk door veel mensen wordt vergeleken met Nederlandse of Vlaamse steden.

In de 18e eeuw begon Danzig aan macht in te boeten, hetgeen deels te wijten was aan de opkomst van de nieuwe grote Oostzeehaven Sint-Petersburg. In 1793, na de Tweede Poolse Deling, werd Danzig door Pruisen geannexeerd. Na de Eerste Wereldoorlog werd de stad van de rest van Duitsland afgesneden door de Poolse corridor, die Polen met de zee verbond. De stad had de status van vrijstaat onder toezicht van de Volkenbond (Vrije Stad Danzig (1920-1939)). De bevolking was toen vrijwel geheel Duits, maar de kleine Poolse minderheid had recht op eigen instellingen, zoals scholen en postkantoren. Omdat de Polen vreesden dat de overwegend Duitstalige stad Danzig wel eens aan hun greep zou kunnen ontsnappen, besloten zij in de jaren 1920 tot de bouw van een tweede Oostzeehaven, Gdynia, waarvan het handelsverkeer al spoedig dat van Danzig begon te evenaren.

Op 1 september 1939 werden de Poolse instellingen door de Duitse Wehrmacht aangevallen bij Westerplatte. Danzig werd bezet, waarmee de Tweede Wereldoorlog voor de stad begon. De Duitse aanval op Polen en Danzig is het begin van de Tweede Wereldoorlog. Begin 1945 vonden vanuit Danzig grote reddingsacties plaats voor de Duitse bevolking voor onder meer Oost-Pruisen en West-Pruisen, welke op dat moment frontgebied waren geworden en door het Rode Leger veroverd werden. Vele Duitse burgers, met name kinderen, vrouwen en bejaarden, werden per schip overgebracht naar veilige steden als Kiel en Lübeck.

Na de Tweede Wereldoorlog, waarin de stad grote schade leed, kwam de stad volgens de Conferentie van Potsdam toe aan Polen. De achtergebleven Duitstalige bevolking werd van 1945-1947 op vaak gewelddadige wijze uit de stad verdreven en gedeporteerd.

Ondanks de rampzalige toestand van Polen werd al in de jaren '40 begonnen aan de herstellings- en restauratiewerken van de historische stadskern, die tijdens de oorlog voor 70 à 80 % vernield werd. Ook werd Gdańsk opnieuw een belangrijke havenplaats; de scheepsbouw beleefde er onder het communistische regime jaren van bloei. Poolse nieuwkomers uit Centraal-Polen en vooral vluchtelingen uit de voormalige oostelijke gebieden van de vooroorlogse Poolse republiek, namen in Gdańsk hun intrek.

In de jaren 80 verwierf de stad faam, toen onder leiding van Lech Wałęsa op de plaatselijke Leninwerf de vakbond Solidarność (Solidariteit) werd opgericht.

Dankzij de inspanningen van Poolse restaurateurs wordt het Gdańsk van vandaag samen met Warschau en Krakau tot de mooiste steden van de Republiek Polen gerekend.

Toeristenassociatie[bewerken]

In Gdansk zijn drie kantoren van de toeristenassociatie Gdansk [1] te vinden.

  • Długi Targ 28/29, ☎ +48 58 301-4355 (op de Lange Markt, bij de Groene Poort)
  • Ul. Podwale Grodzkie 8, ☎ +48 58 721-3277 (op Centraal Station, in de stationstunnel)
  • Ul. Słowackiego 200, ☎ +48 58 348 13 68 (in de aankomsthal van de luchthaven)

Bij de toeristenkantoren is de Toeristenkaart te koop. [2] Met deze kaart+pakket krijg je bij meer dan 200 musea, winkels, hotels en restaurants korting of zelfs vrije toegang en kun je gratis gebruik maken van het openbaar vervoer. Je kunt de de kaart upgraden tot sightseeing ticket, transportkaart of beide. De kaart zelf is te koop voor 13 złoty, maar afgezien van soms een kleine korting bij musea kun je er dan nog vrij weinig mee.

Het sightseeing pakket (kaart + sightseeing) kost PLN38 voor 24 uur en PLN48 voor 72 uur. Met het sightseeing pakket krijg tot een aantal belangrijke bezienswaardigheden gratis toegang en bij andere bezienswaardigheden vaak forse kortingen.

Het transportpakket (kaart + openbaar vervoer) kost PLN33 voor 24 uur en PLN53 voor 72 uur. Met dit pakket kun je gratis van het openbaar vervoer gebruik maken in de gehele driestad agglomeratie Gdansk, Sopot, Gdynia.

Het maximumpakket (kaart + sightseeing + openbaar vervoer) kost PLN58 voor 24 uur en PLN88 voor 72 uur.

Voor studenten in het bezit van een studentenkaart met het ISIC logo geldt een gereduceerd tarief, bij het maximumpakket scheelt het zelfs PLN30. Families en groepen van 3 tot 10 personen krijgen een korting van PLN2 per persoon. Groepen van meer dan 10 personen een korting van PLN3 per persoon. Bij aankoop van een pakket krijg je gratis een stadskaart en een boekje met daarin alle bezienswaardigheden en plekken waar je korting krijgt of gratis toegang.

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

Budgetmaatschappij Wizz Air verzorgt enkele dagen per week rechtstreekse vluchten vanaf Eindhoven Airport en Groningen Airport naar Gdansk. Tickets zijn al verkrijgbaar vanaf €19,99 enkele reis.

Vanaf de luchthaven rijdt bus 210 om het halfuur naar het centraal station (Gdańsk Główny) en centrum van de stad (Brama Wyżynna). De luchthaven is niet de eindhalte van de bus, dus let op dat je de bus in de goede richting neemt. Tickets kunnen gekocht worden bij de ticketautomaat. De toeristenkaart met openbaar vervoer optie is ook geldig in de bus.

In de aankomsthal is een informatiebalie van het toeristenbureau aanwezig.

Per Trein[bewerken]

Per Auto[bewerken]

Gdansk is over de snelweg bereikbaar via de A1 vanuit Warschau. Vanuit de Benelux is de snelste route naar Gdansk om bij de Duitse stad Frankfurt an der Oder de Poolse grens over te steken om vervolgens tot voorbij Poznan de snelweg A2 te volgen. Daarna een paar kilometer na Poznan de afslag nemen richting Bydgoszcz over de weg E261 (S5). Bij Grudziądz sluit de E261 aan op de snelweg A1 richting Gdansk. Afstand vanuit Utrecht: 1160 kilometer.

Per Bus[bewerken]

Per Boot[bewerken]

Stena Line [3] onderhoudt een veerdienst tussen Karlskrona in Zweden en de aan Gdansk grenzende stad Gdynia.

Lokaal Transport[bewerken]

Gdansk heeft een goed functionerend openbaar vervoer stelsel van bussen, trams en treinen. De dichtstbijzijnde tramhalte vanuit het centrum is Brama Wyżynna. Vanuit hier gaan er onder andere trams naar de trekpleisters buiten het centrum zoals het Solidariteitsplein, de PGE Arena, Stogi Plaża en Galeria Bałtycka. De meeste tramlijnen rijden minstens ieder kwartier.

Tickets voor trams kunnen los gekocht worden bij ticketautomaten. Veel handiger en goedkoper is om een dagkaart te kopen geldig op alle bussen en trams (PLN15). Nog handiger is om op je toeristenkaart (te koop bij toeristenbureaus, PLN13) ook het transportpakket op de toeristenkaart te zetten Met het transportpakket heb je toegang tot al het openbaar vervoer van de de driestad Gdansk, Sopot en Gdynia (bussen, trams en lokale treinen van de SKM naar Sopot en Gdynia).

Watertram[bewerken]

In de zomermaanden (mei t/m september) zijn er naast het spoor- en wegtransport ook twee lijnen van de watertram actief. Lijn F5 gaat van Żabi Kruk, via onder andere Długie Pobrzeże en Wisłoujście Fort naar Westerplatte. Lijn F6 gaat vanuit Targ Rybny (centrum) naar het nationale centrum voor de zeilsport, helemaal in het oosten van de stad langs de kust. Tickets zijn te koop voor PLN10.

Bekijken[bewerken]

De kade langs de Motława Rivier (Długie Pobrzeże) met op de achtergrond de Żuraw Kraan.
De Langstraat (Ulica Długa) bij nacht.
Het monument op Westerplatte
De Jacek Toren, een overblijfsel van Fort Gdansk.
Het Europees Solidariteits Centrum.

Centrum[bewerken]

  • Langstraat en Lange Markt (Ulica Długa). De Langstraat en de Lange Markt zijn samen het hart van de stad. Deze zeer brede autoluwe straat is omgeven door kleurrijke gebouwen met bijzondere geveltjes gebaseerd op de Nederlandse architectuur. Over de gehele lengte van de straat zijn terrasjes, cafés en toeristenwinkeltjes te vinden.
  • Gouden Poort (Brama Złota). De Gouden Poort is een stadspoort aan de westzijde van het centrum, achter de poort bevindt zich de Langstraat. De huidige poort werd gebouwd begin 17e eeuw ter vervanging van een poort uit de 13e eeuw. De poort is gebouwd in Nederlandse maniëristische stijl. De poort is vernietigd in de Tweede Wereldoorlog, maar daarna weer volledig hersteld.
  • Groene Poort (Brama Zielona), ul. Długi Targ 24, ☎ +48 58 307 59 12, [4]. Werkdagen 09-16, weekend 10-17. De Groene Poort is een stadspoort aan de oostzijde van het centrum. Aan de westzijde bevindt zich de Lange Markt en aan de oostzijde de rivier Motława. De poort is gebouwd in de jaren '60 van de 16e eeuw. De architect van het gebouw Reiner van Amsterdam liet zich inspireren door het Stadhuis van Antwerpen. In het gebouw bevindt zich nu een gedeelte van het Nationale Museum Gdansk. Toegang PLN10.
  • Kade langs de Motława rivier (Długie Pobrzeże). De 900 meter lange kade langs de Motława rivier staat vol met pittoreske gebouwen, hotels en restaurants. Hier starten ook de veerdiensten naar Westerplatte, de watertram alsmede een pontje naar de overkant van de rivier.
  • Żuraw Kraan, Ul. Szeroka 67/68, ☎ +48 58 301 69 38, [5]. Dagelijks 10-18, maandag gesloten. De Żuraw is één van de best bewaarde havenkranen van Europa uit de 13e eeuw. De kraan is van binnenuit te bezichtigen. Niet alleen het mechanisme is te bekijken, maar ook kaarten en opstellingen over het oude Gdansk. Toegang PLN8, kinderen PLN1, vrije toegang met toeristenkaart.
  • Mariakerk (Bazylika Mariacka), ul. Podkramarska 5, ☎ +48 58 301 3982, [6]. Een van de grootste gotische gebouwen van de wereld en waarschijnlijk de grootste bakstenen kerk van Europa, met plaats voor ongeveer 20.000 mensen. De bouw van de kerk werd afgerond in 1502. De kerk werd na de Reformatie door zowel katholieken als protestanten gebruikt, maar later vooral door de Lutherse kerk. Het interieur van de kerk is mede daarom relatief saai en kaal gebleven in vergelijking met katholieke kerken, maar de waanzinnige ruimte is desalniettemin spectaculair om te zien.
  • Most Chlebowy, Kowalska. Dit bruggetje over het Raduni kanaal hangt vol met liefdesslotjes. Er is nog genoeg plek om ook jouw slotje hier op te hangen.
  • Overblijfselen middeleeuwse fortificatie. Aan het Kobzdeja plein (Plac im. Dariusza Kobzdeja) staan nog twee overblijfselen van het oude fort dat vroeger de stad omringde, de Podmurzu toren en de Jacek toren. De vesting werd gebouwd aan het einde van de 14e eeuw. De Jacek toren is het beste bewaard gebleven. Deze 36 meter hoge achthoekige toren heeft muren van twee en een halve meter dik. Waarmee vroeger de stad werd beschermd en later gevangenen werden vastgehouden, worden er nu aan de voet vreedzaam bloemen verkocht. De torens zijn niet van binnen te bezichtigen.
  • Sint-Nicolaaskerk, Ul.Świętojańska 72. Enige gotische bakstenenkerk van de stad die de Tweede Wereldoorlog ongeschonden overleefde. De bouw van de kerk begon in 1384. Het interieur van de kerk is bijzonderder dan het interieur van de Mariakerk.
  • Catharinakerk, Profesorska 17. Gebouwd tussen 1227 en 1239, aanzienlijk vergoot in de 14e en 15e eeuw. De Catharinakerk is het oudste kerkgebouw van Gdansk. Het gebouw werd weliswaar volledig verwoest in de Tweede Wereldoorlog, maar daarna weer met de oorspronkelijke bouwplannen hersteld. In de kerk bevindt zich een klokkentorenmuseum. Astronoom Johannes Hevelius ligt hier begraven.
  • Wielki Młyn, Wielkie Młyny 16. Deze oude molen aan het middeleeuwse Raduni kanaal was in haar tijd één van de grootste industriële investeringen van Europa. De molen werd voornamelijk voor de bakindustrie (brood en deegwaren) gebruikt. Hedendaags bevinden zich in het gebouw winkels, maar een gedeelte van het mechanisme is nog wel te bezichtigen.
  • Oude Stadhuis (Ratusz Starego Miasta), ul. Korzenna 33/35, ☎ +48 58 301 1051. Gebouwd tussen 1587 en 1595, diende als zetel voor het gemeentelijk bestuur in de vroege moderne tijd. Onder andere de bekende astronoom Hevelius heeft hier gewerkt. Het stadhuis overleefde de Tweede Wereldoorlog. In het gebouw bevindt zich momenteel het Baltic Sea Culture Centre.
  • Hevelius Monument. Voor het oude stadhuis staat een monument ter ere van de in Danzig geboren en overleden astronoom en burgemeester van Gdansk Johannes Hevelius. Hevelius introduceerde tijdens zijn cartografische werk onder andere de sterrenbeelden Jachthonden en Sextant.

Historisch Museum Gdansk[bewerken]

  • Muzeum Historyczne Miasta Gdańska (Historisch Museum Gdansk), ul. Długa 46/47, ☎ +48 58 767 9100, [7]. Maandag gesloten, dinsdag 10-13, woensdag 10-16, donderdag 10-18, vrijdag-zaterdag 10-16, zondag 11-16. Het Historisch Museum van Gdansk vertelt het verhaal van Gdansk van de laatste 1000 jaar. Het museum is verspreid over een aantal locaties in de stad. Het hoofdgebouw is het stadhuis aan de Lange Markt. De verschillende locaties van het museum zijn vrij toegankelijk met de sightseeing toeristenkaart. Op dinsdag is het museum ook zonder toeristenkaart gratis, behalve het Wisłoujście Fort en het Klokkentoren Museum.
    • Uphagen Huis, Ulica Długa 12 (aan de Langstraat), ☎ +48 58 301 23 71. Dom Uphagena is een oud huis aan de Langstraat. Het huis is in de jaren '90 zoveel mogelijk in oude staat teruggebracht met oorspronkelijk interieur.
    • Stadhuis (Ratusz Głównego Miasta), Długa 46/47, ☎ +48 58 767 91 00. Het Stadhuis aan de Lange Markt stamt uit de 14e eeuw, hier was vroeger de bestuurlijke macht van de stad gevestigd. Het gebouw werd zwaar beschadigd in de Tweede Wereldoorlog, maar is daarna weer in oude glorie hersteld. In het gebouw is nu een deel van het Historisch Museum Gdansk gevestigd. In de zomermaanden is ook de 50 meter hoge klokkentoren open voor publiek, met een spectaculair uitzicht over de stad. Toegang PLN10.
    • Artushof, Długi Targ 43-44, ☎ +48 58 767 91 80. Het Artushof leent zijn naam aan de legende Koning Arthur. Artus was een ontmoetingsplaats voor ridders, kooplieden en aristocraten in de Middeleeuwen. Het huidige gebouw is gebouwd in de 17e eeuw naar voorbeeld van de Nederlandse architectuur en is hedendaags een gedeelte van het historische museum Gdansk.
    • Amber Museum (Muzeum Bursztynu), Zespół Przedbramia ulicy Długiej, ☎ +48 58 301 4733. Gdansk staat bekend om haar Baltische amber en wordt daarom ook vaak de 'amberstad' genoemd. Het ambermuseum laat zien waarom het amber zo ontzettend belangrijk was voor deze stad en heeft daarnaast vele bijzondere juwelen in de collectie.
    • Pools Post Museum (Muzeum Poczty Polskiej), ul. Obrońców Poczty Polskiej 1/2, ☎ +48 58 301 76 11. Zaterdag gesloten. Dit gebouw dient nog steeds al postkantoor en herbergt daarnaast een klein museum over de posthistorie van Gdansk. Toegang PLN8, kinderen PLN5.
    • Klokkentoren Museum (Muzeum Zegarów Wieżowych), ul. Wielkie Młyny (in de Catharinakerk), ☎ +48 58 305 6492. Dagelijks geopend 10-15. Museum over het mechanisme van een klokkentoren van vroeger (15e eeuw) tot nu. Vanuit de toren is er ook een mooi uitzicht over de stad.
    • Westerplatte, ul. Mjr. H. Sucharskiego, ☎ +48 58 343 6972. Westerplatte is een schiereiland net buiten de stad. Op 1 september 1939 om 4:45 's ochtends begon de Duitse invasie van Polen met de beschieting van Westerplatte door het slagschip Schleswig-Holstein. De Slag om Westerplatte werd uiteindelijk op 7 september 1939 gewonnen door nazi-Duitsland. De ruïnes van de barakken en blokhuizen zijn nog te bezichtigen. Er staat ook een groot monument. Vanuit het centrum van Gdansk (bij de Żuraw Kraan) wordt meerdere keren per dag een veerdienst onderhouden naar Westerplatte (~45 minuten varen). De watertram halteert ook op Westerplatte (alleen zomermaanden). Westerplatte wordt onderhouden door het Historisch Museum, maar is desondanks gratis toegankelijk. Er is ook een klein museum gevestigd, alleen geopend in de zomermaanden.
    • Wisłoujście Fort, ul. Stara Twierdza 1, ☎ +48 58 351 2244. Dagelijks geopend 09-16, alleen in zomermaanden. Dit fort is gesitueerd op het Westerplatte schiereiland. De watertram heeft een halte bij het fort. Het fort is met openbaar vervoer bereikbaar door eerst de tram te nemen naar Nowy Port om vervolgens een paar honderd meter te lopen naar de veerboot Nowy-Port - Wisłoujście (10 minuten, voetgangers PLN2 [8]).

Buiten het centrum[bewerken]

  • Europees Solidariteits Centrum (Europejskie Centrum Solidarności), plac Solidarności 1, ☎ +48 50 619 56 73, [9]. Werkdagen 09-17. Dit in 2014 geopende museum is gevestigd net buiten het centrum van de stad in een gigantisch en modern gebouw. Het museum vertelt het verhaal van de anti-communistische solidariteits beweging in Polen en Gdansk tijdens de Koude Oorlog. Audiotour beschikbaar in oa Duits en Engels. Uitstappen bij tramhalte 'Plac Solidarności'. Toegang PLN17, familieticket (5 pers.) PLN47, korting met toeristenkaart. Audiotour bij prijs inbegrepen.
  • Solidariteitsplein (Plac Solidarności). Op het Plac Solidarności staat een groot monument voor de gevallen havenarbeiders tijdens de stakingen in 1980. Hier worden de eenenveertig arbeiders herdacht die tijdens de stakingen van december 1970 door de politie werden doodgeschoten.
  • Oliwa Park. Het Oliwa Park ligt zoals de naam al zegt bij de wijk Oliwa. Dit park heeft een lange historie. Het park werd waarschijnlijk aangelegd in de Middeleeuwen, al heeft het pas in de 18e en 19e eeuw haar huidige vorm gekregen. Het is onbekend hoe het park er hiervoor uitzag.
  • Oliwa Kathedraal, Biskupa Edmunda Nowickiego 5 (Oliwa Park), ☎ +48 58 552 47 65, [10]. Kathedraal bij het Oliwa Park. Gebouwd eind 16e eeuw.
  • PGE Arena, Pokoleń Lechii Gdańsk 1. [11] Thuisfront van voetbalclub Lechia Gdansk. Het stadion met ruim 42.000 zitplaatsen werd gebouwd ter gelegenheid van het EK voetbal in 2012. Het is mogelijk om een rondleiding door het stadion te boeken of een wedstrijd bij te wonen.

Doen[bewerken]

  • Wandeling over het strand, Plaża Stogi, [12]. Gdansk ligt aan de zee, maar door de haven is niet overal strand. Stogi Plaza is het grootste en bekendste zandstrand van Gdansk. Het zeewater is het hele jaar door koud in vergelijking met de Noordzee. In de zomer zijn hier ook winkels, restaurants, bars en lifeguards. Stogi Plaza is de eindhalte van tramlijn 3.
  • Maak een kano- of kayaktocht. Huur een kano of kajak en bekijk de stad vanuit het water. Je kunt ook een tocht met gids maken. Prijzen lopen uiteen tussen PLN8 per uur voor een eenpersoons kajak tot PLN48 per dag voor een Canadese kano.
  • Maak een stadswandeling met een gids. Een gids kan je alles vertellen over de stad. PLN190 per persoon voor een tocht van drie uur.

Studeren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

  • Galeria Bałtycka, al. Grunwaldzka 141, ☎ +48 58 521 85 50. [13] Dagelijks 09-21, zondag 10-20. Eén van de grootste overdekte winkelcentra van Polen. Heel veel grote internationale en Poolse winkelketens en fastfoodketens zijn hier vertegenwoordigd. Het winkelcentrum heeft een tramhalte voor de deur, halte 'Galeria Bałtycka'.
  • Centrum Handlowe Manhattan, al. Grunwaldzka 82, ☎ +48 58 767 70 00. [14] Dagelijks 09-21, zondag 10-20. Kleinschalig overdekt winkelcentrum. Een paar honderd meter verwijderd van Galeria Bałtycka. Tramhalte voor de deur, halte 'Jaskowa Dolina'.
  • Hala Targowa, Pl. Dominikański 1, ☎ +48 58 346 31 33. [15] Dagelijks 09-18, zaterdag 09-15, zondag gesloten. Overdekte markt in het centrum. Wordt ook wel één van de vreemdste gebouwen van Gdansk genoemd. Het gebouw werd gebouwd in 1896 en doet aan als een 19e eeuws treinstation in Frankrijk. De markt heeft drie verdiepingen vol met stalletjes waar tweedehands kleding, vlees, lokale specialiteiten, groente en fruit wordt verkocht. Weinig toeristen, vooral lokale bevolking.
  • Madison, Rajska 10, ☎ +48 58 766 75 30. [16] Dagelijks geopend 09-21, zondag 10-20. Groot overdekt winkelcentrum met meer dan 100 winkels en restaurants, in het centrum van de stad. Veel grote merken zijn hier vertegenwoordigd.
  • Mariacka. Dit straatje in het hart van de stad zit bomvol kleine juwelierszaakjes. Bij droog weer worden de juwelen ook buiten langs de straat in etalagekasten gestald.

Eten[bewerken]

Restaurants in Gdansk zijn over het algemeen veel goedkoper in vergelijking met België en Nederland. Bij veel restaurant kun je terecht voor ontbijt (soms vanaf 10 uur), lunch en diner. Restaurants rondom de Lange Markt zijn goedkoop, maar wel duurder dan restaurants aan de rand van het centrum en daarbuiten. Kom je pas laat in de avond of in de nacht aan? Dan is een 24/7 supermarkt de enige optie, hiervan zijn er een aantal te vinden in het stadshart. Fastfoodketens zijn nauwelijks vertegenwoordigd in het centrum, alleen in overdekte winkelcentra buiten het centrum.

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

  • Restauracja Pueblo, Kołodziejska 4, ☎ +48 58 322 24 70. [17] Traditioneel Mexicaans restaurant met een kleine kaart.
  • Pierogarnia U Dzika, ul. Piwna 59/60, ☎ +48 58 305 26 76. [18] Typisch Pools restaurant, gespecialiseerd in de Poolse knoedels. Probeer vooral eens het wild zwijn met knoedels (PLN22).

Duur[bewerken]

  • Restauracja Filharmonia, ul. Olowianka 1 (in Filharmonia Baltica gebouw), ☎ +48 58 323 83 58. [19] Moleculaire keuken in een modern gebouw aan de rivier. Voor een driegangenmenu betaal je ongeveer PLN100.

Uitgaan[bewerken]

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Dom Harcerza, ul. Za Murami 2-10 (200m ten oosten van de Lange Markt), ☎ +48 58 301 36 21. [20]. Eenpersoons kamers voor PLN50 en tweepersoons voor PLN120 per nacht.
  • Old Town Hostel, ul. Długa Grobla 7, ☎ +48 58 351 31 31. [21]. PLN150 per nacht voor een tweepersoons kamer. Ontbijt en gratis internet.

Medium[bewerken]

  • Hotel Willa Litarion, ul. Spichrzowa 18, ☎ +48 58 320 25 53. [22] Klein maar modern hotel in het centrum. Gratis internet. Prijzen beginnen bij PLN255 per nacht.
  • Hotel Parnas, ul. Spichrzowa 27, ☎ +48 58 320 12 75. [23] Klein en elegant hotel in het hart van de stad met 12 kamers. Prijzen vanaf PLN300 per nacht.
  • Hotel Artus, Piwna 36/39, ☎ +48 58 320 96 00. [24] Hotel met 50 ruime kamers en 24-uurs receptie. Midden in het centrum en kan daardoor soms gehorig zijn. Prijzen voor een tweepersoons kamer beginnen bij PLN291 per nacht.

Duur[bewerken]

  • Qubus Hotel Gdańsk, ul. Chmielna 47/52, ☎ +48 58 752 21 00. [25] Geopend in 2009. Luxe hotel aan de rand van het centrum, aan de rivier. Veel gebruikt door zakenreizigers.
  • Hotel Novotel Gdansk Centrum, ul. Pszenna 1, ☎ +48 58 300 27 50. [26] Zakelijk hotel op 400 meter van het stadshart. Prijzen beginnen bij PLN280.
  • Hilton Hotel Gdansk, Targ Rybny 1, ☎ +48 58 77 87 100. [27] Modern hotel in noordoosten van het centrum. Veel kamers hebben uitzicht over de rivier.
  • Hanza Hotel, ul. Tokarska 6, ☎ +48 58 305 34 27. [28]
  • Hotel Gdansk, Szafarnia 9, ☎ +48 58 300 17 17. [29]

Contact[bewerken]

Veiligheid & Gezondheid[bewerken]

Gdansk is een goed georganiseerde en veilige stad met frequente politiecontroles. Overal waar je kijkt hangen camera's. Tunneltjes onder drukke wegen door zien er soms onveilig uit, maar hangen vol met camera's. Geweld op straat is zeldzaam. Mocht er toch een bedreigende situatie ontstaan, dan is ook in Polen het algemene noodnummer 112. Meer specifiek is het nummer voor een ambulance 999, voor brandweer 998 en voor politie 997.

Vermijd de buurten Dolne Miasto en Orunia als het donker is. Deze buurten staan bekend om de verhoogde kans op straatovervallen. Beide buurten zijn voor toeristen nauwelijks interessant en liggen buiten het centrum.

Consulaat[bewerken]

  • De-flag.png Duitsland, al. Zwycięstwa 23, ☎ +48 58 340 65 00 (info@danzig.diplo.de), [30]. Werkdagen 08-11.
  • Nl-flag.png Nederland, ul. Chmielna 101/102, ☎ +48 58 346 98 78 (nlconsulate.gdansk@ima.pl). Maandag, woensdag en vrijdag 09-11.

Het Dagelijks leven[bewerken]

Verder[bewerken]

Bezoek de populaire badplaats Sopot en de moderne havenplaats Gdynia. Of neem de boot naar het schiereiland Hel.