Dahab

Uit Wikitravel
Egypte : Sinaï : Dahab
De Masbatbaai in Dahab.

Dahab is een plaats in Egypte aan de Golf van Akaba in de Sinaïwoestijn op het schiereiland Sinaï.

Begrijpen[bewerken]

De plaats is gesticht door Israëliërs tijdens de bezetting van de Sinaïwoestijn, alhoewel er al bedoeïenen woonden in nabijgelegen oases. De naam van de plaats is afgeleid van het Arabische woord voor goud (dhahab, ذهب), verwijzend naar de mooie stranden. De plaats ligt op ongeveer een uur rijden ten noorden van Sharm el-Sheikh.

Tijdens de Israëlische bezetting van de Sinaï was Dahab een populair vakantieoord voor Israëlische jongeren. Dahab stond in de jaren zeventig ook bekend als een hippieplaats, waar hippies uit de hele wereld bij elkaar kwamen.

Doen[bewerken]

De bedoeïenen gidsen je door de woestijn.

Duiken - Tegenwoordig is Dahab een populaire plaats voor duiken en snorkelen. Het toerisme in Dahab is minder massaal dan dat in andere populaire duikplaatsen in Egypte. Met name Hurghada en Sharm el Sheikh zijn erg toeristisch. Dahab is bij de meeste duikers wel bekend als een van de mooiste duikplekken in Egypte. Maar ook steeds meer andere reizigers, zonaanbidders, snorkelaars, mensen die willen genieten van het echte relaxte Egypte zonder het massatourisme van de grote badplaatsen, weten Dahab te vinden. Dahab is kleinschalig en rustgevend, de sfeer is er gemoedelijk, alles kan, niets hoeft in Dahab. In de zuidelijke Sinai gelegen, c.a. 90 Km boven Sharm El Sheikh, is het een van de mooiste badplaatsen van de rode zee / Golf van Aqaba.

Excursies - Vanuit Dahab kunt u prachtige excursies ondernemen in de Sinai-woestijn, naar Jeruzalem en Petra. In het hotel kunt u deze excursies boeken, maar de lokale safarikantoren bieden vaak meer expertise en betere prijzen. Een van de bekendste kantoren is: King Safari Dahab, [www.kingsafaridahab.com]. Zij hebben meerdere kantoren aan het strand, en kunnen u adviseren over reizen in de Sinai en daarbuiten. U kunt bij hen ook een voordelige luchthaventransfer boeken via email: kingsafarigo@yahoo.com

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites