Cyprus

Uit Wikitravel
Europa : Zuid-Europa : Cyprus
Petra tou Romiou
Locatie
Petra tou Romiou
Vlag
Cy-flag.png
Beknopt
Hoofdstad Nicosia
Regering republiek
Munt Euro
Oppervlakte 9.250 km² (waarvan 3.355 km² in het Turks-Cypriotisch gebied zijn)
Bevolking 784.301 (schatting juli 2006)
Taal Grieks, Turks, Engels
Religie Grieks-orthodox 78%, moslim 18%, Maroniet, Armeens-apostolisch, en overig 4%
Elektriciteit 240V/50Hz (Britse stekker)
Oproepcode +357
Internet TLD .cy
Tijdzone UTC +2

Cyprus (Grieks: Κυπρος, Turks: Kıbrıs, [1]) is een eiland in Middellandse Zee, ten zuiden van Turkije. Na Sicilië en Sardinië is Cyprus het op twee na grootste eiland in de Middellandse Zee. Hoewel het vlakbij het Midden-Oosten ligt, wordt het als een Europees land beschouwd en is het ook lid van de Europese Unie.

Daar de twee regio's op het eiland praktisch volledig gescheiden opereren vanuit het gezichtspunt van de toerist, concentreert dit artikel zich op het zuidelijke gedeelte dat wordt bestuurd door de Republiek Cyprus. Dit is geen politiek statement of een oordeel over het lopende dispuut. Voor reisinformatie over Noord-Cyprus, ga naar het artikel Noordelijk Cyprus.

Begrijpen[bewerken]

Kaart van het eiland Cyprus

Het eiland was sinds 1960 één onafhankelijk land, maar is sinds 1974 een verdeelde natie met een westelijk en meer zuidelijk gedeelte van het eiland dat Grieks Cypriotisch is en onder het (internationaal erkende) bestuur van de Republiek Cyprus valt. De Republiek Cyprus is sinds 1 mei 2004 lid van de Europese Unie, terwijl het Turkse deel, het noordoosten, zichzelf de Turkse Republiek van Noord Cyprus noemt en alleen door Turkije wordt erkend.

De Verenigde Naties houden vredestroepen op het eiland tussen de twee etnische groeperingen. Vijandelijkheden zijn er de laatste tijd niet, niet in de laatste plaats omdat het eiland een cruciale rol lijkt te gaan spelen in de onderhandelingen over het lidmaatschap van Turkije van Europese Unie. Geen bezwaren derhalve om dit eiland als toerist te bezoeken.

Regio's[bewerken]

Cyprus is verdeeld in 6 administratieve regio's, elk vernoemd naar haar administratieve hoofdstad. Sinds 1974 beheert de Turkse Republiek Noord-Cyprus het gehele Kyrenia district, de meeste van het Famagusta district, en het noordelijke deel van Nicosia district De Republiek Cyprus beheert de volgende districten:

Regio's van Cyprus
Famagusta district
Larnaca district
Limassol district
Nicosia district
Paphos district

Steden[bewerken]

  • Nicosia - de verdeelde hoofdstad van het eiland,
  • Ayia Napa, voor 1974 vissersdorp, uitgegroeid tot nieuwe badplaats.
  • Larnaca, Boulevard met palmen, breed strand, tweede haven.
  • Limasol, belangrijkste havenstad en tweede stad van Grieks-Cyprus.
  • Paphos, westelijk gelegen badplaats.

  • Bad van Aphrodite - De geboorteplaats van deze Griekse godin.
  • Kaap Greco - Uiterste zuidoostelijke punt van het eiland.
  • Stevrovoun - Klooster, ligt bij Pyrga, op 688m hoogte.
  • Troodosgebergte

Info[bewerken]

Geschiedenis[bewerken]

Cyprus is bekend als geboorteplaats van de uit de Griekse mythologie bekende godin Aphrodite.

De geschiedenis van Cyprus is bepaald geweest door de vaak strategische ligging van het eiland aan de uithoeken van de grote rijken in de loop der tijden. Ook de bodemrijkdom van Cyprus maakte het een begeerd eiland. Hierdoor is de geschiedenis van Cyprus in feite een geschiedenis tussen oost en west in het klein.

Vooral onder invloed van Griekenland, dat zich cultureel verwant voelde en met een veto tegen een verdere uitbreiding van de Europese Unie naar Oost-Europa dreigde, werd Cyprus tussen 1990 en 1999 door de EU als toekomstige lidstaat aanvaard. In mei 2004 werd het land lid van de EU en op 1 januari 2008 werd de euro als wettelijk betaalmiddel ingevoerd.

Klimaat[bewerken]

Cyprus heeft een mediterraan klimaat, met alle neerslag tussen november en april.

Bevolking[bewerken]

In deze regio wonen voornamelijk Grieks-Cyprioten.

Cultuur[bewerken]

Feestdagen[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Paspoort en visa[bewerken]

Voor ingezetenen van de landen in de Europese Unie geldt dat ze zich vrijelijk binnen de EU mogen verplaatsen. Zeker voor toeristische bezoeken geldt dit. In het geval u ergens wilt gaan werken, kan dit meestal ook, maar let vooral op de regels met betrekking tot werken voor de recenter toegetreden landen.

Wie niet de nationaliteit van een van de EU-landen bezit maar wel legaal aanwezig is in een van de landen die zich bij het Schengenakkoord hebben aangesloten, kan zonder problemen door zo'n land reizen. Een geldig paspoort en visum of verblijfsdocument dient wel getoond te kunnen worden.

Wel heeft iedereen die op reis gaat, te allen tijde, een geldig paspoort of ID-kaart nodig. In deze landen is de identiteitskaart een geldig reisdocument voor onderdanen van een van de genoemde landen: Andorra; België; Bulgarije; Cyprus; Denemarken; Duitsland; Estland; Finland; Frankrijk; Griekenland; Groot-Brittannië en Noord-Ierland (inclusief de Kanaaleilanden); Hongarije; Ierland; Italië; Kroatië; Letland; Liechtenstein; Litouwen; Luxemburg; Malta; Monaco; Nederland; Noorwegen; Oostenrijk; Polen; Portugal (inclusief Madeira en de Azoren); Roemenië; San Marino; Slovenië; Slowakije; Spanje (inclusief de Canarische eilanden); Tsjechië; Turkije; IJsland; Zweden; Zwitserland.

Ook huisdieren hebben een paspoort nodig met daarin diverse verplichte inentingen en datachip, controle vindt zeer regelmatig plaats. Zonder juiste en tijdige inentingen en chip is toegang tot het land voor huisdieren verboden.

Neem bij twijfel contact op met de dichtstbijzijnde ambassade of consulaat van het betreffende land.

Per vliegtuig[bewerken]

Er zijn twee internationale vliegvelden bij Larnaca en Paphos.

Per boot[bewerken]

De autoriteiten hebben de havens van Larnaca, Limasol en Paphos aangewezen als havens voor binnenkomende en vertrekkende reizigers. Er zijn veerdiensten naar Griekenland en ook naar landen in het Midden-Oosten, zoals Libanon, Israël en Egypte. Alleen zijn de verbindingen niet zeker, omdat het in het laatste gebied herhaaldelijk onrustig is en er dan niet gevaren wordt.

Rondreizen[bewerken]

Per auto[bewerken]

In Cyprus rijdt men links. De wegen in het Griekse deel zijn overwegend van goede kwaliteit met een enkele stukken die matig zijn. Zaken als snelheid en steile hellingen zijn duidelijk aangegeven en ook de bewegwijzering inclusief toeristische attracties is goed. Het stadsverkeer kan wat druk en chaotisch lijken, maar er is hier prima te rijden. Buiten de stad is het verkeer op een enkele hoofdverbindingsweg na erg rustig.

Cyprioten zijn niet de beste chauffeurs en lijken verkeersregels als richtlijnen aan te nemen. Ze zullen toeteren als het naar hun idee niet snel genoeg gaat, halen in voor bochten en parkeren waar het maar kan. Als ze een gaatje kunnen vinden zodat ze er langs kunnen, zullen ze deze opeisen. Het advies is om daarom als automobilist de ruimte te claimen die je denkt nodig te hebben en niet net iets teveel ruimte over te laten zodat je in krappe situaties terecht komt.

Er zijn veel mogelijkheden tot huren van een auto. Huurauto's zijn te herkennen aan het rode kenteken. Let op dat huurauto's gehuurd op het Griekse deel van het eiland niet verzekerd zijn in het Turkse deel van Cyprus. Lokale verhuurders raden aan om andere vervoer te zoeken wanneer men wenst het Turkse deel te bezoeken.

Per bus[bewerken]

Taal[bewerken]

Het merendeel van de bevolking is tweetalig en spreekt Grieks en Engels. Onder de lokale bevolking is Grieks de voertaal maar men wisselt zeker in de toeristengebieden makkelijk naar Engels. De Engelse taalbeheersing is dan ook goed te noemen.

Geld[bewerken]

Op 1-1-2008 is de Euro ingevoerd.

Kosten[bewerken]

De kosten van een verblijf liggen boven het gemiddelde.

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Gezondheid[bewerken]

Respect[bewerken]

Contact[bewerken]

Vertrekken[bewerken]

Landen in Europa: (Balkan, Baltische staten, Benelux, Britse en Ierse eilanden, Centraal-Europa, Iberisch Schiereiland, Kaukasus, Scandinavië)

Albanië · Andorra · België · Bosnië en Herzegovina · Bulgarije · Cyprus · Denemarken · Duitsland · Estland · Finland · Frankrijk · Georgië · Griekenland · Hongarije · IJsland · Ierland · Italië · Kroatië · Letland · Liechtenstein · Litouwen · Luxemburg · Macedonië · Malta · Moldavië · Monaco · Montenegro · Nederland · Noorwegen · Oekraïne · Oostenrijk · Polen · Portugal · Roemenië · Rusland · San Marino · Servië · Slovenië · Slowakije · Spanje · Tsjechië · Turkije · Vaticaanstad · Verenigd Koninkrijk · Wit-Rusland · Zweden · Zwitserland

Werelddelen