Cycladen

Uit Wikitravel
Fira op Santorini

De Cycladen is een eilandengroep behorende tot Griekenland.

Regio's[bewerken]

Noordelijke Cycladen[bewerken]

  • Andros
  • Tinos
  • Siros (ook wel Syros of Syra). Is economisch het belangrijkste eiland van de Cycladen, door de scheepsbouw en de handel in landbouwproducten. De regio-hoofdstad is op het eiland: Ermoupolis.
  • Rinia - Wordt naar haar kleine buur Groot Delos genoemd.
  • Delos - Op een half uur varen westelijk van Mikonos. Het was in de oudheid de spil waar de andere Cycladen om draaiden, godsdienstig en economisch als handelscentrum. Het was gewijd aan de god Apollo. Er is een grote archeologische opgraving.
  • Mikonos - Het eiland heeft mooie stranden en is bekend om haar typische windmolens en het nachtleven. Het kan hier druk zijn in het seizoen, maar zoals zo vaak, op een halve kilometer van de drukte is het stil. Vanaf hier is het een half uur varen naar Delos.

Westelijke Cycladen[bewerken]

  • Kea (ook Tsia of Zia genoemd). Ligt dicht bij Attaca, het Griekse vasteland, is het vruchtbaarst in de regio.
  • Kithnos
  • Milos - Wie kent haar niet, de Venus van Milo uit het Louvre in Parijs? Dat beeld is hier voor de kust gevonden.
  • Sirifos

Centrale en Oostelijke Cycladen[bewerken]

  • Antiparos
  • Paros - Dit eiland heeft mooie stranden.
  • Naxos - Het grootste eiland van de regio.
  • Amorgos

Kleine Cycladen[bewerken]

  • Giaros - Het eiland werd regelmatig gebruikt als verbanningsoord, onder andere tijdens het bewind van de kolonels in Griekenland.
  • Kimolos
  • Iraklia
  • Schinousa
  • Koefonisia
  • Keros
  • Donousa

Zuidelijke Cycladen[bewerken]

  • Folegandros
  • Ios
  • Santorini - Deze naam is door de Italianen aan het eiland gegeven en is door de toeristen overgenomen. (Griekse naam: Thera of Thira). Het eiland vormt samen met naburig eilandje Thirasia de resten van een rond 1450 voor Chr. ontplofte vulkaan. In het midden liggen twee vulkanische eilandjes, die veel later zijn ontstaan. De klap betekende het einde van de Minoische beschaving op dit eiland en een zware slag voor diezelfde beschaving op Kreta. In dit licht is het niet onmogelijk dat Plato op dit eiland doelde toen hij schreef over Atlantus.
  • Anifi - Dit eiland ligt ten oosten van Santorini.
  • Sikinos
  • Christiana

Steden[bewerken]

Info[bewerken]

De Cycladen bestaat uit ruim twintig eilanden en een veelvoud aan eilandjes rotsen en klippen, in cirkels rond Delos. Tenminste dit werd in de oudheid beweerd, toen de naam gegeven werd. Als we dit nu op een satellietfoto nakijken, ziet de werkelijkheid er toch anders uit. De Grieken van toen bekeken de wereld vanuit een ander perspectief. De ligging van de groep is ongeveer tussen Attika en Kreta.

Taal[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

  • Athene - Het Nationaal Archeologische Museum en het Goulandris-Museum voor Cycladische Kunst bewaren de beste archeologische vondsten uit deze regio.
  • Kreta - Griekenland's grootste eiland.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites