Curaçao

Uit Wikitravel
(Doorverwezen vanaf Curacao)

Curaçao is een eiland gelegen in het Caribisch gebied, voor de kust van Venezuela (Zuid-Amerika) en is een land binnen het Nederlands Koninkrijk. Dit eiland was tot 10 oktober 2010 een der Nederlandse Antillen. Curaçao is omgeven door de Caribische Zee. Een eiland met ongeveer 150.000 inwoners op een oppervlakte van 61 km lang bij 5 tot 14 km breed.

Regio's[bewerken]

Steden[bewerken]

  • Willemstad
  • Barber
  • Soto
  • Sint Willibrordus
  • Sint-Michiel (Boca Sami)
  • Grote Berg
  • Westpunt

Info[bewerken]

Geschiedenis[bewerken]

Op het eiland zijn sporen aangetroffen van vroege bewoning door een Indianenvolk, de Arowakken. De oudste overblijfselen, waaronder rotstekeningen, dateren van 2900 v.Chr. In 1499 kwam Curaçao in Spaanse handen. De inheemse bevolking werd grotendeels als slaaf afgevoerd naar Hispaniola. De Spanjaarden introduceerden verschillende exoten op het eiland, waaronder paarden, schapen, geiten, varkens en rundvee. Van grote betekenis werd het eiland echter niet voor de Spanjaarden. De opbrengsten van de agricultuur vielen tegen, de zoutpannen gaven in verhouding geen hoge opbrengst er evenmin waren werden er edelmetalen gevonden. In augustus 1634 nam de Nederlandse West-Indische Compagnie (WIC) de macht op het eiland over. Curaçao werd voor de WIC een belangrijke uitvalsbasis voor handel en kaapvaart. Voor de WIC was het eiland juist wel een goede bron van zout, dat een schaars goed geworden was vanwege de tachtigjarige oorlog met Spanje. In 1665 begon de WIC met slavenhandel. De slaven werden aangevoerd uit West-Afrika en op Curaçao aan land gebracht om aan te sterken alvorens te worden verhandeld. Curaçao werd al snel een belangrijk centrum in regionale slavenhandel, dat scherp concurreerde met de Engelse, Franse en Portugese markt.

Na het faillissement van de WIC in 1791 werd Curaçao een Nederlandse kolonie. In 1795 kwamen de slaven op Curaçao in opstand. De opstand stond onder leiding van Tula, een slaaf die vandaag de dag op tal van plaatsen wordt herdacht. Van 1800-1803 en tussen 1807 en 1816 viel het eiland kortstondig onder Engels bestuur. Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde het eiland een belangrijke rol bij de levering van brandstof voor de geallieerde troepen. In 1954 verkreeg Curaçao samen met de andere Nederlandse Antillen politieke autonomie. Na een referendum, werd het eiland op 10 oktober 2010 een onafhankelijk land binnen het Koninkrijk der Nederlanden.

Bevolking[bewerken]

Curaçao heeft zo'n 150.000 inwoners en kent vele bevolkingsgroepen. De meerderheid is Creool, dit zijn mensen van gemengde Afrikaanse en Europese afkomst die als inheems worden beschouwd. Verder wonen er minderheden van Europese en Aziatische afkomst. Bij de volkstelling van 2001 gaf ruim 80% van de Curaçaose bevolking zich rooms-katholiek te noemen. Dat is hiermee de voornaamste godsdienst op het eiland. Net als in andere Caribische gebieden, vormen matrifocale gezinnen onderdeel van de cultuur en komen ze verhoudingsgewijs vaker voor.

De Nederlandse toerist (in de volksmond wel 'Makamba' genoemd), treft bij aankomst een typische Caribische sfeer, waar zaken er vaak flink wat gemoedelijker aan toe gaan dan men gewend is (en soms dan men lief is). Tegelijkertijd is dit een van de charmes van het eiland. In tegenstelling tot buureiland Aruba, drukt het koloniale verleden in Curaçao zwaarder op de relatie tussen Nederland en de lokale bevolking. Hoewel toeristen belangrijk zijn voor de welvaart op het eiland en zij doorgaans hartelijk, of op zijn minst correct, tegemoet worden getreden, is er een keer enkele sprake van een minder vriendelijke bejegening. In de regel zijn Curaçaoënaars echter hartelijke, zachtmoedige mensen die trots zijn op en houden van hun eiland, dat ze liefkozend "Dushi Kòrsou" noemen. Een Curaçaoënaar gaat graag goed verzorgd over straat. Strakke, kleurrijke kleding bij de dames is daarbij niet ongebruikelijk, maar mag niet worden uitgelegd als een teken van losbandigheid. Qua normen en waarden is men op Curaçao in de regel conservatiever en preutser dan in Nederland.

Klimaat[bewerken]

Curaçao heeft een droog klimaat en de meeste regen valt in het regenseizoen tussen oktober en januari. De temperaturen zijn het hele jaar door relatief constant. De passaatwinden zorgen overdag voor wat aangename koele lucht en 's nachts voor warmte. De gemiddelde temperatuur is overdag 31,2 °C en 's nachts 25,6 °C. Het is het koudst in de maand januari en het warmst in september. Het orkaanseizoen loopt van juni tot en met november maar het eiland wordt echter nauwelijks aangedaan door tropische stormen of orkanen.

Kunst & cultuur[bewerken]

Feestdagen[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Paspoort- & visuminfo[bewerken]

Als je een Nederlands paspoort hebt hoef je geen visum aan te vragen om naar Curaçao te gaan. Bij de douane moet je naast je paspoort een ingevulde ED-kaart overleggen. Deze krijg je in het vliegtuig. Ondanks dat Curaçao erg Nederlands is en voelt is een Europese identiteitskaart niet voldoende!

Per vliegtuig[bewerken]

Vliegen kan met KLM of ArkeFly. Tarieven zijn altijd aan de hoge kant (monopoly), en in het hoog seizoen is vooraf boeken een must (kerst, oud- en nieuw, carnaval).
Curaçao kent één luchthaven, deze is gevestigd aan de noordkust van het eiland (vliegveld HATO). De luchthavenbelasting dient bij vertrekt te worden betaald en is $ 32,00, ongeveer € 23,00. Soms is deze bij het ticket inbegrepen.

Per trein[bewerken]

Curaçao kent geen spoorwegen en is als eiland dan ook niet per trein te bereiken of te bereizen.

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Per auto[bewerken]

autohuur[bewerken]

Naast de internationale verhuurmaatschappijen zijn er ook diverse lokale autoverhuurders. Het is zelfs mogelijk om een tweedehands auto te huren. Tanken kan bij de diverse tankstations die het eiland rijk is. Bij selfservice tankstations is het niet ongebruikelijk om eerst te betalen en pas dan voor het betaalde bedrag te gaan tanken.

verkeersveiligheid[bewerken]

Wordt niet verrast door een rechtsinhalende (half door de berm) weggebruiker. Dit komt regelmatig voor. Maar gevaarlijker zijn de wegen zelf. Door het altijd aanwezige stof en zand, en de combinatie met olie op het wegdek, kunnen de wegen spekglad zijn. Enkele druppels regen zorgen ervoor dat de weg zo glad wordt, dat men denkt dat het geijzeld heeft. Zelfs op kruipsnelheid kan de opgang van de Julianabrug dan een gevaarlijk karwei worden. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Daarnaast zijn de verkeersregels voornamelijk gebaseerd op de oudere Nederlandse regels, echter met een belangrijke uitzondering, op een T-splitsing heeft het rechtdoorgaande verkeer altijd voorrang. Daarnaast kent Curaçao zgn. verkeerspleinen. In feite zijn dit een soort rotondes, met afwijkende regels. De voorrangsregels varieren dan per aftakking, de ene aftakking heeft het verkeer op het verkeersplein voorrang, op de volgende juist het verkeer dat het plein nadert.

Electriciteit[bewerken]

De netspanning op Curaçao bedraagt 110-130 Volt / 50 Hz met wandcontactdozen volgens het Amerikaanse systeem. In hotels an andere locaties wordt soms ook 220-230 Volt wordt aangeboden volgens het Europese systeem. Een reisstekker is echter wel aan te bevelen.

Taal[bewerken]

Nederlands was lange tijd de enige officiële taal op het eiland. Een wetswijziging in 2007 maakte hier een eind aan en sindsdien zijn Papiaments en Nederlands gezamenlijk officiële talen. Papiaments is de moedertaal voor de meeste Curaçaoënaars. Nederlands wordt minder vaak begrepen dan vroeger. Afhankelijk van het (eigen)belang doet men meer of minder moeite Nederlands te spreken. Naast deze talen spreekt men ook Spaans en Engels.

Geldzaken[bewerken]

Betaalmiddel is de Antilliaanse Gulden (ANG), maar je kan ook met Dollars en Euro's betalen. Je ontvangt dan wisselgeld in Antilliaanse guldens in een minder voordelige wisselkoers. Curaçao is ruim voorzien in banken en pinautomaten, hier kan je het beste je Antiliaanse guldens halen. Hou er daarnaast rekening mee dat niet elke winkel of restaurant, zoals in Nederland, voorzien is van een pinterminal en je hiervoor dus het cash op zak moet hebben.

Zien[bewerken]

stranden[bewerken]

Grote Knip (Playa Abou)

Ondanks dat de stranden niet zo populair zijn als die van Aruba of Bonaire, heeft Curaçao een groot aantal stranden. De meeste liggen aan de zuidkant van het eiland. De bekendste zijn:

  • Kleine Knip
  • Grote Knip (Playa Abou)
  • Cas Abou
  • Porto Marie
  • Blauwbaai
  • Santa Cruz. (Bezoek hier de legendarische 'Captain Goodlife'. Zie http://captaingoodlife.nl)

natuurparken[bewerken]

  • Het gebied rond de Christoffelberg, het Nationale park 'Christoffelpark'
  • Het Nationale Park 'Shete Boka'.

musea[bewerken]

Museum Savonet, Christoffelpark
Museum Kura Hollanda, Willemstad [1]

overige[bewerken]

Boca Tabla
Watamula
Tafelberg

Het koloniale verleden heeft zijn sporen nagelaten op Curaçao. Dat is goed terug te zien in de bijzondere architectuur van 17e tot vroeg-20e-eeuwse panden in Willemstad, die na een lange periode van verval grotendeels zijn opgeknapt en gerestaureerd. Vanwege de aard en dichtheid van de gebouwen staat een gedeelte van de binnenstad van Willemstad op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Ook zijn er op het eiland fraai gerestaureerde landhuizen en voormalige plantagehuizen te bewonderen die tot monument zijn verklaard.

Doen[bewerken]

Hoewel op het eiland zelf voldoende vertier is in de vorm van stranden, natuurparken, historische sites en musea (waaronder een zeeaquarium), is Curaçao beslist ook een gewilde locatie voor duikers. De wateren rondom het eiland, met name aan de zuidkant, kennen tal van duiklocaties die via de talrijke duikscholen die het eiland rijk is kunnen worden aangedaan.

binnenwateren[bewerken]

Fuikbaai
Spaanse water

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Curaçao is een mengeling van verschillende culturen uit Zuid-Amerika, Afrika en Europese landen. Deze diversiteit is terug te vinden in de keuken van Curaçao. De diverse gerechten zijn op het eiland niet alleen verkrijgbaar in de vele restaurants. Ook op de lokale markt en bij de diverse ‘snèks’ kun je genieten van lokale lekkernijen. Verse vis en dagelijks vers fruit (aangevoerd vanuit Venezuela) zijn onder andere verkrijgbaar op de markt van Punda in Willemstad. Eet op de markt eens “hobi duchi”, een cactussoep met varkensvlees, vis of garnalen. Of gewoon een verse gegrilde vis met wat rijst en bonen.

De Snèk[bewerken]

‘s Avonds, bij zonsondergang of na het werk, eten de mensen op Curaçao graag een kleine snèk. Gekruid vlees met patat of een broodje. Uiteraard wordt er ook gedronken. Bijvoorbeeld een koud Polar biertje of een colaatje. Sigaretten worden ook verkocht en soms handige zaken waar je net even om verlegen kunt zitten, zoals toiletpapier. De snèk is een ontmoetingsplaats voor de lokale bevolking, die onderdeel uitmaakt van de cultuur op Curaçao. Curaçao heeft honderden snèks. Je vindt ze op elke hoek van de straat, werkelijk overal. Ze zijn zeker het proberen waard.

Italiaans[bewerken]

  • La Pergola, Waterfortbogen 12 (Punda)
  • Il Barrille da Mario, Punda.

Lokaal / Creools[bewerken]

  • Hotel Avila Beach, specialiteit is Keshi Yena (Punda)
  • Hoffi Via, voor lunch
  • Sarafundi (Spaanse Water)
  • Bouwland / De Colombiaan
  • Jaanchie's Restaurant, Westpunt 15. Een begrip op het eiland en een mooie afsluiter na een dag in het Christoffelpark. Specialiteit is verse vis en 'boomkippetjes', waarmee Leguaan bedoeld wordt.
  • Landhuis Mei Mei (Brakkeput)
  • Sea Side Terrace, naast Breeze Hotel. Excelente visschotels tegen zeer aantrekkelijke prijzen in een nog betere ambiance van open lucht, aan het strand "onder de boom". Zeer zekere aanrader.

Chinees
Lam Yuen, Fokkerweg 25 (Saliña)
Rose Garden Chinese Cuisine website

Afrikaans
Zambezi/Ostrichfarm, Groot St. Joris website

Fastfood
McDonald (4 restaurants, Punda, Saliña (2x), Santa Maria)
Burger King (1 restaurant, Saliña)
Denny's
Kentucky Fried Chicken (6 restaurants, o.a. Punda, Otrobanda, Saliña, Santa Rosa)
Pizza Hut (2 restaurants)
Domino's Pizza.

Drinken[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Uiteraard in de talloze hotels en toeristische accomodaties die het eiland rijk is. Maar veel particulieren bieden ook voorzieningen aan, zoals kleine studio's en appartementen in hun tuin.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

In zee[bewerken]

De noordkust is vanwege sterke stromingen en ruwe golven nauwelijks geschikt om te zwemmen. De zuidkant is lieflijk en over het algemeen volkomen veilig. Gemene vissen zijn de koraalduivel (ook wel 'lion fish' genoemd) en de steenvis. De koraalduivel is van origine uitheems en nieuw in de wateren rondom Curaçao. Omdat hij een bedreiging vormt voor de inheemse habitat (in het bijzonder het het langzaam groeiende koraal), staat zelfs een prijs op zijn hoofd (duikers worden gestimuleerd ze te vangen en aan restaurants te verkopen, waar ze als lekkernij kunnen worden genuttigd). De steenvis is zo mogelijk nog gevaarlijker. Hij ligt bewegingloos op de bodem en is door zijn schutkleur nauwelijks te onderscheiden. Maar bij aanraking komt een sterk gif vrij dat beslist niet ongevaarlijk is en tot helse pijnen kan leiden. Bij aanlandige wind is er tevens een kleine kans op een ontmoeting met het Portugees oorlogsschip, een wat betreft kleur prachtige kwallensoort die helaas ook erg gevaarlijk is. Wees tenslotte alert op zee-egels die het ene jaar talrijker zijn dan het andere.

Op land[bewerken]

Wees allereerst alert op de sterke zonkracht en ga zeker in het begin niet te lang onbeschermd zonnen. Behalve muggen komt er weinig gevaarlijk ongedierte voor. Schorpioenen zijn er niet dodelijk, wel pijnlijk. Net als de steek van een duizendpoot. Slangen zijn niet giftig en volstrekt ongevaarlijk. De mansaliña is een giftige boomsoort die op Curaçao (en ook Bonaire en Aruba) voorkomt. Op plekken waar je de bomen ziet staan tref je dan ook dikwijls (maar niet altijd) waarschuwingsborden aan. Wat niet iedereen weet is dat het onder deze boom schuilen niet zonder gevaar is. Met het regenwater spoelt het gif naar beneden dat in het ergste geval blaren op de huid kan trekken.

Overig[bewerken]

Een gepaste dosis gezond verstand kan ook op Curaçao geen kwaad. Diefstal en zelfs beroving komen voor. Laat geen waardevolle spullen onbeheerd achter en vermijd (vooral 's avonds en in de nachtelijke uren) bepaalde buurten (Souax, Seru Fortuna, delen van Scharloo). De toeristengebieden zijn over het algemeen veilig. Alleen of met z’n tweeën ‘s avonds naar de verlaten baai of een strand gaan wordt afgeraden. Sluit auto's goed af, bij voorkeur op een bewaakte parkeerplaats en/of met stuurslot.

Gezondheid[bewerken]

Medische voorzieningen op het eiland zijn goed. Hygiënische omstandigheden zijn eveneens naar behoren, hoewel in warme landen extra voorzichtigheid geboden blijft. Leidingwater op Curaçao is uitstekend drinkbaar. Wees alert op muggen, die ook overdag steken en ziekten als Dengue en Chikungunya kunnen overbrengen. Geregeld insmeren met een Deet-houdend middels (ruim verkrijgbaar op het eiland) en beschermende kleding is aanbevelenswaardig. Voor Curaçao zijn geen bijzondere vaccinaties vereist.

Respect[bewerken]

Op Curaçao is men minder direct dan in Nederland. Men tutoyeert minder snel en praat minder snel over intieme onderwerpen. Wel is men meestal heel voorkomend en vriendelijk in de begroetingen en bijzonder geïnteresseerd in de familie en de kinderen. Humor is een belangrijk smeermiddel in de conversatie, lachen is bepaald niet verboden op het eiland. Een paar woorden of zinnen Papiaments zal men weten te waarderen. Haast is minder populair en ook niet altijd wenselijk, gezien het klimaat. Mannen zijn gewend om vrouwen met 'dushi' (schatje) en andere vleiende namen aan te spreken.

Op de meeste stranden is topless zonnen verboden of niet gebruikelijk.

Contact[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites