Chinese Muur

Uit Wikitravel
Azië : Oost-Azië : China : Chinese Muur
De Chinese Muur van Jinshanling

De Chinese Muur of de Grote Muur van China (长城 Changcheng ) strekt zich uit van de provincie Liaoning door de provincie Hebei, Tianjin, Beijing, de Binnen-Mongolië autonome regio, de provincie Shanxi, Shaanxi, en de Ningxia autonome regio naar de provincie Gansu in China.

Begrijpen[bewerken]

De Chinese Muur kan vanaf veel plaatsen worden bezocht langsheen zijn lengte van enkele duizenden kilometers. Zijn toestand varieert van uitstekend tot geruïneerd en de toegankelijkheid van eenvoudig tot heel moeilijk. Weet dat verschillende secties elk hun eigen toegangsprijzen hebben, bv. als je wilt wandelen van Jinshaling naar Simatai dan zal je waarschijnlijk twee maal moeten betalen.

Geschiedenis[bewerken]

De Chinese Muur, zoals wij die kennen, is eigenlijk een reeks van meerdere muren die gebouwd zijn op verschillende momenten door verschillende keizers.

  • Eerste Chinese Muur - gebouwd in de Qin-Dynastie 221-207 BC
  • Tweede Chinese Muur - gebouwd in de Han-dynastie 205-127 BC
  • Derde Chinese Muur - gebouwd in de Jin-dynastie 1200 AD
  • Vierde Chinese Muur - gebouwd in de Ming-dynastie 1367-1644

Eerste Chinese Muur[bewerken]

De Eerste Chinese Muur werd gebouwd in 214 BC op bevel van Qin Shih Huang Ti nadat hij klaar was met het consolideren van zijn bewind en het creëren van een verenigd China voor de eerste keer. De muur werd ontworpen om invallen door de Xiongnu-krijgers uit het noorden te stoppen. 500 000 arbeiders werden ingezet om tijdens de 32-jarige bouwperiode de Eerste Chinese Muur te creëren.

De muur werkte om de vijanden te weren, het hielp echter niet om de interne druk te stoppen die leidde tot een verandering van het regime in 206 BC en het nieuwe leiderschap van de Han-dynastie. De eerste Hankeizer, Taizong, zag snel de voordelen van de muur in tegen de overvallers en beval de muur te verlengen tot Zhaoxiang, provincie Gansu.

Tweede Chinese Muur[bewerken]

Meer dan 70 jaar later was de Han-dynastie nog steeds aan het strijden tegen de overvallers omdat de Chinese Muur verlaten en niet onderhouden was en de overvallers op verschillende plaatsen waren doorgebroken. in 130 BC begon Keizer Wudi van de Han-dynastie aan de uitbreiding, wederopbouw en versterking van de oorspronkelijke Eerste Chinese Muur. Nadat de keizer in 127 BC klaar was met het toevoegen van meer gebieden onder zijn bewind, beval hij een grote uitbreiding de de Tweede Chinese Muur creëerde met buitenposten in Zhangye, Wuwei, Jiuquan, Dunhuang, Yumenguan, Lopnor en in de provincie Xinjiang. De Chinese muur werd uitgebreid tot aan de Hexi Corridor langs waar de zijderoute-handelaren zouden reizen op weg van en naar het westen.

Toen de Han-dynastie uiteen viel in de drie koninkrijken van Wei, Shu en Wu, besloot het noordelijke Wei-koninkrijk door te gaan met het onderhouden van de Chinese Muur, zodat ze de Rouran- en Qidan-nomaden uit de noordelijke vlakten konden tegenhouden. Ondanks het constante onderhoud, werd de muur regelmatig doorbroken door de Rouran-nomaden. Er werden extra muren binnen en buiten de Chinese Muur gebouwd door de verschillende koninkrijken. Uiteindelijk werd het Wei-koninkrijk samengevoegd met het verenigde Sui-koninkrijk en werd omvergeworpen door de Tang-dynastie in 618 AC.

Er werd niets meer aan de Chinese Muur gedaan tot aan de heerschappij van de Liao- en Song-dynastie. De Liao-dynastie regeerde over het noorden terwijl de Song-dynstie over het zuiden regeerde. De Liao waren vooral verontrust door de Nuzhen-stam (in het Mandarijn gekend als Manchu) in het noordoosten van China, zodat zij defensieve muren lans de Heilong- en Songhua-rivier bouwden. Deze konden de overvallers uit het zuiden niet stoppen.

Derde Chinese Muur[bewerken]

In 1115 vestigden de Nuzhen de Jin-dynastie en omdat ze zelf van het noorden afkomstig waren, begrepen ze dat de Mongolen vlak achter hen kwamen. De Jin-keizer gaf opdracht tot het bouwen van de Derde Chinese Muur in de provincie Heilongjiang en de Binnen-Mongolië autonome regio. De gebouwde muren leek sloten te hebben langs de wanden over de volledige lengte.

Ondanks de indrukwekkende gebouwde versterkingen, wierpen de Mongolen de Jin-dynastie omver in 1276 en vestigde de Yuan-dynastie. Tijdens de regering van de Yuan-dynastie raakte de Muur in groot verval en in 1368 kwam de Ming-dynastie en nam de controle over.

De Ming-dynastie besloot, na het buitenwerken van de Mongolen, dat ze nooit meer door buitenstaanders zouden worden overgenomen. De eerste keizer van de Ming-dynastie, Hongwu, zorgde opnieuw voor de bemanning van de Chinese Muur, forten en garnizoenen werden langs de muur gebouwd, en het fort bij Jiayuguan werd in 1372 aan de westelijke kant van de muur gebouwd. De tweede Ming-keizer, Yongle, focuste zich op de gebieden buiten het rijk en stuurde verkenners en diplomaten de grote, wijde wereld in.

Vierde Chinese Muur[bewerken]

Het was pas de slag van Tumu tegen de Mongolen die opnieuw de interesse voor de versterking van de Chinese Muur wekte. Tussen 1569 en 1583 werden de meest bekende delen van de Chines Muur, de Vierde Chinese Muur, gebouwd. De versterkte muur slaagde erin om de aanval van de Mongolen meermaals te weren.

De Manchu heroverde China in 1644 en vormde de Qing-dynastie. Vanaf dit punt begon de muur langzaam te vervagen terwijl stenen en rotsen uit de muur werden genomen voor bouwprojecten en woningen. De Culturele Revolutie eiste zeker zijn tol toen de lokale bevolking en de lokale overheden werden aangemoedigd om te helpen bij het ontmantelen van de Chinese Muur.

Het was pas in 1984 dat president Deng Xiaoping begon met een project voor de restauratie en bescherming van de Chinese Muur. In 1987 werd de Chinese Muur uitgeroepen tot een World Cultural Heritage Site door UNESCO.

Landschap[bewerken]

De geografie van Noord-China varieert van de bergachtige provincies Liaoning en Hebei in het noordoosten, over de graslanden van Ningxia, de semi-dorre woestijn van het Lössplateau tot aan de grens met de duinen van de Tenggerwoestijn van Binnen-Mongolië. Het is het gebied rond Hebei en Beijing dat de meeste mensen associëren met de Chinese Muur, maar het grootste deel van de Chinese Muur ligt in de woestijnregio van China.

Fauna en Flora[bewerken]

Chinees wild is divers, gezien er verschillende habitats beschikbaar zijn over de lengte van de Chinese Muur. Van de zeldzame Siberische tijger in het noordoosten tot de beschermde en zeldzame reuzenpanda die leeft in het zuiden van Gansu, Sichuan en Shaanxi, je weet nooit wat je zou kunnen zien op een bepaalde dag.

Wilde zoogdieren kunnen gevonden worden in het noorden, zoals de Manchurian wezel, bruine en zwarte beren, noordelijke fluithaas en mandarijnwoelmuis. Hertensoorten zijn het sitkahert, reeën en het gevlekte hert, die vele toepassingen heeft in de Chinese geneeskunde.

De vogels van de regio zijn verschillende fazanten, korhoenders, haakbek, diverse spechten, mandarijneend en de chinese pitta, een zeldzame trekvogel. Kraanvogels worden veel vereerd in China. De gewone kraanvogel, jufferkraanvogel, witnekkraanvogel, monnikskraanvogel en chinese kraanvogel leven allemaal in China.

Je kan veel medicinale planten langs de Chinese Muur vinden, zoals de zeldzame ginseng (Panax ginseng). De Chinese geneeskunde heeft vele duizenden jaren te ontdekken en gebruikt deze medicinale planten voor het welzijn van de mens.

Klimaat[bewerken]

Noord-China heeft alle vier de seizoen, waarin ze van het ene uiterste in het andere overgaan. In de zomer zijn de normale temperaturen over 40°C en in de winter bedragen de temperaturen nog slechts -20°C.

Bezienswaardigheden[bewerken]

De Chinese Muur is bijzonder lang, en daarom zijn er dus een groot aantal plaatsen te bezoek. De volgende lijst is onderverdeeld per provincie/stad.

Beijing[bewerken]

De meest populaire sites in Beijing kunnen in 1 dag bezocht worden.

  • Badaling en Juyongguan zijn het dichtste bij Beijing en deze zijn de drukste delen van de Chinese Muur. Op weekdagen is Badaliing niet te druk en het makkelijkst te bereiken op een betaalbare manier, dwz zonder een taxi te huren.

De dienstregeling voor treinen zijn op internet te vinden. Het voordeel van de trein is dat je minder lang onderweg bent, je komt niet vast te zitten in het verkeer en de zitplaatsen zijn comfortabeler. De trein heeft zeer grote ramen, waardoor je kan genieten van adembenemende uitzichten van het landschap en de Chinese Muur.

Opmerking: Wees bij het nemen van de bus erg voorzichtig met mannen in blauwe jasjes die zich voordoen als transitmedewerkers. Zij zullen de hele weg tot aan de bus liegen (en zelfs voor de neus van echte transitmedewerkers), zoals zeggen dat er geen bussen meer zijn, dat het de verkeerde bus is, dat de bussen te duur zijn, enz. Op deze manier proberen ze onwetende passagiers over te nemen voor hun dure taxi en/of shuttle. De werkelijke transitmedewerkers rond het gebied zullen geen hulp bieden (omdat ze delen in de winst), dus moet je de ticketverkoper op de bus zelf vragen of het de juiste bus is.
Je kan voor alle transportmogelijkheden gebruik maken van de IC-kaart. Als je dit niet doet voor de trein, moet je je ticket de dag van de rit zelf aankopen, maar dit kan slechts vanaf 10u00. Er staat geen specifieke tijd op het ticket geprint, het is dus geldig voor elke trein die dag.

De wandeling is nog steeds een uitdaging met tal van zeer steile hellingen, dus wees niet teleurgesteld als je kabelbaan nam en een enorme menigte ziet - zodra je een beetje verder op de muur bent, dunt de menigte snel uit en zelfs in het weekend ben je alleen op een heel deel van de muur. Voor de volledige wandeling op de muur, moet je op 2à3 uur rekenen. In de week zijn er veel minder verkopers die je achtervolgen, dan blijven ze meer in het stadje.
Daarnaast kan je ook Maleise beren of honingberen wortelen voederen voor 3¥ in het stadje.

Opmerking: Zorg ervoor dat je gepaste schoenen aan doet. De stenen waarvan de muur gemaakt zijn, zijn reeds bewandelt door miljoenen toeristen en zijn redelijk glad. De stenen kunnen ook zeer warm worden door de zon.
In de winter moet je rekening houden met een temperatuurverschil van 5°C tussen Beijing en de Chinese Muur. Er zullen veel minder toeristen zijn, maar de winterzon en eventuele sneeuw zorgen voor prachtige uitzichten op de Chinese Muur.

  • Mutianyu ligt iets verder dan Badaling, maar is even goed hersteld, opvallend minder druk en heeft een iets groenere omgeving. Je kan er omhoog en omlaag met een skilift of te voet. Mutianyu is het makkelijkst te bereiken met de taxi. De enige rechtstreekse bus is lijn 867 die alleen beschikbaar is tijdens het hoogseizoen (15/03 - 15/11).

Als je te voet naar boven gaat, loop je door de bossen en heb je geen mooie uitzichten tot je helemaal boven aan de Chinese Muur bent. Als je niet bang bent van een uitdaging en je hebt stevige schoenen aan, loop dan verder naar de hoogste lokale uitkijktoren en je zal sterk beloond worden voor je inspanning.
Merk op dat je bij de wandeling op de Chinese Muur geconfronteerd wordt met aanzienlijk veel trappen, die variëren van korte afstanden op grote delen van de weg, tot sommige delen met vrij steile trappen.
Zorg ervoor dat je het steenmuseum niet mist net voorbij de hoofdingang, waar je prachtige grotten met verlichte rotskunst kan bewonderen.

  • Huanghuacheng is één van de best gebouwde delen van de Chinese Muur, die zorgde voor de onthoofding van Lord Cai, de bouwheer, voor wanbeheer en verspilling.<br\>

Het is veel minder druk dan Badaling en Mutianyu, omdat het moeilijker is om toegang te krijgen en omdat het minder goed hersteld is.

  • Gubeikou, Jinshanling en Simatai zijn iets verder van Beijing weg dan de andere delen, maar de extra tijd die je neemt om er te geraken, wordt beloond door aanzienlijk minder toeristen en minder toeristische vallen. De diensten zijn ook beperkter, dus zorg ervoor dat je voldoende bevoorrading bij hebt. Het meest authentieke deel is Simatai. De Chinese Muur is hier nog de originele constructie, in tegenstelling tot Badaling.

  • Jiankou zorgt voor een groot deel van de gepubliceerde van de Chinese Muur. In het Engels wordt 'Jiankou' vertaald als 'Arrow Nock', omdat de vorm van de berg op een pijl lijkt, met de ingestorte kam als de inkeping van de pijl.

Er zijn veel beroemde delen van de Jiankou Great Wall, zoals 'The Nine-Eye Tower', een belangrijke commandopost tijdens de vroegere oorlogen. De toren heeft drie lagen en heeft langs elke kant negen gaten die op negen ogen lijken. 'The Beijing Knot' is het ontmoetingspunt van drie muren die uit verschillende richtingen komen. 'The Sky Stair' is een steile trap waarvan de hellingsgraad 70à80 graden is. Deze trap leidt naar 'The Eagle Flies Facing Upward', een uitkijktoren die gebouwd is op hoge pieken. Het is zo gevaarlijk dat zelfs arenden recht omhoog moeten vliegen om de top te bereiken. 'Zhengbei Tower' is de beste plaats om te genieten van de schoonheid van een zonsopgang en een zonsondergang.

  • Shuiguan is vlakbij Badaling. Het gebeurt dat toeristen naar Shuiguan worden geleid in plaats van naar Badaling.

Je kan hier ook nog het paleis van Genghis Khan, de Stenen Buddha Tempel, Luotuo Peak en het Stalen Woud van de Chinese Muur bezoeken.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites