Chinese Muur

Uit Wikitravel
Azië : Oost-Azië : China : Chinese Muur
De Chinese Muur van Jinshanling

De Chinese Muur of de Grote Muur van China (Chinees: 长城 Changcheng) strekt zich uit van de provincie Liaoning door de provincie Hebei, Tianjin, Beijing, de autonome regio Binnen-Mongolië, de provincie Shanxi, Shaanxi, en de autonome regio Ningxia naar de provincie Gansu, in China.

Begrijpen[bewerken]

De Chinese Muur kan vanaf veel plaatsen worden bezocht langsheen zijn lengte van enkele duizenden kilometers. Zijn toestand varieert van uitstekend tot geruïneerd en de toegankelijkheid van eenvoudig tot heel moeilijk. Weet dat verschillende secties elk hun eigen toegangsprijzen hebben, bv. als je wilt wandelen van Jinshaling naar Simatai dan zal je waarschijnlijk tweemaal moeten betalen.

Geschiedenis[bewerken]

De Chinese Muur, zoals wij die kennen, is eigenlijk een reeks van meerdere muren die gebouwd zijn op verschillende momenten door verschillende keizers.

  • Eerste Chinese Muur - gebouwd in de Qin-Dynastie 221-207 v.o.j.
  • Tweede Chinese Muur - gebouwd in de Han-dynastie 205-127 v.o.j.
  • Derde Chinese Muur - gebouwd in de Jin-dynastie 1200 n.o.j.
  • Vierde Chinese Muur - gebouwd in de Ming-dynastie 1367-1644 n.o.j.

Eerste Chinese Muur[bewerken]

De Eerste Chinese Muur werd gebouwd in 214 v.o.j. op bevel van Qin Shih Huang Ti nadat hij klaar was met het consolideren van zijn bewind en het creëren van een verenigd China voor de eerste keer. De muur werd ontworpen om invallen door de Xiongnu-krijgers uit het noorden te stoppen. 500 000 arbeiders werden ingezet om tijdens de 32-jarige bouwperiode de Eerste Chinese Muur te creëren.

De muur werkte om de vijanden te weren, het hielp echter niet om de interne druk te stoppen die leidde tot een verandering van het regime in 206 v.o.j. en het nieuwe leiderschap van de Han-dynastie. De eerste Hankeizer, Taizong, zag snel de voordelen van de muur in tegen de overvallers en beval de muur te verlengen tot Zhaoxiang, provincie Gansu.

Tweede Chinese Muur[bewerken]

Meer dan 70 jaar later was de Han-dynastie nog steeds aan het strijden tegen de overvallers omdat de Chinese Muur verlaten en niet onderhouden was en de overvallers op verschillende plaatsen waren doorgebroken. in 130 v.o.j. begon Keizer Wudi van de Han-dynastie aan de uitbreiding, wederopbouw en versterking van de oorspronkelijke Eerste Chinese Muur. Nadat de keizer in 127 v.o.j. klaar was met het toevoegen van meer gebieden onder zijn bewind, beval hij een grote uitbreiding van de Tweede Chinese Muur en creëerde buitenposten in Zhangye, Wuwei, Jiuquan, Dunhuang, Yumenguan, Lopnor en in de provincie Xinjiang. De Chinese muur werd uitgebreid tot aan de Hexi-toegangsweg langs waar de zijderoute-handelaren zouden reizen op weg van en naar het westen.

Toen de Han-dynastie uiteen viel in de drie koninkrijken van Wei, Shu en Wu, besloot het noordelijke Wei-koninkrijk door te gaan met het onderhouden van de Chinese Muur, zodat ze de Rouran- en Qidan-nomaden uit de noordelijke vlakten konden tegenhouden. Ondanks het constante onderhoud, werd de muur regelmatig doorbroken door de Rouran-nomaden. Er werden extra muren binnen en buiten de Chinese Muur gebouwd door de verschillende koninkrijken. Uiteindelijk werd het Wei-koninkrijk samengevoegd met het verenigde Sui-koninkrijk en werd omvergeworpen door de Tang-dynastie in 618 n.o.j.

Er werd niets meer aan de Chinese Muur gedaan tot aan de heerschappij van de Liao- en Song-dynastie. De Liao-dynastie regeerde over het noorden terwijl de Song-dynstie over het zuiden regeerde. De Liao waren vooral verontrust door de Nuzhen-stam (in het Mandarijn gekend als Mantsjoes) in het noordoosten van China, zodat zij defensieve muren lans de Heilong- en Songhua-rivier bouwden. Deze konden de overvallers uit het zuiden niet stoppen.

Derde Chinese Muur[bewerken]

In 1115 integreerden de Nuzhen zich in de Chinese Jin-dynastie en omdat ze zelf van het noorden afkomstig waren, begrepen ze dat de Mongolen vlak achter hen kwamen. De Jin-keizer gaf opdracht tot het bouwen van de Derde Chinese Muur in de provincie Heilongjiang en Binnen-Mongolië. De gebouwde muren leken sloten te hebben langs de wanden over de volledige lengte.

Ondanks de indrukwekkende gebouwde versterkingen, wierpen de Mongolen de Jin-dynastie omver in 1276 en vestigde de Yuan-dynastie. Tijdens de regering van de Yuan-dynastie raakte de Muur in groot verval en in 1368 kwam de Ming-dynastie en nam de controle over.

De Ming-dynastie besloot, na het buitenwerken van de Mongolen, dat ze nooit meer door buitenstaanders zouden worden overgenomen. De eerste keizer van de Ming-dynastie, Hongwu, zorgde opnieuw voor de bemanning van de Chinese Muur, forten en garnizoenen werden langs de muur gebouwd, en het fort bij Jiayuguan werd in 1372 aan de westelijke kant van de muur gebouwd. De tweede Ming-keizer, Yongle, focuste zich op de gebieden buiten het rijk en stuurde verkenners en diplomaten de grote, wijde wereld in.

Vierde Chinese Muur[bewerken]

Het was pas de slag van Tumu tegen de Mongolen die opnieuw de interesse voor de versterking van de Chinese Muur wekte. Tussen 1569 en 1583 werden de meest bekende delen van de Chinese Muur, de Vierde Chinese Muur, gebouwd. De versterkte muur slaagde erin om de aanval van de Mongolen meermaals te weren.

De Mantsjoes heroverden China in 1644 en vormde de Qing-dynastie. Vanaf dit punt begon de muur langzaam te vervagen terwijl stenen en rotsen uit de muur werden genomen voor bouwprojecten en woningen. De Culturele Revolutie eiste zeker zijn tol toen de lokale bevolking en de lokale overheden werden aangemoedigd om te helpen bij het ontmantelen van de Chinese Muur.

Het was pas in 1984 dat president Deng Xiaoping begon met een project voor de restauratie en bescherming van de Chinese Muur. In 1987 werd de Chinese Muur uitgeroepen tot een UNESCO-Werelderfgoed.

Landschap[bewerken]

De geografie van Noord-China varieert van de bergachtige provincies Liaoning en Hebei in het noordoosten, over de graslanden van Ningxia, de half-woestijn van het Lössplateau tot aan de grens met de duinen van de Tenggerwoestijn in Binnen-Mongolië. Het is het gebied rond Hebei en Beijing dat de meeste mensen associëren met de Chinese Muur, maar het grootste deel van de Chinese Muur ligt in de woestijnregio van China.

Fauna en Flora[bewerken]

Chinees wild is divers, gezien er verschillende leefgebieden beschikbaar zijn over de lengte van de Chinese Muur. Van de zeldzame Siberische tijger in het noordoosten tot de beschermde en zeldzame reuzenpanda die leeft in het zuiden van Gansu, Sichuan en Shaanxi, je weet nooit wat je zou kunnen zien op een bepaalde dag.

Wilde zoogdieren kunnen gevonden worden in het noorden, zoals de Mantsjoerese wezel, bruine en zwarte beren, noordelijke fluithaas en mandarijnwoelmuis. Hertensoorten zijn het sitkahert, reeën en het gevlekte hert, die vele toepassingen heeft in de Chinese geneeskunde.

De vogels van de regio zijn verschillende fazanten, korhoenders, haakbek, diverse spechten, mandarijneend en de Chinese pitta, een zeldzame trekvogel. Kraanvogels worden veel vereerd in China. De gewone kraanvogel, jufferkraanvogel, witnekkraanvogel, monnikskraanvogel en Chinese kraanvogel leven allemaal in China.

Je kan veel medicinale planten langs de Chinese Muur vinden, zoals de zeldzame ginseng (Panax ginseng). De Chinese geneeskunde heeft vele duizenden jaren te ontdekken en gebruikt deze medicinale planten voor het welzijn van de mens.

Klimaat[bewerken]

Noord-China heeft alle vier de seizoen, waarin ze van het ene uiterste in het andere overgaan. In de zomer zijn de normale temperaturen over 40°C en in de winter bedragen de temperaturen nog slechts -20°C.

Bezienswaardigheden[bewerken]

De Chinese Muur is bijzonder lang, en daarom zijn er dus een groot aantal plaatsen te bezoek. De volgende lijst is onderverdeeld per provincie/stad.

Beijing[bewerken]

De meest populaire sites in Beijing kunnen in 1 dag bezocht worden. Probeer je bezoek te plannen op een dag met mooi weer, dan is de muur dubbel zo indrukwekkend!

  • Badaling en Juyongguan zijn het dichtste bij Beijing en deze zijn de drukste delen van de Chinese Muur. Op weekdagen is Badaling minder druk, al moet je zelfs dan rekening houden met heel wat volk op en rond de muur. Badaling is echter zeer makkelijk te bereiken met de bus en de trein.

Het voordeel van de trein is dat je minder lang onderweg bent, je komt niet vast te zitten in het verkeer en de zitplaatsen zijn comfortabeler. De trein heeft zeer grote ramen, waardoor je kan genieten van adembenemende uitzichten op het landschap en de Chinese Muur. De dienstregeling is op het internet te vinden. Tickets zijn erg goedkoop (6 Yuan), maar snel uitverkocht. Zorg dus dat je op ruim op voorhand in het treinstation bent (1 uur op voorhand is geen overbodige luxe). De trein vertrekt uit Beijing Noord, een station dat erg makkelijk te bereiken is met de metro: halte Xizhimen).

De bus biedt dan weer meer flexibiliteit; zelfs in de week vertrekt er vanuit Beijing elke paar minuten een bus richting Badaling. De bus (lijn 877) vertrekt vanuit Deshengmen, 5 minuutjes wandelen vanaf metrostation Jishuitan. Let er wel op dat de laatste bus behoorlijk vroeg terug richting Beijing gaat. Bovendien zijn er dan lange wachtrijen. Als je niet afhankelijk wilt zijn van dure taxi's neem je best al rond 15 uur de bus terug. Opmerking: Wees bij het nemen van de bus erg voorzichtig met mannen in blauwe jasjes die zich voordoen als transitmedewerkers. Zij zullen de hele weg tot aan de bus liegen (en zelfs voor de neus van echte transitmedewerkers), zoals zeggen dat er geen bussen meer zijn, dat het de verkeerde bus is, dat de bussen te duur zijn, enz. Op deze manier proberen ze onwetende passagiers over te nemen voor hun dure taxi en/of shuttle. De werkelijke transitmedewerkers rond het gebied zullen geen hulp bieden (omdat ze delen in de winst), dus moet je de ticketverkoper op de bus zelf vragen of het de juiste bus is.
Je kan voor alle transportmogelijkheden gebruik maken van de IC-kaart. Als je dit niet doet voor de trein, moet je je ticket de dag van de rit zelf aankopen, maar dit kan slechts vanaf 10u00. Er staat geen specifieke tijd op het ticket geprint, het is dus geldig voor elke trein die dag.

De muur in Badaling bestaat uit twee stukken, noord en zuid. In het noorden is het merkelijk rustiger. Het stuk in het zuiden is langer, je vindt er ook de kabelbaan en de roetsjbaan. Wandelen op de muur blijft een uitdaging met een aantal zeer steile hellingen, wees dus niet teleurgesteld als je de kabelbaan nam en een enorme menigte ziet - zodra je een beetje verder op de muur bent, dunt de menigte snel uit en zelfs in het weekend ben je alleen op een heel deel van de muur. Voor de volledige wandeling op de muur, moet je op 2 tot 3 uur rekenen. In de week zijn er veel minder verkopers die je achtervolgen, dan blijven ze meer in het stadje.
Daarnaast kan je in het stadje voor 5 Yuan ook wortelen voeren aan Maleise- of honingberen.

Opmerking: Zorg ervoor dat je gepaste schoenen aan doet. De stenen waarvan de muur gemaakt zijn, zijn reeds bewandelt door miljoenen toeristen en zijn redelijk glad. De stenen kunnen ook zeer warm worden door de zon.
In de winter moet je rekening houden met een temperatuurverschil van 5°C tussen Beijing en de Chinese Muur. Er zullen veel minder toeristen zijn, maar de winterzon en eventuele sneeuw zorgen voor prachtige uitzichten op de Chinese Muur.

  • Mutianyu ligt iets verder dan Badaling, maar is even goed hersteld, opvallend minder druk en heeft een iets groenere omgeving. Je kan er omhoog en omlaag met een skilift of te voet. Mutianyu is het makkelijkst te bereiken met de taxi. De enige rechtstreekse bus is lijn 867 die alleen beschikbaar is tijdens het hoogseizoen (15/03 - 15/11).

Als je te voet naar boven gaat, loop je door de bossen en heb je geen mooie uitzichten tot je helemaal boven aan de Chinese Muur bent. Als je niet bang bent van een uitdaging en je hebt stevige schoenen aan, loop dan verder naar de hoogste lokale uitkijktoren en je zal sterk beloond worden voor je inspanning.
Merk op dat je bij de wandeling op de Chinese Muur geconfronteerd wordt met aanzienlijk veel trappen, die variëren van korte afstanden op grote delen van de weg, tot sommige delen met vrij steile trappen.
Zorg ervoor dat je het steenmuseum niet mist net voorbij de hoofdingang, waar je prachtige grotten met verlichte rotskunst kan bewonderen.

  • Huanghuacheng is één van de best gebouwde delen van de Chinese Muur, die zorgde voor de onthoofding van bouwheer Cai, voor wanbeheer en verspilling.<br\>

Het is veel minder druk dan Badaling en Mutianyu, omdat het moeilijker is om toegang te krijgen en omdat het minder goed hersteld is.

  • Gubeikou, Jinshanling en Simatai zijn iets verder van Beijing weg dan de andere delen. Ze zijn dus ook wat moeilijker bereikbaar, maar de extra tijd die je neemt om er te geraken, wordt beloond door aanzienlijk veel minder toeristen en een schitterend uitzicht. Ondanks recente renovaties en een toeristisch complex aan de voet van de berg is het meest authentieke deel nog steeds Simatai. De Chinese Muur is hier nog in zijn originele staat, in tegenstelling tot Badaling.

Je kunt vanuit Beijing natuurlijk steeds een taxi huren voor de hele dag, maar Gubeikou, Jinshanling en Simatai zijn ook bereikbaar met de bus. Voor de drie bestemmingen moet je vanuit Bejing bus 980 richting Miyun nemen (30 Yuan). De bus vertrekt vanuit Dongzhimen, wat zowel een bus- als een metrostation is. Opmerking: In het busstation zullen er mensen in een uniform van de busmaatschappij je heel vriendelijk vertellen waar je moet afstappen. Negeer ze, vanaf de halte die ze je aanraden kan je niet verder met het openbaar vervoer. Er staan 'toevallig' wel een aantal dure taxi's op je te wachten. Voor Simatai neem je vanuit Miyun bus 51 (nog eens 30 Yuan), vraag op de bus waar je best afstapt. Voor Gubeikou neem je bus 25, van daaruit kan je naar Jinshanling met een taxi. Het hele traject neemt al gauw 3 uur in beslag, maar voert je wel door kleine dorpjes en prachtige natuur. Een alternatief is om vanuit Miyun toch een taxi te nemen, de chauffeur zal de hele dag op je wachten en je terug brengen. Reken, mits wat onderhandelen, op 450 Yuan per taxi. Betaal hem pas op het einde van de rit!

Vroeger kon je vanuit Jinshanling naar Simatai wandelen (of omgekeerd natuurlijk), het is niet helemaal duidelijk of dit nog steeds mogelijk is. De overheid heeft de tocht een tijd lang afgesloten. Als je wat avontuurlijk ingesteld bent kun je het zeker proberen, maar zorg voor een plan B. De tocht is, ondanks een beperkte afstand van ongeveer 11 km, behoorlijk stevig. Zorg zeker voor voldoende water en voorzie minstens 3,5 uur.

  • Jiankou zorgt voor een groot deel van de bekendheid van de Chinese Muur door de 9,3 kilometer lange bijmuur. 'Jiankou' kan men letterlijk vertalen als 'Pijlinkeping', omdat de vorm van de berg op een pijl lijkt, met de ingestorte kam als de inkeping van de pijl.

Er zijn veel beroemde delen van de Grote Muur van Jiankou, zoals de 'Toren der Negen Ogen', een belangrijke uitkijkpost tijdens de vroegere oorlogen. De toren heeft drie lagen en heeft langs elke kant negen gaten die op negen ogen lijken. De 'Beijing Knoop' is het ontmoetingspunt van drie muren die uit verschillende richtingen komen. De 'Hemeltrap' is een steile trap waarvan de hellingsgraad 70 tot 80 graden is. Deze trap leidt naar de 'Hoogvliegende Adelaars', een uitkijktoren die gebouwd is op hoge pieken. Het is zo gevaarlijk dat zelfs arenden recht omhoog moeten vliegen om de top te bereiken. De 'Wachttoren van Zhengbei' is de beste plaats om te genieten van de schoonheid van een zonsopgang en zonsondergang.

  • Shuiguan is vlakbij Badaling. Het gebeurt dat toeristen naar Shuiguan worden geleid in plaats van naar Badaling.

Je kan hier ook nog het paleis van Genghis Khan, de Stenen Boeddhatempel, Luotuo-top en het Stalen Woud van de Chinese Muur bezoeken.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites