Cevennen

Uit Wikitravel

De Cevennen is een streek in Frankrijk en tevens een Nationaal Park in Languedoc-Roussillon. De Cevennen zijn eigenlijk een aantal bergruggen.

Ligging van de Cevennen in Frankrijk
.

Regio's[bewerken]

De Cevennen beslaan (delen van) drie departementen: Gard, Hérault en vooral Lozère.

Steden[bewerken]

Het gebied is erg dunbevolkt. Veel steden zijn er niet en de gemeenten zijn erg dunbevolkt. De hoofdstad is een gemeente: Alès.

De Cevennen nodigen uit tot vakantie in rust en vol natuur, want er wonen nauwelijks mensen. Het is een van de belangrijkste natuurparken in Frankrijk. De belangrijkste gemeentes zijn:

Info[bewerken]

Taal[bewerken]

Men spreekt Frans maar regionale talen zijn Catalaans en Occitaans.

Arriveren[bewerken]

Auto[bewerken]

Het meest eenvoudige is om de Cevennen per auto te bereiken. Dit kan via de Autoroute du Soleil (de A7/E15) maar dit is een zéér drukke baan in het hoogseizoen. Het is vaak omrijden via de A75/E11 (van Clermond-Ferrand naar Montpellier) maar sneller, omdat je files vermijdt.

Trein[bewerken]

Er rijdt vanuit Parijs een trein naar de Cevennen, de Cévenol. Eenmaal daar aangekomen stopt hij op talrijke plaatsjes en bereikt men slechts traag de bestemming.

Rondreizen[bewerken]

Het openbaar vervoer is haast onbestaande. Liften is een mogelijkheid en de inwoners nemen lifters makkelijk mee omdat ze weten dat men op het openbaar vervoer niet kan rekenen.

Het beste kan men in de eigen wagen rondreizen.

Bekijken[bewerken]

De Cevennen zijn vooral een natuurgebied. Interessante zaken om te bezoeken zijn:

  • Gorges du Tarn: een kloof van het riviertje de Tarn met prachtige landschappen.
  • Cirque de Navacelles: een keteldal waar de Vis stroomt met prachtige gezichten en mooie watervalletjes.

Routes[bewerken]

De Cevennen worden verwend met talrijke langeafstandswandelingen, de Grand Randonnées.

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Het gebied is verlaten en er is slechts weinig criminaliteit. Er is wel gevaar voor loslopende honden en tevens is een ontmoeting met een giftige adder niet ondenkbeeldig.

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen