Bretagne

Uit Wikitravel
Frankrijk : Bretagne

Bretagne is de regio op het gelijknamige schiereiland in Frankrijk, aan de westkust. Het is een regio met een zeer eigen karakter. De Bretons stammen af van de Kelten, vandaar dat de Keltische cultuur nog zeer goed zichtbaar is, zowel in de architectuur als in de tradities en in de taal: Bretons of Bretoens (Brezhoneg). De Keltische naam is Armorica, het land van de zee. Het heeft een verleden vol legenden over verdronken steden en koning Arthur. Prehistorische dolmens (soort hunebedden), menhirs (lange rechtopstaande stenen) en tumuli (grafheuvels) rijzen op uit de aarde en de zee en de Middeleeuwen zijn nooit ver weg.

De grote attractie van Bretagne is de lange grillige kustlijn met vele inhammen en baaien. Langs de grillige noordkust vind je schitterende stranden, die bij vloed vaak helemaal onderlopen. Daartussen liggen badplaatsen, oude havens en rijke zeevruchtengronden (o.a. oesters, mosselen en jakobsschelpen). De zuidkust is minder ruig met beboste rivierdalen en een milder klimaat. Het westen, voortdurend blootgesteld aan de Atlantische oceaan heet volkomen begrijpelijk Finistère, het einde van de wereld. Landinwaarts vind je de Argoat, het land van het bos, tegenwoordig een mengeling van golvende velden, bossen en heide.

In het westen is de Bretonse cultuur nog het best bewaard gebleven, in het oosten hebben Vannes, Dinan en de hoofdstad Rennes goed bewaarde oude binnensteden. De haven van St-Malo bewaart de herinnering aan het maritieme verleden van de streek, terwijl de kastelen in Fougères en Vitré de oostgrens van Bretagne bewaakten tot de streek in 1532 onderdeel van Frankrijk werd.

Het weer is wisselvallig en de ideale maanden om op vakantie te gaan zijn juli en augustus. Met name augustus is echter ook voor de Fransen dé vakantietijd.

Departementen[bewerken]

Tot 1941 behoorde ook Loire-Atlantique (destijds Loire-Inférieur) tot Bretagne. Velen blijven dit departement als deel ervan beschouwen.

Steden[bewerken]

  • Brest - Brest is de meest westelijk gelegen stad van Frankrijk en is in de Tweede Wereldoorlog flink getroffen door bombardementen. Brest is bekend om de haven, de boulevard en elke 5 jaar is er een groot evenement in de haven.
  • Carnac - Carnac is een van de meest drukbezochte toeristenplaatsen in Bretagne. Bij Carnac vindt men resten van menhirs en dolmens en andere resten uit de Keltische prehistorie.
  • Dinan - Moderne marktstad met goed bewaard middeleeuws hart met kasseien en vakwerkhuizen.
  • Dinard - Mondaine badplaats aan de Bretonse kust. Hier hebben zich vroeger veel Britten gevestigd en die invloeden zijn nog te zien in de bouwstijl van de hotels en villa's. De ligging tegenover Saint Malo en het zachte klimaat hebben Dinard tot een geliefde vakantieplaats gemaakt.
  • Lorient - Lorient bevat 7 verschillende havens en is bovendien Bretagnes derde vissershaven. Zomers vindt hier jaarlijks het traditionele Interkeltisch festival plaats.
  • Nantes - Nantes ligt geografisch gezien in de Loire-Atlantique, maar hoorde vroeger wel bij Bretagne. Nantes staat bekend om de grote kathedraal.
  • Quiberon - Deze badplaats ligt op het gelijknamige schiereiland in een prachtig landschap met rotsen, heuvels en bossen. Vanaf hier kan ook de boot genomen worden naar Belle-Ile)
  • Quimper - In deze stad staat de oudste gotische kerk van Frankrijk. De Bretonse klederdracht wordt hier nog door vele vrouwen gedragen.
  • Rennes - De hoofdstad van Bretagne. Veel evenementen en festivals vinden plaats in Rennes. Het stadhuis en de opera zijn veelbezochte gebouwen en ook de Champs Libre, waar het museum van Bretagne gevestigd is, is de moeite waard te bezoeken.
  • Saint-Brieuc - Saint Brieuc ligt aan een baai aan de noordkust Hier wordt jaarlijks in juni het Art Rock festival georganiseerd.
  • Saint-Malo - Vroeger was deze badplaats aan de Côte d'Emeraude een zeeroversnest. Rond de stad staan vestingmuren waarover men een wandeling kan maken. Vanuit deze stad gaat er een veerboot naar de Kanaaleilanden (Verenigd Koninkrijk)
  • Vannes - Vannes ligt direct aan de Golfe Du Morbihan en heeft nog een oud centrum met stadsmuren. Ook ziet men hier nog veel houten vakwerkhuizen terug.

  • Archipel des Glenan - Dit eiland, ten zuiden van de badplaats Bénodet, waar je alleen overdag heen kan, kent exotische klimaten.
  • Belle-Île-en-Mer - Dit eiland heet letterlijk 'mooi eiland' en doet zijn naam zeker eer aan.
  • Côte d'Emeraude - Rotsachtige landtongen en klassieke badplaatsen met prachtige stranden tussen St-Brieuc en Cancale.
  • Côte de Granit Rose - Spectaculaire donkerroze rotskust tussen Paimpol en Trébeurden.
  • Enclos paroissiaux - Ommuurde kerkhoven met bijbehorende parochiekerken die de religieuze hartstochten van de Bretons weerspiegelen.
  • Forêt de Paimpont - Laatste overblijfsel van het oerbos waar de tovenaar Merlijn voor het eerst Viviane ontmoette.
  • Golfe du Morbihan - Door land omsloten getijdenbaai met vele bewoonde eilandjes die slechts door een smal kanaal met de Atlantische oceaan is verbonden.
  • Île d'Ouessant - Geliefde tussenstop voor trekvogels met een kleine populatie zeehonden.
  • Parc Naturel Régional d'Armorique - Regionaal natuurpark tussen het Presqu'île de Crozon en de Monts d'Arrée.
  • Pointe du Raz - De Pointe du Raz is letterlijk het meest westelijke punt van Bretagne (de eilanden buiten beschouwing gelaten) en is een indrukwekkend natuurverschijnsel en een druk bezocht uitzichtpunt.
  • Aber Wrac'h - Aan de Noordkust van Bretagne liggen de Abers (riviermondingen), daar waar de legendes hun oorsprong hebben.

Info[bewerken]

Taal[bewerken]

In Bretagne wordt net als in de rest van Frankrijk Frans gesproken. Bretagne heeft ook nog een eigen taal, het Bretons of Bretoens (Brezhoneg). In het departement Finistère komt men deze taal nog het vaakst tegen. Het Bretons is onderverdeeld in 4 hoofddialecten: Cornouillais in Zuid-Finistère, Léonard in Noord-Finistère en Trégorrois in Vannetais. Verder naar het oosten wordt Gallisch gesproken.

Arriveren[bewerken]

Bretagne is op verschillende manieren te bereiken. Met de auto kun je kiezen om via Parijs of om via Rouen en Caen te rijden. Beide routes zijn over snel- en tolwegen. In Bretagne zelf zijn geen tolwegen te bekennen, wel vier hoofdwegen waar de maximum snelheid 110 km/u is. Vanaf Utrecht is de afstand naar Rennes 822 km.

Ook per trein is Bretagne goed bereikbaar. Vanaf Parijs (Gare Montparnasse of Charles de Gaulles 2) rijden er geregeld TGV's naar Rennes, Saint Malo, Lorient, Brest, Vannes of Quimper. Vanuit Nederland kun je in 3u19 met de Thalys naar Parijs. Er is vervolgens wel een overstap nodig in Parijs om de TGV richting Bretagne te kunnen nemen.

Ten slotte kan men ook met het vliegtuig naar Bretagne. Er zijn geen directe verbindingen vanuit Nederland naar de regio. Er is een direct lijn van KLM/AirFrance naar Nantes, (Loire-Atlantique) met dagelijks drie vluchten. Ook kan men met een overstap in Parijs naar steden als Rennes en Brest vliegen.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Bretonse kledingdracht, overblijfselen uit de Keltische prehistorie.

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

  • Boottocht vanaf Saint-Malo naar de Kanaaleilanden
  • Boottocht vanaf Quiberon naar het eiland Belle-Ile
  • Wandeling over de GR34 (Grande Randonnée) over het pad van de douaniers
  • Bezoek het Oceanopolis met duizend soorten zeedieren

Eten[bewerken]

Op culinair gebied kent Bretagne veel specialiteiten:

  • Zeevruchten - Oesters uit Cancale, mosselen uit de baai van de Mont Saint-Michel en de Sint-Jakobsschelpen uit Erquy.
  • Crêpes en Galettes - Galettes zijn hartige pannenkoeken op basis van boekweitmeel,. Crêpes zijn zoete pannenkoeken op basis van tarwemeel
  • Kouign Amann - Een vette boterkoek die officieel afkomstig is uit de vissersplaats Douarnenez. Deze koek wordt gemaakt van deeg met boter en suiker en wordt meerdere malen gevouwen.
  • Caramel au beurre salé - De karamel op basis van gezouten boter is een typische Bretonse specialiteit. Het is vooral populair in vloeibare vorm op de crêpe.
  • Cider - Een appelwijn die veel wordt gedronken bij de galettes en de crêpes

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

  • Mont Saint-Michel - Eiland voor de kust, dat net enkele kilometers in Normandië ligt. Het is omgeven door vestingsmuren en wordt bekroond met een kloosterkerk en abdij. Het eiland is door een dam van 1,8 kilometer verbonden met het vasteland. Mont Saint-Michel is autovrij, auto´s dienen op het vasteland geparkeerd te worden. Voorheen diende men rekening te houden met eb en vloed. Bij hoog water kon men het eiland niet meer verlaten.
  • Saint-Nazaire - Badplaats aan de monding van de Loire, net buiten Bretagne, in Loire-Atlantique.

Externe link[bewerken]

Regio's van Frankrijk (Île-de-France · Noord-Frankrijk · Noordoost-Frankrijk · West-Frankrijk · Centraal Frankrijk · Zuidwest-Frankrijk · Zuidoost-Frankrijk)

Nord-Pas-de-Calais · Picardië · Haute-Normandie · Basse-Normandie · Bretagne · Pays-de-la-Loire · Poitou-Charentes · Aquitaine · Midi-Pyrénées · Languedoc-Roussillon · Provence-Alpes-Côte d'Azur · Corsica · Rhône-Alpes · Auvergne ·Limousin · Centre · Bourgondië · Franche-Comté · Elzas · Lotharingen · Champagne-Ardenne · Île-de-France

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites